رابطه موبایل و بواسیر

منفعت گیری از موبایل در توالت خطر ابتلا به بواسیر را افزایش می‌دهد_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

توالت برای تعداد بسیاری افراد به یک پناهگاه برای فرار از شلوغی‌های زندگی و داشتن چند دقیقه زمان شخصی تبدیل شده است. اما در سال‌های تازه افراد در توالت سرگرم اسکرول‌کردن شبکه‌های اجتماعی خواهد شد و این کار اکنون به یک قضیه پزشکی دلواپس‌کننده تبدیل شده است. محققان شواهدی اراعه داده‌اند که تعداد بسیاری از پزشکان زمان‌ها است به آن مشکوک بودند: منفعت گیری منظم از موبایل در توالت، خطر ابتلا به بواسیر (هموروئید) را افزایش می‌دهد.

بر پایه گزارش CNN، تحقیق تازه مشخص می کند افرادی که به‌طور منظم در توالت از گوشی خود منفعت گیری می‌کنند، ۴۶ درصد زیاد تر در معرض ابتلا به بواسیر قرار دارند.

دکتر «تریشا پاسریچا» (Trisha Pasricha)، متخصص گوارش دانشکده پزشکی هاروارد، می‌گوید: «مدل کسب‌وکار اپلیکیشن‌های شبکه‌‌های اجتماعی این است که حواس ما را پرت کنند، علتشوند گذر زمان را فراموش کنیم و ما را به الگوریتم معتاد کنند. ما تازه درحال فهمیدن این نوشته هستیم که موبایل‌ها چه مقدار بر جنبه‌های گوناگون زندگی ما تأثیر می‌گذارند.»

چرا منفعت گیری از موبایل در توالت خطر ابتلا به بواسیر را افزایش می‌دهد؟

هموروئید به تورم و بزرگ‌شدن رگ‌ها در ناحیه رکتوم و مقعد به علت افزایش سختی حرف های می‌بشود. به حرف های متخصصان، نشستن طویل‌زمان روی کاسه توالت باز، این خطر را به شدت افزایش می‌دهد، چون در این حالت هیچ تکیه‌بعضی اوقات برای «کف لگن» وجود ندارد. این حالت علتمی‌بشود که ناحیه رکتوم فشرده و خون در آن جمع بشود که به مرور زمان تبدیل تورم رگ‌ها می‌بشود.

علاوه‌براین، حالت بدن زمان منفعت گیری از گوشی نیز مشکل‌ساز است. افراد طبق معمولً زمان نگاه‌کردن به گوشی خود به جلو خم خواهد شد. این حالت، زاویه طبیعی رکتوم را تحول می‌دهد و عمل دفع را دشوارتر می‌کند، درحالی‌که حالت چمباتمه (اسکات) برای حرکت روان روده، ایده‌آل‌تر است.

مسئله دلنشین دقت در این مطالعه این است که مشکل مهم، فقطً زمان زمان نشستن است و نه لزوماً یبوست یا زورزدن. دکتر پاسریچا توضیح می‌دهد: «افرادی که از موبایل منفعت گیری می‌کردند، لزوماً یبوست بیشتری نداشتند یا برای دفع، زور بیشتری نمی‌زدند. فرضیه من این است که منفعت گیری از گوشی هوشمند علتمی‌بشود بالشتک‌های هموروئیدی پرخون و برجسته شوند و این همان چیزی است که به هموروئید منجر می‌بشود.»

داده‌های این تحقیق بر روی ۱۲۵ بزرگسال انجام شد که آزمایش کولونوسکوپی انجام دادند. آن‌ها این چنین به سؤالاتی درمورد عادات رفتن به توالت ازجمله اسکرول‌کردن گوشی در دستشویی جواب دادند و اشکار شد که ۶۶ درصدشان به‌طور منظم در توالت از گوشی منفعت گیری می‌کنند. این چنین، نزدیک به ۳۷ درصد از کاربران تلفنهای هوشمند بیشتر از پنج دقیقه در توالت می‌همانند، درحالی‌که تنها ۷ درصد از افرادی که از گوشی منفعت گیری نمی‌کنند، زیاد تر از پنج دقیقه در توالت زمان می‌گذرانند.

اگرچه این مطالعه بر روی افراد ۴۵ سال به بالا انجام شده است، اما متخصصان اعتقاد دارند که نتایج آن به شدت برای جوانان نیز صدق می‌کند، چون آن‌ها بیشترین وابستگی را به تلفنهای خود دارند. پزشکان گزارش خواهند داد که ناظر افزایش تشخیص مشکلات هموروئید در جوانان می باشند و در کنار عواملی همانند رژیم غذایی کم فیبر و چاقی، اسکرول‌کردن بی‌مقصد در توالت را یکی از عوامل مهم می‌دانند.

دکتر «هیما گانتا» (Hima Ghanta)، جراح کولورکتال مرکز پزشکی Holy Name در نیوجرسی، می‌گوید:

«در تعداد بسیاری از موارد زندگی به ما حرف های می‌بشود که عجله نکنیم و از لحظه لذت ببریم، اما توالت جای این کار نیست.»

درکل متخصصان گوارش برای افت خطر ابتلا به بواسیر پیشنهاد‌هایی دارند:

  • «گوشی خود را به دستشویی نبرید.»
  • «زمان خود را محدود کنید.» اگر ناچار به‌ بردن گوشی هستید، زمان خود را به ۳ تا ۵ دقیقه محدود کنید. می‌توانید از یک تایمر منفعت گیری کنید.
  • «اگر اتفاقی نیفتاد، بلند شوید.» دکتر پاسریچا پیشنهاد می‌کند: «اگر در عرض پنج دقیقه اتفاق جادویی رخ نداد، دیگر هم رخ نخواهد داد. بهتر است بلند شوید و بعداً مجدد امتحان کنید تا این که بنشینید و چشم به راه بمانید.»

یافته‌های این پژوهش در ژورنال PLOS One انتشار شده است.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

ژوائو پدرو چلسی

مبلغ هزینه تیم‌های لیگ برتری در نقل و انتقالات تابستانی_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

لیگ برتر انگلیس، به گفتن پردرآمدترین لیگ فوتبال جهان، همیشه ناظر هزینه کردن مقادیر بسیاری پول از سوی باشگاه‌ها برای تحکیم تیم‌هایشان، در جهت دستیابی به اهدافشان در این رقابت‌ها بوده است، لیگی که در آن، رقابت زیاد شدید است.

قیمت قرارداد تیم‌های لیگ برتر انگلیس با تشکیل کننده کیت لباس‌هایشان در فصل ۲۰۲۵/۲۶

خرج کردن میلیون‌ها پوند برای خرید بازیکنان مورد نظر امری رایج در فوتبال بوده و حتی امکان پذیر برخی از این هزینه‌ها بی نتیجه باشد، اما برخی باشگاه‌ها امسال زیاد تر از همیشه برای تحکیم تیم‌هایشان خرج کرده‌اند. و هنگامی پنجره نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۲۵/۲۶ بسته شد، هفت باشگاه لیگ برتری علیرغم هزینه‌هایشان برای خرید بازیکنان تازه، درآمد نیز داشتند، در حالی که باشگاه‌های دیگر طوری پول خرج کردند که انگار فردایی وجود ندارد. در این نوشته می‌خواهیم تیم‌های لیگ برتری که در پنجره نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۲۵/۲۶ بیشترین هزینه داشته‌اند را رتبه‌بندی کنیم.

رتبه ۲۰ تا ۱۶

پنج باشگاه پایین‌ این فهرست کمترین هزینه را داشته و بهترین حالت مالی را در این تابستان از نظر هزینه خرید بازیکن دارند چون برخی از بازیکنان گرانقیمت خود را به دیگر باشگاه‌ها فروختند. بورنموث در پایین‌ترین رتبه قرار دارد و سرمربی آنها، آندونی ایرائولا، که در فصل قبل کارکرد مساعد داشت، ناظر انتقال ستارگان تیمش به دیگر تیم‌ها می بود. دین هویسن به رئال مادرید پیوست و میلوش کرکز به لیورپول منتقل شد که از بزرگترین نقل و انتقالات این پنجره تابستانی بودند. همین حالت برای برایتون نیز صدق می‌کند، که تا این مدت ۶۰ میلیون پوندی که از فروش ژائو پدرو به دست آوردند، را برای خرید بازیکن تازه هزینه نکرده‌اند، در حالی که پدرو به شدت نبوغ و تاثیرگذاری خود را در چلسی نشان داده است.

متئوس کونیا منچستر یونایتد

دو تیم پایانی این پنج باشگاه، یعنی برنتفورد و وولورهمپتون، باید از منچستریونایتد برای جایگاه جاری‌شان سپاس می‌کنند. این دو باشگاه ستارگان خود را، یعنی برایان امبئمو و ماتئوس کونیا، به این باشگاه فروخته‌اند و شرایط حتی بدتر هم شد (یا بهتر، بسته به دیدگاه شما) وقتی که زنبورها به خواست یوان ویسا تن داده و او را به نیوکاسل فروختند. پولی که این باشگاه به گفتن غرامت برای رفتن سرمربی قبلی خود، توماس فرانک به تاتنهام دریافت کرد، نیز در این محاسبات لحاظ نشده است که حالت آن‌ها را بهتر می‌کند.

و سپس، شگفت‌انگیزترین تیم این فهرست از راه می‌رسد. با دقت به پول‌های هنگفتی که چلسی خرج می‌کند، اشکار کردن فردی که باور کند این تیم پنجره نقل و انتقالات تابستانی امسال را با سود به آخر رسانده، دشوار خواهد می بود. اما، انتقال قرضی دقیقه آخری نیکلاس جکسون به بایرن مونیخ با ضمانت خرید با مبلغی بالا، علتشد تراز این باشگاه در پنجره نقل و انتقالاتی تابستان ۲۰۲۵/۲۶ مثبت بشود.

هزینه خالص باشگاه‌های لیگ برتر در تابستان ۲۰۲۵/۲۶ (رتبه‌های ۲۰ تا ۱۶)

رتبه باشگاه هزینه‌ درآمد تفاوت هزینه و درآمد
۲۰ بورنموث ۱۳۶.۷ میلیون پوند ۲۰۲.۵ میلیون پوند +۶۵.۸ میلیون پوند
۱۹ برایتون ۶۷.۷ میلیون پوند ۱۲۷.۵ میلیون پوند +۵۹.۸ میلیون پوند
۱۸ برنتفورد ۹۲.۸ میلیون پوند ۱۵۲ میلیون پوند +۵۹.۲ میلیون پوند
۱۷ وولورهمپتون ۱۰۵.۶ میلیون پوند ۱۲۶.۵ میلیون پوند +۲۰.۹ میلیون پوند
۱۶ چلسی ۲۹۶.۵ میلیون پوند ۳۱۴.۴ میلیون پوند +۱۷.۹ میلیون پوند
ابرچی ازه

رتبه ۱۵ تا ۱۱

فقط دو تیم دیگر در لیگ برتر توانسته‌اند در پنجره نقل و انتقالاتی تابستان تازه سود کنند و این سودها زیاد اندک بوده است. کریستال پالاس ناچار شد با ابرچی ازه خداحافظی کند که علت مهم کسب سود این باشگاه در این پنجره نقل و انتقالاتی می بود. این چنین اشکار شد که این تیم آماده بوده تا مارک گوهی را هم بفروشد، اما انتقال او به لیورپول که در لحظات آخر ناکام ماند، علتشد دیگر پولی خرج یا درآمد فرد دیگر کسب نشود.

هاروی الیوت استون ویلا

استون ویلا نیز در حالی که پنجره‌ای بی‌سروصدا را برای اونای امری رقم زد، اما مقداری سود به جیب زدند. آنها حداقل توانستند در روز آخر پنجره نقل و انتقالاتی، قراردادهایی با هاروی الیوت و جیدون سانچو ببندند، اما این که آیا هرکدام از این بازیکنان به کارکرد مورد انتظار خواهند رسید یا نه، سوالی است که هیچ‌کس پاسخی قطعی برای آن ندارد.

تا لحظات پایانی پنجره نقل و انتقالات تابستانی، فعالیت چندانی برای تیم فولام وجود نداشت تا این که در آخرین لحظات با کوین، وینگر برزیلی قرارداد بستند. این خرید وفروش کافی می بود تا فولام اولین تیمی باشد که داخل منطقه منفی هزینه‌ها می‌بشود.

کوین فولام

برنلی در این تابستان از هزینه کردن نترسید و با نزدیک به ۱۰۰ میلیون پوند هزینه، تراز منفی بالاتر از ۶۶ میلیون پوند را ثبت کرد.

وستهم برای قسمت عمده‌ای از درآمدهای خود باید از محمد کودوس سپاس کند که با رقمی بالا به تاتنهام پیوست. با فشاری که روی گراهام پاتر وجود دارد، سرمربی این تیم امیدوار است که بازیکنان جدیدش به شدت در زمین نمایش خوبی داشته باشند.

هزینه خالص باشگاه‌های لیگ برتر در تابستان ۲۰۲۵/۲۶ (رتبه‌های ۱۵ تا ۱۱)

رتبه باشگاه هزینه‌ درآمد تفاوت هزینه و درآمد
۱۵ کریستال پالاس ۴۸.۹ میلیون پوند ۶۷.۵ میلیون پوند +۱۷.۷ میلیون پوند
۱۴ آستون ویلا ۲۸ میلیون پوند ۴۳ میلیون پوند +۱۵ میلیون پوند
۱۳ فولام ۳۵.۱ میلیون پوند ۸.۷ میلیون پوند -۲۶.۴ میلیون پوند
۱۲ برنلی ۹۷.۷ میلیون پوند ۳۱ میلیون پوند -۶۶.۷ میلیون پوند
۱۱ وستهم ۱۳۱.۳ میلیون پوند ۵۵ میلیون پوند -۷۶.۳ میلیون پوند
دوناروما منچستر سیتی

رتبه‌ ۱۰ تا ۶

با ورود به نیمه بالایی جدول، می‌بینیم که باشگاه‌ها مبالغ قابل توجهی را هزینه کرده‌اند و منچسترسیتی در وسط این جدول قرار دارد. خریدهای ابتدایی پپ گواردیولا امکان پذیر کمتر به چشم همراه شوند، اما قراردادهایی که این تیم اخیراً بسته، قطعاً دقت‌ها را جلب کرده است و این خریدها با پیوستن جیانلوئیجی دوناروما به سیتیزن‌ها در روز آخر پنجره نقل و انتقالاتی به آخر رسید.

الکساندر ایساک لیورپول

سپس نوبت به نیوکاسل می‌رسد. در روز آخر پنجره نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۲۵/۲۶، این باشگاه با لیورپول برای انتقال الکساندر ایساک با مبلغی رکوردشکن در تاریخ نقل و انتقالات لیگ برتر به توافق رسیده و در نهایت این انتقال انجام شد. و اگرچه این انتقال می‌توانست نیوکاسل را به سود رساند، اما آنها بلافاصله پول دریافتی از لیورپول را خرج خرید بازیکن کردند. نیک وولتماده قبل از انتقال ایساک به لیورپول، به نیوکاسل مدام می بود، اگرچه امکان پذیر ادی هاو از قبل برای همه چیز برنامه‌ریزی کرده می بود، در حالی که یوان ویسا نیز انتقال پرسر و صدای خود به این باشگاه را تکمیل کرد تا ولخرجی‌های تابستانی این تیم از مرز ۲۵۰ میلیون پوند عبور کند.

لیست قیمت بلیت بازی‌های ۲۰ تیم حاضر در لیگ برتر انگلیس در فصل ۲۰۲۵/۲۶

نونو اسپیریتو سانتو خواسته می بود که پیش از اولین هفته لیگ برتر، بازیکنان جدیدی جذب شوند و اونجلوس ماریناکیس قطعاً دست به جیب شد، خریدهایی که ناتینگهام فارست را در جدول بیشترین هزینه‌ها برای خرید بازیکن در پنجره نقل و انتقالاتی تابستان تازه به رتبه‌های بالا رساند. این در حالی است که لیدز یونایتد که تازه به لیگ برتر صعود کرده نیز حتی یک پوند در این پنجره نقل و انتقالاتی درآمد نداشته است.

جک گریلیش اورتون

دیوید مویس و اورتون نیز بعد از ولخرجی‌هایی در روزهای پایانی این پنجره نقل و انتقالات، در رتبه ششم این فهرست قرار دارند. بدون شک خرید مهم تافی‌ها جک گریلیش بوده که تا بحال عملکردی استثنایی داشته و در دو بازی ابتدایی خود چهار پاس گل داده است.

هزینه خالص باشگاه‌های لیگ برتر در تابستان ۲۰۲۵/۲۶ (رتبه‌های ۱۰ تا ۶)

رتبه باشگاه هزینه‌ درآمد تفاوت هزینه و درآمد
۱۰ منچسترسیتی ۱۸۵.۸ میلیون پوند ۹۶ میلیون پوند -۸۹.۸ میلیون پوند
۹ نیوکاسل ۲۵۶.۳ میلیون پوند ۱۵۷ میلیون پوند -۹۹.۳ میلیون پوند
۸ ناتینگهام فارست ۱۸۲.۵ میلیون پوند ۸۱.۵ میلیون پوند -۱۰۱ میلیون پوند
۷ لیست ۱۰۳.۱ میلیون پوند ۰ میلیون پوند -۱۰۳.۱ میلیون پوند
۶ اورتون ۱۲۴ میلیون پوند ۱۰ میلیون پوند -۱۱۴ میلیون پوند
گرانیت ژاکا ساندرلند

رتبه‌ ۵ تا ۱

پنج تیم بالای این جدول شامل سه تیمی می باشند که از درآمد لیگ قهرمانان برای خرید بازیکن منفعت گیری کرده‌اند، یک تیم که از نداشتن این درآمد برای خرید به شدت ناشاد است، و دلنشین‌تر از همه، یک تیم تازه‌صعود کرده به لیگ برتر یعنی ساندرلند. ساندرلند برای آمادگی برای برگشت به لیگ برتر، هزینه بسیاری کرده و گرانیت ژاکا با اهمیت ترین خرید آن‌ها به شمار می‌آید. دو برد از سه بازی ابتدایی نیز قطعاً اغاز امیدوارکننده‌ای برای ساندرلند بوده است.

ژاوی سیمونز تاتنهام

تاتنهام فصل قبل کارکرد ضعیفی در لیگ برتر انگلیس داشت و امیدوار است که محمد کودوس و دیگر بازیکنان تازه همانند ژاوی سیمونز و رندال کولا موآنی پشتیبانی کنند تا در دوران توماس فرانک شرایط تیم بهبود یابد.

منچستریونایتد همان کاری را که طبق معمولً در این پنجره نقل و انتقالاتی انجام می‌دهد، انجام داد: به درازا کشاندن خریدهایی که اشکار می بود باید انجام شوند و تا لحظات آخر تلاش برای خلاص شدن از دست بازیکنان اضافی و کم‌تاثییر که در حد این تیم نیستند. آنها در نهایت با خرید سن لمنس به جای امیلیانو مارتینز در پست دروازه‌بان که نقطه ضعف مهم آن‌ها است به کار خود در نقل و انتقالات تابستانی امسال آخر دادند، به طوری که هزینه خالص آنها در این پنجره به بیشتر از ۱۷۰ میلیون پوند رسید.

سن لمنس منچستر یونایتد

لیورپول قهرمان فصل قبل لیگ برتر، سال قبل هزینه چندانی برای تحکیم تیمی که قهرمان شد نکرد، اما اکنون بزرگ‌ترین هزینه‌کننده در این پنجره نقل و انتقالاتی است، چون آرنه اشلوت به جستوجو به‌دست آوردن مجدد گفتن قهرمانی است. با این حال، آرسنال برای اولین بار در این جدول صدرنشین شده است. فروش‌های ژارل کوآنسا و لوئیس دیاز در افت هزینه‌های کلی لیورپول تاثیرگذار بوده است، به همین علت آرسنال اکنون در صدر فهرست پرهزینه‌ترین تیم نقل و انتقالاتی تابستان ۲۰۲۵/۲۶ قرار گرفته است.

هزینه خالص باشگاه‌های لیگ برتر در تابستان ۲۰۲۵/۲۶ (رتبه‌های ۵ تا ۱)

رتبه باشگاه هزینه‌ درآمد تفاوت هزینه و درآمد
۵ ساندرلند ۱۸۳.۴ میلیون پوند ۴۲ میلیون پوند -۴۱.۴ میلیون پوند
۴ تاتنهام ۱۷۱.۲ میلیون پوند ۱۷ میلیون پوند -۱۲۵ میلیون پوند
۳ منچستریونایتد ۲۳۲.۴ میلیون پوند ۶۱.۷ میلیون پوند -۱۷۰.۷ میلیون پوند
۲ لیورپول ۴۴۶.۵ میلیون پوند ۲۲۸.۱ میلیون پوند -۲۱۸.۴ میلیون پوند
۱ آرسنال ۲۶۷ میلیون پوند ۱۰ میلیون پوند -۲۵۷ میلیون پوند

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

قابلیت ترجمه مدام برای Circle to Search در اندروید معارفه شد_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

گوگل اخیراً به‌روزرسانی مهمی برای قابلیت ترجمه داخلی Circle to Search در اندروید انتشار کرده است که این سرویس با پشتیبانی آن می‌تواند محتوای صفحه را به‌صورت مداوم و مدام ترجمه کند و توانایی‌ای روان و قابل فهمیدن برای کاربر فراهم آورد.

به‌روزرسانی مهم Circle to Search در گوگل

گوگل ویژگی جدیدی به‌نام «Scroll and translate» معارفه کرده است که امکان ترجمه‌ خودکار و مدام را فراهم می‌کند. این قابلیت زمان اسکرول صفحه، مرور محتوا و حتی سوئیچ بین برنامه‌ها فعال است و دیگر نیازی به راه‌اندازی مجدد سرویس ترجمه برای هر متن تازه نیست، به این علت توانایی کاربری راحت‌تر، سریع تر و بدون وقفه خواهد می بود.

به‌روزرسانی مهم Circle to Search در گوگل

کاربران می‌توانند با منفعت گیری از این قابلیت، زمان مرور صفحات وب، مطالعه محتواهای چندزبانه و یا جابه‌جایی بین برنامه‌های گوناگون، ترجمه‌ بی‌وقفه و مستمری دریافت کنند. این نوشته به‌اختصاصی برای افرادی که به‌طور مداوم با متون خارجی سروکار دارند، زیاد مهم اهمیت است، چون دیگر نیازی به قطع و اغاز مجدد ترجمه نیست و روال مطالعه و جستجو زیاد ساده‌تر و کارآمدتر می‌بشود.

گوگل اظهار کرده است که به‌روزرسانی Scroll and translate درحال انتشار کردن است و ابتدا در دسترس برخی از تلفنهای گلکسی سامسونگ قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود در هفته‌های آینده این قابلیت برای دیگر دستگاه‌های اندرویدی نیز انتشار بشود.

باتوجه‌به کارکرد این ویژگی، کاربران می‌توانند به‌سادگی محتوای روی صفحه را بخوانند چون ترجمه‌ آن به‌صورت خودکار و لحظه‌ای نمایش داده می‌بشود. این قابلیت تعامل با متون چندزبانه را سریع تر، روان‌تر و راحت‌تر می‌کند تا توانایی‌ کاربری در جستجو و مطالعه متون خارجی به سطح بالاتری برسد.

به‌طورخلاصه، Circle to Search با این به‌روزرسانی، توانایی‌ای یکپارچه و مداوم از ترجمه اراعه می‌دهد، بدون آنکه کاربر نیاز به توقف و اغاز مجدد ترجمه داشته باشد. این نوشته نه‌تنها کارآمدی ترجمه را افزایش می‌دهد بلکه منفعت گیری از دستگاه‌های اندرویدی را برای کاربرانی که نیاز به ترجمه‌های لحظه‌ای دارند، زیاد ساده‌تر می‌کند.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

جنگنده اف-۱۵

چه کشوری بهترین هواگردهای نظامی را دارد؟_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

کدام سرزمین واقعاً گسترش یافتهترین هواگردهای نظامی جهان را دارد؟ جواب می‌تواند ساده باشد، اما بار ژئوپولیتیکی عظیمی دارد چون قوت هوایی در جنگ‌های مدرن زیاد تر تعیین‌کننده است. توانایی یک سرزمین در بکارگیری جنگنده‌های پیشرفته، بمب‌افکن‌ها، ابزارهای ترابری هوایی و هلیکوپترها تعیین می‌کند که تا چه اندازه می‌تواند سریع به مشکلاتها جواب دهد، از متحدانش دفاع کند و قوت خود را در سراسر جهان به نمایش بگذارد. هواگردهای نظامی تنها ماشین‌هایی کاربردی نیستند؛ آن‌ها نماد بازدارندگی، پرستیژ و نفوذ جهانی می باشند.

از آخر جنگ جهانی دوم، ایالات متحده به‌طور مدام برای پیش بودن از رقیب ها در فناوری نظامی اندوخته‌گذاری کرده است، و حوزه هوانوردی نیز از این قاعده استثنا نیست. از گسترش نخستین بمب‌افکن پنهانکار جهان تا تشکیل زیاد محبوب‌ترین جنگنده نسل پنجم برای خریداران خارجی، آمریکا خود را به‌گفتن رهبر بی‌رقیب آسمان‌ها ثابت کرده است. این مقاله بازدید می‌کند که چرا آمریکا هم چنان این گفتن را در اختیار دارد، کدام دسته‌های هواگرد بیشترین اهمیت را دارند، نیروی هوایی این سرزمین در قیاس با کشورهای دیگر چه امکاناتی دارد، چه استثناهایی وجود داشته، و آینده امکان پذیر چه چیزی را در این حوزه تحول دهد.

بعد، جواب مختصر؟ نیروی هوایی ایالات متحده (USAF)، همراه با نیروی دریایی، هوانیروز ارتش این سرزمین، و یقیناً شاخه‌های هوانوردی تفنگداران دریایی آمریکا، بزرگ‌ترین، گسترش یافتهترین و جنگ آزموده‌ترین ناوگان هواگردها را فرماندهی می‌کند. از جنگنده‌های پنهانکار همانند F-22 Raptor و F-35 Lightning II تا هواگردهای ترابری توانمندی همانند C-17 Globemaster III، بمب‌افکن‌های فوق پیشرفته پنهانکار همانند B-2 Spirit و B-21 Raider، و هلیکوپترهای سنگین‌بر همانند CH-47 Chinook، ایالات متحده در هر دسته مهم برتری دارد. این برتری فقط در تعداد این هواگردها محدود نبوده بلکه درمورد فناوری، آمادگی، و دهه‌ها اصلاح مستمر نیز هست.

نگهبان هوانیروز ارتش ایالات متحده

چرا ایالات متحده گسترش یافتهترین هواگردها را دارد؟

ایالات متحده اکنون بیشتر از ۱۳,۰۰۰ هواگرد فعال در سراسر شاخه‌های نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و هوانیروز ارتش این سرزمین دارد. این ناوگان به‌مراتب بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین ناوگان هوایی در جهان است. مطابق آمار Statista و World Directory of Modern Military Aircraftِ، نیروی هوایی ایالات متحده به‌تنهایی بیشتر از ۵,۰۰۰ هواگرد دارد، شامل بمب‌افکن‌های استراتژیک، هواپیماهای سوخت‌رسان، هواگردهای ترابری، و بزرگ‌ترین ناوگان جنگنده‌های نسل پنجم پنهانکار. در همین حال، نیروی دریایی ایالات متحده می‌تواند به ناوگانی ۲,۵۰۰ فروندی افتخار کند که تقریباً ۵۰۰ فروند آن‌ها جنگنده‌های جت می باشند؛ و قسمت هوانیروز ارتش ایالات متحده دومین ناوگان بزرگ هواگردهای نظامی در جهان از نظر تعداد کلی را به خود تعلق می‌دهد، با نزدیک به ۴,۳۰۰ هواگرد و بزرگ‌ترین ناوگان هلیکوپتر در جهان (نزدیک به ۴,۰۰۰ فروند).

هیچ کشوری در این عرصه نمی‌تواند با ایالات متحده رقابت کند: کل ناوگان هوایی روسیه مطابق داده‌های FlightGlobal نزدیک به ۴,۲۰۰ فروند و چین نزدیک به ۳,۲۰۰ فروند است.

بمب افکن بی-۲۱ ریدر

فناوری عامل تعیین‌کننده فرد دیگر در برتری آمریکا است. ایالات متحده در دهه ۱۹۸۰ با F-117 Nighthawk پیشگام هوانوردی پنهانکار شد و بعداً بمب‌افکن پنهانکار B-2 Spirit را گسترش داد؛ هواگردی که هم چنان در سطح نهان‌کاری بی‌رقیب است. امروز، F-22 Raptor گسترش یافتهترین جنگنده برتری هوایی ساخته‌شده در تاریخ باقی مانده است. در همین زمان، F-35 Lightning II تنها جت چندمنظوره نسل پنجم تشکیل زیاد در جهان است که مطابق حرف های لاکهید مارتین به بیشتر از دوازده متحد آمریکا صادر شده است. در روبه رو، جنگنده پنهانکار J-20 چین تنها در تعداد محدودی داخل خدمت شده و ذخیره‌ای بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ فروند دارد. در همین حال، مطابق گزارش BBC، جنگنده Su-57 روسیه در کمتر از ۲۵ فروند عملیاتی وجود دارد، با مجموع خواست ۷۶ فروند.

ترکیب تعداد و فناوری با استقرار جهانی همراه می‌بشود. هواگردهای ایالات متحده از ۸۰۰ پایگاه نظامی در سراسر جهان عملیات انجام داده و دسترسی جهانی بی‌مانندی دارند. جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها و هواگردهای ترابری آمریکایی می‌توانند به‌شدت در اروپا، خاورمیانه یا اقیانوس آرام مستقر شوند، در حالی که چین و روسیه عمدتاً در حوزه‌های منطقه‌ای خود فعالیت می‌کنند. این ظرفیت برای نمایش قوت، که توسط تانکرهای سوخت‌رسان هوایی همانند KC-135 و KC-46 حمایتمی‌بشود، ضمانت می‌کند که قوت هوایی آمریکا نه‌تنها پیشرفته بلکه در عرصه جهانی همیشه حاضر است.

نیروی هوایی ایالات متحده

گسترش یافتهترین هواگردها بر پایه دسته‌بندی

جنگنده‌های رزمی

ناوگان جنگنده‌های رزمی، برتری هوایی و توان تهاجمی را تعریف می‌کند. F-22 Raptor دارای قابلیت سوپرکروز با شدت ماخ ۱.۸، سطح مقطع راداری پنهانکارانه معادل یک زنبور عسل، و رادار پیشرفته AN/APG-77 AESA است. در همین حال، F-35 Lightning II ترکیبی از قابلیت پنهانکاری، ادغام حسگرها و قابلیت‌های جنگ شبکه‌محور را اراعه می‌دهد که همان‌قدر که یک جنگنده است، آن را به یک ابررایانه پرنده تبدیل می‌کند. هواگردهای پشتیبان همانند F-15EX Eagle II و F/A-18E/F Super Hornet نیز ظرفیت چندمنظوره اثبات‌شده‌ای را فراهم می‌کنند.

A-10 Thunderbolt II

هواپیماهای تهاجمی همانند A-10 Thunderbolt II افسانه‌ای، که به‌خاطر حمایتنزدیک هوایی با توپ GAU-8 Avenger و بدنه زرهی‌اش مشهور است، هم چنان در نقش‌های تهاجم زمینی غیرقابل جانشین باقی مانده‌اند. بمب‌افکن‌های استراتژیکی همانند B-2 Spirit و B-1B Lancer توانایی ایالات متحده برای نمایش قوت در سطح جهانی را گسترش خواهند داد و قادر به حمل مهمات متعارف و هسته‌ای در فواصل بین‌قاره‌ای می باشند. این ترکیب از جنگنده‌ها، هواپیماهای تهاجمی و بمب‌افکن‌ها ضمانت می‌کند که آمریکا برتری خود را هم در عملیات هوا‌به‌هوا و هم در عملیات هوا‌به‌زمین نگه داری کند.

C-17 Globemaster III

هواپیماهای ترابری

ترابری استراتژیک و تاکتیکی از شاخصه‌های بارز برتری هوایی ارتش ایالات متحده می باشند. C-17 Globemaster III می‌تواند ۷۷,۱۱۰ کیلوگرم (۷۵ تن) محموله حمل کند و روی باندهای ناهموار با طول تنها ۱ کیلومتر فرود بیاید. C-5M Super Galaxy هم چنان یکی از بزرگ‌ترین هواپیماهای جهان است که توانایی حمل تانک‌های مهم میدان نبرد را در فواصل قاره‌‌ای دارد. برای ترابری تاکتیکی، C-130 Hercules چندمنظوره که از دهه ۱۹۵۰ در خدمت بوده است، در آمریکا غیرقابل جانشین باقی مانده است و بیشتر از ۲,۵۰۰ فروند آن تشکیل و در سراسر جهان منفعت گیری شده است.

هواپیماها و هلیکوپترهای کلیدی آمریکا بر پایه دسته‌بندی

دسته‌بندی هواگرد شدت برد ظرفیت / محموله
جنگنده F-22 Raptor ماخ ۲.۰ (۲,۴۵۰کیلومتر بر ساعت) ۲,۹۶۰ کیلومتر مهمات هوا‌به‌هوا
چندمنظوره F-35 Lightning II ماخ ۱.۶ (۱,۹۷۰ کیلومتر بر ساعت) ۲,۲۲۰ کیلومتر ۹,۹۷۰ کیلوگرم تسلیحات
ترابری C-17 Globemaster III ۸۳۳ کیلومتر بر ساعت ۳,۹۰۰ کیلومتر ۷۷,۵۰۰ کیلوگرم محموله
ترابری سنگین C-5M Super Galaxy ۸۳۳ کیلومتر بر ساعت ۸,۸۵۰ کیلومتر ۱۲۷,۴۰۰ کیلوگرم محموله
بمب‌افکن B-2 Spirit Stealth ماخ ۰.۹۵ (۱,۱۳۰ کیلومتر بر ساعت) ۱۱,۱۰۰ کیلومتر ۱۸,۱۴۵ کیلوگرم مهمات
هلیکوپتر چندمنظوره UH-60 Black Hawk ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت ۵۸۰ کیلومتر ۱۱ سرباز
هلیکوپتر ترابری سنگین CH-47 Chinook ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت ۶۴۰ کیلومتر ۱۰,۸۸۰ کیلوگرم بار
هلیکوپتر تهاجمی AH-64 Apache ۲۹۳ کیلومتر بر ساعت ۴۸۰ کیلومتر ۱۶ موشک Hellfire + توپ
ناوگان هلیکوپتری ایالات متحده

هلیکوپترها

هلیکوپترها برتری ایالات متحده را تکمیل می‌کنند. UH-60 Black Hawk، که در نسخه‌ها و کاربردهای مختلفی از جست‌وجو و نجات (SAR) تا مأموریت‌های مخفی پنهانکار به کار می‌رود، هلیکوپتر چندمنظوره استاندارد بوده و به‌خاطر دوام و همه‌کاره بودنش مورد ستایش قرار گرفته است. ترابری سنگین این قسمت از هوانیروز ایالات متحده از طریق CH-47 Chinook فراهم می‌بشود که قادر است تا ۱۰,۸۸۰ کیلوگرم (۱۰ تن) بار یا نیرو را به مناطق ناهموار منتقل کند. AH-64 Apache نقش‌های تهاجمی را پر می‌کند و عمدتاً مرگبارترین هلیکوپتر تهاجمی جهان در نظر گرفته می‌بشود، با رادار Longbow و زرادخانه موشک‌های Hellfire.

نیروی هوایی ایالات متحده

چرا این هواگردها حیاتی محسوب خواهد شد؟

کارشناسان و علاقه‌مندان به هوانوردی به‌طور ثابت F-22 و F-35 را بهترین جنگنده‌های جهان رتبه‌بندی می‌کنند. مطابق ادعای نیروی هوایی ایالات متحده، F-22 با پنهانکاری بی‌رقیب، موتورهای رانش‌برداری و توانایی سوپرکروز در نبرد هوا‌به‌هوا ناکامی‌ناپذیر است. F-35 در حالی‌که کندتر است، به‌گفتن یک هواگرد چندمنظوره می‌درخشد. سیستم Distributed Aperture System (DAS) دید ۳۶۰ درجه به خلبانان می‌دهد، و توانمندیاش برای عمل به‌گفتن یک هاب حسگری هوابرد به آن اجازه می‌دهد تسلیحات دیگر هواگردها را هدایت کند.

برتری ترابری ارتش ایالات متحده نیز به همان اندازه آشکار است. C-17 در عملیات‌هایی نظامی در افغانستان تا مأموریت‌های بشردوستانه در هائیتی غیرقابل جانشین بوده است. توانایی‌ این هواپیمای ترابری برای فرود روی باندهای مختصر و بدون پوشش آسفالت، آن را بی‌بدیل کرده است. در همین حال، C-5M که بزرگ‌ترین هواپیمای ترابری ایالات متحده است، زیاد تر تجهیزات ارتش آمریکا را به میدان‌های نبرد منتقل کرده است.

هلیکوپترهایی همانند Apache چندین دفعه برتری خود را اثبات کرده‌اند. AH-64 در عراق، افغانستان و دیگر درگیری‌های کوچک داخل نبرد شده و رکوردهای انهدام قابل توجهی علیه تانک‌ها و اهداف شورشی را ثبت کرده است. رادار Longbow این هلیکوپتر می‌تواند به‌طور هم‌زمان ۱۲۸ مقصد را رهگیری کند، قابلیتی که بالگرد روسی Mi-28 Havoc تا این مدت در آمادگی عملیاتی فاقد آن است. در همین حال، Black Hawk با عملیات‌های چندمنظوره ایالات متحده مترادف شده و قابلیت مطمعن خود را در صحراها، جنگل‌ها و محیط‌های قطبی به اثبات رسانده است.

F-22 Raptor

قیاس با دیگر نیروی‌های هوایی قوی

چین

Chengdu J-20

گسترش یافتهترین جنگنده چین، Chengdu J-20 “Mighty Dragon”، نخستین هواگرد پنهانکار عملیاتی این سرزمین است. طول این جنگنده نزدیک به ۲۰.۳ متر (۶۶ فوت) بوده و حداکثر شدت گزارش‌شده‌اش نزدیک به ماخ ۲.۰ (۲,۴۵۰ کیلومتر بر ساعت) است. تعداد فروندهای مستقر شده این جنگنده چینی در حال افزایش بوده و برآورد می‌بشود تا سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۲۰۰ فروند آن در خدمت باشد. نسخه‌های جاری یا از موتورهای روسی AL-31F منفعت گیری می‌کنند یا از موتور بومی WS-10، اگرچه تحلیلگران تصریح می‌کنند که کارکرد سوپرکروز پایدار آن در قیاس با F-22 هم چنان محدود است. طراحی پنهانکار و آویونیک‌ J-20 هم چنان در حال تکامل‌اند، اما زیاد تر کارشناسان غربی برسی می‌کنند که نمایه راداری و ادغام حسگرهای آن تا این مدت از همتایان آمریکایی عقب‌تر است.

1757174607 251 چه کشوری بهترین هواگردهای نظامی را دارد؟ سیاه پوش.webp

روسیه

Sukhoi Su-57 “Felon” قرار است جنگنده پرچمدار نسل پنجم روسیه باشد. با این حال، با کمتر از ۲۵ فروند عملیاتی تأییدشده، تأثیر آن هم چنان محدود است. ستون فقرات روسیه تا این مدت به جنگنده‌های پیشرفته نسل ۴.۵ همانند Su-35S متکی است که در نبردهای نزدیک زیاد مانورپذیر و قوی می باشند، اما برای پنهانکاری بهینه‌سازی نشده‌اند. ظرفیت ترابری هوایی روسیه نیز با محدودیت‌هایی روبه‌روست: ناوگان هواپیماهای Il-76 هم چنان به‌طور گسترده منفعت گیری می‌بشود اما طراحی آن‌ها زیاد قدیمی است، و آینده Antonov An-124 Ruslan که در اصل به‌طور مشترک در اوکراین و روسیه در دوران شوروی ساخته می‌شد، هم چنان نامشخص است، موضوعی که استراتژی ترابری سنگین هوایی روسیه را پیچیده می‌کند.

داده‌های قیاس‌ای جنگنده‌ها

هواگرد حداکثر شدت برد پنهانکاری/ سطح مقطع راداری (RCS) حالت
F-22 Raptor ماخ ۲.۰ (۲,۴۵۰ کیلومتر بر ساعت) ۲,۹۶۰ کیلومتر زیاد بالا / ۰.۰۰۰۱ متر مربع فعال (تقریباً ۱۸۰ فروند ساخته‌شده)
F-35 Lightning II ماخ ۱.۶ (۱,۹۷۰ کیلومتر بر ساعت) ۲,۲۲۰ کیلومتر بالا / ۰.۰۰۵ متر مربع بیشتر از ۱,۰۰۰ فروند در خدمت
J-20 Mighty Dragon ماخ ۲.۰ (۲,۴۵۰ کیلومتر بر ساعت) ۱,۹۳۰ کیلومتر متوسط / ۰.۰۲۵ متر مربع تقریباً ۲۰۰ فروند در خدمت
Su-57 Felon ماخ ۲.۰ (۲,۴۵۰ کیلومتر بر ساعت) ۲,۸۰۰ کیلومتر پایین / ۰.۱ متر مربع
Eurofighter Typhoon ماخ ۲.۰ (۲,۴۵۰ کیلومتر بر ساعت) ۲,۹۰۰ کیلومتر ندارد بیشتر از ۶۰۰ فروند فعال

اروپا

Eurofighter Typhoon

اروپا چندین جنگنده پیشرفته در اختیار دارد، از جمله Eurofighter Typhoon محصول مشترک اتحادیه اروپا، جنگنده Dassault Rafale ساخت فرانسه و Saab Gripen-E سوئدی. این جنگنده‌ها طراحی‌های نسل ۴.۵ محسوب خواهد شد و در انعطاف‌پذیری چندمنظوره، قابلیت مطمعن و جذابیت صادراتی برتری قابل‌توجهی دارند. با این حال، هیچ‌یک ساختار کاملاً پنهانکاری ندارند و اندازه ناوگان آن‌ها در قیاس با دارایی نیروی هوایی و دریایی آمریکا کوچک‌تر است. این چنین، زیرساخت محدود پایگاه‌های جهانی، نمایش قوت کلی این کشورها را محدود می‌کند، حتی اگر در دسته‌های خود زیاد توانمند باقی بمانند.

استثناهایی بر برتری آمریکا

هواگردهای تهاجم زمینی

A-10 Thunderbolt II به‌خاطر قابلیت بقا و توپ سنگین GAU-8 Avenger در حمایتنزدیک هوایی مشهور است. با این حال، کشورهای دیگر رقبای سرسختی را به میدان آورده‌اند. نمونه بارز آن، Sukhoi Su-25 “Frogfoot” ساخت شوروی اسبق است. این هواگرد سریع تر از همتای آمریکایی بودوه، تعمیر و نگهداری ساده‌تری دارد و به‌طور گسترده‌ای صادر شده است. هر دو هواگرد هم چنان در نقش‌های تهاجم زمینی مورد قیمت باقی مانده‌اند و نشان خواهند داد که برتری آمریکا در همه حوزه‌های مأموریتی مطلق نیست.

هلیکوپتر آپاچی

ترابری‌ها و هلیکوپترها

در قسمت هلیکوپترها، Mil Mi-26 Halo هم چنان رکورد بزرگ‌ترین هلیکوپتر ترابری سنگین جهان را در اختیار دارد و قادر است ۲۰ تن بار حمل کند، چیزی نزدیک به دو برابر ظرفیت CH-47 Chinook آمریکایی. Mil Mi-24 Hind نیز به‌خاطر نقش ترکیبی خود به‌گفتن یک هلیکوپتر تهاجمی و ترابری سبک برجسته است، چرا که علاوه بر تسلیحات می‌تواند تا ۸ چترباز را نیز جابه‌جا کند. در همین حال، اروپا به‌شدت در Airbus A400M Atlas اندوخته‌گذاری کرده است؛ هواگردی که برد و ظرفیت بار بیشتری نسبت به C-130 Hercules آمریکا اراعه می‌دهد و آن را به جایگزینی دلنشین برای تعداد بسیاری از نیروهای هوایی متحدان این سرزمین تبدیل کرده است.

جنگنده های روسی

رقابت در پنهانکاری

پروژه‌های در حال اجرا نشان خواهند داد که رقیب ها هم چنان در حال نوآوری می باشند. Shenyang J-35 چین، به گفتن یک جنگنده پنهانکار ناوپایه که تا این مدت در حال آزمایش است، مقصد دارد توان هوانوردی دریایی این سرزمین را تحکیم کند. روسیه نیز با ادغام موشک‌های هایپرسونیک بر روی هواگردهایی همانند MiG-31K آزمایش‌هایی انجام داده است که پیشرفت‌های خاصی در توان تهاجمی این سرزمین را برجسته می‌کند. این مثالها نشان خواهند داد که اگرچه آمریکا برتری کلی را نگه داری کرده است، اما رقابت در حوزه‌های تخصصی هم چنان وجود دارد.

آسمان هم چنان در اختیار آمریکا است

بعد از بازدید دسته‌های جنگنده‌های رزمی، هواپیماهای ترابری و هلیکوپترها، و این چنین قیاس با همتایان جهانی، نتیجه روشن است: ایالات متحده گسترش یافتهترین ناوگان هواگردهای نظامی جهان را در اختیار دارد. از برتری در پنهانکاری با جنگنده‌هایی همانند F-22 و F-35، تا ظرفیت عظیم ترابری با C-17 Globemaster III و C-5M Super Galaxy، و هلیکوپترهای افسانه‌ای همانند Apache، آمریکا به‌طور مداوم استاندارد این حوزه را تعیین می‌کند. هیچ سرزمین فرد دیگر این چنین گستره‌ای از پلتفرم‌ها، استقرار جهانی، و نوآوری پایدار را در این سطح در اختیار ندارد.

جنگنده اف-۱۸

اگرچه رقبایی همانند روسیه و چین به‌شدت در برنامه‌هایی همانند Su-57 و J-20 اندوخته‌گذاری کرده‌اند، اما این هواگردها هم چنان از نظر تعداد، بلوغ عملیاتی یا توانایی رزمی اثبات‌شده محدود می باشند. در همین حال، طراحی‌های آمریکایی به‌طور مداوم با ارتقاهای مدام، قابلیت‌های شبکه‌ای، و ابتکارات نسل بعدی همانند بمب‌افکن B-21 Raider و برنامه Next Generation Air Dominance (NGAD) تکامل می‌یابند. این استراتژی گسترش لایه‌ای ضمانت می‌کند که برتری هوانوردی نظامی آمریکا هم از نظر فناوری و هم از نظر عملیاتی نگه داری بشود.

هنگامی به آینده نگاه کنیم، چالش‌ها بدون شک پدیدار خواهند شد چون رقبای آمریکا سامانه‌های هایپرسونیک، پهپادهای پیشرفته و پدافندهای هوایی یکپارچه را بهینه‌سازی می‌کنند. با این حال، بودجه عظیم دفاعی ایالات متحده، شبکه اتحادهای جهانی، و ظرفیت صنعتی این سرزمین، ابزارهایی در اختیارش قرار داده‌اند که هیچ سرزمین فرد دیگر اکنون در اختیار ندارد. به‌طور خلاصه، گسترش یافتهترین هواگردهای نظامی جهان متعلق به ایالات متحده می باشند، و آینده هوانوردی آن نیز به همان اندازه مقتدر به نظر می‌رسد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

ادوبی پریمیر در آیفون

ادوبی پریمیر رایگان برای آیفون انتشار می‌شود_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

چند روز پیش اپلیکیشن اینستاگرام برای آیپد انتشار شده می بود. اکنون ادوبی اظهار کرده اپلیکیشن محبوب ویرایش ویدیو پریمیر (Premiere) اواخر ماه جاری میلادی به‌صورت رایگان برای آیفون انتشار خواهد شد تا کاربران اکوسیستم اپل هفته خوبی را پشت سر گذاشته باشند.

مطابق بیانیه Adobe، نسخه iOS ادوبی پریمیر به‌طور خاص برای تولیدکنندگان محتوای این سیستم عامل طراحی شده و با آن زیاد سریع می‌توانید برای شبکه‌های اجتماعی نظیر تیک‌تاک، اینستاگرام و یوتوب شورتس محتوای ویدیویی تشکیل و آماده کنید.

قابلیت‌های ادوبی پریمیر در آیفون

نسخه موبایلی پریمیر نیز همانند نسخه دسکتاپ آن دارای تایم‌لاین چندلایه و ابزارهای مهم خواهد می بود، اما در مقیاسی کوچک‌تر اراعه خواهد شد.

کاربران می‌توانند با ادوبی پریمیر در آیفون خود ویدیوها را برش دهند، روی تک‌تک فریم‌ها تغییراتی را اعمال کنند و تعداد نامحدودی لایه ویدیو، متن یا صدا به پروژه خود اضافه کنند. این اپلیکیشن حتی از ویدیوهای 4K HDR حمایتمی‌کند و با منفعت گیری از مطرح‌های رنگی Adobe Lightroom می‌تواند ظاهر خروجی خود را حرفه‌ای‌تر کنید. این چنین امکان تحول اندازه نهایی ویدیو برای انتشار کردن در پلتفرم‌های گوناگون در نظر گرفته شده است.

برخلاف تعداد بسیاری از محصولات ادوبی که بر پایه مدل اشتراک ماهانه اراعه خواهد شد، این اپلیکیشن بدون تبلیغ و بدون واترمارک، به‌طور کامل رایگان خواهد می بود. به‌نظر می‌رسد این تصمیم نتیجه رقابت شدید با اپلیکیشن‌های رایگان فرد دیگر همانند CapCut (متعلق به شرکت مادر تیک‌تاک) یا ویرایشگر ویدیوی رایگان اینستاگرام باشد.

ادوبی یقیناً امکانات گسترش یافتهتری را با پرداخت هزینه اراعه می‌دهد. کاربران می‌توانند با خرید اعتبار هوش مصنوعی، به افکت‌های صوتی هوشمند، بهبود صدا یا محتوای تولیدشده توسط Adobe Firefly دسترسی اشکار کنند. این چنین فضای ذخیره‌سازی ابری زیاد تر با هزینه ماهانه ۷.۹۹ دلار یا سالانه ۶۹.۹۹ دلار در دسترس خواهد می بود.

اپلیکیشن Adobe Premiere: Video Editor هم‌اکنون در اپ استور برای پیش‌ثبت‌نام قرار گرفته و تاریخ انتشار کردن آن ۳۰ سپتامبر اظهار شده است. ادوبی این چنین قبول کرده که نسخه اندرویدی این برنامه نیز در دست گسترش قرار دارد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

شاسی‌بلند برقی فولکس واگن

ارزان‌ترین شاسی‌بلند برقی فولکس واگن به‌زودی معارفه می‌شود_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

غول خودروسازی آلمان به گمان زیادً در نمایشگاه ماشین مونیخ که هفته آینده برگزار می‌بشود، از یک شاسی‌بلند برقی و ارزان‌قیمت رونمایی خواهد کرد. ارزان‌ترین شاسی‌بلند برقی فولکس واگن خودرویی کوچک‌تر از فولکس واگن ID.2 خواهد می بود و با قیمت تقریبی ۲۰ هزار یورو به بازار می‌آید. به نظر می‌رسد فولکس واگن تصمیم دارد با اراعه این ماشین، به جنگ رقبای چینی و ارزان‌قیمتی برود که بازارهای گوناگون را در تسخیر خود دارند.

ارزان‌ترین شاسی‌بلند برقی فولکس واگن بر پایه مدل مفهومی ID.2all‌ گسترش خواهد یافت. مدل مفهومی ID.2all، یک هاچ‌بک پنج درب الکتریکی را به عکس می‌کشد و در سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. این ماشین ارزان‌تر از فولکس واگن ID.2 خواهد می بود. خودروساز آلمانی مصمم است فولکس واگن ID.2 را با قیمت تقریبی ۲۵,۰۰۰ یورو به بازار اراعه کند. دیگر محصول این خانواده یعنی فولکس واگن ID.3 نیز با قیمتی بیشتر از ۳۰,۰۰۰ یورو در اروپا اراعه خواهد شد. درنهایت به فولکس واگن ID.4 می‌رسیم که قیمت پایه ۴۰ هزار یورویی دارد.

مشخصات فنی ارزان‌ترین شاسی‌بلند برقی فولکس واگن

شاسی‌بلند برقی و ارزان فولکس‌واگن از نسخه دیفرانسیل جلو پلتفرم MEB‌ منفعت گیری می‌کند. مدل‌های بزرگ‌تر و گران‌تر فولکس‌واگن، از نسخه دیفرانسیل عقب این پلتفرم منفعت می‌برند. نسخه‌های دیفرانسیل عقب امکان حمایتاز سیستم چهارچرخ محرک دوموتوره را نیز دارند اما در نسخه‌ ارزان دیفرانسیل جلو، تنها یک موتور برقی امکان نصب روی ماشین را دارد.

به گمان زیادً شاسی‌بلند تازه و ارزان فولکس واگن ابعادی شبیه مدل مفهومی ID.2all خواهد داشت. ابعاد این مدل نزدیک به ۴۰۵۰ میلی‌متر طول، ۱۸۱۲ میلی‌متر عرض، ۱۵۳۹ میلی‌متر ارتفاع و ۲۶۰۰ میلی‌متر فاصله محوری بودند. انتظار داریم ابعاد شاسی‌بلند برقی فولکس واگن در حد و اندازه مدل تی‌کراس (T-Cross) باشد. بااین‌حال به لطف پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی، این ماشین کابین بزرگ‌تری خواهد داشت.

پلتفرم برقی

برای کراس‌اوور تازه و ارزان فولکس‌واگن، از تک موتور برقی با ۲۲۲ اسب‌بخار قوت منفعت گیری خواهد شد. شتاب صفرتاصد این ماشین کمتر از ۷ ثانیه خواهد می بود و حداکثر شدت آن نیز به ۱۶۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. این روزها فروش خودروهای برقی فولکس واگن رونق گرفته است. فروش خودروهای برقی و هیبریدی فولکس‌واگن در نیمه اول سال ۲۰۲۵ نزدیک به ۴۷ درصد رشد یافت و به رقم ۴۶۵,۵۰۰ دستگاه رسید. انتظار داریم اراعه یک مدل ارزان، این فروش موفق را دوچندان کند.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

ویندوز 11

سهم ویندوز ۱۱ در بین سیستم‌عامل‌های مایکروسافت به نزدیک ۵۰ درصد رسید_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

ویندوز ۱۱ به محبوب‌ترین نسخه از سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت در سراسر جهان تبدیل شده است. این سیستم‌عامل تا آخر آگوست ۲۰۲۵ معادل ۴۹.۰۲ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است.

بر پایه گزارش تازه StatCounter، سهم ویندوز ۱۱ از بازار کامپیوترهای شخصی به ۴۹.۰۲ درصد رسیده و توانسته از ویندوز ۱۰ با سهم ۴۵.۶۵ درصدی پیشی بگیرد. اگرچه آمار ویندوز ۱۱ امیدوارکننده است، اما مایکروسافت باید دلواپس درصد بالای نصب‌های ویندوز ۱۰ باشد. این چنین دلنشین است بدانید که سهم ویندوز ۷ از بازار کامپیوترهای شخصی ۳.۵۴ درصد است و سهم ویندوز ۸ نیز به ۱.۱۳ درصد می‌رسد.

سهم ویندوز ۱۱ از بازار کامپیوترهای شخصی از ویندوز ۱۰ پیشی گرفت

مایکروسافت پیش‌ازاین قبول کرده می بود که در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ رسماً به حمایتاز ویندوز ۱۰ آخر خواهد داد و این سیستم‌عامل به آخر عمر خود می‌رسد. بعد از این تاریخ، مایکروسافت دیگر به‌روزرسانی جدیدی برای این سیستم‌عامل اراعه نخواهد داد.

مایکروسافت به کاربران پیشنهاد کرده که دستگاه خود را به ویندوز ۱۱ به‌روزرسانی کنند یا اگر دستگاهشان واجد شرایط دریافت این نسخه نیست، به فکر خرید دستگاه جدیدی باشند که ویندوز ۱۱ به‌صورت پیش‌فکر روی آن نصب باشد.

یقیناً مایکروسافت از برنامه Extended Security Updates نیز رونمایی کرده که به کاربران امکان می‌دهد با پرداخت مبلغی هم چنان پشتیبانی‌های ملزوم ویندوز ۱۰ را دریافت کنند. این شرکت یقیناً به‌علت آخر حمایتاز ویندوز ۱۰ با شکایت‌های حقوقی نیز روبه رو شده است.

آمارهای تازه نشان خواهند داد که سهم سیستم‌عامل ویندوز از بازار کامپیوترهای شخصی درحال افت است و این سیستم‌عامل در ۳ سال قبل ۴۰۰ میلیون کاربر از دست داده است. یکی از دلایل این افت، تمایل زیاد تر افراد به منفعت گیری از تلفنهای هوشمند و تبلت‌ها به‌جای کامپیوترهای شخصی است.

از نظر دیگر در بازار مرورگرهای اینترنتی، گوگل نیز به‌شدت درحال افزایش فاصله خود با رقیب ها است. آخرین آمارها نشان خواهند داد که سهم کروم از بازار مرورگرها روی دسکتاپ به ۷۰.۲۵ درصد رسیده است. مرورگر اج مایکروسافت نیز سهمی ۱۱.۸ درصدی را در اختیار دارد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

ربات چمن‌زن RockMow Z1

شرکت Roborock از ربات چمن‌زن تجهیزبه هوش مصنوعی رونمایی کرد_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

شرکت Roborock که زیاد تر با ساخت جاروبرقی‌های رباتیک شناخته می‌بشود، در نمایشگاه IFA 2025 از سه ربات چمن‌زن تازه با قابلیت‌های پیشرفته رونمایی کرد.

در IFA 2025 ناظر معارفه دستگا‌ه‌های جذابی هستیم و اکنون نوبت به شرکت Roborock رسیده تا از چمن‌زن‌‌های رباتیک خود رونمایی کند. این محصولات شامل RockMow Z1 به‌گفتن نسخه پریمیوم، RockMow S1 با امکانات کمتر و RockNeo Q1 برای نگهداری روزمره چمن‌ها معارفه شده‌اند.

ربات چمن‌زن RockMow Z1؛ پرچمدار قوی

مدل Z1 دارای چهارچرخ است تا به سادگی و حتی روی شیب ۸۰ درصدی (۳۸/۶ درجه) حرکت کند. این دستگاه علاوه‌بر یک موتور جدا گانه روی هر چرخ، موتور جداگانه‌ای برای چرخ‌های جلو دارد که علتافزایش مانورپذیری و ارامش آن می‌بشود.

از نظر کارکرد، Roborock ادعا کرده این ربات چمن‌ها را به‌طور یکنواخت مختصر می‌کند و تیغه آن می‌تواند تا فاصله سه سانتی‌متری دیوارها را مختصر کند.

برای مسیریابی دقیق، این ربات از ترکیب فناوری‌های RTK (موقعیت‌یابی دقیق ماهواره‌ای) و vSLAM (مکان‌یابی و نقشه‌برداری بصری هم‌زمان) منفعت گیری می‌کند و می‌تواند در 24 ساعت چمن‌های زمین به مساحت حداکثر ۵۰۰۰ مترمربع را مختصر کند. حتی کاربران می‌توانند از طریق یک اپلیکیشن موبایل، الگوها یا نوشته‌های خاصی را روی سطح چمن تشکیل کنند.

RockMow S1 و RockNeo Q1؛ انتخاب‌های دیگر

مدل S1 امکانات کمتری نسبت به Z1 دارد اما هم چنان از هوش مصنوعی برای نقشه‌برداری هوشمند منفعت می‌برد. این ربات توانایی حرکت در زمین‌هایی با حداکثر شیب ۴۳ درصد (۲۴.۲ درجه) را دارد و می‌تواند از مسیرهایی با عرض تنها ۷۰ سانتی‌متر عبور کند. شدت کار آن کمتر است و در ۲۴ ساعت حداکثر ۱۰۰۰ متر مربع را پوشش می‌دهد.

معرفی ربات چمن‌زن
معرفی ربات چمن‌زن

مدل Q1 نیز برای مراقبت روزمره طراحی شده است. این نسخه نیز با قابلیت نقشه‌برداری هوشمند و برش تا فاصله سه سانتی‌متری از لبه‌ها اراعه می‌بشود. مسئله دلنشین، ویژگی «دوستدار حیوانات» است که از کارکرد دستگاه در شب جلوگیری می‌کند تا برای حیوانات شب‌زی مزاحمت نداشته باشد.

Roborock تا این مدت جزئیات مربوط به قیمت و زمان اراعه این سه ربات چمن‌زن را اظهار نکرده است.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

ویژن پرو

اپل به گمان زیادً هدست ویژن ایر را با قیمت ۱۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۷ معارفه می‌کند_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

«مینگ چی کو»، یکی از تحلیلگران مشهور حوزه اپل، آشکار کرده که این شرکت تصمیم دارد در سال ۲۰۲۷ از یک هدست تازه و ارزان‌قیمت با نام Vision Air رونمایی کند.

بر پایه پست منتشرشده توسط کو، انتظار می‌رود اپل در سال ۲۰۲۷ هدست Vision Air را معارفه کند. این محصول قرار است مشکل وزن زیاد و قیمت بالای Vision Pro را رفع کند. این چنین تخمین زده می‌بشود که ویژن ایر تا ۴۰ درصد سبک‌تر و بیشتر از ۵۰ درصد ارزان‌تر از ویژن پرو باشد.

هدست ارزان‌قیمت Vision Air اپل سال ۲۰۲۷ معارفه خواهد شد

هدست ویژن پرو اپل هم‌اکنون نزدیک به ۶۰۰ گرم وزن دارد. افت وزن بیشتر از ۴۰ درصدی بدون شک تأثیر بسیاری در راحت‌تر شدن منفعت گیری از هدست ویژن ایر خواهد داشت. یکی از انتقادات مهم خریداران ویژن پرو به این هدست وزن بالا می بود که پوشیدن آن را در طویل مدت آزاردهنده می‌کرد.

کو پیش‌بینی کرده که اراعه هدست‌های Vision Air در سال ۲۰۲۷ به نزدیک به یک میلیون دستگاه خواهد رسید. فروش ویژن پرو از زمان معارفه تا بحال کمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه بوده است.

این چنین قیمت ویژن پرو هم اکنون ۳۴۹۹ دلار است و همین قیمت بالا علتشده تا استقبال بسیاری از این هدست در بازار نشود. هدست ویژن پرو ۲ احتمالا همین بازه قیمتی را نگه داری کند، اما ویژن ایر با افت قیمت بیشتر از ۵۰ درصدی می‌تواند به گزینه‌ای دلنشین برای طرفداران هدست‌های حقیقت افزوده تبدیل بشود.

یقیناً حتی با افت قیمت ۵۰ درصدی نیز ویژن ایر نزدیک به ۱۵۰۰ دلار قیمت خواهد داشت که زیاد بالاتر از محصولات شبیهی همانند هدست‌های کوئست ۳ متا با قیمت ۵۰۰ دلار است.

هم‌اکنون سوال مهم این است که اپل چطور می‌خواهد قیمت هدست بعدی خود را بیشتر از ۵۰ درصد افت دهد. افت تعداد دوربین‌ها، منفعت گیری از نمایشگر با وضوح پایین و حذف قابلیت EyeSight از جمله کارهایی می باشند که اپل می‌تواند برای افت قیمت ویژن ایر انجام دهد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

قدرتمندترین توربین بادی جهان در چین با قابلیت تأمین برق ۵۵ هزار خانه!

قدرتمندترین توربین بادی جهان در چین با قابلیت فراهم برق ۵۵ هزار خانه!_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

شرکت دانگ‌فنگ الکتریک چین یک توربین بادی فراساحلی ۲۶ مگاواتی را در این سرزمین نصب و راه‌اندازی کرده و موفق شده تا گفتن قدرتمندترین توربین جهان را از واحد ۲۱.۵ مگاواتی Siemens Gamesa نصب‌شده در دانمارک بگیرد.

به نقل از رسانه‌های چینی، این توربین که از نظر ظرفیت و اندازه بزرگ‌ترین در جهان است، قطر چرخ پره آن به بیشتر از ۳۱۰ متر و ارتفاع توپی آن به ۱۸۵ متر می‌رسد. شرکت دانگ‌فنگ چندی قبل نیز سنگین‌ترین اتاقک مولد جهان را به همراه سه پره غول‌پیکرش به محل نصب منتقل کرده می بود.

بزرگ‌ترین توربین بادی فراساحلی جهان در چین

این توربین برای مناطق فراساحلی با شدت باد ۸ متربرثانیه و بالاتر طراحی شده و این چنین می‌تواند با میانگین شدت باد ۱۰ متر بر ثانیه سالانه ۱۰۰ گیگاوات‌ساعت برق تشکیل کند. این مقدار انرژی برای فراهم برق سالانه ۵۵ هزار واحد مسکونی کافی است، مصرف زغال‌سنگ را به‌اندازه ۳۰ هزار تن افت می‌دهد و انتشار کردن دی‌اکسیدکربن را تا ۸۰ هزار تن پایین می‌آورد. به حرف های دانگ‌فنگ، سازه این توربین برای مقاومت در برابر بادهایی با حداکثر شدت ۲۰۰ کیلومتربرساعت مهندسی شده است.

1756871240 976 قدرتمندترین توربین بادی جهان در چین با قابلیت فراهم برق.webp

راه‌اندازی این توربین برتری روزافزون چین در حوزه انرژی بادی فراساحلی را برجسته می‌کند. بلومبرگ گزارش داده که انتظار می‌رود چین امسال نزدیک به سه‌چهارم توربین‌های بادی فراساحلی تازه جهان را نصب و راه‌اندازی کند.

1756871240 776 قدرتمندترین توربین بادی جهان در چین با قابلیت فراهم برق.webp

این درحالی است که در ایالات متحده، اروپا و ژاپن، این چنین پروژه‌هایی به علت هزینه‌های بالای فراهم مالی، فشارهای زنجیره فراهم و افت یارانه‌ها عموماً متوقف شده‌اند.

زنجیره‌های فراهم یکپارچه، فراهم مالی دولتی، پشتیبانی‌های سیاستی و پیشرفت‌های سریع فناوری از جمله مزیت‌های چین در حوزه توربین‌های بادی می باشند.

چین در سالیان تازه اندوخته‌گذاری‌های هنگفتی روی تشکیل انرژی خورشیدی و بادی انجام داده است که نشان‌دهنده برنامه مدون این سرزمین در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

در سال قبل نیز چین از بزرگ‌ترین توربین بادی شناور جهان با ظرفیت ۲۰ مگاوات رونمایی کرد که هر بار چرخش پره‌های این توربین می‌تواند برق موردنیاز یک خانواده را برای ۲ تا ۴ روز فراهم کند.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

1 10 11 12 13 14 132