سبقت اینتل از TSMC و سامسونگ در خاک آمریکا با راه‌اندازی کارخانه Fab 52

سبقت اینتل از TSMC و سامسونگ در خاک آمریکا با راه‌اندازی کارخانه Fab 52_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

شرکت Intel با اظهار راه‌اندازی کامل Fab 52 گامی بزرگ در صنعت تراشه‌سازی ایالات متحده برداشته است. این کارخانه اکنون در خاک آمریکا توانایی تشکیل تراشه‌های پیشرفته با فناوری 18A را دارد.

به نقل از قسمت نیمه هادی رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، این خبر مهم در جریان اتفاقات Tech Tour اینتل اظهار شد و نشان‌دهنده دستاورد این شرکت در تشکیل گسترش یافتهترین نیمه‌هادی‌های جهان در داخل ایالات متحده است. Kevin O’Buckley از مدیران اینتل قبول کرد که Fab 52 بعد از چندین سال ساخت‌وساز اکنون کاملاً عملیاتی شده است.

مسئله مهم‌تر این است که این تأسیسات برای تشکیل زیاد با فناوری 18A آماده است. این یعنی اینتل در عرصه تشکیل پردازنده‌های کلاس انگستروم در آمریکا از رقبایی همانند TSMC و سامسونگ پیشی گرفته است. این پیشرفت این چنین به او گفت و گو‌ها در رابطه صلاحیت اینتل برای رهبری صنعت تراشه‌سازی آمریکا جواب می‌دهد چون فرآیند 18A زیاد رقابتی‌تر از آن چیزی است که گزارش‌های اولیه نشان می‌دادند. این فناوری با منفعت‌گیری از نوآوری‌هایی همانند RibbonFET و PowerVia بهبودهای چشمگیری را به ارمغان آورده است.

این فرآیند در قیاس با نسل قبلی یعنی Intel 3 نزدیک به پانزده درصد کارکرد بهتر و تا سی درصد تراکم تراشه بالاتری را اراعه می‌دهد که یک دستاورد قابل دقت محسوب می‌بشود. هرچند اینتل تا این مدت جزئیاتی در رابطه ظرفیت تشکیل و نرخ افزایش آن انتشار نکرده است اما پافشاری کرده که Fab 52 مسئولیت تشکیل در حجم بالا را بر مسئولیت خواهد داشت. این بدان معناست که قسمت بزرگی از تشکیل 18A در کنار کارخانه TSMC در آریزونا انجام خواهد شد.

کارخانه Fab 52 پنجمین مرکز تشکیل زیاد اینتل در پردیس Ocotillo واقع در شهر Chandler ایالت آریزونا به حساب می اید. این تأسیسات که گسترش یافتهترین تراشه‌های منطقی را در ایالات متحده تشکیل می‌کند بخشی از اندوخته‌گذاری صد میلیارد دلاری اینتل برای گسترش عملیات داخلی خود است. این پیروزی نتیجه پنجاه و شش سال تحقیق و گسترش این شرکت در عرصه فرآیندهای پیشرفته در آمریکا است و اینتل را به گفتن یک تولیدکننده قابل مطمعن برای مشتریان در سراسر جهان معارفه می‌کند.

در حالی که رقبای اینتل یعنی TSMC و سامسونگ انتظار نمی‌رود تا آخر سال ۲۰۲۶ راه‌حل‌های کلاس دو نانومتری خود را به آمریکا بیاورند اینتل یک مزیت وقتی قابل دقت پیدا کرده است. یقیناً پیروزی نهایی 18A به نحوه استقبال مشتریان بستگی خواهد داشت چون به نظر می‌رسد این فناوری در ابتدا زیاد تر برای مصارف داخلی خود شرکت طراحی شده است و فناوری بعدی یعنی 14A تمرکز بیشتری بر مشتریان خارجی خواهد داشت.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

XeSS 3 اینتل معرفی شد: افزایش چشمگیر عملکرد و پشتیبانی از بازی‌های قدیمی

اینتل با فناوری XeSS 3 نرخ فریم بازی‌ها را تا چهار برابر افزایش می‌دهد_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

اینتل با رونمایی از نسخه سوم فناوری XeSS خود که از قابلیت تشکیل چندفریمی یا MFG حمایتمی‌کند قدم مهمی در بهبود کارکرد کارت‌های گرافیک خود برداشته است. این فناوری تازه که برای همه پردازنده‌های گرافیکی Arc تجهیزبه هسته‌های XMX اراعه خواهد شد بهبودهای نرم‌افزاری متنوعی را به همراه دارد.

به نقل از قسمت سخت افزار رسانه اخبار فناوری تکنا، فناوری ارتقاء عکس XeSS اینتل از زمان اراعه پیشرفت چشمگیری داشته و با رقبایی همانند DLSS انویدیا و FSR ای‌ام‌دی رقابت می‌کند. امسال نیز ناظر به‌روزرسانی‌های بزرگی در این حوزه بوده‌ایم. انویدیا با معارفه حمایتاز MFG در DLSS 4 که به کارت‌های گرافیک سری RTX 50 اجازه می‌دهد تا چهار فریم تشکیل کنند پیشگام می بود. بعد از آن AMD نیز با معارفه FSR Redstone جهش فرد دیگر را در کیفیت ارتقاء عکس و تشکیل فریم با پشتیبانی یادگیری ماشین خبرداد. اکنون اینتل با XeSS 3 به این رقابت مدام و قابلیت مورد انتظار MFG را به کارت‌های خود می‌آورد.

فناوری MFG اینتل با دریافت دو فریم رندر شده قبلی و منفعت گیری از بردارهای حرکتی و بافرهای عمق یک شبکه جریان نوری تشکیل می‌کند و سپس تا چهار فریم بین این دو فریم تشکیل می‌کند. این فرآیند علتمی‌بشود نرخ فریم خروجی تا چهار برابر افزایش یابد. در نمایش‌های اراعه شده بازی‌هایی که به طور داخلی با شدت ۳۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شدند با فعال‌سازی MFG به نرخ فریم ۱۳۰ تا ۲۴۰ دست یافتند که توانایی‌ای زیاد روان‌تر را فراهم می‌کند.

مسئله مهم این است که XeSS 3 با قابلیت MFG روی همه پردازنده‌های گرافیکی Arc و محصولاتی که سخت‌افزار XMX دارند حمایتخواهد شد. اینتل تصمیم دارد این ویژگی را همزمان با اراعه Panther Lake معارفه کند و سپس آن را برای دیگر پردازنده‌های گرافیکی Arc همانند سری Core Ultra 200V و کارت‌های سری B نیز اراعه دهد. حتی پردازنده‌های گرافیکی قدیمی‌تر Xe1 نیز در آینده این به‌روزرسانی را دریافت خواهند کرد.

از نظر نرم‌افزاری کاربران گزینه‌های جدیدی برای کنترل تشکیل فریم خواهند داشت و می‌توانند حالت MFG را بین دو سه یا چهار برابر تنظیم کنند. این چنین چون API این فناوری تغییری نکرده است همه بازی‌هایی که از XeSS 2 حمایتمی‌کنند با اراعه Panther Lake با XeSS 3 نیز سازگار خواهند می بود. اکنون نزدیک به پنجاه بازی از XeSS 2 حمایتمی‌کنند که نویدبخش حمایتوسیع از این فناوری تازه است.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

اینتل با Xeon 6+ مرزها را جابجا کرد: ۲۸۸ هسته و فناوری 18A در Clearwater Forest

اینتل با Xeon 6+ مرزها را جابجا کرد: ۲۸۸ هسته و فناوری 18A در Clearwater Forest_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

اینتل جزئیات بیشتری از خانواده پردازنده‌های نسل بعدی Xeon 6+ E-core با اسم رمز Clearwater Forest انتشار کرده است که تا ۲۸۸ هسته نسل تازه را در خود جای می‌دهد. این شرکت پیش از این با اراعه پردازنده‌های Xeon مبتنی بر هسته‌های E-Core با نام Sierra Forest تراکم محاسباتی و منفعت‌وری انرژی بالاتری را به ارمغان آورده می بود و برای اولین بار خط تشکیل Xeon خود را به دو خانواده مجزای P-Core و E-Core تقسیم کرد.

به نقل از قسمت سخت افزار رسانه اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا، اکنون این مسیر با نسل دوم خانواده E-Core یعنی Clearwater Forest که بخشی از سری Xeon 6+ خواهد می بود ادامه اشکار می‌کند. در این معماری تازه اینتل طراحی ماژولار و بسته‌بندی خود را به سطح بالاتری رسانده است. هر پردازنده Clearwater Forest از دوازده تایل EMIB با بسته‌بندی ۲.5D راه اندازی شده است که سه تایل پایه فعال را به یکدیگر متصل می‌کنند. این مجموعه به دو تایل ورودی/خروجی و دوازده تایل محاسباتی متصل است و از فرآیندهای تشکیل متنوعی منفعت می‌برد.

تایل‌های ورودی/خروجی با فرآیند Intel 7 تایل‌های پایه فعال با فرآیند Intel 3 و چیپلت‌های محاسباتی با فرآیند پیشرفته Intel 18A ساخته شده‌اند. این چیپلت‌های محاسباتی که از هسته‌های Darkmont E-Core منفعت گیری می‌کنند با فناوری RibbonFET تشکیل شده‌اند. اینتل معتقد است فناوری 18A به علت ظرفیت خازنی پایین‌تر گیت بهترین منفعت‌وری انرژی را برای علتهسته فراهم می‌کند و تراکم سلولی بالاتر و مسیریابی سیگنال بهتری را اراعه می‌دهد.

فناوری RibbonFET کنترل بیشتری بر جریان الکتریکی فراهم کرده و نشت توان را افت می‌دهد که به مزیت عملکردی قابل توجهی منجر می‌بشود. این فناوری این چنین به کوچک‌سازی زیاد تر اجزای تراشه پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این فناوری PowerVia با انتقال مسیرهای برق به پشت سیلیکون منفعت گیری از سلول‌های استاندارد را تا ده درصد و کارکرد در توان ثابت را تا چهار درصد بهبود می‌بخشد.

پردازنده Clearwater Forest اولین محصول تشکیل انبوهی است که از فناوری Foveros Direct 3D منفعت می‌برد. این راه‌حل بسته‌بندی پیشرفته تایل‌های محاسباتی و ورودی/خروجی را با منفعت گیری از اتصال مس به مس به یکدیگر متصل می‌کند و عملاً انرژی مورد نیاز برای انتقال داده بین دو دای را به صفر می‌رساند. این طراحی پیچیده یک دستاورد مهندسی قابل دقت برای اینتل محسوب می‌بشود.

هر یک از تایل‌های محاسباتی در Clearwater Forest از شش ماژول راه اندازی شده و هر ماژول چهار هسته Darkmont E-Core را در خود جای داده است. این ساختار در کل ۲۴ هسته در هر تایل محاسباتی و ۲۸۸ هسته در دوازده تایل را فراهم می‌کند. هر ماژول این چنین دارای چهار مگابایت حافظه نهان L2 است که مجموع حافظه نهان L2 در کل تراشه به ۲۸۸ مگابایت می‌رسد.

هسته Darkmont E-Core که در پردازنده‌های کلاینت Panther Lake نیز منفعت گیری شده شباهت بسیاری به معماری Skymont دارد اما در قیاس با Crestmont یک ارتقاء بزرگ محسوب می‌بشود. این هسته دارای بلوک پیش‌بینی به‌روز شده معماری ۹ مسیره و دیکد عریض‌تر است. در قسمت اجرای خارج از ترتیب نیز منبع های افزایش یافته و پورت‌های دیسپچ به ۲۶ عدد رسیده است که به بهبود کارکرد پشتیبانی می‌کند.

بر پایه داده‌های اولیه کارکرد Clearwater Forest با ۲۸۸ هسته در قیاس با Sierra Forest با ۱۴۴ هسته بیشتر از ۱۱۲ درصد کارکرد بالاتر و ۵۴ درصد منفعت‌وری انرژی بهتری را اراعه می‌دهد. حتی در قیاس با نسخه ۲۸۸ هسته‌ای Sierra Forest نیز این پردازنده تازه با وجود توان مصرفی کمتر ۱۷ درصد کارکرد بالاتر و ۳۰ درصد منفعت‌وری انرژی بهتری دارد که قسمت عمده آن به لطف بهبود ۱۷ درصدی IPC در هسته‌های Darkmont است.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

انفجار دانلود Sora با وجود دسترسی محدود! با ۲۰۰ هزار دانلود روزانه

انفجار دانلود Sora با وجود دسترسی محدود! با ۲۰۰ هزار دانلود روزانه_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

به نظر می‌رسد شرکت OpenAI با اپلیکیشن تازه خود برای تشکیل ویدیوهای هوش مصنوعی به نام Sora به پیروزی چشمگیری دست یافته است چرا که روال دانلود این برنامه به شدت در حال افزایش است.

به نقل از رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، Bill Peebles مدیر قسمت Sora در OpenAI خبرداد که این اپلیکیشن در کمتر از ۵ روز به یک میلیون دانلود رسیده است که به طور متوسط روزانه نزدیک به ۲۰۰ هزار دانلود را مشخص می کند. این شتاب در دانلود وقتی قابل دقت‌تر می‌بشود که در نظر بگیریم Sora اکنون به طور آزاد قابل دانلود نیست و دسترسی به آن تنها از طریق دعوتنامه امکان پذیر. علاوه بر این اپلیکیشن اکنون فقط در منطقه آمریکای شمالی در دسترس قرار دارد. این آمار نشان‌دهنده استقبال گسترده و کنجکاوی کاربران نسبت به تازه ترین ابزار هوش مصنوعی OpenAI است و پیروزی بزرگی را برای این شرکت رقم زده است.

اپلیکیشن Sora یک پلتفرم رسانه اجتماعی است که کاربران می‌توانند با منفعت گیری از مدل هوش مصنوعی Sora 2 ویدیوهایی را از متن تشکیل و به اشتراک بگذارند. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد یک عکس ثابت را بارگذاری کرده و آن را به طور ویدیو متحرک کنند.

ویژگی Cameo در این اپلیکیشن به کاربران امکان می‌دهد آواتار بسیار واقعی خود را در ویدیوهای گوناگون قرار دهند. برنامه به طور خودکار بر پایه ماهیت خواست کاربر موسیقی نمود‌های صوتی و حتی دیالوگ‌های کامل را اضافه می‌کند. یک صفحه به سبک TikTok با گفتن “برای شما” نیز مجموعه‌ای از ویدیوهای تشکیل شده با هوش مصنوعی را بر پایه علایق هر کاربر نمایش می‌دهد. این قابلیت‌ها Sora را به ابزاری قوی و دلنشین برای تشکیل محتوای ویدیویی خلاقانه تبدیل کرده است.

با این حال اپلیکیشن Sora بدون حاشیه نیز نبوده است به خصوص در رابطه نقض حق کپی‌رایت. به گفتن مثال اخیراً برخی از کاربران توانسته‌اند شخصیت‌های مستقلی را در برنامه‌های معروفی همانند SpongeBob SquarePants و Rick and Morty و South Park تشکیل و بارگذاری کنند که در این فرآیند داستان مهم را تحول داده‌اند.

انجمن تصاویر متحرک Motion Picture Association اخیراً در بیانیه‌ای خبرداد که ویدیوهایی که فیلم‌ها برنامه‌ها و شخصیت‌های اعضای ما را نقض می‌کنند در سرویس OpenAI تکثیر شده‌اند و از این شرکت خواست تا برای حل این مشکل عمل سریع و قاطعی انجام دهد. برای رسیدگی به این نوشته OpenAI تصمیم دارد به دارندگان حق کپی‌رایت کنترل دقیق‌تری بر تشکیل شخصیت‌ها و نحوه منفعت گیری از محتوایشان در این اپلیکیشن بدهد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

مدیرعامل EssilorLuxottica آینده را در دستان عینک‌های هوشمند می‌بیند

مدیرعامل EssilorLuxottica آینده را در دستان عینک‌های هوشمند می‌بیند_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

شرکت EssilorLuxottica به گفتن یکی از رهبران جهانی در تشکیل لنزهای چشمی و عینک‌های آفتابی و این چنین شریک استراتژیک شرکت Meta در گسترش عینک‌های هوشمند معتقد است که تلفنهای هوشمند به زودی جای خود را به عینک‌های هوشمند تجهیزبه هوش مصنوعی خواهند داد.

به نقل از قسمت گجت ها در رسانه اخبار فناوری تکنا، فرانچسکو میلری رئیس و مدیرعامل EssilorLuxottica در مصاحبه‌ای با بلومبرگ با مطرح این ادعای جسورانه پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نزدیک صدها میلیون عینک هوشمند با یکدیگر و با افرادی که از آنها منفعت گیری می‌کنند در ربط خواهند می بود و جوامع عظیمی را شکل خواهند داد. او این چنین خبرداد که این شرکت در حال افزایش ظرفیت تشکیل خود برای عینک‌های هوشمند به ۱۰ میلیون دستگاه در سال تا آخر سال ۲۰۲۶ است تا بتواند به تقاضای شرکت Meta و دیگر شرکا از جمله برای عینک‌های صوتی Nuance Audio خود که فناوری سمعک را در خود جای داده‌اند جواب دهد. این چشم‌انداز آینده‌نگرانه نشان‌دهنده تحول پارادایم بزرگی در دنیای فناوری‌های پوشیدنی است.

با این حال به نظر می‌رسد یک شکاف بزرگ بین این آرمان‌ها و حقیقت‌های بازار وجود دارد. تحلیلگران Barclays پیش‌بینی کرده‌اند که همکاری با Meta می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ درآمدی بالغ بر ۶ میلیارد یورو برای EssilorLuxottica به همراه داشته باشد و این چنین تخمین می‌زنند که کل اراعه سالانه عینک‌های هوشمند تا سال ۲۰۳۵ به ۶۰ میلیون دستگاه برسد. اما این رقم های در قیاس با بازار جهانی تلفنهای هوشمند زیاد ناچیز است.

به گفتن مثال شرکت اپل به تنهایی در سال ۲۰۲۴ توانست ۲۳۲ میلیون دستگاه آیفون را به فروش رساند. این اختلاف آماری مشخص می کند که اگرچه عینک‌های هوشمند پتانسیل تبدیل شدن به یک رسانه فناوری غالب در زندگی روزمره را دارند اما با دقت به روندهای جاری تقاضا این چنین تحول بزرگی در آینده نزدیک رخ نخواهد داد.

اکنون شرکت Meta با اراعه محصولات نوآورانه خود در حوزه عینک‌های هوشمند پیشتاز است و حتی اپل را ناچار کرده است تا کار بر روی نسخه پیشرفته هدست Vision Pro خود را متوقف کرده و بر روی گسترش عینک‌های هوشمند تجهیزبه هوش مصنوعی تمرکز کند. Meta اخیراً از عینک‌های هوشمند تازه Ray-Ban Display رونمایی کرده است که دارای نمایشگری داخلی با وضوح بالا برای خواندن متن تماشای ویدیو مشاهده مسیرها و ترجمه زنده می باشند.

این نمایشگر با روشنایی ۵۰۰۰ نیت هم در فضای داخلی و هم در فضای باز کارکرد مساعد دارد. رابط کنترلی این عینک‌ها Meta Neural Band نام دارد که به کاربران اجازه می‌دهد با منفعت گیری از حرکات دست و با تشخیص سیگنال‌های الکترومیوگرافی بین مغز و دست برنامه‌ها را کنترل کنند. این عینک‌ها با قیمت ۷۹۹ دلار در دسترس می باشند و نشان‌دهنده پیشرفت دیدنی Meta در این حوزه رقابتی می باشند.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

مدل هوش مصنوعی TRM سامسونگ، جمینای و ChatGPT را به زانو درآورد

مدل هوش مصنوعی TRM سامسونگ، جمینای و ChatGPT را به زانو درآورد_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

قسمت هوش مصنوعی شرکت سامسونگ با اراعه یک مدل انقلابی، باوری ریشه‌دار در صنعت فناوری مبنی بر این که مدل‌های بزرگتر لزوماً بهتر عمل می‌کنند را به طور جدی به چالش کشیده است. این شرکت اخیراً جزئیات معماری یک مدل هوش مصنوعی تازه و کوچک به نام Tiny Recursive Model یا TRM را انتشار کرده که با وجود ابعاد زیاد کوچکتر، موفق شده است برخی از بزرگترین مدل‌های زبان بزرگ جهان (LLMs) را در آزمون‌های استدلال منطقی ناکامی دهد.

به نقل از قسمت گسترش رسانه اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا، این مدل که تنها از یک شبکه دو لایه‌ای راه اندازی شده است با منفعت گیری از رویکردی نوآورانه به نام استدلال بازگشتی، خروجی‌های خود را برای تعیین مرحله های بعدی پردازش به کار می‌گیرد و یک حلقه بازخورد خودبهبود را شکل می‌دهد. این فرآیند به مدل اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به حافظه و هزینه‌های محاسباتی سنگین، کارکرد یک معماری زیاد عمیق‌تر را همانند‌سازی کند و به نتایج شگفت‌انگیزی دست یابد.

کارکرد خیره‌کننده مدل TRM سامسونگ در معیارهای سخت‌گیرانه‌ای همانند پازل‌های Sudoku-Extreme و Maze-Hard و به اختصاصی در بنچمارک معتبر ARC-AGI به اثبات رسیده است. این مدل توانست به دقت ۸۷.۴ درصدی در حل سودوکو و ۸۵ درصدی در حل پازل‌های پیچیده ماز دست یابد. مهم‌تر از آن TRM در آزمون ARC-AGI-1 به دقت ۴۵ درصد و در نسخه دشوارتر آن یعنی ARC-AGI-2 به دقت ۸ درصد رسید.

این نتایج از آن جهت اهمیت دارد که مدل TRM به شکل قابل توجهی از رقبای زیاد بزرگتر خود همانند DeepSeek R1 و Gemini 2.5 Pro گوگل و o3-mini شرکت OpenAI پیشی گرفته است در حالی که تنها از کسری از پارامترهای آن‌ها منفعت گیری می‌کند. این پیروزی مشخص می کند که رویکرد سامسونگ که شبیه بازخوانی و اصلاح پیش‌نویس توسط یک انسان است در حل مسائل منطقی زیاد برتر از راه حلهای متداول عمل می‌کند.

این دستاورد سامسونگ یک مطلب روشن برای صنعت هوش مصنوعی دارد و آن این است که سادگی و کارایی می‌تواند بر پیچیدگی و ابعاد تسلط کند. مدل‌های زبان بزرگ جاری زیاد تر در روبه رو با مسائل منطقی شکننده می باشند و یک خطای کوچک در زنجیره استدلال می‌تواند کل فرآیند را مختل کند.

در روبه رو روش بازگشتی مدل TRM با تکرار و اصلاح مداوم، این ضعف را رفع می‌سازد. محققان سامسونگ حتی دریافتند که افزایش لایه‌های این مدل به علت اتفاق بیش‌برازش یا overfitting تبدیل افت کارکرد آن می‌بشود که این خود تاکیدی بر اصل “کمتر، زیاد تر است” در این معماری خاص است. پیروزی TRM ثابت می‌کند که الگوریتم‌های هوشمندتر و بهینه‌تر می‌توانند جانشین قوت محاسباتی خام شوند و مسیر آینده گسترش هوش مصنوعی را به سمت مدل‌های تخصصی‌تر و کارآمدتر هدایت کنند.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

عرضه اولین بازی ساخته شده با هوش مصنوعی استودیوی xAI

اراعه اولین بازی ساخته شده با هوش مصنوعی استودیوی xAI_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

ایلان ماسک با اعلامیه‌ای غافلگیرکننده، جاه‌طلبی‌های خود را به صنعت بازی‌های ویدیویی گسترش داده و قبول کرده است که استودیوی بازی‌سازی شرکت هوش مصنوعی او یعنی xAI ، تا آخر سال ۲۰۲۶ یک بازی بزرگ و کامل را که تماماً توسط هوش مصنوعی ساخته شده انتشار خواهد کرد.

به نقل از قسمت اخبار گیم رسانه اخبار فناوری تکنا، این خبر در جواب به نمایش یک ویدیوی مفهومی از یک بازی تیراندازی اول شخص در شبکه اجتماعی ایکس انتشار شد که نشان می‌داد هوش مصنوعی گراک چطور می‌تواند به طور پویا دنیاهای بازی را خلق کند. ماسک ضمن قبول این چشم‌انداز، وعده داد که استودیوی بازی ایکس‌ای‌آی یک بازی عالی و تشکیل شده توسط هوش مصنوعی را قبل از آخر سال آینده میلادی به بازار اراعه خواهد نمود. این عمل نشان‌دهنده ورود جدی ایکس‌ای‌آی به حوزه سرگرمی‌های تعاملی و رقابت مستقیم با غول‌های سنتی این صنعت است.

این اولین باری نیست که ایلان ماسک به پتانسیل هوش مصنوعی در صنعت بازی اشاره می‌کند. او پیش از این نیز از تمرکز بیشتر از حد قوت در دست شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی انتقاد کرده می بود و اکنون به نظر می‌رسد که تصمیم دارد با استودیوی نوپای خود این معادله را بر هم بزند. همزمان با این اعلامیه، ایکس‌ای‌آی فراخوان‌های استخدامی برای جذب متخصصان و طراحان بازی انتشار کرده که ماموریت آن‌ها آموزش دادن اصول اولیه بازی‌سازی به مدل هوش مصنوعی گراک خواهد می بود. مقصد نهایی این است که هوش مصنوعی نه تنها به گفتن یک ابزار کمکی بلکه به گفتن خالق مهم محتوای بازی عمل کند؛ رویکردی که می‌تواند زمان و هزینه‌های تشکیل را به شکل چشمگیری افت داده و به خلق ازمایش ها کاملاً بی همتا برای بازیکنان منجر بشود.

مفهوم یک بازی که به طور کامل توسط هوش مصنوعی تشکیل می‌بشود، یک جهش انقلابی در این صنعت محسوب می‌بشود. برخلاف ابزارهای جاری که فقطً در تشکیل برخی محتواها همانند طراحی هنری یا کدنویسی به گسترش‌دهندگان پشتیبانی می‌کنند، در این رویکرد تازه هوش مصنوعی مسئولیت خلق عناصر مهم همانند دنیاها، روایت‌ها و دارایی‌های بصری را بر مسئولیت می‌گیرد. با این حال، جامعه گیمرها و کارشناسان با ترکیبی از شوق و تردید به این وعده نگاه می‌کنند. برخی اعتقاد دارند که این فناوری می‌تواند به ساخت بازی‌های بی‌نهایت پویا و تکرارنشدنی منجر بشود اما گروهی دیگر دلواپس آن می باشند که محصولات تشکیل شده توسط هوش مصنوعی، فاقد خلاقیت، عمق و روح هنری در آثار ساخته شده توسط انسان باشند و این نگرانی‌ها تنها با اراعه محصول نهایی رفع خواهد شد.

وعده ایلان ماسک برای اراعه این بازی تا آخر سال ۲۰۲۶، آن را در یک بازه وقتی نزدیک به انتشار کردن یکی از مورد انتظارترین بازی‌های تاریخ یعنی Grand Theft Auto 6 قرار می‌دهد. این تقارن وقتی اگرچه امکان پذیر اتفاقی باشد اما به خوبی مقیاس بلندپروازی ماسک را مشخص می کند. او نه تنها تصمیم دارد یک فناوری نوین را به اثبات رساند بلکه می‌خواهد محصول خود را در اوج رقابت با بزرگ‌ترین نام‌های صنعت بازی اراعه کند. پیروزی یا ناکامی این پروژه می‌تواند تأثیر عمیقی بر آینده بازی‌سازی داشته باشد و اشکار کند که آیا هوش مصنوعی می‌تواند از یک ابزار قوی به یک خالق جدا گانه در دنیای سرگرمی‌های دیجیتال تبدیل بشود یا خیر.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

با UFS 5.0، سرعت حافظه داخلی موبایلها از رم پیشی می‌گیرد

با UFS 5.0، شدت حافظه داخلی موبایلها از رم پیشی می‌گیرد_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

سازمان JEDEC که مسئولیت تعیین استانداردهای صنعت نیمه‌هادی را بر مسئولیت دارد، رسماً خبرداد که کار بر روی نسل تازه حافظه‌های ذخیره‌سازی پرسرعت یعنی UFS 5.0 به مرحله های پایانی خود نزدیک می‌بشود. این استاندارد تازه که انتظار می‌رود در اغاز سال ۲۰۲۶ نهایی بشود، تحولی عظیم در شدت و کارایی دستگاه‌های هوشمند از جمله تلفنها، تبلت‌ها و حتی لپ‌تاپ‌های مبتنی بر معماری ARM تشکیل خواهد کرد.

به نقل از قسمت رسانه اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، بر پایه اطلاعات انتشار شده، UFS 5.0 پهنای باندی معادل دو برابر استاندارد جاری یعنی UFS 4.0 اراعه خواهد داد که این بهبود دیدنی، تأثیر مستقیمی بر شدت اجرای برنامه‌ها، انتقال فایل‌ها و به خصوص پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی روی دستگاه خواهد داشت. این جهش عملکردی پاسخی به نیاز روزافزون دستگاه‌های مدرن برای دسترسی سریع تر به داده‌ها است.

استاندارد UFS 5.0 با منفعت‌گیری از مشخصات به‌روز شده M-PHY 6.0 و UniPro 2.0 که توسط MIPI Alliance گسترش یافته‌اند، به این شدت بسیار دست اشکار می‌کند. پیش‌بینی می‌بشود که این فناوری تازه شدت انتقال داده را از ۲۳.۲ گیگابیت بر ثانیه در هر مسیر که در UFS 4.0 ناظر بودیم به رقم های زیاد بالاتری رساند و در نتیجه عملکردی شبیه یا حتی بهتر از حافظه‌های رم LPDDR5X اراعه دهد. یکی از نوآوری‌های کلیدی در این نسل، معارفه نسخه دوم فناوری Host Performance Booster یا HPB Gen 2 است. این ویژگی با منفعت گیری از حافظه رم دستگاه به گفتن حافظه نهان، شدت خواندن و نوشتن اتفاقی را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد که این کار به اختصاصی در اجرای همزمان چندین برنامه و ماموریت های سنگین پردازشی زیاد کارآمد خواهد می بود.

با دقت به جدول وقتی اظهار شده، بعد از نهایی شدن مشخصات در اغاز سال ۲۰۲۶، باید انتظار داشت که اولین دستگاه‌های تجهیزبه حافظه UFS 5.0 در سال ۲۰۲۷ داخل بازار شوند. شرکت سامسونگ که مدام یکی از پیشگامان در گسترش و تجاری‌سازی استانداردهای UFS بوده، به گمان زیادً یکی از اولین تولیدکنندگانی خواهد می بود که این فناوری را در محصولات پرچمدار خود به کار خواهد گرفت. افزایش دیدنی پهنای باند نه تنها توانایی کاربری روان‌تری را به ارمغان می‌آورد بلکه زیرساخت ملزوم برای اجرای مدل‌های پیچیده‌تر هوش مصنوعی و حقیقت افزوده را مستقیماً روی دستگاه فراهم می‌کند. این تحول، وابستگی به پردازش ابری را افت داده و عصر جدیدی از محاسبات شخصی قوی را اغاز خواهد کرد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

شراکت انویدیا و اینتل میتواند به ضرر تولیدکنندگان کامپیوتر تمام شود

شراکت انویدیا و اینتل میتواند به زیان تولیدکنندگان کامپیوتر همه شود_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

شایعه ها مربوط به همکاری احتمالی بین انویدیا و اینتل برای تشکیل پردازنده‌های مرکزی x86 ، موجی از تحلیل‌ها و عکس العمل‌ها را در صنعت فناوری به همراه داشته است. در همین جهت، جیسون چن مدیرعامل شرکت ایسر، دیدگاهی منحصر به فرد و کمتر مورد دقت را نقل کرده و هشدار داده است که این چنین اتحادی می‌تواند به ابراز مشکلات و سردردهای عملیاتی جدی برای برندهای تولیدکننده کامپیوترهای شخصی منجر بشود.

به نقل از قسمت سخت افزار رسانه اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا، از نگاه مدیرعامل ایسر،، قضیه فراتر از رقابت فنی بین شرکت‌ها است و ابعاد لجستیکی و مدیریتی پیچیده‌ای را در بر می‌گیرد. او معتقد است که ادغام دو فراهم‌کننده مهم قطعات یعنی اینتل برای پردازنده مرکزی و انویدیا برای پردازنده گرافیکی، فرآیندهای برنامه‌ریزی تشکیل و مدیریت موجودی را برای شرکت‌هایی همانند ایسر زیاد دشوارتر از قبل خواهد کرد.

مدیرعامل ایسر توضیح می‌دهد که اکنون، شرکت‌های سازنده کامپیوتر به طور جداگانه با اینتل و انویدیا برای فراهم قطعات مورد نیاز خود مذاکره می‌کنند و این استقلال عمل به آن‌ها اجازه می‌دهد تا زنجیره فراهم خود را به شکل بهینه‌تری مدیریت کنند. اما اگر این دو شرکت در عرصه تشکیل پردازنده‌های مرکزی با یکدیگر متحد شوند، این مرزها از بین رفته و یک نقطه تماس واحد و زیاد قوی شکل می‌گیرد.

این چنین شرایطی علتمی‌بشود که تولیدکنندگان برای فراهم هر دو قطعه حیاتی به یک نهاد وابسته شوند که این نوشته ضمن افت قوت چانه‌زنی آن‌ها، ریسک‌های مربوط به تأخیر در فراهم یا تغییرات ناگهانی در برنامه‌ریزی را به شدت افزایش می‌دهد و به یک چالش عملیاتی بزرگ برای کل اکوسیستم تبدیل خواهد شد.

این دیدگاه مشخص می کند که پیامدهای اتحاد استراتژیک بین غول‌های فناوری زیاد گسترده‌تر از جنبه‌های فنی و رقابتی است و می‌تواند ساختار سنتی زنجیره فراهم در صنعت کامپیوتر را به طور کامل دگرگون کند. در حالی که تعداد بسیاری از تحلیل‌ها بر رقابت این اتحاد احتمالی با شرکت AMD متمرکز شده‌اند، هشدار مدیرعامل ایسر یادآوری می‌کند که بازیگران مهم این صنعت یعنی برندهای سازنده، باید خود را برای روبه رو با چالش‌های مدیریتی و لجستیکی تازه آماده کنند. این شراکت در صورت وقوع، نه تنها نقشه رقابت در بازار پردازنده‌ها را تحول می‌دهد، بلکه شرکت‌های سازنده را وادار می‌کند تا در استراتژی‌های عملیاتی و نحوه تعامل با فراهم‌کنندگان مهم خود تجدید نظر اساسی کنند.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

واکنش تمسخرآمیز مدیرعامل انویدیا به قرارداد AMD و OpenAI

عکس العمل تمسخرآمیز مدیرعامل انویدیا به قرارداد AMD و OpenAI_سیاه پوش

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

جنسن هوانگ مدیرعامل انویدیا در اظهارنظری دلنشین به قرارداد بزرگ بین AMD و OpenAI عکس العمل نشان داده و با سخنانی کنایه‌آمیز این همکاری را زیر سوال برده است. او از این که AMD حاضر شده بخشی از سهام خود را در ازای محصولی که تا این مدت به بازار اراعه نشده به OpenAI واگذار کند ابراز شگفتی کرده و این حرکت را منحصر به فرد و یقیناً شگفتی‌آور خوانده است.

به نقل از قسمت شرکتها در رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، ماجرا از این قرار است که AMD اخیراً قراردادی عظیم با OpenAI منعقد کرده که بر پایه آن متعهد شده تراشه‌هایی به قیمت بیشتر از شش گیگاوات از جمله تراشه هوش مصنوعی Instinct MI450 را که تا این مدت اراعه نشده برای این شرکت تامین کند. این توافق تنها چند روز بعد از اظهار همکاری بزرگ انویدیا و OpenAI صورت گرفت و همین نوشته آتش رقابت بین این دو غول فناوری را شعله‌ورتر کرده است.

هوانگ در گفتگویی با شبکه CNBC ضمن گفتن این که از شوق AMD برای نسل بعدی محصولات هوش مصنوعی خود یعنی سری MI450 غافلگیر شده است به طور تلویحی به تشدید رقابت در این حوزه اشاره کرد. او با لحنی تمسخرآمیز گفتن کرده که واگذاری ۱۰ درصد از سهام شرکت پیش از آنکه محصولی ساخته شده باشد کاری هوشمندانه به نظر می‌رسد.

این اظهارات کنایه‌آمیز مشخص می کند که مدیرعامل انویدیا این قرارداد را چندان جدی نگرفته و حتی مدعی شده که در زمان امضای قرارداد بین انویدیا و خالق ChatGPT هیچ خبری از مذاکرات موازی AMD با OpenAI نداشته است. اهمیت این قراردادها از آن جهت است که اکنون هر دو شرکت انویدیا و AMD در عرصه گسترش راهکارهای هوش مصنوعی نسل بعدی همانند Vera Rubin و Instinct MI450 در جایگاه برابری قرار گرفته‌اند و این یعنی رقابت برای جنسن هوانگ زیاد شدیدتر از قبل خواهد شد.

پیش از این مدیرعامل AMD لیزا سو پیش‌بینی کرده می بود که این شراکت در سال‌های آینده درآمدی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار برای این شرکت به همراه خواهد داشت و محصولاتی همانند Instinct MI450 نقشی کلیدی در این پیروزی ایفا خواهند کرد. گزارش‌های صنعتی نیز حاکی از آن است که محصولات هوش مصنوعی آینده AMD رقابت را برای انویدیا به اوج خود خواهند رساند و این شرکت را هم در قسمت پردازنده‌های گرافیکی و هم در قسمت راهکارهای مقیاس رک به چالش خواهند کشید.

این یعنی جنسن هوانگ باید شدت پیشرفت شرکت خود را بیشتر از پیش افزایش دهد. هرچند رقابت مدام برای صنعت هوش مصنوعی سالم و سودمند است اما برای انویدیا که سال‌ها از یک بازار تقریبا انحصاری لذت می‌برد و غول‌های فناوری فقط بر روی پشته فناوری اراعه شده توسط این شرکت تمرکز کرده بودند در نظر گرفتن موضع رو به رشد AMD امری حیاتی است.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]

1 4 5 6 7 8 183