یخ‌آب مریخ

فضاپیمای اروپا ذخایر عظیمی از یخ‌آب را در استوای مریخ کشف کرد

[ad_1]

مارس اکسپرس، فضاپیمای آژانس فضایی اروپا (ESA)، یک منبع آب با ضخامت تقریباً ۳.۷ کیلومتری را در استوای سیاره سرخ اشکار کرده است. ESA تخمین می‌زند که اگر این منبع یخ‌آب ذوب بشود می‌تواند کل سیاره مریخ را در لایه‌ای از آب به عمق ۱.۵ تا ۲.۷ متر بپوشاند.

آژانس فضایی اروپا خبرداد که مارس اکسپرس بیشترین آبی را که تا بحال در این تکه از استوای مریخ یافت شده، کشف کرده است. این منطقه که MFF نام دارد، در امتداد استوای مریخ است و بادگیرهایی با عرض صدها کیلومتر دارد. بادگیرهای عظیم این منطقه به گمان زیادً بزرگ‌ترین عامل گردوغبار در سطح مریخ می باشند؛ ازهمین‌رو، آن‌ها دارای برخی از گسترده‌ترین ذخایری می باشند که محققان تا بحال در میانه مطالعه سیاره سرخ موفق به شناسایی آن‌ها شده‌اند.

کشف ذخایر عظیم یخ‌آب در استوای مریخ

درحالی‌که مشاهدات اولیه این ذخایر علتگیج‌شدن محققان شده می بود، چرا که ممکن می بود انباشته‌ای عظیم از گردوغبار، خاکستر آتشفشانی یا رسوب بوده باشند، اما با مطالعه دقیق‌تر، اخترشناسان توانستند تشخیص دهند که این ذخایر حاوی یخ‌آب می باشند. چون اگر این ذخایر از غبار راه اندازی شده می بود، زیر وزن زیاد باید فشرده می‌شد. به‌این‌ترتیب این ذخایر به یکی از بزرگ‌ترین منبع های آبی تبدیل شد که تا بحال دانشمندان در مریخ شناسایی کرده‌اند. یخ‌آب‌ مریخ ۳.۷ کیلومتری ضخامت دارد و اگر ذوب بشود با حجم عظیم خود می‌تواند دریای سرخ در سیاره زمین را پر کند.

یخ‌آب مریخ

یقیناً ذخایر یخ منطقه MFF با صدها متر گردو‌غبار پوشانده شده است که حداقل تا چند دهه آینده آن‌ها را از دسترس بشر خارج می‌کند. بااین‌حال، هر تکه یخی که دانشمندان اشکار می‌کنند، عکس بهتری از مکان جریان قدیمی آب روی سطح مریخ به آن‌ها می‌دهد.

علاوه‌براین، کشف این چنین آبی فرضیه محققان را درمورد این که مریخ وقتی پوشیده از اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها بوده است، برجسته می‌کند. یقیناً تا این مدت اطلاعات دقیقی از این ذخایر در دست نیست و به گمان زیادً باید توسط کاوش‌های زیاد تر مورد بازدید قرار گیرد.

اگرچه مریخ اکنون سیاره‌ای خشک به‌نظر می‌رسد، اما سطح این سیاره مملو از نشانه‌هایی از بسیاری آب در تاریخی دور دارد. در سطح این سیاره، نشانه‌های کانال رودخانه‌های خشک‌شده، بسترهای اقیانوسی و دریاچه‌های باستانی یافت شده است.

[ad_2]

منبع

واتس‌اپ روی قابلیتی شبیه AirDrop اپل و QuickShare اندروید کار می‌کند

واتس‌اپ روی قابلیتی همانند AirDrop اپل و QuickShare اندروید کار می‌کند

[ad_1]

واتس‌اپ درحال کار روی قابلیت جدیدی است که به کاربران امکان می‌دهد فایل‌ها را با افراد نزدیک خود به اشتراک بگذارند. این ویژگی همانند QuickShare اندروید و ایردراپ iOS عمل می‌کند. این قابلیت در آخرین نسخه بتا واتس‌اپ در اندروید درحال آزمایش است و انتظار می‌رود در به‌روزرسانی‌های آینده برای عموم انتشار بشود.

بر پایه اظهار سایت WABetaInfo، واتس‌اپ در حال بازدید قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد فایل ها را به‌راحتی برای دیگران بفرستند. در آخرین نسخه بتای واتس‌اپ برای اندروید (۲.۲۴.۲.۲۰)، که در گوگل پلی حاضر است، ویژگی تازه اشتراک‌گذاری فایل با افراد نزدیک وجود دارد و در به روزرسانی‌های آتی در دسترس خواهد می بود. پیش‌ازاین، واتس‌اپ امکان ارسال فایل‌ها با حجم ۲ گیگابایت را فراهم کرده می بود.

قابلیت اشتراک‌گذاری فایل‌ها با افراد نزدیک در واتس‌اپ

برای منفعت گیری از این قابلیت باید تلفنها در نزدیکی هم باشند و هر دو باید صفحه People Nearby را برای ارسال یا دریافت فایل باز داشته باشند. اگر کاربر شماره تلفن شخص دیگر را نداشته باشد، گوشی آن‌ها برای یکدیگر قابل مشاهده نخواهد می بود. این چنین فایل‌ها با رمزنگاری سرتاسری ارسال خواهند شد.

علاوه‌براین، برای خواست اشتراک‌گذاری، یکی از دو نفری که می‌خواهد فایل‌ها را بفرستد، باید صفحه People Nearby را باز کرده و گوشی خود را تکان دهد. این ویژگی همانند اپلیکیشن Bump آیفون است. به نظر می‌رسد این قابلیت ارسال فایل‌ها تا ۲ گیگابایت را حمایتمی‌کند.

این چنین قابلیتی در زمان اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین تلفنهای اندروید و آیفون می‌تواند سودمند باشد. درغیر این صورت، منفعت گیری از راه حلهای اشتراک‌گذاری فایل در اندروید با QuickShare و ایردراپ در iOS آسان‌تر و سریع تر است. یقیناً تا این مدت اشکار نیست که این قابلیت واتس‌اپ امکان اشتراک‌گذاری بین اندروید و iOS را فراهم می‌کند یا خیر.

چند زمان پیش نیز اظهار شد که QuickShare با Nearby Share ادغام شده است تا اکوسیستم اندروید در همه تلفنها یکسان باشد.

[ad_2]

منبع

میزان ذخیره بنزین در کارت سوخت

سهمیه بنزین آزاد ماهانه از ۱۵۰ به ۱۰۰ لیتر افت اشکار کرد

[ad_1]

بر پایه گزارش خبرگزاری‌های تسنیم و ایسنا به نقل از وزارت نفت، مقدار ذخیره بنزین در کارت سوخت و این چنین سهمیه سوخت آزاد خودروها افت یافته‌اند. انگارً سهمیه ماهانه بنزین آزاد از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر و حداکثر مقدار ذخیره بنزین در کارت سوخت به ۳۶۰ لیتر افت اشکار کرده است.

زمان‌زمان ذخیره بنزین در کارت سوخت به شش ماه افت یافت

علاوه بر افت سهمیه، مقدار ذخیره کارت سوخت خودروها نیز افت یافته است. پیش‌ازاین سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت خودروها معادل ۹ ماه سهمیه ۱۵۰۰ تومانی می بود که حداکثر ۵۴۰ لیتر را شامل می‌شد. این سهمیه اکنون به شش ماه، معادل ۳۶۰ لیتر افت اشکار کرده است.

این چنین بخوانید:‌ مقدار ذخیره بنزین در کارت سوخت چه مقدار است و برای چه زمان باقی می‌ماند؟

این چنین کاربران گزارش داده‌اند که سهمیه مازاد آن‌ها که از ماه‌های قبل در کارت سوخت باقی مانده می بود، از بین رفته است. به عبارتی، اگر کارت سوخت افراد تا ماه قبل ۴۰۰ یا ۵۰۰ لیتر ذخیره سهمیه سوخت داشت، این مقدار اکنون به ۳۶۰ لیتر افت یافته است. این چنین تا وقتی که مقدار موجودی بنزین در کارت سوخت از ۳۶۰ لیتر کمتر نشود، سهمیه جدیدی به آن کارت تعلق نخواهد گرفت.

وزارت نفت عمل های خود را در راستای افت و جلوگیری از او گفت و گو قاچاق و کنترل سهمیه آزاد که در استانهای جنوب شرقی ترویج دارد، اظهار کرده است. بااین‌حال، افت سهمیه آزاد سوخت برای اکثر کاربران، نارضایتی به‌همراه خواهد داشت. این قضیه اکنون نمود متغیری نسبت به قبل دارد. دولت از ابتدای سال ۱۴۰۲ عمل به جمع‌آوری کارت سوخت مازاد از جایگاه‌های سوخت کرده است و هر جایگاه سوخت اکنون حداقل یک یا دو کارت سوخت دارد؛ به این علت مالکان خودروها بعد از پایان بنزین سهمیه‌ای و آزاد حاضر در کارت خود‌ ناچار به سوخت‌گیری با کارت جایگاه می باشند و باید زمان قابل‌توجهی را برای هر سوخت‌گیری صرف کنند.

[ad_2]

منبع

باتری خودرو بدون کبالت

باتری‌های فاقد کبالت با هزینه کمتر، آینده صنعت ماشین را منقلب می‌کنند

[ad_1]

تعداد بسیاری از خودروهای الکتریکی با باتری‌هایی کار می‌کنند که حاوی کبالت می باشند؛ فلزی که هزینه‌های مالی، زیست‌محیطی و اجتماعی بالایی دارد. محققان دانشگاه MIT اکنون یک ماده باتری طراحی کرده‌اند که می‌تواند راه پایدارتری برای فراهم انرژی خودروهای الکتریکی باشد. این باتری تازه لیتیوم یونی به جای کبالت یا نیکل از یک کاتد مبتنی بر مواد آلی منفعت گیری می‌کند.

بر پایه مقاله منتشرشده در ACS Central Science، محققان MIT نشان دادند این ماده که با هزینه زیاد کمتری نسبت به باتری‌های حاوی کبالت تشکیل می‌بشود، می‌تواند جریان الکتریکی را با نرخی شبیه باتری‌های کبالت هدایت کند. به حرف های محققان، باتری تازه این چنین ظرفیت ذخیره‌سازی شبیهی دارد و می‌تواند سریع تر از باتری‌های کبالتی شارژ بشود.

محقق مهم این پژوهش می‌گوید که اکنون این باتری قابل رقابت با فناوری‌های جاری است و می‌تواند در تعداد بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی کند.

باتری ماشین تازه بدون کبالت یا نیکل است

زیاد تر خودروهای الکتریکی با باتری‌های لیتیوم یونی تغذیه خواهد شد. در میانه شارژ این باتری‌ها، یون‌های لیتیوم از یک الکترود با بار مثبت به نام کاتد به یک الکترود منفی به نام آند جریان می‌یابند. در اکثر کاتدهای باتری‌های لیتیوم یونی، کبالت وجود دارد، فلزی که پایداری و چگالی انرژی بالایی را اراعه می‌دهد.

بااین‌حال، کبالت دارای معایب بسیاری است. کبالت فلزی کمیاب است و ازاین‌رو، قیمت آن می‌تواند به‌شدت در نوسان باشد، این چنین تعداد بسیاری از ذخایر کبالت جهان در کشورهایی با سیاست‌های بی‌ارامش قرار دارد. از سویی استخراج کبالت علتایجاد زباله‌های سمی می‌بشود که زمین، هوا و آب اطراف معادن را آلوده می‌کند.

به علت معایب زیاد کبالت، تحقیقات بسیاری برای گسترش مواد جانشین در باتری‌ها انجام شده است. یکی از این مواد لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) است که برخی از خودروسازان از آن در خودروهای الکتریکی خود منفعت برده‌اند. اگرچه LFP سودمند است، اما تنها نزدیک به نیمی از چگالی انرژی باتری‌های کبالت و نیکل را دارد.

یکی دیگر از مواد جانشین کبالت یا نیکل، مواد آلی می باشند، اما تا بحال اکثر این مواد با رسانایی، ظرفیت ذخیره‌سازی و طول عمر باتری‌های کبالتی برابر نبوده‌اند. اکنون محققان ماده‌ای کاملاً آلی ساختند که انگارً رسانایی قوی دارد. این ماده آلی تازه می‌تواند بیشتر از ۲۰۰۰ چرخه شارژ با حداقل تخریب داشته باشد.

[ad_2]

منبع

عملکرد اگزینوس 2400 و اسنپدراگون 8 نسل 3 در بازی‌ها یکسان است

کارکرد اگزینوس ۲۴۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در بازی‌ها یکسان است

[ad_1]

اخیراً نتایج بنچمارک اگزینوس ۲۴۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ انتشار شده می بود که از برتری تراشه متعلق به شرکت کوالکام خبر می‌داد؛ اما به‌نظر می‌رسد که این دو تراشه در توانایی بازی‌ها کارکرد یکسانی دارند. کانال یوتوب NL Tech، گلکسی S24 اولترا با پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را در کنار گلکسی S24 پلاس تجهیزبه اگزینوس ۲۴۰۰ قرار داده و کارکرد پرچمداران تازه کره‌ای‌ها در توانایی بازی‌ها را قیاس کرده است.

دو گوشی سامسونگ با بازی‌هایی ازجمله Genshin Impact ،PUBG Mobile ،Mobile Legends و Fortnite آزمایش شده و کارکرد شبیهی داشته‌اند. در Genshin Impact، دو تراشه بازی را به‌صورت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کردند و در PUBG Mobile با تنظیمات گرافیکی Smooth، این مقدار به ۹۰ فریم بر ثانیه می‌رسد. بازی فورتنایت را نیز هر دو دستگاه با نرخ ۹۰ فریم بر ثانیه اجرا کرده‌اند که یقیناً این مقدار بعضی اوقات اوقات در میانه مبارزات تا ۷۰ فریم بر ثانیه نیز افت اشکار کرد.

تفاوت کارکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و اگزینوس ۲۴۰۰

NL Tech فقط در دو بازی Call of Duty: Mobile و War Thunder تفاوت قابل‌توجهی را مشاهده کرده است. در بازی اول، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ موفق شده نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را اراعه کند، درحالی‌که این مقدار برای اگزینوس ۲۴۰۰ روی ۶۰ فریم بر ثانیه محدود بوده است. از نظر دیگر، اگزینوس ۲۴۰۰ در War Thunder کارکرد بهتری داشته و نرخ نزدیک به ۱۰۰ فریم بر ثانیه را اراعه کرده است، درحالی‌که برای تراشه اسنپدراگون این مقدار تا ۴۰ فریم بر ثانیه افت اشکار می‌کند.

مسئله قابل‌ذکر این که بازی War Thunder دارای قابلیت رهگیری پرتو است؛ به این علت این نتایج مشخص می کند که پردازنده گرافیکی Xclipse 940 اگزینوس در مدیریت رهگیری پرتو کارکرد بهتری دارد.

1705828381 969 کارکرد اگزینوس 2400 و اسنپدراگون 8 نسل 3 در بازی‌ها

درنهایت باید به چند مسئله دیگر اشاره کرد؛ اول این که تست‌ها با نسخه‌های پیش از تشکیل نهایی دستگاه‌ها انجام شده است و دوم این که با دو گوشی متفاوت مواجه هستیم. این چنین گلکسی S24 اولترا خنک‌کننده بهتر با هیت‌سینک بزرگ‌تری دارد.

[ad_2]

منبع

پیگیری کارت سوخت ماشین صفر

پیگیری کارت سوخت ماشین صفر

[ad_1]

از نخستین روزهای سال ۱۴۰۲، روال تخصیص کارت سوخت به خودروهای صفرکیلومتر تحول کرد. براین مبنا مالکین خودروهای نوشماره یا همان صفرکیلومتر، بایستی بعد از تحویل ماشین به‌صورت جداگانه برای دریافت کارت سوخت عمل کنند. درنتیجه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر به یکی از امور معمول بعد از دریافت ماشین تازه تبدیل شده است. در این مقاله آموزشی از دیجیاتو، نگاهی به روال دریافت کارت سوخت ماشین صفر و پیگیری آن توسط خواست‌کننده خواهیم داشت. بعد اگر به‌تازگی مالک یک ماشین صفرکیلومتر شده‌اید یا تصمیم خرید اتومبیلی تازه از شرکت‌های خودروسازی را دارید،‌ با ما همراه شوید.

پیگیری کارت سوخت ماشین صفر چطور انجام می‌بشود؟

برای پیگیری کارت سوخت ماشین صفر همانند خواست کارت سوخت المثنی یا ثبت‌نام کارت بنزین برای خودروهای دست دوم نوشماره نیازی به طی مرحله های اداری و مراجعه مستقیم به دفاتر پلیس+۱۰ نیست.

مطابق حرف های «فاطمه کاهی»، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، فرآیند صدور کارت هوشمند سوخت نسبت به سال‌های قبل و دوره اوج پاندمی کووید-۱۹ شدت بالاتری گرفته است. این فرآیند بین ۴۰ تا ۶۰ روز طول می‌کشد.

پیگیری کارت سوخت هوشمند و صدور آن در دو قدم مهم توضیح داده شده است. در قدم اول به انواع راه حلهای پیگیری و در قدم دوم به نحوه دریافت کارت سوخت می‌پردازیم. مسئله قابل‌دقت این که استعلام موجودی کارت سوخت ماشین فقط با مراجعه به جایگاه‌های توزیع سوخت قابل انجام است.

قدم اول

الف) پیگیری از طریق اینترنت: این کار با مراجعه به سایت www.epolice.ir و واردکردن اطلاعاتی همانند نوع و شماره پلاک ماشین در قسمت پیگیری کارت سوخت و دریافت شماره مرسوله مقدور است. بعد از آن باید به سایت شرکت پست به نشانی www.post.ir مراجعه کنید. درنهایت با واردکردن شماره مرسوله پستی برای خبر از منطقه‌ای که کارت سوخت به آنجا ارسال شده است به مقصد خود می‌رسید.

این چنین با واردکردن شماره VIN ماشین در سایت najatracking.post.ir می‌توانید از حالت کارت سوخت خود در پست مطلع شوید.

ب) پیگیری از طریق سامانه پیامکی: پیگیری کارت سوخت ماشین صفر از طریق ارسال کد VIN ماشین به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ در قالب  V*VINNUMBER

ج) پیگیری از طریق تلفن: پیگیری صدور کارت سوخت ماشین صفر از طریق تماس با پلیس ناجا به شماره ۸۱۲۴۰۵۱۴ یا ۸۸۸۸۵۳۴۷ و پیگیری ارسال کارت سوخت از طریق تماس با پست به شماره ۸۴۴۷۰۰۰۰.

د) پیگیری حضوری: پیگیری حضوری از طریق دفاتر پلیس+۱۰.

قدم دوم پیگیری کارت سوخت ماشین صفر

بعد از خبر از منطقه پستی‌ که کارت سوخت به آنجا ارسال شده، می‌توانید با مراجعه به اداره پست موردنظر و اراعه مدارک شناسایی ماشین ازجمله کارت یا شناسنامه مالکیت و سند ماشین به‌علاوه کارت شناسایی معتبر مالک ماشین، کارت سوخت را از متصدی باجه پستی تحویل بگیرید.

هزینه صدور کارت سوخت ماشین صفر در همان باجه پستی توسط متصدی دریافت می‌بشود. یقیناً وجود شخص مالک ماشین برای دریافت کارت سوخت الزامی نیست. اراعه مدارک شناسایی مالک مهم ماشین توسط اشخاص دیگر مانعی برای تحویل کارت تشکیل نخواهد کرد.

اکنون راه مهم دریافت کارت سوخت ماشین صفر مراجعه حضوری به منطقه پستی محل سکونت است. اما شرکت پست شرایطی را در سایت خود فراهم کرده تا با واردکردن آدرس دقیق، کد پستی و پرداخت هزینه پست پیشتاز کارت سوخت را جلوی درب منزل تحویل بگیرید.

سؤالات متداول

اگر بعد از خرید یک ماشین صفرکیلومتر از بازار کارت سوخت را دریافت نکردیم،‌ چه کنیم؟

درصورتی‌که خودرویی صفرکیلومتر را از بازار خریداری کردید اما کارت سوخت به شما تحویل داده نشد، می‌توانید با منفعت گیری از کد VIN‌ ماشین و دیگر مدارک شناسایی برای دریافت این کارت عمل کنید.

زمان زمان صدور کارت سوخت المثنی چه مقدار است؟

صدور کارت سوخت المثنی به زمان بیشتری نسبت به کارت سوخت خودروهای نوشماره نیاز دارد. مسئولان ستاد سوخت و نهادهای دیگر این زمان را نزدیک به ۴۵ روز کاری گفتن کرده‌اند که معادل تقریبی دو الی سه ماه معمولی است.

مدارک ملزوم برای صدور کارت سوخت تازه چه می باشند؟

برای صدور کارت سوخت به مدارک شناسایی خودتان و اتومبیلی که در تملک شما است،‌ نیاز دارید. این مدارک شامل اسناد شناسایی صاحب ماشین، مدارک شناسایی ماشین، تکمیل فرم تعهدنامه، بیمه‌نامه ماشین،‌‌ آدرس و کدپستی مالک، شماره تلفن همراه و واریز فیش نقدی به حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می باشند.

[ad_2]

منبع

مشتری در 2 ساعت و 30 دقیقه

مشتری در ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه

[ad_1]

مشتری، غول گازی حاکم بر منظومه شمسی، سریع‌ترین سیاره درحال چرخش است که یک‌بار در کمتر از ۱۰ ساعت می‌چرخد. این غول گازی همانند یک جسم جامد نمی‌چرخد. یک روز در مشتری نزدیک به ۹ ساعت و ۵۶ دقیقه در قطب است و به ۹ ساعت و ۵۰ دقیقه در نزدیکی استوا افت می‌یابد.

در عکس روز ناسا چه می‌بینیم؟

چرخش سریع این سیاره غول‌پیکر جریان‌های قوی تشکیل می‌کند و ابرهای آن را به نوارهایی از کمربندهای تاریک و مناطق روشن تقسیم می‌کند. شما به‌راحتی می‌توانید چرخش سریع مشتری را در این توالی آشکار از تصاویر شب ۱۵ ژانویه جستوجو کنید که همه با دوربین و تلسکوپ کوچک در خارج از پاریس، فرانسه گرفته‌ شده‌اند.

درست در جنوب خط استوا، منظومه طوفانی غول‌پیکر این سیاره که به لکه قرمز بزرگ نیز معروف است، در حرکت از چپ به راست با چرخش سیاره دیده‌ می‌بشود. از سمت چپ پایین به سمت راست بالا، این دنباله نزدیک به ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

[ad_2]

منبع

مارک زاکربرگ از تلاش متا برای توسعه هوش مصنوعی عمومی می‌گوید

مارک زاکربرگ از تلاش متا برای گسترش هوش مصنوعی عمومی می‌گوید

[ad_1]

متا با پیوستن به لیست شرکت‌هایی که برای ساخت هوش مصنوعی عمومی یا AGI تلاش می‌کنند، در حال سازماندهی مجدد تیم هوش مصنوعی خود است. «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل شرکت که تمرکز بسیاری روی تحقیقات حوزه هوش مصنوعی متا داشته است، می‌گوید که این تحول به شرکت پشتیبانی خواهد کرد تا تحقیقات خود را سریع تر انجام دهد و در نهایت، متاورس را بهبود بخشد.

متا اکنون برای انجام تحقیقات هوش مصنوعی دو تیم دارد. تیم تحقیقاتی بنیادی هوش مصنوعی (FAID) که کار خود را سال ۲۰۱۳ اغاز کرده و تیم فرد دیگر که فقطً بر ازمایش ها هوش مصنوعی مولد برای کاربران برنامه‌های خود متمرکز می باشند. به حرف های زاکربرگ این تحول علتمی‌بشود که تیم‌ها «به یکدیگر نزدیک‌تر» شوند، در حالی که متا می‌خواهد هر دو را گسترش دهد. با این حال، مدیرعامل متا اشاره‌ای نکرد که چه تعداد کارمند امکان پذیر به قسمت‌های هوش مصنوعی آن اضافه شوند، اما با دقت به این که غول فناوری از سال ۲۰۲۲ بیشتر از ۲۰ هزار کارمند را اخراج کرده، افزایش نیروهای آن قابل‌دقت است.

اهداف طویل مدت متا برای ساخت هوش مصنوعی عمومی

در ویدیویی که زاکربرگ در شبکه‌اجتماعی Threads ارسال کرده است، او می‌گوید که این تغییرات در جهت پشتیبانی «از اهداف طویل مدت متا برای ساخت هوش عمومی، منبع‌یابی مسئولانه و در دسترس قرار دادن آن برای همه در زندگی روزمره» اتخاذ شده است. این چنین با وجود این تحول، زاکربرگ تلاش می‌کند تا متا را به‌ یک شرکت پیشرو در عرصه هوش مصنوعی تبدیل کند.

ساخت هوش مصنوعی AGI که زیاد تر با هوش انسانی قیاس می‌بشود، برای تعداد بسیاری از شرکت‌ها همانند OpenAI ، x.ai و گوگل به برنامه خاصی تبدیل شده است.

زاکربرگ این چنین اشاره کرد که هیچ برنامه‌ای برای کنار گذاشتن متاورس ندارد، چون به حرف های او، این فناوری از پیشرفت‌های هوش مصنوعی نیز منفعت خواهد برد. او او گفت: «دو قسمت مهم ما، یعنی هوش مصنوعی و متاورس به یکدیگر متصل می باشند.»

[ad_2]

منبع

امگا

نقشه‌برداری امگا از کلاهک قطب جنوبی مریخ

[ad_1]

۱۸ ژانویه ۲۰۰۴، ابزار امگا متعلق به مارس اکسپرس، از کلاهک قطب جنوبی سیاره سرخ نقشه‌برداری کرد.

مارس اکسپرس، ۲۵ دسامبر ۲۰۰۳، داخل مدار مریخ شد. در طول هفته‌های سپس، مدار آن تنظیم شد تا برای مأموریت علمی خود آماده‌ بشود. در ۳۰ دسامبر، تیم کنترل زمینی آژانس فضایی اروپا دستوراتی برای روشن‌شدن‌ موتورهای فضاپیما فرستاد و آن را در مدار قطبی قرار داد. از آنجا، کاوشگر مطالعات دقیقی از سطح سیاره، ساختارهای زیرسطحی و جو انجام داد.

طیف‌سنج نقشه‌برداری، کانی‌شناسی مرئی و مادون قرمز امگا توسط سرزمین فرانسه تشکیل شد. این طیف‌سنج ترکیب معدنی سطح را تا وضوح ۱۰۰ متر تعیین می‌کند و در داخل فضاپیما نصب شده است. وزن ابزار ۲۸.۶ کیلوگرم است.

این چنین مشاهداتی امکان نقشه‌برداری سنگ‌های آذرین و کانی‌های ثانویه و این چنین یخ‌های چند ساله و یخبندان‌های فصلی را فراهم می‌کند. علاوه‌براین، امگا دارای قابلیت مشاهده اتفاق‌های جوی گوناگون و گذرا (ابر، گرد و غبار، مه، درخشش هوا) است که توسط انعطاف‌پذیری عملیاتی MEX تسهیل می‌بشود.

امگا در ۱۸ ژانویه برای اولین‌بار بعد از نقشه‌برداری، وجود یخ آب و یخ دی اکسید کربن را در مریخ نشان داد.

با دقت به برگشت علمی مورد قیمت و مشخصات زیاد انعطاف‌پذیر، مأموریت مارس اکسپرس چندین دفعه تمدید شد. آخرین تمدید در ۷ مارس ۲۰۲۳ تصویب شد و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۶ ادامه دارد. امگا نیز هم چنان فعال است و گاه‌به‌گاه طیف بازتابی مریخ و قمر آن، فوبوس را اندازه‌گیری می‌‌کند.

[ad_2]

منبع

آرکانا

رنو سامسونگ XM3 در ایران اراعه می‌بشود، برگشت برند فرانسوی محبوب

[ad_1]

از قبل‌های دور تا به امروز،‌ رنو برندی محبوب در ایران بوده است و خودروهای رنو مدام متقاضیان بسیاری در ایران داشته‌اند. شهرت رنو از دهه ۱۳۸۰ و بعد از مونتاژ رنو تندر ۹۰ و رنو ساندرو به شدت افزایش یافت. این برند به همراه دیگر شرکت‌های خارجی بعد از تحریم‌ها ایران را ترک کرد اما اکنون با رنو سامسونگ XM3 بار دیگر به کشورمان بازگشته است.

بر پایه آن‌چه تا بحال می‌دانیم،‌ سروش دیزل تصمیم به اراعه رنو سامسونگ XM3 گرفته است. تصاویر این ماشین مدتی پیش در ایران انتشار شدند تا مهر تاییدی بر وجود محصول رنو در بازار ایران باشد. برخی رسانه‌های خودرویی از مونتاژ این کراس‌اوور در ایران خبر داده‌اند اما تا این مدت اشکار نیست که این ماشین با چه روشی در بازار کشورمان اراعه خواهد شد.

نگاهی به رنو سامسونگ XM3

رنو سامسونگ XM3 در واقع نسخه کره‌ای رنو آرکانا است. این دو ماشین از نظر ظاهری شباهت تعداد بسیاری به یکدیگر دارند اما بر پایه پلتفرم‌های متغیری ساخته شده‌اند. در نتیجه مدل کره‌ای رنو آرکانا یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو است،‌ در حالی که مدل‌های اروپایی از سیستم انتقال قوت همه چرخ محرک منفعت می‌برند. اراعه مدل کره‌ای رنو آرکانا از سال ۲۰۲۰ میلادی اغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد. این ماشین یکی از بزرگترین فضاهای بار را در کلاس خودش اراعه می‌دهد. قسمت بار این ماشین ۵۱۳ لیتر حجم دارد. این چنین فضای قابل توجهی برای سرنشینان ردیف عقب در این ماشین تعبیه شده است.

رنو سامسونگ XM3

رنو سامسونگ XM3 با دو نوع پیشرانه به بازار کره جنوبی اراعه شده است که شامل موتور ۱.۳ لیتری توربوشارژر و پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی می باشند. خوشبختانه نسخه تنفس طبیعی این ماشین برای اراعه به بازار ایران در نظر گرفته شده است. این پیشرانه ۱۲۱ اسب‌بخار قوت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس CVT‌ نیسان موسوم به جعبه دنده ایکس ترونیک نیز ماموریت انتقال قوت را در این ماشین برعهده دارد. تیپ پایه این ماشین موسوم به SE با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۴۷۰۰ دلار قیمت دارد که با نرخ جاری ارز،‌ نزدیک به ۷۶۵ میلیون تومان می‌بشود. انتظار داریم تا سروش دیزل در نمایشگاه ماشین تهران ۱۴۰۲،‌ از رنو سامسونگ XM3 به طور رسمی رونمایی کند.

[ad_2]

منبع

1 105 106 107 108 109 132