تصویر روز ناسا: سایه‌های شب

عکس روز ناسا: سایه‌های شب

[ad_1]

آسمان در شب چطور رو به تاریکی می‌رود؟ به طور مرحله‌ای و با رنگ‌های متفاوت که از افق برمی‌خیزند.

در عکس روز ناسا چه می‌بینیم؟

عکس برجسته، از چپ به راست، زمان‌های گرگ و میش بعد از غروب خورشید را در ۲۰ نوار عمودی گوناگون مشخص می کند. این عکس ماه قبل در سیراکوز، سیسیل، ایتالیا، در جهت ناموافق خورشید گرفته‌ شده‌ است.

سمت چپ بالا، آسمان پیش از غروب آفتاب است. در سمت راست، باندهای برجسته عبارت هستند از: کمربند زهره، نوار آبی، باند افق و نوار قرمز.

با بالاآمدن سایه تاریک زمین، رنگ‌ها تحت تأثیر انعکاس نور مستقیم خورشید از هوا و ذرات معلق در جو زمین، بعضی اوقات اوقات شامل یک غروب قرمز می باشند. در عمل، این نوارها می‌توانند پراکنده‌ باشند و به‌سختی تشخیص داده‌‌ شوند و رنگ آنها به رنگ‌های نزدیک به غروب خورشید بستگی دارند.

درنهایت خورشید کاملاً غروب می‌کند و آسمان تاریک می‌بشود. اما با طلوع مجدد خورشید در صبح، همه‌چیز برعکس اتفاق می‌افتد.

[ad_2]

منبع

پایان یک رؤیا؛ پروژه خودروی اپل ظاهراً لغو شد

آخر یک رؤیا؛ پروژه خودروی اپل انگارً لغو شد

[ad_1]

مطابق گزارش بلومبرگ، پروژه خودروی اپل که این شرکت انگارً از بیشتر از یک دهه پیش مشغول به کار روی آن می بود، لغو شده است. اکثر افرادی که روی این پروژه کار می‌کردند اکنون به تیم هوش مصنوعی منتقل شده‌اند تا عقب‌ماندگی اپل در این حوزه را جبران کنند.

بر پایه گزارش «مارک گرمن» از بلومبرگ، «جف ویلیامز»، مدیر ارشد عملیات و «کوین لینچ»، مدیر پروژه خودروی اپل، دیروز به کارمندان تیم گسترش اتومبیل این شرکت که نزدیک به ۲۰۰۰ نفر بودند، اظهار کردند که این پروژه لغو شده است. حرف های می‌بشود که اظهار این خبر تعداد بسیاری از کارمندان این شرکت را شوکه کرده است.

کارمندان پروژه خودروی اپل به تیم هوش مصنوعی می‌روال

اکنون اکثر افرادی که روی خودروی اپل کار می‌کردند، به قسمت هوش مصنوعی می‌روال تا زیر نظر «جان جیانندرا» روی پروژه‌های هوش مصنوعی مولد این شرکت کار کنند. یقیناً در تیم خودروی اپل نیروهای متخصص درزمینه سخت‌افزار و طراحان ماشین نیز وجود داشتند که به گمان زیادً تعدیل خواهند شد.

بلومبرگ مدعی است که مدیران ارشد اپل در طول هفته‌های تازه این تصمیم را گرفتند که به کار پروژه ماشین آخر دهند. «تیم کوک»، مدیرعامل شرکت نیز انگارً از سمت سهامداران تحت سختی قرار داشت تا تکلیف پروژه اتومبیل را اشکار کند.

اپل تا این مدت به این گزارش عکس العمل رسمی نشان نداده است.

سال‌ها است که شایعه ها مختلفی درمورد پروژه اتومبیل اپل که با اسم رمز پروژه «تایتان» شناخته می‌شد، می‌شنیدیم. چند زمان پیش در گزارشی حرف های شده می بود که نرم‌افزار خودران این پروژه در سال ۲۰۲۳ بیشتر از ۴۵ هزار مایل رانندگی کرده است. این چنین بلومبرگ پیش‌تر حرف های می بود که انتظار می‌رود این ماشین در سال ۲۰۲۸ به بازار بیاید.

به‌نظر می‌رسد که با دقت به مشکلات حاضر بر سر راه گسترش ماشین و حرکت بازار به‌سمت هوش مصنوعی، اپل تصمیم گرفته است که تمرکز مهم خود را بر هوش مصنوعی معطوف کند. این شرکت در چند زمان تازه جایگاه باارزش‌ترین شرکت جهان را به مایکروسافت واگذار کرده است و باید تلاش زیاد بیشتری انجام دهد تا عقب‌ماندگی‌های خود در این فضا را جبران کند.

[ad_2]

منبع

طرح هرمی در کلاهبرداری پانزی

تک‌تاک اکسترا اپیزود ۳۸؛ چرا هی سرمون کلاه می‌ره؟

[ad_1]

شرایط بد اقتصادی، گردش دوران را به‌سمتی فرستاد تا مردمی شویم که از هر فرصتی برای کسب سود منفعت گیری می‌کنیم. حتی اگر در این بین دچار ضررهای چند میلیونی شویم، بازهم مزه سود چیز فرد دیگر است. ممنوعیت واردات تازه ترین آیفون‌های کمپانی اپل، سنگ‌اندازی دولت در رجیستری این مدل‌ها و افزایش نجومی قیمت آخرین بازمانده از کمپانی اپل که در این مرزوبوم آنتن دارد، علتپیداشدن سروکله فروشنده‌ای به نام «کوروش کمپانی» شد تا با حذف واسطه‌ها و تنها با ۲۰ میلیون تومان و فقط در عرض ۶۰ روز، آیفون ۱۳ را به دست مردم رساند؛ مردمی که تعدادشان چنان زیاد است که به یک استادیوم آزادی می‌رسد و همه انها در انتظار دریافت آیفون ۲۰ میلیونی خود، جلوی درب دادسرا صف کشیده‌اند. تعداد بسیاری اندوخته زندگی خود را در این راه گذاشتند تا احتمالا با فروش آن به قیمت بازار، روی هر گوشی تا ۲۰ میلیون دیگر نیز سود کنند، تعداد بسیاری به قول خود، برای کارنامه ۲۰ عمل کردند و تعداد بسیاری هم با دیدن برنده‌های سری اول این کلاهبرداری پانزی داخل این چنین بازی کثیفی شدند.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو

این اولین‌بار نیست که کلاهبرداری پانزی در این مملکت اجرا می‌بشود. سکه ثامن که اکنون بنیان‌گذار خود را پشت میله‌های زندان می‌بیند، پیش از کوروش کمپانی راه پول‌گرفتن و جنس‌ندادن را بلد شده می بود. صرافی بلم (Belem) در زمین بازی کریپتو و اغاز دهه ۸۰ نیز با گلدکوئست گریبان مردم را گرفته می بود. اگر از هریک از قربانیان سوال کنید که چرا به‌سراغ این چنین چیزی رفته‌اند، همه انها به سود مختصر‌زمان و ره صدساله را یک‌شبه رفتن اشاره می‌کنند. تعداد بسیاری هم به تبلیغات سلبریتی‌ها مطمعن کردند و تعداد بسیاری هم از سر ناآگاهی دچار این چنین گرفتاری شدند.

بعد اگر به سابقه خود نگاه کنیم، هراس از جاماندن یا همان FOMO علتمی‌بشود افرادی همانند «امیرحسین شریفیان» با وعده حذف واسطه‌ها، آیفون ۱۳ را از خود اپل هم ارزان‌تر به دست کاربران رساند؛ آیفونی‌هایی که اکنون قیمت آن‌ها به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده و دست ۱۰۰ هزار نفر را در پوست گردو گذاشته است.

[ad_2]

منبع

تصاویر بیشتری از گلکسی رینگ سامسونگ منتشر شد

تصاویر بیشتری از گلکسی رینگ سامسونگ انتشار شد

[ad_1]

سامسونگ دیروز در کنگره جهانی موبایل اطلاعات بیشتری درمورد حلقه هوشمند «گلکسی رینگ» انتشار کرد. اکنون با یک روز فاصله، تصاویر بیشتری از فاصله نزدیک از این حلقه که در سه رنگ نقره‌ای، طلایی و مشکی دیده می‌بشود، انتشار شده است.

گلکسی رینگ انگارً طراحی زیاد جذابی دارد و از نزدیک زیاد شیک و خوش‌ساخت است. بدنه این حلقه اندکی مقعر است تا در برابر خط‌وخش‌ها در امان بماند. وزن آن نیز زیاد سبک است تا به گمان زیادً اگر برای طویل‌زمان از آن منفعت گیری کنید، آزاردهنده نباشد.

تصاویر حلقه هوشمند گلکسی رینگ سامسونگ

سامسونگ اظهار کرده است که تمرکز مهم گلکسی رینگ بر پایش حالت خواب کاربر است. با دقت به این که سامسونگ در ویترین محصولات خود ساعت هوشمند هم دارد، منطقی است که کاربردهای مهم محصولات خود را از یکدیگر نزدیک کند. به‌علاوه، منفعت گیری از حلقه در میانه خواب نسبت به ساعت‌های هوشمند زیاد راحت‌تر است.

1709012629 2 تصاویر بیشتری از گلکسی رینگ سامسونگ انتشار شد

حلقه گلکسی در ۹ اندازه تشکیل خواهد شد تا افراد گوناگون بتوانند به‌راحتی از آن منفعت گیری کنند. سه رنگ این حلقه فعلاً با نام نقره‌ای پلاتینیومی، مشکی سرامیکی و طلایی معارفه شده‌اند. بااین‌حال، همان گونه که سامسونگ اظهار کرده است، بخشی از طراحی این دستگاه امکان پذیر دستخوش تحول بشود، و این رنگ‌ها یا نام آن‌ها هم قابل تحول است.

1709012629 869 تصاویر بیشتری از گلکسی رینگ سامسونگ انتشار شد

سامسونگ تا این مدت مشخصات فنی کامل گلکسی رینگ را اظهار نکرده است. به‌علاوه، نمی‌دانیم که این محصول تازه در چه تاریخی و با چه قیمتی به بازار می‌آید. بااین‌وجود، مطابق گزارش‌ها، باید در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ چشم به راه معارفه کامل و اراعه آن باشیم.

با ورود سامسونگ به بازار حلقه‌های هوشمند، رقابت در این بازار که پیش‌تر محصولاتی همانند Oura Ring در آن وجود داشتند، شدت خواهد گرفت. افزون‌براین، مطابق شایعه ها، برندهای بزرگ فرد دیگر نظیر اپل نیز ایده تشکیل حلقه هوشمند را بازدید کرده‌اند و این گمان وجود دارد که در آینده ناظر ورود آن‌ها به بازار باشیم.

[ad_2]

منبع

تعداد خودروهای فرسوده

تعداد خودروهای فرسوده ایران چه مقدار است؟

[ad_1]

خودروهای فرسوده معضل بزرگی برای سیستم حمل‌ونقل جامعه می باشند. با این حال اراعه آمار دقیق از تعداد خودروهای فرسوده سرزمین، مدام محل او گفت و گو و جنجال بوده است. بعد از توقف تدریجی فرآیند نوسازی اتومبیل‌های فرسوده در میانه دهه ۱۳۹۰، تعداد این خودروها طی سالیان تازه افزایش قابل‌توجهی اشکار کرده است.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی به این نوشته پرداخته است. بر پایه آمارهای اراعه‌شده از سوی وزارت صنعت، ۲۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه ماشین و موتورسیکلت در سرزمین وجود دارند. از این تعداد ۱۳ میلیون و ۵۱ هزار دستگاه ماشین و موتورسیکلت فرسوده می باشند یا در مرز فرسودگی قرار دارند. به‌عبارتی ۵۹ درصد از کل خودروها و موتورسیکلت‌های سرزمین فرسوده می باشند.

آمار بحرانی تعداد خودروهای فرسوده در سرزمین

اراعه آمار فوق از سوی وزارت صمت یک بحران بزرگ را در تعداد اتومبیل‌های فرسوده سرزمین مشخص می کند. روال اسقاط و نوسازی اتومبیل‌های فرسوده در سال ۱۳۹۷ و بعد از توقف واردات ماشین، متوقف شد. علت این قضیه نیز فراهم مالی این روال از طریق واردات ماشین می بود. بعد از آن‌که واردات ماشین متوقف شد، دیگر منبع های مالی برای صدور گواهی اسقاط ماشین وجود نداشت. دولت‌های دوازدهم و سیزدهم تلاش کردند تا این رویه را از طریق خودروسازان پیش ببرند، بااین‌حال به نظر می‌رسد که خودروسازان بزرگ موفق نشده‌اند در نبوده است واردات، سهم خود را برای نوسازی اتومبیل‌های فرسوده ایفا کنند.

افزایش تعداد اتومبیل‌های فرسوده طی سالیان تازه، علتافزایش مصرف سوخت سرزمین نیز شده است. بر پایه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر ماشین فرسوده علتکاهش مصرف دو هزار لیتر بنزین در سال می‌بشود. قیمت این مقدار بنزین با نرخ صادراتی، به ۵۴ میلیون تومان می‌رسد. یقیناً در این بین سهم موتورسیکلت‌های فرسوده زیاد تر از خودروها است. آمار وسایل نقلیه فرسوده‌ در قسمت‌های بحرانی به شرح زیر است:

  • موتورسیکلت‌ها، ۹۰ درصد
  • مینی‌بوس‌ها، ۸۶ درصد
  • اتوبوس‌های درون‌شهری، ۸۲ درصد
  • اتوبوس‌های برون‌شهری، ۵۷ درصد
  • تاکسی‌ها، ۴۸ درصد

مطابق آن‌چه تعداد خودروهای فرسوده مشخص می کند، قسمت قابل‌توجهی از خودروهای حاضر در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرهای بزرگ فرسوده می باشند. در این چنین شرایطی اجرای مطرح‌های سخت‌گیرانه تردد بر خودروهای شخصی، نمی‌تواند مقدار آلودگی شهرها را افت دهد. به‌جای این کار ملزوم است تا اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های درون‌شهری هرچه سریعتر نوسازی شوند. یقیناً این مساله به تامین مالی قابل توجهی نیاز دارد.

[ad_2]

منبع

مسابقه کونگ فو کار ایتالیایی و مبارز سنگین وزن MMA را ببینید + ویدیو

مسابقه کونگ فو کار ایتالیایی و مبارز سنگین وزن MMA را ببینید + ویدیو

[ad_1]

یک مرد ایتالیایی که برای یادگیری هنرهای رزمی به چین نقل مکان کرده می بود، تصمیم می گیرد تا با یک ورزشکار حرفه ای MMA مبارزه کند. در این مسابقه دلنشین، یک قهرمان MMA، با یک مرد ایتالیایی که تنها توانایی آموزشی اش، تمرین کونگ فو در چین است، رو به رو می بشود. بیایید ببینیم آیا این مرد ایتالیایی توانایی ها و آموزش های ملزوم برای پیروزی در این دیدار سخت را دارد یا خیر.

[ad_2]

منبع

از محافظ نمایشگر Liquid UV استفاده نکند

از محافظ نمایشگر Liquid UV منفعت گیری نکند

[ad_1]

ردمی، برند زیرمجموعه شیائومی، به کاربران خود هشدار داده است که از محافظ نمایشگر «یو وی مایع» (Liquid UV) برای گوشی خود منفعت گیری نکنند. درحالی‌که این محافظ‌ها، به‌اختصاصی برای دستگاه‌هایی که نمایشگر منحنی دارند، به گزینه محبوبی تبدیل شده‌اند، اما ردمی خطرات منفعت گیری از آن‌ها را برجسته کرده است.

به حرف های ردمی، چسب مایعی که در این محافظ‌ها منفعت گیری می‌بشود، می‌تواند به تکه‌های حساس آن همانند دکمه‌ها، پورت شارژ و منفذهای بلندگو نفوذ کرده و به‌طور بالقوه علتمشکلاتی ازجمله راه‌اندازی مجدد غیرمنتظره دستگاه، کارکرد نادرست دکمه‌ها و حتی صدمه به بدنه گوشی بشود.

منفعت گیری از این محافظ گارانتی ردمی را باطل می‌کند

مسئله مهم‌تر این که ردمی پافشاری کرده است که منفعت گیری از این نوع محافظ نمایشگر می‌تواند گارانتی دستگاه را باطل کند. بااین‌وجود، هرگونه هزینه تعمیر ناشی از صدمه مرتبط با نصب این محافظ، بر مسئولیت خود کاربر خواهد می بود. ردمی این چنین به کاربران نظر می‌کند که هم چنان از محافظ‌های سنتی همانند فیلم‌های الکترواستاتیک منفعت گیری کنند.

اپل نیز به‌تازگی دستورالعمل‌هایی را برای زمان قرارگرفتن آیفون‌ها در معرض مایعات صادر کرده می بود. این شرکت به کاربران خود پیشنهاد کرده می بود که گوشی آیفون خیس خود را به نادرست درون کیسه برنج قرار ندهند. کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کنند که انجام این کار علتمی‌بشود ذرات کوچک برنج به آیفون شما صدمه رساند.

در عوض، اپل پیشنهاد می‌کند که در ابتدا اگر کابل یا لوازم جانبی به آیفون وصل است، آن‌ها را از گوشی جدا کنید و تا وقتی که گوشی کاملاً خشک نشده است، آن را به کابل برق وصل نکنید. در مرحله سپس گوشی را به‌طوری بگیرید که کانکتور و منافذ اسپیکر رو به پایین باشند و سپس به‌آرامی به گوشی ضربه بزنید تا مایع اضافی خارج بشود. سپس آیفون را در یک محیط خشک با مقداری جریان هوا قرار دهید. بعد از حداقل ۳۰ دقیقه، کابل لایتنینگ یا USB-C را به گوشی وصل کنید.



[ad_2]

منبع

برج ساعت سلطنتی مکه

برج ساعت مکه چهارمین سازه بلند جهان به ارتفاع ۶۰۱ متر

[ad_1]

در قلب خاورمیانه ابرسازه ای قرار دارد که بزرگ تر از شش برج بیگ بن است و بزرگ ترین ساعت جهان را به خود تعلق داده است. برج ساعت سلطنتی مکه با ارتفاع بیشتر از ۶۰۱ متر بلندترین ساختمان عربستان سعودی و چهارمین ساختمان بلند جهان است.

این سازه این چنین ششمین سازه بلند جدا گانه و غیرمتصل روی زمین است که پشت سر برج خلیفه در دبی، مردکا ۱۱۸ در کوالالامپور، توکیو اسکای تری در توکیو، برج شانگهای در شانگهای و برج کانتون در گوانگژو چین قرار دارد. این برج که در شهر مکه، مقدس ترین مکان در جهان اسلام واقع شده است، به گفتن بخشی از پروژه موقوفه ملک عبدالعزیز ساخته شده است که مقصد آن مدرن سازی شهر برای پذیرایی از زائران است.

بیشتر از ۳ میلیون نفر زائر در طول مراسم سالیانه حج به بزرگ ترین مسجد جهان و مقدس ترین مکان مسلمانان یعنی مسجد اعظم مکه یا همان مسجدالحرام که تنها ۳۰۰ متر با این برج فاصله دارد، می روال.

برج ساعت سلطنتی مکه

این برج این چنین مرکز مجموعه دولتی ابرج البیت است که دارای هفت هتل آسمانخراشی لوکس است.

برج ساعت سلطنتی مکه
برج ساعت سلطنتی مکه

داخل برج ساعت یک مرکز خرید پنج طبقه و یک پارکینگ با قابلیت نگهداری بیشتر از هزار ماشین را خواهید یافت.

در بالای این برج، موزه برج ساعت قرار دارد که چهار طبقه بالایی را اشغال کرده است. درون مناره، یک رصدخانه نجومی، یک فضای نمایشگاهی و یک عرشه دیده بانی وجود دارد. هلال طلایی حتی شامل یک نمازخانه برای خانواده سلطنتی و شخصیت های مشهور است و مرتفع ترین فضای سکونتی ساخته دست بشر در جهان است.

برج ساعت سلطنتی مکه
برج ساعت سلطنتی مکه

در رابطه خود ساعت هم باید بگوییم که ارتفاع کلی آن مقداری کمتر از ۵۷ متر است. سقف این ساعت ۴۵۱.۱ متر بالاتر از سطح زمین است که آن را به مرتفع ترین ساعت معماری جهان تبدیل کرده است.

برج ساعت سلطنتی مکه با ۱۲۳ طبقه یکی از خاص ترین و دلنشین ترین سازه های معماری است که تا بحال ساخته شده است. اما این عناوین بدون هزینه نبوده است و هزینه هنگفت ساخت برج ساعت سلطنتی مکه آن را به دومین ساختمان گرانقیمت جهان تبدیل می کند. از ابتدا تا انتها، ۱۵ میلیارد دلار صرف ساخت این برج ساعت شده است.

برج ساعت سلطنتی مکه

بعد از اغاز ساخت در سال ۲۰۰۲، تکمیل این برج نه سال طول کشید- و ده سال دیگر طول می کشید تا افتتاح بشود.

این برج توسط مهندسان آلمانی شرکت SL Rach ساخته شده است که کار خود را در ارتفاع ۳۴۶.۸ متری از سطح زمین با ساختاری از فولاد به وزن ۱۲,۰۰۰ تن اغاز کردند.

برج ساعت سلطنتی مکه

مطرح های بلندپروازانه شاهزاده الولید بن طلال، اندوخته گذار میلیاردر برای ساخت یک برج با ارتفاع یک کیلومتری در عربستان سعودی در بحبوحه بازی قوت آشکار بین ثروتمندان این سرزمین، یک دفعه متوقف شد.

[ad_2]

منبع

سیارک‌ ها و ناسا

سازوکار خبر‌رسانی و مقابله با تهدید سیارک‌ها در ناسا چیست؟

[ad_1]

۶۶ میلیون سال پیش، وقتی که سیارک «چیکشلوب» با پهنای تقریباً ۱۰ کیلومتری به زمین برخورد کرد، دایناسورها هیچ هشداری دریافت نکردند. اگر امروز یک شهاب سنگ با همین اندازه به زمین برخورد کند، شوکی به قوت دو میلیون برابر یک بمب هیدروژنی، جنگل‌ها را نابود می‌کند و زلزله‌های قدرتمندی را به وجود می‌آورد. اما چطور می‌توان جلوی این چنین خطری را گرفت؟ ناسا می‌تواند با راه حلهای گوناگون جلوی این اتفاق را بگیرد یا حداقل در این عرصه خبر‌رسانی کند.

به نقل از Business Insider، اداره هماهنگی دفاع سیاره‌ای ناسا مسئول یافتن، ردیابی و برسی خطرات مرتبط با سنگ‌های آسمانی بالقوه در منظومه شمسی است. «لیندلی جانسون» یکی از مدیران این سازمان، می‌گوید:

«قطعاً باید این شهاب سنگ‌ها را اشکار کنیم؛ قبل از این که آن‌ها ما را اشکار کنند.»

برای این‌منظور، ناسا با یک ائتلاف جهانی از ستاره‌شناسان به نام «شبکه هشدار سنگ‌های کوچک بین‌سیاره‌ای» (IAWN) همکاری می‌کند.

در صورتی که یک سیارک به سمت زمین درحال حرکت باشد، IAWN راه حلهایی برای خبر‌رسانی عمومی را اجرا می‌کند.

در مرحله اول، اعضای گروهی که تهدید را تشخیص داده‌اند، مشاهدات خود را از طریق شبکه IAWN به اشتراک می‌گذارند تا صحت یافته‌ها قبول و مقدار خطر برسی بشود. در مرحله دوم، اگر همه اعضای این سازمان موافق بودند که زمین باید برای این چنین برخوردی آماده بشود، ناسا یک هشدار صادر می‌کند.

به گفتن مثال اگر سیارک به سمت ایالات‌متحده درحال حرکت می بود، ناسا به کاخ سفید خبر می‌دهد و دولت یک بیانیه رسمی عمومی برای هشدار به مردم ارسال می‌کند. اگر اندازه آن بزرگ می بود و تهدید بین‌المللی تشکیل می‌کرد، IAWN به دفتر امور فضای بیرونی سازمان ملل خبر می‌دهد. یقیناً این آخر کار نیست و ناسا به جنگ این سیارک‌ها می‌رود.

روش های دفاعی ناسا در روبه رو سیارک‌ها

در سال ۲۰۲۱، ناسا اولین مأموریت آزمایشی دفاع سیاره‌ای خود را راه‌اندازی کرد. این سازمان یک فضاپیمای بدون سرنشین را به یک سیارک هدایت کرد تا با برخورد با آن، مسیر سیارک را از زمین دور کنند. این ماموریت موفق می بود و ناسا تصمیم دارد تاکتیک‌های دفاعی بیشتری را در آینده آزمایش کند.

به‌گفتن مثال تاکتیک «تراکتور گرانش» درحال گسترش است. ناسا با این روش یک فضاپیما را به نزدیکی سیارک می‌فرستد تا با تعامل گرانشی، سیارک را از مسیرش خارج می‌کند. ناسا این چنین درحال کار روی روشی دیگر است که از پرتو یونی برای تحول مسیر شهاب‌سنگ‌ها منفعت گیری می‌کند.

[ad_2]

منبع

روزتا

آخرین فعالیت قبل از پرتاب فضاپیمای روزتا انجام شد

[ad_1]

۲۳ فوریه ۲۰۰۴، آخرین فعالیت پیش از پرتاب در فضاپیمای آژانس فضایی اروپا، روزتا انجام شد.

در شامگاه ۲۳ فوریه، موشک‌های هارپون تجهیزشدند و برداشت پوشش‌های محافظ آن‌ها انجام شد. این یک عملیات ظریف می بود و در آن یکی از اعضای تیم در داخل فیرینگ و روی تخته غواصی برای انجام عملیات قرار می‌گرفت.

روز سپس، موشک آریان ۵ در امتداد خط ریلی ۲.۸ کیلومتری از ساختمان مجمع نهایی به سمت منطقه پرتاب حرکت کرد.

به این علت روزتا مأموریت خود را با پرتاب توسط موشک آریان ۵ از گویان فرانسه اغاز کرد. اما یک دهه طول کشید تا این فضاپیما به دنباله‌دار ۶۷ پی برسد.

روزتا در طول مأموریتش درصدد رمزگشایی از معمای منظومه‌ شمسی می بود و اطلاعات بسیاری را در این عرصه در اختیار دانشمندان قرار داد.

فضاپیما بعد از این که به مقصد اولیه مأموریت خود، یعنی جمع‌آوری اطلاعات از منشأ منظومه‌ شمسی رسید، به خواب زمستانی در اعماق فضا فرو رفت.

فرایند نزدیکی این کاوشگر به دنباله‌دار ۶۷ پی از سال ۲۰۱۴ اغاز شد. مرکز سازمان فضایی اروپا در آلمان که ماموریت هدایت کاوشگر را بر مسئولیت داشت، خبرداد مقصد از این مأموریت مشاهده و بازدید دنباله‌دار از فاصله صد کیلومتری می بود.

این مأموریت توانست ۸۰ درصد از انتظارات اولیه خود را برآورده کند.

[ad_2]

منبع

1 98 99 100 101 102 132