۱۰۵ مسئله درمورد سلیقه بازاریابی نسل زد در سال ۲۰۲۴_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
نسل زد (Z generation) به علت پویایی، هوشمندی و تعامل با فناوری شناخته میبشود. اداره سرشماری ایالات متحده تخمین زده که نسل زد نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت آمریکا را تا سال ۲۰۲۳ راه اندازی دادهاند. نسل زد، همان نسلی است که بین نسل هزاره که به ارامش و بلوغ کامل رسیده و نسل آلفا که تا این مدت به قدر کافی رشد نکرده تا کاملاً جدا گانه تصمیم بگیرید قرار داد. این گروه سنی مقصد مهم تعداد بسیاری از شرکتها در صنایع گوناگون است.
از آمریکا تا ایران تعداد بسیاری از شرکتها استراتژیهای بازاریابی خود را بر پایه سن مشتریان مهم خود طراحی میکنند. برخی این کسبوکارها کاملاً مبتنی بر اینترنت می باشند. به این علت، افراد جوان زیاد تر به آنها علاقهمند خواهد شد و گروهی همانند نسل زد، مخاطب مهم آنها می باشند. حقایق تعداد بسیاری درمورد نسل زد و بازاریابی برای آنها وجود دارد که باید بدانید.
ما در این مقاله بیشتر از ۱۰۰ آمار بازاریابی نسل زد را گردآوری کردهایم تا متخصصان بازاریابی و هر علاقهمند فرد دیگر بتواند عکس واقعیتری از سلیقه و حرکت نسل زد داشته باشد.
آمار و حقیقتهای بازاریابی نسل زد
آمار جمعیتشناسی نسل زد
- تقریباً نیمی از نسل زد یا مهاجر می باشند یا والدین آنها مهاجر بودهاند. گزارشها نشان خواهند داد که قسمت مهمی از جمعیت نسل زد به جستوجو زندگی بهتر، سرزمین خود را ترک کردهاند. این عدد در سالهای آینده زیاد تر هم میبشود.
- نسلهای جوان نزدیک به ۴۰ درصد از مصرفکنندگان در ایالات متحده را راه اندازی خواهند داد. بر پایه دادههایی که از اکثر شرکتهای آمریکایی جمعآوری شده است، نسل جوان زیاد تر از دیگران از آنها خرید میکنند. این گروه در کل ۴۰ درصد از محصولات ایالات متحده را مصرف میکند.
- ۵۱ درصد از جوانان در ایالات متحده سفیدپوست می باشند. نتایج یک نظرسنجی مشخص می کند که تعداد جوانان سفیدپوست در ایالات متحده زیاد تر از اسپانیاییتبارهاست. نزدیک به ۵۱ درصد از جوانان این سرزمین سفیدپوست می باشند و نزدیک به یکچهارم، یعنی ۲۵ درصد، اسپانیاییتبارند.
- نزدیک به ۳۳ درصد از جمعیت مصرفکنندگان در جهان متعلق به نسل زد می باشند. از هر سه مشتری که اکثر مجموعهها با آنها تجارت میکنند، یکی بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ متولد شده است. این افراد اکنون بین ۱۱ تا ۲۶ ساله می باشند و قسمت بزرگی از بازار را راه اندازی خواهند داد.
آمار نسل زد و فناوری
- بیشتر از ۶۹ درصد از نوجوانان فکر میکنند که تبلیغات آنلاین آزاردهنده است. تعداد بسیاری از نوجوانان هر کاری میکنند تا تبلیغات را یا مسدود کنند. آنها، این مدل از تبلیغات را اتلاف زمان میدانند.
- در انگلستان، متوسط زمان منفعت گیری نسل زد از اینترنت بیشتر از ۱۰ ساعت در روز است. گزارشها نشان خواهند داد که این گروه در سال ۲۰۲۲ بیشترین زمان را به طور آنلاین سپری کردهاند. این عدد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.
- بیشتر از ۷۴ درصد از نوجوانان در اوقات فراغت خود آنلاین می باشند. نخستین گروه سنی از نظر تعداد کاربران شبکههای اجتماعی در جهان، نوجوانان می باشند. گزارشها مشخص می کند که ۷۴ درصد از آنها در هر فرصتی آنلاین خواهد شد.
- نزدیک به ۲۸ درصد از نوجوانان جهان هر روز چیزهای جدیدی از اینترنت یاد میگیرند. هر روز چیزهای جدیدی در شبکههای اجتماعی ظاهر میبشود و نوجوانان مایل به یادگیری آن می باشند.
- کاربر نرمال نسل زد که از اینترنت منفعت گیری میکند، هفتهای ۲۳ ساعت ویدئو تماشا میکند. ویدئوها یکی از قسمتهای دلنشین اینترنت می باشند و جوانان ساعتها برای تماشای آنها زمان صرف میکنند.
آمار مالکیت دستگاههای هوشمند در نسل زد
- در ایالات متحده، بیشتر از ۱۵ میلیون نوجوان گجت پوشیدنی هوشمند دارند. منفعت گیری از گجتهای پوشیدنی هوشمند افزایش یافته و نوجوانان نقش بزرگی در این نوشته دارند. اکنون بیشتر از ۱۵ میلیون نوجوان در ایالات متحده ساعتهای هوشمند و دیگر لباسهای هوشمند را دارند.
- نزدیک به ۵۷ درصد از نوجوانان در سراسر جهان از رایانه رومیزی منفعت گیری میکنند. رایانههای رومیزی در دنیای امروز رایج می باشند. نوجوانان از این رایانهها برای فعالیتهای آنلاین، تماشای فیلمها و بازی کردن منفعت گیری میکنند.
- بیشتر از ۲۵ درصد از جمعیت نسل زد دارای کنسول بازی می باشند. زیاد تر افراد نسل زد نسبت به دیگر گروههای سنی بازی میکنند. با این حال، فقط نزدیک به ۲۵ درصد از آنها صاحب یک کنسول بازی می باشند.
- نزدیک به ۸۳ درصد از افراد نسل زد صاحب لپتاپ می باشند. لپتاپها در زندگی روزمره مدرن اهمیت تعداد بسیاری دارند و برای تعداد بسیاری از مشاغل امروزی الزامی می باشند. به همین علت، تقریباً همه افراد نسل زد یک لپتاپ دارند و آن را به طور حرفهای منفعت گیری میکنند.
- از هر ۱۰ نفر از نسل بیبی بومر (Baby Boomers)، نزدیک به ۶۶ درصد آیفون دارند. منفعت گیری از آیفون، به خصوص در بین جوانان، به شدت در حال افزایش است. آن چنان که حرف های شد ۶۶ درصد از نسل زد آیفون دارند و باقی دوست دارند یکی بخرند.
- نسل زد از آیفون، سامسونگ و هوآوی زیاد تر از دیگر برندهای تلفن هوشمند منفعت گیری میکنند. نیاز مهم کاربران جوان به تلفنهای هوشمند، کیفیت دوربین و شدت دستگاه است. آنها این چنین به تلفنیهایی با ویژگیها متنوع نیاز دارند. آیفون، سامسونگ و هوآوی همه این ویژگیها را اراعه خواهند داد، به همین علت در بین نسل زد پرطرفدار می باشند.
- تقریباً ۹۵ درصد از مصرفکنندگان نسل زد به برند اپل وفادارند. تعداد بسیاری از جوانان به دستگاههای برند اپل وفادار می باشند و از کیفیت و ویژگیهای آنها دفاع میکنند. با این حال، تعداد بسیاری از آنها تا این مدت هیچ وسیلهای از این شرکت ندارند.
- زیاد تر افراد در این گروه سنی با تلفنهای همراه خود بازی میکنند. این نوشته که کنسولهای بازی بهترین توانایی بازی را اراعه خواهند داد، افسانه نیست. با این حال، تحقیقات مشخص می کند که به علت دسترسی آسانتر و هزینه زیاد کنسولها، نسل زد از تلفنهای همراه خود برای بازی منفعت گیری میکنند.
- بیشتر از نیمی از جمعیت نسل زد دوربین گوشی را یکی از با اهمیت ترین عوامل در خرید آن میدانند. عوامل بسیاری وجود دارد که زمان خرید تلفن همراه باید در نظر گرفت. با این حال، مطابق یک نظرسنجی، بیشتر از نیمی از افراد نسل زد کیفیت دوربین را با اهمیت ترین عامل میدانند.
- سه نفر از هر چهار نوجوان میگویند که اولین تلفن هوشمند خود را بین سنین ۱۳ تا ۱۶ سالگی دریافت کردهاند. برای نسل هزاره و گروههای سنی قدیمیتر، سن ۱۳ تا ۱۶ سالگی برای داشتن تلفن هوشمند زیاد سریع می بود. با این حال، تحقیقات تازه نشان داده که این حالت برای نوجوانان نسل زد متفاوت است، بهطوری که بیشتر از سهچهارم آنها اولین تلفن هوشمند خود را در این سنین دریافت کردهاند.
آمار پذیرفتن فناوری توسط نسل زد
- نزدیک به ۲۲ درصد از جمعیت نسل زد حرف هایاند که از دستیارهای صوتی منفعت گیری میکنند. با پیشرفت فناوری، جوانان دیگر نیازی به انجام کارها به روش سنتی ندارند.
- ۶۶ درصد نسل زد وبسایتها را با منفعت گیری از وردپرس میسازند. زیاد تر افراد این گروه سنی از راه حلهای مرسوم طراحی وبسایت منفعت گیری نمیکنند. گزارشها مشخص می کند که آنها از راه حلهای سادهتر، همانند وردپرس، منفعت گیری میکنند.
- نزدیک به ۳۷ درصد از نسل زد روزانه بین یک تا پنج ایمیل دریافت میکنند، و ۵ درصد از آنها بیشتر از صد ایمیل در روز دریافت میکنند. شکی نیست که جوانان زیاد تر از نسل قبل ایمیل دریافت میکنند. آنها در فعالیتهای آنلاین بیشتری شراکت دارند که مقدار دریافت ایمیل و بهروزرسانیهای ایمیلی را افزایش میدهد.
- ۳۰ درصد از نوجوانان باور دارند که فناوری راهحل مهم مشکلات جهانی است. گرچه تعداد بسیاری از افراد در سراسر جهان باور دارند که فناوری راهحل آینده است، این عدد شامل ۳۰ درصد از نوجوانانی است که در این نظرسنجی شرکت کردهاند. ۷۰ درصد دیگر اعتقاد دارند که مشکلات جهان راهحلهای فرد دیگر دارند.
- نزدیک به ۳۱ درصد از کاربران جوان اینترنت از اشتراکگذاری دادههای حساس شخصی خود در فضای مجازی نمیترسند. والدین و سرپرستان به علت دادههای حساسی که جوانان به اشتراک میگذارند، زیاد تر مواظب دسترسی فرزندانشان به اینترنت می باشند.
- بیشتر از ۵۲ درصد از نسل زد تمایل دارند از فناوری حقیقت مجازی برای سرگرمی منفعت گیری کنند. از وقتی که بازیها و دیگر محصولات حقیقت مجازی به وجود آمدهاند، نسل زد زیاد تر از دیگر گروههای سنی از آنها منفعت گیری کردهاند.
- تلفنهای هوشمند برای بیشتر از ۳۲ درصد نسل زد و سیله پرداخت می باشند. تحقیقات مشخص می کند که نسل زد بیشتر از دیگر گروههای سنی به اجرای سیاستهای بدون پول نقد اهمیت میدهد. نزدیک به ۳۲ درصد از آنها با تلفنهای هوشمند خود پرداخت هزینه میکنند.
- ۴۳ درصد از جوانان اعتقاد دارند که داشتن دستگاههای هوشمند خانگی یکی از ضروریات هر خانه است. دستگاههای هوشمند خانگی برای ایمنی و راحتی در کنترل وسایل خانه اهمیت دارند. با این حال، جوانان نسبت به شهروندان مسنتر اهمیت بیشتری به آنها خواهند داد.
آمار منفعت گیری از فناوری در نسل زد
- بیشتر از نیمی از افراد نسل زد همزمان از بیشتر از یک دستگاه هوشمند منفعت گیری میکنند. تحقیقات نشان داده که به علت علاقه زیاد جوانان به گجتها، نزدیک به ۶۶ درصد از آنها همزمان از دو دستگاه منفعت گیری میکنند. ۴۴ درصد دیگر که قادر به منفعت گیری از چند دستگاه نیستند، یا توان خرید آن را ندارند و یا علاقهای ندارند.
- ۹۱ درصد از نسل زد شبها با تلفن همراه خود به خواب میروال. زیاد تر جوانان شبها از تلفن همراه خود برای جستوجو در شبکههای اجتماعی، کار یا ربط با دوستان منفعت گیری میکنند. به این علت، طبق معمولً این دستگاهها در زمان خواب هم کنار آنها قرار دارند.
- ۷۱ درصد از نسل زد ویدیوها را با تلفنهای هوشمند خود تماشا میکنند. از آنجا که تلفنهای هوشمند راحتتر از لپتاپ و تلویزیون می باشند، بیشتر از نیمی از این گروه سنی از آنها برای تماشای ویدیوها منفعت گیری میکنند. در حالی که ۲۹ درصد دیگر از رایانهها و تلویزیونها برای نمایش ویدیوها با صفحهنمایش بزرگتر منفعت گیری میکنند.
- از هر پنج نوجوان، یکی لوازم الکترونیکی خود را بازیافت میکند. تعداد مقداری از نوجوانان به بازیافت باور دارند. به همین علت، یک نظرسنجی نشان داده که تنها یک نفر از هر پنج نوجوان لوازم الکترونیکی خود را بازیافت میکند، یعنی بیست درصد.
- ۵۱ درصد از افراد نسل زد از دستگاههای تلفن همراه خود برای دسترسی به شبکههای اجتماعی منفعت گیری میکنند. یکی از نظرسنجی نشان داده که نزدیک به ۵۱ درصد از جوانان از دستگاههای تلفن همراه خود برای دسترسی به شبکههای اجتماعی منفعت گیری میکنند. آنها میگویند که این روش سریع تر و آسانتر است.
- نوجوانان زیاد تر منفعت گیری از تلفنهای هوشمند را به رایانههای رومیزی یا همان دسکتاپ ترجیح خواهند داد. تحقیقات تازه، نشان داده که نزدیک به ۷۵ درصد از نوجوانان ترجیح خواهند داد از تلفنهای هوشمند منفعت گیری کنند تا رایانههای رومیزی. برخی از عواملی که این نوشته را تحکیم میکنند منفعت گیری ساده و قابل حمل بودن تلفنهای هوشمند است.
- ۹۱ درصد از جمعیت نسل زد میگویند که فناوریهایی که شرکتها منفعت گیری میکنند میتواند در تصمیمگیری شغلی آنها تأثیر بگذارد. تقریباً همه نسل زد اعتقاد دارند که فناوری در تصمیمگیری شغلی تعداد بسیاری از شرکتها تأثیر دارد. آنها اعتقاد دارند که برخی از فناوریها جهت بیکاری و برخی دیگر جهت اشتغال افراد میبشود.
آمار عادتهای دیجیتالی نسل زد
- وبسایتهایی که بیش بالا آمدن و بارگذاری اولیه آنها بیشتر از ۵ ثانیه بارگیری خواهد شد، ۶۰ درصد از مشتریان نسل زد خود را از دست خواهند داد. تمرکز اگثر نوجوانان کم و تحملشان کمتر است، به این علت آنها به شدت از وبسایتهایی که دچار تأخیر می باشند خارج خواهد شد. به همین علت، صاحبان وبسایتها گزارش خواهند داد که در زمان ابراز اختلالات شبکه و بارگذاری بیشتر از ۵ ثانیه، زیاد تر مشتریان نسل تازه خود را از دست خواهند داد.
- بیشتر از ۷۳ درصد از نسل زد از طریق اپلیکیشنهای مطلبرسان با دوستان و خانواده خود در ربط می باشند. گزارشها نشان خواهند داد که تعداد بسیاری از جوانان زمان بیشتری را با دستگاههای خود میگذرانند تا با دوستان خود. با این حال، ۲۷ درصد از آنها تا این مدت ترجیح خواهند داد به طور فیزیکی با خانواده و دوستان خود زمان بگذرانند.
- تنها ۴۱ درصد از نسل زد نگرانند که در حالت آنلاین، زمان خود را هدر خواهند داد. ۵۹ درصد ترجیح خواهند داد آنلاین باقی بمانند، حتی اگر کاری نداشته باشند.
- نسل هزارهایها ۴ ثانیه زمان صرف برسی محتوا میکنند، نیمی از وقتی که نسل زد صرف میکند. تحقیقات مشخص می کند که نسل زد زیاد تر از نسل هزارهایها زمان صرف برسی محتوا میکنند. آنها ۸ ثانیه برای برسی محتوا زمان میگذارند.
- ۴۵ درصد از نوجوانان تقریباً به طور مداوم آنلاین می باشند. برای کار، شبکههای اجتماعی، ربط با دیگران و موارد دیگر، ۴۵ درصد از نوجوانان ۹۰ درصد از زمان خود را به طور آنلاین میگذرانند. تنها نزدیک به ۵۵ درصد از آنها زمان صرفشده خود در فضای آنلاین را مدیریت میکنند.
- نزدیک به ۳۱ درصد از جمعیت نسل زد به نوعی به اینترنت و فضای دیجیتال اعتیاد دارند. اعتیاد به اینترنت در نسل زد زیاد تر از نسل هزاره است. ۳۱ درصد از نسل زد معتاد به اینترنت است، در حالی که این رقم برای نسل هزاره ۲۵ درصد می بود.
- ۲۴ درصد از نوجوانان میگویند که نمی توانند حتی یک ساعت بدون اینترنت راحت باشند. اعتیاد به اینترنت، در بین جوانان زیاد تر دیده میبشود. تحقیقات مشخص می کند که بیشتر از ۲۴ درصد از نوجوانان نمی توانند یک ساعت بدون دسترسی به اینترنت تحمل کنند و تعداد بسیاری دیگر نمی توانند حتی یک روز بدون آن سر کنند. تنها ۸ درصد میتوانند یک روز بدون اینترنت بمانند و حس ناراحتی نکنند.
آمار بازاریابی نسل زد
- ۶۰ درصد از نسل زد در تلاش برای نگه داری اعتدال بین کار و زندگی خود می باشند. به علت حواسپرتیهای مداوم این گروه سنی، آنها در تلاش می باشند تا اعتدال کاری خود را نگه داری کنند. اخلاق کاری آنها به اندازهای قوی نیست که بتوانند به اندازهای که باید مؤثر باشند.
- میانگین وقتی که یک فرد از نسل زد در یک روز آنلاین سپری میکند، ۸ ساعت است. آنها زمان باقیمانده روز را بین فعالیتهای گوناگون تقسیم میکنند.
- نزدیک به ۵۸ درصد از شهروندان جوان ایالات متحده به ارتش و دولت محلی مطمعن دارند. ارتش و دولت محلی طبق معمولً وقتی که نیاز باشد زیاد تر به پشتیبانی مردم ایالات متحده میآیند. به همین علت است که مردم این گروه سنی مطمعن بسیاری به آنها دارند.
- تنها ۳۷ درصد از افراد این گروه سنی علاقهمند به سفر می باشند. علاقههای افراد در این گروه متفاوت است. مطابق یک نظرسنجی، نزدیک به ۳۷ درصد از آنها علاقهمند به سفر می باشند و ۷۰ درصد تلاش میکنند پول درآورند و به یک زندگی کاری پایدار برسند.
- کارشناسان میگویند که نزدیک به ۳۷ درصد از نسل زد بعد از فارغالتحصیلی در قسمت مراقبتهای بهداشتی کار خواهند کرد. مطابق نظر کارشناسان در عرصه تحلیل سنی، نزدیک به ۳۷ درصد از افراد نسل زد در نهایت در صنعت مراقبتهای بهداشتی مشغول به کار خواهند شد. این صنعت کمترین مقدار ثبتنام افراد را نسبت به دیگر صنایع دارد.
- ۷۲ درصد از این نسل، مراقبتهای بهداشتی را با اهمیت ترین قضیه سیاسی میدانند. افراد متولد شده بین سالهای ۱۹۲۸ و ۱۹۴۵، وقتی ارامش اقتصادی را با اهمیت ترین قضیه سیاسی میدانستند. با گذشت زمان، این نوشته دیگر چالشی نبوده است و مراقبتهای بهداشتی به یک تهدید بزرگتر تبدیل شد. آمارها نشان خواهند داد که شهروندان جوان آمریکا زیاد تر به چالشهای بهداشتی خود فکر میکنند تا مسائل مالی.
- در ایالات متحده، افراد نسل زد زیاد تر بر مزایای مراقبتهای بهداشتی، حقوق و امنیت شغلی تمرکز میکنند. به علت افزایش ناامنی، مشکلات بهداشتی و بیثباتی مالی، جوانان در ایالات متحده زیاد تر بر این موضوعات تمرکز میکنند. تحقیقات مشخص می کند که نزدیک به ۷۰ درصد از آنها به این جنبهها دقت میکنند و بهبود آنها را انتظار دارند.
- نزدیک به ۹۸ درصد از جوانان در جهان یک تلفن هوشمند دارند. تلفنهای هوشمند به علت سادگی منفعت گیری برای زیاد تر جوانان حیاتی می باشند، به این علت اکثر آنها برای کار کردن از این دستگاهها منفعت گیری میکنند. برخی دیگر از آنها برای ربط با دنیای آنلاین به آن نیاز دارند چون همسالان آنها نیز از آن منفعت گیری میکنند.
- تا ۱۰ سال آینده، نسل زد یک سوم از نیروی کار جهان را راه اندازی خواهد داد. کارشناسان در این حوزه میگویند که نسل زد قسمت عمدهای از نیروی کار جهان را در آینده راه اندازی خواهد داد. با دقت به شدت رشد این نسل، این پیشبینی محقق خواهد شد.
- زیاد تر افراد نسل زد حداقل پنج ساعت روزانه از تلفنهای هوشمند خود منفعت گیری میکنند. تحقیقات مشخص می کند که نزدیک به ۵۵ درصد از افراد نسل زد روزانه نزدیک به پنج ساعت با تلفنهای هوشمند خود زمان میگذرانند. برخی این کار را برای کار کردن، ربط با دوستان، وجود در شبکههای اجتماعی، بازی کردن یا تماشای فیلم انجام خواهند داد.
آمار نسل زد و شبکههای اجتماعی
- فیسبوک چهارمین پلتفرم پرکاربرد نسل زد است. گرچه فیسبوک پلتفرم شماره یک شبکههای اجتماعی در جهان است، اما در بین جوانان، چهارمین پلتفرم پرکاربرد است. این نسل زیاد تر از دیگر شبکههای اجتماعی منفعت گیری میکنند.
- نزدیک به ۵۲ درصد از نسل زد شبکههای اجتماعی را به گفتن اولین منبع برای شناخت برندها میشناسند. تحقیقات مشخص می کند که زیاد تر جوانان بهروزرسانیهای برندها را از طریق وبسایتها، بیلبوردها و دیگر راه حلها دریافت نمیکنند. آنها این اطلاعات را از شبکههای اجتماعی به دست میآورند چون زیاد تر زمان خود را در آنجا میگذرانند.
- سه نفر از هر چهار نفر از نسل زد از طریق شبکههای اجتماعی با سلبریتیهای خود در ربط می باشند. بیشتر از نیمی از این گروه سنی از این روش برای پیگیری زندگی سلبریتیهای محبوب خود منفعت گیری میکنند. چون بهسختی میتوان پلتفرمی را اشکار کرد که سلبریتیها در آن زندگی خود را به اشتراک نگذارند.
- بیشتر از ۶۱ درصد از افراد این گروه سنی روزانه از یوتیوب و اینستاگرام منفعت گیری میکنند. زیاد تر افراد این گروه سنی به منظور تحقیق، سرگرمی و تفریح روزانه در یوتیوب و اینستاگرام زمان میگذرانند. این سایتها محتوای آموزشی و سرگرمکنندهای برای نیازهای خاص کاربران دارند.
- میانگین وقتی که نسل زد روزانه در شبکههای اجتماعی میگذرانند نزدیک به ۳ ساعت است. در طی سالها، شبکههای اجتماعی دلنشینتر شدهاند. زیاد تر جوانان به طور متوسط روزانه ۳ ساعت را بین پلتفرمهای گوناگون شبکههای اجتماعی میگذرانند.
- نزدیک به ۵۵ درصد از جوانان ادعا میکنند که به طور آنلاین خلاقتر و سازندهتر می باشند تا به طور آفلاین. فضای مجازی گسترده است و چیزهای بسیاری برای اراعه دارد.
- تعداد بسیاری از افراد کارهای خلاقانه خود را از طریق اپلیکیشنهای اجتماعی به اشتراک میگذارند. از آنجا که زیاد تر جوانان اعتراف کردهاند که در فضای آنلاین خلاقتر می باشند، از فضای مجازی به گفتن وسیلهای یقین برای به اشتراک گذاشتن کارهای خود منفعت گیری میکنند. نزدیک به ۵۶ درصد از آنها این فضا را بهترین وسیله برای به اشتراک گذاشتن آثار خود میدانند.
- ۸۱ درصد از نسل زد اعتقاد دارند که شبکههای اجتماعی به آنها پشتیبانی میکند تا با دوستان خود در ربط بمانند. اگرچه شبکههای اجتماعی اکنون به گفتن ابزاری برای تجارت و کسب درآمد برای تعداد بسیاری از افراد نقل می باشند، اما منفعت گیریهای فرد دیگر نیز دارند. مقصد مهم این پلتفرمها ربط با دوستان و دریافت سرگرمی می بود و ۸۱ درصد از جوانان تا این مدت از آنها به همین روش منفعت گیری میکنند.
- ۹۰ درصد از نوجوانان حداقل یک بار از اسنپچت منفعت گیری کردهاند. تحلیلها مشخص می کند که جوانان زیاد تر از افراد مسنتر از اسنپچت منفعت گیری میکنند. تقریباً همه آنها حداقل یک بار از این اپلیکیشن منفعت گیری کردهاند.
- سهچهارم از نوجوانان اعتراف کردهاند که حداقل یک نفر از سلبریتیهای آنلاین (اینفلوئنسرها) را جستوجو میکنند. نوجوانان نسل زد بیشتر از نسل هزاره به جستوجو تأثیرگذاران آنلاین می باشند. آنها عاشق محتوایی می باشند که اینفلوئنسرها به آنها اراعه خواهند داد، به این علت سه نفر از هر چهار نوجوان حداقل یک نفر از آنها را جستوجو میکنند.
- نسل زد نزدیک به ۶۰ درصد از کاربران کل تیکتاک را راه اندازی خواهند داد. مطابق تحلیلهای تیکتاک، ۴۰ درصد از کاربران این اپلیکیشن را نسل هزارهایها و گروههای سنی دیگر راه اندازی خواهند داد. با این حال، تعداد بیشتری از افراد نسل زد در این سایت وجود دارند، چون آمارها نشان خواهند داد که آنها ۶۰ درصد از کاربران را راه اندازی خواهند داد.
- اینستاگرام برای ۴۱ درصد از نوجوانان اپلیکیشن شماره یک برای جستوجو کردن اینفلوئنسرهاست. آمارها نشان خواهند داد که تنها ۱۶ درصد از افراد این گروه سنی از فیسبوک برای پیگیری اینفلوئنسرها و وبلاگنویسان منفعت گیری میکنند. در همین حال، زیاد تر (۴۱ درصد) از اینستاگرام برای این منظور منفعت گیری میکنند، چون اینفلوئنسرها در آنجا فعالتر می باشند.
- هر سال تعداد بیشتری از جوانان منفعت گیری از فیسبوک را کنار میگذارند. تحقیقات نشان داده است که تعداد کاربران جوان فیسبوک هر ساله اندکی افت مییابد. زیاد تر آنها ادعا میکنند که این اپلیکیشن چیزی را که میخواهند به آنها اراعه نمیدهد.
آمار رفتارهای مصرفی نسل زد
- ۴۳ درصد از جوانان به طور منظم و دقیق نظرات خود درمورد محصولات گوناگون را نقل میکنند. همانند یک ماموریت، زیاد تر جوانان بهطور منظم نظرات خود را در رابطه محصولات تازه پست میکنند. نزدیک به ۴۳ درصد از آنها میگویند که این کار را انجام خواهند داد تا توانایی بهتری از برند موردنظر در بازدید بعدی داشته باشند.
- ۸۲ درصد از نوجوانان زمان خرید به پیشنهاد دیگران دقت میکنند. میتوان او گفت که تعداد بسیاری از نوجوانان زمان خرید محصول از خود نظر مستقلی ندارند. آنها به پیشنهاد خانواده، دوستان یا هر فردی که فکر میکنند بهتر میداند، عمل میکنند.
- ۶۰ درصد نسل زد تمایل دارند با پشتیبانی مطلبهای تبلیغاتی با برندها در ربط باشند. این گروه به ربط با برندها اهمیت خواهند داد، چون این ربط به آنها پشتیبانی میکند تا روابط شخصی تشکیل کنند. این کار به نحوی علتمیبشود آنها برند را زیاد تر دوست داشته باشند و بخواهند زیاد تر از آن خرید کنند.
- ۶۲ درصد از نسل زد محصولات را به این علت خریداری میکنند که یک اینفلوئنسر آنلاین آنها را پیشنهاد کرده است. تعداد بسیاری از افراد نسل زد به قدری به اینفلوئنسرها علاقهمند شدهاند که هر چیزی را که آنها پیشنهاد میکنند خریداری میکنند. آمارها نشان خواهند داد که نزدیک به ۶۲ درصد آنها تحت تاثییر می باشند.
- برنامههای وفاداری و تخفیف برای ۶۵ درصد از مشتریان نسل زد قیمت بسیاری دارد. برندها گزارش خواهند داد که تعداد بیشتری از مشتریان نسل زد از کدهای تخفیف آنها برای خدمات با تخفیف منفعت گیری میکنند. تنها نزدیک به ۳۵ درصد از نسل تازه به این برنامههای علاقه ندارند.
- نزدیک به ۶۶ درصد از نوجوانان زمان انتخاب یک برند به کیفیت محصول دقت میکنند. کیفیت محصولات و خدمات خاص برای نوجوانانی که میخواهند یک برند را انتخاب کنند دلنشین است. آنها به برندهایی با محصولات با کیفیت مطمعن میکنند و خرید مداوم خود را از آنها انجام خواهند داد.
- عبارت «حاضر نیست» علتناراحتی نزدیک به ۶۵ درصد از خریداران نسل زد زمان خرید آنلاین میبشود. تعداد بسیاری از نوجوانان دوست دارند هنگامی بهصورت آنلاین خرید میکنند، همه محصولاتی را که میخواهند، بهراحتی در دسترس باشد. آنها از عبارت «حاضر نیست» یا «همه شده» غمگین خواهد شد.
- زیاد تر جوانان نسل زد از فضای مجازی برای سرگرمی منفعت گیری میکنند. تحقیقات مشخص می کند که نزدیک به ۶۵ درصد از این گروه سنی، از اینترنت برای سرگرمی منفعت گیری میکنند. آنها به تماشای عکسها، ویدیوها، فیلمها، بازی کردن و دیگر موارد سرگرمکننده میپردازند.
- ۷۱ درصد از پسران در این گروه سنی زمان خود را صرف تماشای بازیهای ویدیویی زنده در پلتفرم توییچ(Twitch) میکنند. توییچ پلتفرمی برای پخش ویدیوهای زنده است؛ تعداد بسیاری از کاربران بازیهای ویدیویی را بازی میکنند و آنها را در این پلتفرم به نمایش میگذارند. گرچه برخی از دختران جوان نیز به تماشای این بازیهای ویدیویی میپردازند، اما تعداد پسران جوانی که در این پلتفرم زمان خود را صرف تماشای بازیهای ویدیویی میکنند، زیاد تر است.
- تلویزیون کابلی در بین نسل ایکس محبوبتر از نسل زد است. آمار مشخص می کند که تنها ۴۵ درصد از نسل زد در سال ۲۰۲۳ تلویزیون کابلی تماشا کردهاند و این درصد در سال ۲۰۲۴ زیاد تر کمتر هم خواهد شد. اما در روبه رو، تعداد بیشتری از افراد نسل ایکس، نزدیک به ۶۸ درصد، هم چنان به تماشای تلویزیون کابلی علاقه دارند.
- بیشترین سهم از مشترکین نتفلیکس متعلق به نسل زد است. تعداد بیشتری از افراد نسل زد برای سرگرمی به طور آنلاین میروال. تحلیلهای نتفلیکس مشخص می کند که نزدیک به ۷۱ درصد از مشترکین آن در سال ۲۰۲۳ از افراد این گروه سنی می باشند. کارشناسان پیشبینی میکنند که این تعداد با گذشت زمان و رسیدن به سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.
- ۶۱ درصد از جوانان هر روز در شبکههای اجتماعی به جستوجو اخبار میگردند. شبکههای اجتماعی به ابزاری برای انتقال اخبار به دولتها و افراد اثرگذار تعداد بسیاری تبدیل شدهاند. این نوشته، ضمانت میکند که اخبار به تعداد بیشتری از افراد برسد. این چنین، ۶۱ درصد از جوانان هر روز در شبکههای اجتماعی به جستوجو اخبار می باشند.
آمار عادتهای خرید نسل زد
- در زمان خرید از فروشگاههای فیزیکی، ۴۷ درصد از افراد نسل زد هم چنان با منفعت گیری از تلفنهای همراه خود به جستوجو قیمتهای بهتر به طور آنلاین می باشند. بین فروشگاههای آنلاین و فروشگاههای فیزیکی برای برخی از محصولات طبق معمولً رقابت قیمتی وجود دارد. زیاد تر افراد نسل زد اعتقاد دارند که این کار بستگی به محصول دارد، به این علت، در زمان خرید، بهصورت آنلاین قیاس میکنند.
- تعداد بسیاری از خریداران نسل زد از اپلیکیشنهایی برای دریافت جوایز و پاداشهای خرید منفعت گیری میکنند. تحقیقات مشخص می کند که نسل هزارهایها زیاد تر به خرید و منفعت گیری از محصولات اهمیت خواهند داد تا پاداشهای خرید. اما این نوشته، برای جوانان متفاوت است، چون نزدیک به ۷۰ درصد از آنها از اپلیکیشنهای فروشگاهها فقط برای دریافت پاداش منفعت گیری میکنند.
- ۶۷ درصد از جوانان ترجیح خواهند داد از فروشگاههای حضوری خرید کنند. مطابق یک نظرسنجی، زیاد تر جوانان ترجیح خواهند داد از فروشگاههای حضوری خرید کنند چون از انتظار برای تحویل محصول لذت نمیبرند. آنها معتقد می باشند که این انتظار علتاحساس بیقراری و اضطراب میبشود.
- زیاد تر نسل زد در فرآیند خریدهای خانوادگی شرکت نمیکنند. نسل زد خریدهای خانوادگی را خستهکننده و طاقتفرسا میداند، به همین علت زیاد تر در این فرآیند شرکت نمیکنند. با این حال، ۷۲ درصد از آنها به علت سختی والدین ناچار به این کار خواهد شد. ۲۸ درصد دیگر این کار را با نوع فرد دیگر از اجبار، انجام خواهند داد. این کار را انجام خواهند داد چون فردی دیگر برای انجام آن وجود ندارد.
- یک خریدار نوجوان، بهطور متوسط سه نظر آنلاین را قبل از خرید یک محصول مطالعه میکند. برای جلوگیری از پشیمانی، نوجوانان حداقل سه نظر آنلاین را قبل از خرید محصولی تازه مطالعه میکنند. برخی حتی تعداد بیشتری نظر میخوانند تا از خرید خود یقین شوند.
آمار استراتژی بازاریابی برای نسل زد
- برگشت پول و تخفیفها راههای مؤثری برای جذب افراد نسل زد به سوی برندها می باشند. تعداد بسیاری از برندها قبول کردهاند که تعداد بیشتری از نسل زد جستوجو برگشت پول خرید و تخفیف می باشند.
- نزدیک به ۶۴ درصد از نسل زد در حداقل یک برنامه وفاداری شرکت کردهاند. برنامههای وفاداری تکنیکهای بازاریابی مؤثری می باشند که جوانان را زیاد تر به خود جذب میکنند.
- خدمات حمایتمشتریان عالی برای زیاد تر افراد نسل زد دلنشین است. تحلیلهای گوناگون برندها مشخص می کند که زیاد تر افراد نسل زد به علت خدمات حمایتمشتریان عالی به برندهای خاصی مراجعه میکنند. نزدیک به ۶۰ درصد از آنها میگویند که به فروشندگانی که با آنها به خوبی حرکت میکنند، باز خواهند گشت، حتی اگر قیمت محصول بالا باشد.
- تصاویر واقعی محصولات برای ۵۲ درصد از مخاطبان دلنشینتر از تصاویر ویرایششده می باشند. تصاویر واقعی محصولات به خریداران مشخص می کند که دقیقاً چه چیزی دریافت میکنند. در روبه رو، تصاویر ویرایششده محصول را به شکلی دلپذیرتر نشان خواهند داد اما امکان پذیر خریدار را در رابطه حقیقت محصول دچار سردرگمی کنند. به همین علت، زیاد تر جوانان تصاویر ویرایشنشده را ترجیح خواهند داد.
- ۵۹ درصد از افراد نسل زد به تجارت اجتماعی مطمعن میکنند. نزدیک به ۵۹ درصد از افراد نسل زد اعتقاد دارند که بهترین زمان برای خرید یک محصول هنگامی است که یک بلاگر یا اینفلوئنسر آن را پیشنهاد کرده باشد. به این علت، بدون تردید خرید میکنند. برندها از این روش منفعت گیری کردهاند و نتایج آن مؤثر بوده است.
- کمپینهای بازاریابی ایمیلی بر تصمیمگیری خرید نزدیک به ۳۱ درصد از کاربران جوان اینترنت تأثیری نمیگذارد. یکی از استراتژیهای مؤثر برای افزایش فروش، کمپینهای بازاریابی ایمیلی است. با این حال، این استراتژی بر ۳۱ درصد از کاربران جوان اینترنت تأثیری نمیگذارد، اما ۶۹ درصد دیگر تحت تأثیر آن قرار میگیرند.
- ۶۵ درصد از متخصصان بازاریابی دیجیتال میگویند که هزینههای خود را برای جذب مشتریان نسل زد افزایش خواهند داد. جذب افراد نسل زد به خرید محصول شما آسان اما پرهزینه است، چون نیازهای خاصی دارند. با این حال، بازدهی طبق معمولً زیاد زیاد است، به همین علت استراتژیستهای بازاریابی اهمیتی به هزینهها نمیدهند و برای جذب این گروه سنی زیاد تر خرج میکنند.
- گمان جذب نسل زد به گفتن مشتریان برندهایی که برابری جنسیتی را در تبلیغات خود ترویج میکنند ۷۷ درصد است. تبلیغاتی که برابری جنسیتی را ترویج میکنند زیاد تر مورد دقت نسل جوان قرار میگیرند. یکی از عوامل مهم این نوشته، فعال اجتماعی این گروه از افراد است.
- در قیاس با نسل هزارهایها، نسل زد انتظار کمتری از فروشگاهها برای اراعه توانایی شخصیسازیشده دارند. تحقیقات مشخص می کند که خریداران نسل هزارهایها زیاد تر از نسل جوان به توانایی شخصیسازیشده از فروشگاهها نیاز دارند. نزدیک به ۷۴ درصد از شهروندان مسنتر انتظار دارند که فروشگاهها توانایی شخصیسازیشدهای را به آنها اراعه دهند، در حالی که تنها ۶۴ درصد از افراد نسل زد این انتظار را دارند.
- رتبهبندی محصول با اهمیت ترین عامل برای ۵۲ درصد از جوانان زمان خرید است. این گروه سنی به رتبهبندی محصولات اهمیت بسیاری خواهند داد تا بهترین انتخاب را داشته باشند. این به آن معناست که آنها ترجیح خواهند داد محصول یا خدماتی را با بیشترین رتبه و بیشترین امتیاز خریداری کنند.
- تعداد بسیاری از افراد نسل زد اعتقاد دارند که بازاریابی توسط اینفلوئنسرها مؤثرتر از دیگر استراتژیها است. از آنجا که زیاد تر افراد نسل زد محصولات را بر پایه پیشنهاد اینفلوئنسرها خریداری میکنند، بازاریابی توسط این افراد به یک استراتژی بازاریابی مؤثر تبدیل شده است. افراد این نسل این روش را به گفتن مؤثرترین تکنیک در صنعت میدانند.
آمار هزینههای نسل زد
- نسل زد نسبت به نسل هزارهایها ۶ درصد زیاد تر برای نوشیدنیهای الکلی هزینه میکند. این افترا نیست که نسل زد نسبت به نسل هزارهایها الکل بیشتری مصرف میکند. تحقیقات مشخص می کند که این گروه سنی ۶ درصد زیاد تر از شهروندان مسنتر برای نوشیدنیهای الکلی هزینه میکنند.
- در سال ۲۰۲۲، فروش ماریجوانای تفریحی در بین جوانان ایالات متحده ۱۲۶ درصد افزایش یافت. تعداد بسیاری از جوانان به مواد مخدر اعتیاد دارند و برخی دیگر به علت تفریح و سرگرمی به سمت آنها میروال. فروش ماریجوانای تفریحی در سال ۲۰۲۲ به مقدار ۱۲۶ درصد افزایش یافته است و پیشبینی میبشود که در سال ۲۰۲۴ حتی زیاد تر هم بشود.
- نوجوانان جهان در کل والدین خود را وادار میکنند که سالانه ۶۰۰ میلیارد دلار برای آنها خرج کنند. والدین طبق معمولً پول خود را بعدانداز میکنند، اما به علت سختی نوجوانان، این مقدار از دست میرود. برخی از دستگاهها و محصولات بدون نظر نسل تازه هیچ زمان خریداری نمیشدند.
- قوت خرید مشتریان نسل زد بالغ بر ۱۴۴ میلیارد دلار است. حتی اگر تعداد بسیاری از نسل زد درآمدی نداشته باشند، نسل زد قوت خریدی معادل ۱۴۴ میلیارد دلار دارد. کارشناسان مالی میگویند که این مقدار در سال آینده افزایش خواهد یافت.
- زیاد تر جوانان روش پرداخت بدون پول نقد را ترجیح خواهند داد. نزدیک به ۷۳ درصد از جوانان بزرگسال ترجیح خواهند داد به جای حمل پول نقد از گزینههای پرداخت بدون پول نقد منفعت گیری کنند. آنها این کار را برای سهولت پرداخت انجام خواهند داد. با این حال، ۲۷ درصد از آنها هم چنان پول نقد را ترجیح خواهند داد، در حالی که دیگران ناموافق این روش می باشند.
- در ایالات متحده، یک مشتری معمولی از این گروه سنی در طول تعطیلات بیشتر از ۱۱۰۰ دلار هزینه میکند. کارشناسان مالی ایالات متحده دریافتند که جوانان در این سرزمین حداقل ۱۱۰۰ دلار برای تعطیلات هزینه میکنند. این مقدار برای تفریحات، سرگرمی، خرید هدایا و بعضی اوقات برای خرید لباس هزینه میبشود.
آمار ترجیحات خرید نسل زد
- ۲۰ درصد از مشتریان جوان برند نایکی را برند محبوب خود در مد انتخاب میکنند. از بین هزاران برند پوشاک در سراسر جهان، ۲۰ درصد از جوانان نایکی را برند محبوب خود انتخاب میکنند. نشان تجاری، طراحی و کیفیت محصولات آنها را جذب میکند.
- زیاد تر خریداران آنلاین نسل زد آمازون را بر والمارت و ایبی ترجیح خواهند داد. آمازون بهخاطر سهولت منفعت گیری شهرت دارد و سایت خود را کاربرپسند طراحی کرده است. نزدیک به ۷۵ درصد از افراد این گروه سنی ترجیح خواهند داد از آمازون خرید کنند.
- برندهایی که مسئولیت اجتماعی و محیطزیستی را به مسئولیت میگیرند در بین ۵۵ درصد از افراد نسل زد فروش بیشتری دارند. اگر شرکتی تعهدات اجتماعی و محیطزیستی را به گفتن مسئولیت خود بپذیرد، میتواند دل ۵۵ درصد از افراد نسل زد را به دست آورد. یک نظرسنجی در رابطه برندهای خرید مشخص می کند که این تعهدات اهمیت بسیاری برای جوانان دارند.
- ۶۱ درصد از این مخاطبان ترجیح خواهند داد که شرکتها اطلاعات شخصی آنها را محرمانه نگه دارند. از یک مطالعه اشکار شد که افراد جوان مجدد به برندهایی که اطلاعات شخصی آنها را سوءاستفاده میکنند، مراجعه نمیکنند. نزدیک به ۶۱ درصد از آنها به دلایلی خریدهای مستمر خود را از شرکتهایی انجام خواهند داد که اطلاعات آنها را محرمانه نگه میدارند.
- صرف نظر از هزینه، ۶۱ درصد از نوجوانان محصولات تشکیل شده با راه حلهای پایدار را خریداری میکنند. نوجوانان این چنین به کیفیت زیاد تر از کمیت اهمیت خواهند داد. به همین علت، بیشتر از نیمی از آنها حاضرند برای محصولات با کیفیت و پایدار هزینه بیشتری پرداخت کنند.
- ۶۸ درصد از نسل زد از شرکتها انتظار دارند که در بهبود جامعه نقش داشته باشند. افراد نسل زد اعتقاد دارند که برندهای بزرگ منبع های کافی برای پشتیبانی به بهبود جامعه را دارند. به این علت، آنها انتظار دارند این برندها این چنین نقشی را ایفا کنند.
- از هر سه مشتری نسل زد، یکی میگوید که گزینههای تحویل بر تصمیمگیری خرید آنها تأثیر میگذارد. زیاد تر جمعیت نسل زد میگویند که تصمیم آنها برای خرید یک محصول به گزینههای تحویل مرتبط با آن بستگی دارد. زیاد تر آنها ترجیح خواهند داد از خدمات تحویل درب منزل یا پرداخت زمان تحویل منفعت گیری کنند.
نسل زد و آمارهای خاص بازاریابی
نسلی که اکنون بیشترین مقدار مصرف سیگار و الکل را دارد، نسل زد است. آنها زیاد تر از نسل هزارهایها برای این موارد هزینه میکنند. این چنین، این نسل علاقه بسیاری به فضای آنلاین دارند و زیاد تر برای سرگرمی، آموزش و موارد دیگر به آنجا مراجعه میکنند. شبکههای اجتماعی یکی از فضاهای آنلاین پرمصرف برای این گروه سنی است.
خرید آنلاین نقطه قوت آنها است، چون راحتتر است. یکی دیگر از چیزهایی که این گروه به آن علاقهمند است، دستگاههای هوشمند می باشند، به طوری که زیاد تر آنها یک دستگاه هوشمند دارند. برخی از آنها به این دستگاهها معتاد می باشند و با تلفنهای همراه خود به خواب میروال. علاوه بر این، آنها اعتقاد دارند که گزینههای پرداخت بدون پول نقد بهترین راه حلها می باشند و آن را بر پول نقد ترجیح خواهند داد.
این نسل به علت آشنایی با فناوری و وجود مداوم در فضای آنلاین، توانسته است تغییرات عمدهای در بازارهای گوناگون تشکیل کند و مورد دقت شرکتهای بزرگ قرار گیرد. در نتیجه، برندها باید به راه حلهای هوشمندانه و نوآورانهتری برای جلب دقت و نگه داری ربط با نسل زد فکر کنند. این چنین، انتظار میرود که در سالهای آینده نقش این نسل در بازارها و نیروی کار جهانی زیاد تر از قبل برجسته بشود. شما هم نسل زد هستید یا کار و زندگی با نسل زد را توانایی کردهاید؟ نظرات خود را درمورد نسل زد با ما در بین بگذارید.
دسته بندی مطالب