بهترین هواپیماهای نظامی نیروی هوایی فرانسه_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
قسمت نیروی هوایی و فضایی نیروهای مسلح فرانسه در سال ۱۹۰۹ راه اندازی شد و در سال ۱۹۳۴ به یک شاخه نظامی جدا گانه تبدیل گردید. با بیشتر از ۴۰,۰۰۰ پرسنل، ۵۲۰ هواپیما و بیشتر از ۴۱ ماهواره، نیروی هوایی فرانسه در بین قوی ترین نیروهای هوایی جهان قرار دارد. این مقاله به بازدید برترین هواپیماهای نظامی در نیروی هوایی فرانسه می پردازد.
۱- Dassault Rafale
- نقش: جت جنگنده چندمنظوره
- طول: ۱۵.۲۷ متر
- طول بال ها: ۱۰.۹ متر
- ارتفاع: ۵.۳۴ متر
- حداکثر وزن در زمان برخاست: ۲۴,۵۰۰ کیلوگرم
- موتور: ۲ موتور توربوفن Snecma M88-4e؛ هر کدام با قوت تشکیل ۵۰.۰۴ کیلو نیوتن پیشرانه خشک و ۷۵ کیلو نیوتن با بعد سوز
- حداکثر شدت: ۱,۹۱۲ کیلومتر بر ساعت
- برد عملیاتی: ۱,۸۵۰ کیلومتر
- سقف پروازی: ۱۵,۸۳۵ متر (۵۱,۹۵۲ فوت)
این جت کانارد دو موتوره فرانسوی به لطف قابلیت های چند منظوره و سیستم های مدرن خود منحصر به فرد است. جنگنده رافال که به طور خاص برای نیروی هوایی فرانسه طراحی شده می بود، اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۱ انجام داد و در می ۲۰۰۱ داخل خدمت شد. با گستره ای متنوع از توانایی های عملیاتی، این هواپیما ستون فقرات نیروی هوافضای فرانسه باقی مانده است. نیروی هوایی و فضایی فرانسه ۱۰۰ داسو رافال B/C فعال در اختیار داشته و ۱۸۵ فروند دیگر نیز خواست داده است. این آژانس از فروندهای خواست شده در واحدهای مسلح گوناگون از جمله نیروی دریایی منفعت گیری خواهد کرد.
۲- Mirage 2000
- نقش: جت جنگنده چندمنظوره
- طول: ۱۴.۳۶ متر
- طول بال ها: ۹.۱۳ متر
- ارتفاع: ۵.۲ متر
- مساحت بال: ۴۱ متر مربع
- حداکثر وزن در زمان برخاست: ۱۷,۰۰۰ کیلوگرم
- موتور: یک موتور توربوفن بعد سوز SNECMA M53-P2 هر کدام ۶۴.۳ کیلو نیوتن پیشرانه خشک و ۹۵.۱ کیلو نیوتن با بعد سوز
- حداکثر شدت: ۲,۳۳۶ کیلومتر بر ساعت
- برد عملیاتی: ۱,۵۵۰ کیلومتر
- سقف پروازی: ۱۷,۰۶۰ متر (۵۵,۹۷۰ فوت)
این جت چند منظوره نسل چهارم یکی از پرطرفدارترین جت ها به اختصاصی برای صادرات است. این هواپیما که در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط Dassault Aviation طراحی شد، هنگامی که در سال ۱۹۸۴ داخل خدمت شد، جانشین Mirage IIIهای نیروی هوایی فرانسه شد. نیروی هوایی فرانسه به طور اختصاصی دو نسخه این جنگنده را در اختیار گرفته است: جنگنده چند منظوره ۲۰۰۰-۵F و نسخه تهاجمی (بمب افکن) ۲۰۰۰D.
بیشتر از ۵۰ درصد از ۶۰۰ هواپیمای میراژ ۲۰۰۰ تشکیل شده به کشورهای دیگر صادر شده است. نیروی هوایی و فضایی فرانسه اکنون ۹۲ میراژ ۲۰۰۰ را از دو نوع (۶۶ فروند نسخه -۵F و ۲۶ فروند نسخه D) به کار گرفته است. در سال ۲۰۱۶، طرحی برای نوسازی ۴۸ فروند میراژ ۲۰۰۰ به گفتن برنامه ترقی میانسالی اراعه شد. این آژانس این کار را با نوسازی هواپیماهای تازه تحویل داده شده اغاز کرد. بیشتر از ۳۶ هواپیما طی این برنامه روزآمدسازی شده و در سرویس قرار دارند.
۳- Airbus A330 MRTT
- نقش: هواپیمای ترابری و سوختگیری هوایی
- طول: ۵۸.۸ متر
- طول بال ها: ۶۰.۳ متر
- ارتفاع: ۱۷.۴ متر
- حداکثر وزن در زمان برخاست: ۲۳۳,۰۰۰ کیلوگرم
- موتور: ۲ موتور توربوفن Rolls-Royce Trent 772B, General Electric CF6-80E1A4, یا Pratt & Whitney PW 4170 هر کدام با ۳۲۰ کیلو نیوتن پیشرانه
- حداکثر شدت: ۸۸۰ کیلومتر بر ساعت
- برد فرابری: ۱۴,۸۰۰ کیلومتر
- سقف پروازی: ۱۳,۰۰۰ متر (۴۲,۷۰۰ فوت)
ایرباس A330 سوخت رسان ترابری چند منظوره (MRTT) یک هواپیمای سوخت رسان هوایی و ترابری نظامی است که توسط ایرباس در اغاز دهه ۲۰۰۰ طراحی و ساخته شد. بر پایه مدل غیرنظامی A330-200، هواپیمای MRTT می تواند به هواپیماهای دیگر سوخت رسانی کرده و خود نیز در هوا سوخت گیری کند. ۱۲ فروند از این هواپیمای سوخت رسان که در سال ۲۰۱۸ معارفه شد، در خدمت نیروی هوایی فرانسه قرار داشته و این نیرو خواست ساخت ۳ فروند دیگر را نیز ثبت کرده است. سه فروند باقیمانده A330-200 غیرنظامی می باشند که در سال ۲۰۲۰ خریداری شده اند و برای حمایتاز هواپیماهای ترابری حاضر به MRTT تبدیل می شوند. بیشتر از ۱۶ سرزمین برای ۶۸ هواپیما از این نوع به ایرباس خواست داده اند. تا ژانویه سال جاری، این کمپانی ۵۹ فروند MRTT تشکیل و تحویل داده است و مابقی آن ها در سال های آینده تحویل داده می بشود.
۴- C-130 Hercules
- نقش: هواپیمای ترابری نظامی
- طول: ۲۹.۷۹ متر
- طول بال ها: ۴۰.۴۱ متر
- ارتفاع: ۱۱.۶۶ متر
- حداکثر وزن در زمان برخاست: ۷۰,۳۰۷ کیلوگرم
- موتور: ۴ موتور توربوپراپ Allison T56-A-15 هر کدام ۳,۴۲۰ کیلو وات یا ۴,۵۹۰ اسب بخار نیرو
- حداکثر شدت: ۵۹۰ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۲۰,۰۰۰ فوت (۶,۱۰۰ متر)
- برد عملیاتی: ۳,۸۰۰ کیلومتر
- سقف پروازی: ۳۳,۰۰۰ فوت (۱۰,۰۰۰ متر)
هواپیمای C-130 Hercules ساخت لاکهید، چندمنظوره ترین هواپیمای ترابری نظامی ایالات متحده است که توانایی انحام عملیات از پایگاه های هوایی و باندهای ناهموار و زمخت را دارد. این هواپیمای چند منظوره که در تعداد بسیاری از نیروهای هوایی جهان فعال است، جای خود را در ناوگان نیروی هوایی و فضایی فرانسه اشکار کرده است. این هواپیما در سال ۱۹۸۷ داخل سرویس شد، و نیروی هوایی فرانسه ۱۸ فروند از آن را در انواع گوناگون به گفتن هواپیماهای ترابری تاکتیکی و سوخت گیری هوایی به کار گرفته است.
در سال ۲۰۲۱، لاکهید مارتین قراردادی به قیمت ۵۱ میلیون دلار برای حمایتاز نیروی هوایی فرانسه برای نگهداری طویل زمان هواپیمای C-130 منعقد کرد. حرف های می بشود این قرارداد شامل هزینه تشکیل به اضافه هزینه های ثابت برای مدیریت، نمایندگان سرویس میدانی، سفر و دستمزد، داده ها، تامین قطعات یدکی، و دیگر ماموریت های نگه داری و نگهداری است. نیروی هوایی فرانسه تصمیم دارد برخی از هواپیماهای قدیمی خود را با هواپیماهای ترابری تاکتیکی سایز متوسط جانشین کند.
۵- E-3F AWACS
- نقش: هواپیمای کنترل و هشدار اولیه (آواکس)
- طول: ۴۶.۶۱ متر
- طول بال ها: ۴۴.۴۲ متر
- ارتفاع: ۱۲.۶ متر
- حداکثر وزن در زمان برخاست: ۱۵۷,۳۹۷ کیلوگرم
- موتور: ۴ موتور توربوفن Pratt and Whitney TF33-PW-100A هر کدام با ۹۶ کیلو نیوتن پیشرانه
- حداکثر شدت: ۸۵۴ کیلومتر بر ساعت
- برد عملیاتی: ۷,۴۰۰ کیلومتر
- سقف پروازی: دستکم ۲۹,۰۰۰ فوت (۸,۸۰۰ متر)
سیستم کنترل و هشدار سریع هوابرد (آواکس) Boeing E-3F از هواپیمای غیرنظامی ۷۰۷ در اغاز دهه ۱۹۷۰ مشتق شده است. این هواپیما یک عضو اساسی از نیروی هوایی و فضایی فرانسه است که قادر به نظارت، کنترل فرماندهی و ارتباطات در همه شرایط جوی است. گنبد راداری چرخان نزدیک E-3 (روتودوم) بالای بدنه برای تشخیص اشیاء و آب و هوا منفعت گیری می بشود. چهار نمونه از E-3F توسط نیروی هوایی فرانسه به استاندارد Block 40/45 ارتقا یافته و به موتورهای جدیدتر CFM56-2 تجهیزشده اند. این هواپیماهای آواکس در اغاز دهه ۲۰۳۰ با Alliance Future Surveillance and Control (AFSC) جانشین خواهند شد.
دسته بندی مطالب