مقایسه رندر گلکسی S24 اولترا و S23 اولترا؛ چه تغییری در راه است؟ + ویدیو

مقایسه رندر گلکسی S24 اولترا و S23 اولترا؛ چه تغییری در راه است؟ + ویدیو

[ad_1]

چند روز پیش اولین رندرهای گلکسی S24 اولترا منتشر شد و به‌سختی می‌شد تفاوت‌های میان پرچمدار بعدی سامسونگ و گلکسی S23 اولترا را تشخیص داد. حالا یک منبع آگاه، به مقایسه دقیق‌تر این دو گوشی پرداخته است و همچنین می‌توانیم مقایسه میان گلکسی S24 پلاس و S23 پلاس را هم ببینیم.

به گزارش اندروید هدلاینز، براساس رندرهایی که از گلکسی S24 اولترا منتشر شده است، این گوشی نمایشگر تخت‌تری نسبت به نسل قبلی دارد و حتی شاید کاملاً تخت شده باشد. همین مسئله ابعاد این دستگاه را تغییر داده و آن را به ۱۶۲.۳ در ۷۹ در ۸.۶ میلی‌متر رسانده است که از نظر ضخامت و ارتفاع نسبت به گلکسی S23 اولترا با ابعاد ۱۶۳.۴ در ۷۸.۱ در ۸.۹ میلی‌متر، کوچک‌تر به‌حساب می‌آید.

مقایسه ویدیویی تغییرات رندر گلکسی S24 اولترا نسبت به نسل قبل

به عبارت دیگر، سامسونگ سعی کرده است که اندازه نمایشگر گلکسی اس ۲۴ اولترا را همان ۶.۸ اینچ نگه دارد و درنتیجه حاشیه‌های آن تغییر کرده است. برهمین‌اساس، عرض این دستگاه کمی بزرگ‌تر شده. البته این تغییرات در حد میلی‌متر است، اما همچنان تغییری محسوب می‌شود که در ویدیوی حاضر قابل مشاهده است.

در ادامه می‌توانید رندر ۳۶۰ درجه‌ای گلکسی اس ۲۴ اولترا را هم ببینید:

از دیگر تغییرات گلکسی S24 اولترا می‌توان به دکمه‌های پاور و تنظیم صدا اشاره کرد که اندکی پایین‌تر آمده‌اند. سایر بخش‌های گوشی، ازجمله ماژول دوربین عقب از نظر ظاهری بی‌تغییر به‌نظر می‌رسند. البته در شایعات گفته شده است که شاید سامسونگ به‌جای زوم اپتیکال ۱۰ برابری، این بار زوم ۵ برابری را ارائه کند.

مقایسه رندر گلکسی S24 اولترا و S23 اولترا؛ چه تغییری.webp

افزون بر رندرهای گلکسی S24 اولترا، رندرهایی از گلکسی S24 و S24 پلاس نیز منتشر شده است. بررسی دقیق رندرهای گلکسی اس ۲۴ پلاس نشان می‌دهد که این گوشی در دوربین قاب عقب از لنزهایی استفاده خواهد کرد که اندکی بزرگ‌تر شده‌اند. به‌علاوه، محل قرارگیری فلش LED هم تغییر کرده و کمی پایین‌تر آمده است.

با توجه به اینکه رفته‌رفته به عرضه سری گلکسی S24 نزدیک‌تر می‌شویم، باید منتظر انتشار گزارش‌های بیشتری در این زمینه باشیم. پیش‌بینی می‌شود که سامسونگ امسال این خانواده را زودتر معرفی کند.

[ad_2]

منبع

تغییرات مدیریتی در VODها؛ میدان رقابت فیلم و سریال در زمین آنلاین به کجا خواهد رفت؟

تغییرات مدیریتی در VODها؛ میدان رقابت فیلم و سریال در زمین آنلاین به کجا خواهد رفت؟

[ad_1]

مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در گزارش سالانه خود اعلام کرد پرمخاطب‌ترین سریال صداوسیما تنها ۲۲ درصد بیننده دارد. این آمار تقریباً از مرگ برنامه‌های تلویزیونی خبر می‌دهد و با نگاهی به ساخت سریال‌های پرمخاطب در VODها طی سالیان گذشته، می‌توان ادعا کرد که میدان رقابت محتوای تصویری قرار است تغییر کند. حتی صداوسیما حالا پرستاره‌ترین سریال تلویزیونی خود، یعنی «سرزمین مادری» را به‌طور اختصاصی از تلوبیون پخش می‌کند و نه از تلویزیون. در جشن سینمایی حافظ هم که دیروز برگزار شد، هیچ کاندیدی از تولیدات تلویزیونی در بخش رقابت سریال‌های تلویزیونی دیده نمی‌شد و محصولات VODها جوایز را درو کردند. حال باید پرسید که بازیگران VOD الان در چه جایگاهی هستند و چه اتفاقاتی در پشت‌پرده صنعت VOD درحال رخ‌دادن است؟

تا چندی پیش، مهم‌ترین بازیگران VOD کشور فقط فیلیمو و نماوا بودند و سایر پلتفرم‌ها سهم ناچیزی از این بازار داشتند. فیلیمو و نماوا آن‌قدر بزرگ بودند که در بدو شروع فعالیت انجمن صنفی VODها، خودشان را از این انجمن جدا و اعلام استقلال کردند. شاید همین عدم اتحاد بازیگران اصلی این حوزه بود که درنهایت کاری کرد تا «ساترا» با وجود همه انتقادات فراوانی که پشت‌سر خود داشت، بتواند راه خود را پیش بگیرد و کار را تا جایی پیش ببرد که انجمن «رصتا» را تقریباً موازی با انجمن صنفی VODها تأسیس کند. آن‌طور که اعلام شده است، بعد از سال‌ها کشمکش، درنهایت ساترا با دستور ریاست‌جمهوری ناظر نهایی بر این پلتفرم‌ها شده است. این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که مرکز ملی رقابت هم بر این تصمیم اشکالاتی وارد دانسته است؛ اما به‌نظر می‌رسد که میدان VODها پوست انداخته است و حالا با یک ناظر جدید که حکم قانونی‌اش را هم در دست دارد و با بازیگران و مدیران عامل جدید، یک میدان رقابت تازه را آفریده است.

تغییرات در فیلیمو و نماوا

مدیرعامل فیلیمو و نماوا که دو بازیگر اصلی و مطرح این حوزه به‌حساب می‌آیند، طی دو ماه گذشته تغییر کردند. می‌توان گفت این دو پلتفرم بزرگ حالا به‌طور تیمی جلو می‌روند و شخص مدیرعاملی که روی تک‌تک کارها نظارت داشته باشد، فعلاً در آن‌ها وجود ندارد. «احسان عمرانی» پس از فعالیت ده‌ساله‌ای که با گروه صباایده داشت، این شرکت را ترک کرده و پست لینکدینی که درباره این جدایی نوشته است، حکایت از این دارد که جدایی او از مجموعه فیلیمو، جدایی پُرسروصدا و احتمالاً همراه با مشکلاتی بوده است. درحال‌حاضر «محمدجواد شکوری» خودش مدیریت فیلیمو را بر عهده دارد.

از آنسو، «حسن شانه‌ساززاده»‌ مدیرعامل نماوا هم از مدیریت این پلتفرم کناره‌گیری کرده است و حالا براساس شنیده‌ها، نماوا هم تقریباً بدون وجود هدایت یک مدیرعامل واحد به کار خود ادامه می‌دهد. گفته می‌شود که «علی سلیمی» درحال‌حاضر مدیریت مجموعه را بر عهده دارد و البته تمرکز او در بخش مارکتینگ این پلتفرم است. نماوا که متعلق به گروه شاتل است، چندی پیش یکی دیگر از مدیران خود، یعنی «احمدرضا نخجوانی» را هم از دست داد؛ هرچند باید تأکید کرد شانه‌ساززاده این مجموعه را ترک نکرده است، اما به‌نظر می‌رسد که دیگر قصد ندارد به‌عنوان مدیرعامل نماوا فعالیت کند.

بازیگران تازه‌نفس‌تر

1696245611 371 تغییرات مدیریتی در VODها؛ میدان رقابت فیلم و سریال در

پلتفرم فیلم‌نت نیز برخلاف فیلیمو و نماوا، با پشتوانه سینمایی روی کار آمد و با هدایت «علی سرتیپی»، از مهم‌ترین تهیه‌کنندگان سینمایی کشور، کار خود را ادامه داده است. فیلم‌نت تا به امروز توانسته برنامه‌های اختصاصی خوبی تولید کند و همین دیروز، جوایز سینمایی حافظ را هم درو کرد.

تماشاخونه نیز با تغییرات مدیریتی که در اواخر سال گذشته داشت و با محتواهایی که امسال به‌صورت پی‌درپی پخش کرده، از بازیگران جدیدی است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. «امیرحسین حیدری» که پیش‌تر سابقه مدیریتی در حوزه سینما داشته است، سکاندار تماشاخونه بوده و با سیاست‌های جدید خود، اولین VOD رایگان ایرانی را عرضه کرده است. حیدری ارتباط خوبی با ساترا دارد و برخلاف پلتفرمی مانند فیلیمو که علی‌الظاهر با این نهاد رگولاتوری مشکلات زیادی دارد، توانسته است تعامل خوبی با رگولاتور برقرار کند. او از اعضای اصلی شورای راهبری مجمع رصتا (متعلق به ساترا) بوده و پیش‌تر در مؤسسه پخش نمایش‌گستران نیز حضور داشته است.

بازیگران جدیدتر

1696245611 491 تغییرات مدیریتی در VODها؛ میدان رقابت فیلم و سریال در

در این میان برخی پلتفرم‌ها مانند گپ‌فیلم نیز حضور دارند که تمرکز خود را به‌جای ارائه محتوای اختصاصی، بیشتر بر ارائه محتواهای جدید خارجی با دوبله‌ها و زیرنویس‌های اختصاصی معطوف کرده‌اند. در میان بازیگران VOD جدید نباید از نام «زینما» هم غافل شد که همانند فیلم‌نت، یک پشتوانه سینمایی در پسِ خود دارد.

زینما اکنون با مدیریت احسان عمرانی که در فیلیمو فعالیت کرده است، قصد ورود به بازار را دارد. با توجه به اینکه «علی طلوعی» سرمایه‌گذار اصلی این پروژه است و نیز نفوذ خوبی در بین سینماگران دارد، بعید نیست که در آینده نزدیک، نام زینما بیشتر شنیده شود. ناگفته نماند که درحال‌حاضر به‌جز پخش یک برنامه تاک‌شو با اجرای «فریدون جیرانی»، خبر از هیچ برنامه اختصاصی دیگری در این پلتفرم نیست.

یک رقابت داخلی

رقابت در میدان فیلم و سریال سازی به میدان فضای مجازی رسیده است و حالا شبکه‌های خصوصی کمی بیشتر معنا پیدا کرده‌اند؛ هرچند همچنان با مفهوم شبکه خصوصی که در دنیا رایج است، زمین تا آسمان فاصله داریم. به‌نظر می‌رسد پلتفرم‌های VOD دیگر ساترا را به عنوان رگولاتور جامع خود قبول کردند و حکمرانی صدا و سیما در فضای مجازی که آرزوی دیرینه این نهاد بوده، با ساترا تقریبا رنگ واقعیت به خود گرفته است. باید بدانیم با وجود یک رگولاتور از سوی صداوسیما مفهوم شبکه خصوصی چندان معنا ندارد، حتی مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد می‌کند که تنبیه‌ها و جرایم سنگینی را برای متخلفین در VODها درنظر بگیرد. درنهایت اما به‌نظر می‌رسد این بازار رقابت تازه می‌تواند به پیکر تقریبا بی‌جان سریال‌سازی در ایران روحی تازه بدمد و فضای مجازی، اگر بیش‌ازاین دچار اختلال و قطعی نشود، همچنان بستر شماره یک سرگرمی مردم در این زمینه باشد. البته نباید فراموش کرد که این رقابت درحالی رقم می‌خورد که رقبای بین‌المللی مانند نت‌فلیکس و دیزنی پلاس و… در این میدان حضور ندارند و قطعاً اگر زمین بازی یک زمین بین‌المللی بود، بازار رقابت جذاب‌تر بود و دست کاربران هم پُرتر.

[ad_2]

منبع

دانشمندان دستگاه خورشیدی جدیدی برای نمک‌زدایی از آب با نرخ بالا ساختند

دانشمندان دستگاه خورشیدی جدیدی برای نمک‌زدایی از آب با نرخ بالا ساختند

[ad_1]

محققان دانشگاه MIT با همکاری مهندسانی از چین دستگاه جدیدی برای شیرین‌کردن آب ساخته‌اند که می‌تواند با کمک نور خورشید با نرخی بالاتر از فناوری‌های مشابه از آب دریا نمک‌زدایی کند. این دستگاه ظاهراً قادر است هر ساعت بین ۴ تا ۶ لیتر آب شرب تولید کند.

فناوری جدیدی که توسط محققان MIT و مهندسان چینی ساخته شده است، نسبت به روش‌های فعلی دو مزیت عمده دارد: می‌تواند با نرخی بالا آب شیرین تولید کند، و به‌خوبی نمک اضافی را از آب خارج می‌کند. در طراحی این سیستم از ترکیب دو سازوکار چندمرحله‌ای از تبخیرکننده‌ها و کندانسورها (چگالنده‌ها) استفاده شده است.

عملکرد این دستگاه کم‌هزینه و جدید با الهام از فرایند گردش دماشوری در اقیانوس‌ها طراحی شده که بر اثر تغییرات دما و نمک موجود در آب‌ها به‌وجود می‌آید. دستگاه حاضر حتی موجب می‌شود که آب در درونش، گردش‌ها و گرداب‌های کوچکی داشته باشد.

ترکیب جریان آب و گرمای ناشی از نور خورشید موجب تبخیر آب می‌شود و نمک به‌جا می‌گذارد. با این اتفاق، بخار آب حاصل می‌شود که می‌تواند فشرده و به آب شرب تبدیل شود. نمک حاصله نیز به‌جای انباشت در دستگاه و مختل‌سازی عملکرد آن، به جریان خود ادامه می‌دهد.

دستگاه جدید نمک‌زدایی از آب دریا چگونه عمل می‌کند؟

«لنان ژنگ»، دانشمندان آزمایشگاه تحقیقات MIT توضیح می‌دهد: «زمانی که آب دریا در مقابل هوا قرار می‌گیرد، نور خورشید موجب تبخیر آن می‌شود. زمانی که آب از سطح خارج می‌شود، نمک باقی می‌ماند. و هرچه چگالی نمک بالاتر باشد، آب غلیظ‌تر می‌شود، و این آب سنگین می‌خواهد به سمت پایین جریان پیدا کند. ما با شبیه‌سازی این پدیده بزرگ [گردش دماشوری] در این دستگاه، می‌توانیم به نمک‌زدایی دست پیدا کنیم.»

بخش اصلی این فناوری شامل جعبه کوچکی است که از یک ماده خاص با قابلیت جذب گرمای بالا استفاده می‌کند. این جعبه از داخل به بخش‌های بالایی و پایینی تقسیم شده است. در بیانیه رسمی منتشره درباره کارکرد این فناوری آمده است: «آب می‌تواند از نیمه بالایی جریان پیدا کند. در این نیمه یک لایه تبخیرکننده وجود دارد که از گرمای خورشید برای گرمایش و تبخیر آب استفاده می‌کند. سپس بخار آب به نیمی پایینی دستگاه هدایت می‌شود که یک لایه کندانسور آن را سرد و به آب بدون نمک و قابل شرب تبدیل می‌کند.»

این دستگاه با ابعادی در حدود یک چمدان کوچک می‌تواند در هر ساعت بین ۴ تا ۶ لیتر آب شیرین تولید کند و تا سال‌ها بدون مشکل به کار خود ادامه دهد. دانشمندان امیدوارند که در آینده بتوانند از این دستگاه‌ها برای تأمین نیاز خانه‌های کوچک استفاده کنند. نتایج یافته‌های آن‌ها در قالب مقاله‌ای در مجله Joule منتشر شده است.

[ad_2]

منبع

شانس چیست - استفاده از لاکی بامبو برای خوش شانسی

شانس چیست؛ چگونه درباره آن فکر کنیم تا خوش‌شانس شویم؟

[ad_1]

شانس واژه‌ای چهارحرفی است که وزن زیادی در جهان دارد. بسیاری از ما شانس را به انواع باورها و خرافات گره می‌زنیم. مثلا بعضی‌ها عقیده دارند که شکستن آینه بدشانسی می‌آورد، عدد ۱۳ بدیُمن است یا بازکردن چتر داخل خانه موجب بدشانسی می‌شود. ما حتی موفقیت یا شکست دیگران را نیز به خوش‌شانسی یا بدشانسی آنها نسبت می‌دهیم. ولی واقعا شانس چیست؟ آیا اصلا شانس وجود دارد؟ در ادامه توضیح می‌دهیم که شانس چیست و چه نقشی در زندگی ما ایفا می‌کند.

شانس چیست؟

به‌گفته ژاکلین وولی (Jacqueline Woolley)، استاد روان‌شناسی دانشگاه تگزاس، مردم برای شانس ۳ تعریف دارند:

  • بسیاری اصطلاح شانس را مترادف بخت و اقبال می‌دانند و برنده‌شدن در دستگاه اسلات را خوش‌شانسی به شمار می‌آورند، درحالی‌که این فقط اتفاقی تصادفی است.
  • بعضی شانس را نیرویی ماوراءالطبیعی می‌دانند که در جهان وجود دارد. این نیرو ممکن است در زمان‌های مختلف بر افراد گوناگونی اثر بگذارد و بعضی اعتقاد (یا امید) دارند که می‌توان آن را با مراسم یا طلسمی به‌دلخواه خود هدایت کرد.
  • بعضی نیز شانس را نوعی ویژگی شخصی می‌دانند. به‌نظر آنها شانس چیزی است که با آن متولد می‌شویم.
بعضی عقیده دارند که نگهداری لاکی بامبو در خانه موجب خوش‌شانسی می‌شود.

ولی آیا شانس وجود دارد؟ ریچارد وایزمن (Richard Wiseman)، نویسنده «عامل شانس» (The Luck Factor) و استاد درک عمومی روان‌شناسی در دانشگاه هرتفوردشایر (Hertfordshire)، معتقد نیست که چیزی جادویی یا خرافی درباره شانس وجود داشته باشد. از سوی دیگر او عقیده دارد که خود را خوش‌شانس یا بدشانس دانستن بر نحوه رفتار و فکرکردن ما اثر می‌گذارد و به یک پیش‌گویی خودشکوفا (self-fulfilling prophecy) تبدیل می‌شود. در این معنا شاید بتوان گفت که شانس وجود دارد.

وایزمن می‌گوید: «تقریبا در هر فرهنگی در طول تاریخ ثبت‌شده مردم درباره آیین‌های خرافی یا شانس صحبت می‌کردند، همان‌طور که ما نیز امروز، حتی به‌رغم علم و فناوری خود، درباره آن صحبت می‌کنیم. چیزی در اعماق وجود ماست که تصور می‌کند زندگی با شانس اداره می‌شود و تلاش می‌کنیم کاری انجام دهیم تا بر آن مسلط شویم.»

وولی نیز می‌گوید: «ما از عدم اطمینان بسیار ناراحتیم. وقتی مردم حس می‌کنند که کنترل کمتری بر زندگی‌شان دارند، مانند زمانی که احساس می‌کنند اتفاقات تصادفی‌اند و نمی‌توانند زندگی‌شان را هدایت کنند، معمولا به‌دنبال توضیحات فراطبیعی می‌گردند.»

از دیدگاهی دیگر نیز می‌توان گفت که شانس راهی برای توضیح رویدادهای تصادفی است که هیچ تسلطی بر آنها نداریم. برای ذهن ما سخت است که جواب یک سؤال را نداند و شانس این شکاف را پر می‌کند. مثلا در منطقه‌ای آتش‌سوزی رخ می‌دهد و همه خانه‌ها به‌جز یکی می‌سوزند. به‌نظر بسیاری از ما صاحب آن خانه خوش‌شانس است. زیرا نمی‌دانیم که چرا خانه او مانند سایر خانه‌ها ویران نشده است. یا مثلا اگر کسی در قرعه‌کشی برنده شود، ولی شما برنده نشوید، او خوش‌شانس است و شما بدشانس. ما نمی‌توانیم توضیح دهیم که چگونه این اتفاق افتاده است، بنابراین آن را به شانس نسبت می‌دهیم. بنابراین می‌توان گفت که شانس مربوط به تصادف است؛ چیزی که بعید است رخ دهد، نمی‌توان انتظار آن را داشت و هیچ توضیح مشخصی ندارد.

تعریف شانس از نظر روانشناسی

معمولا شانس در روان‌شناسی به‌عنوان اِسناد (attribution) در نظر گرفته می‌شود. اسناد تصمیمی است که درباره علت رویداد یا چیزی می‌گیریم که در جهان رخ داده است یا وجود دارد. ازآنجاکه ما موجوداتی اجتماعی هستیم، «رویدادی» که رویش تمرکز داریم، بیشتر دیگران هستند. ما می‌خواهیم بفهمیم که چرا آنها کارهایی را انجام می‌دهند.

وقتی به‌دنبال عوامل وقوع یک رویداد می‌گردیم، معمولا رابطه بین علت و معلول را به مهارت خود، تلاشمان، سختی کار یا شانس نسبت می‌دهیم. مهارت و تلاش عوامل درونی، نسبتا پایدار و در دست ما هستند. ولی سختی کار و شانس بیرونی و ناپایدارند و تسلط کمتری بر آنها داریم.

فرض کنید که دانشجویید و در امتحان آمار مردود می‌شوید. چطور دلیل این اتفاق را توضیح می‌دهید؟ به‌گفته پژوهشگران، اسناد شما بر ۳ ویژگی اساسی این موقعیت متمرکز است:

  • منبع (locus)؛
  • ثبات علت (stability of the cause)؛
  • میزان تسلطی که بر علت داریم.

منبع یک علت به این اشاره دارد که آیا منبع علت را جنبه‌ای از شخصیت و رفتار خود (منبع درونی، internal locus) یا ناشی از موقعیتی می‌دانیم که در آن قرار داریم (منبع بیرونی، external locus). بنابراین اگر با خودتان بگویید: «در آزمون رد شدم، چون تنبلی کردم و به‌جای درس‌خواندن به مهمانی رفتم.» این اسناد درونی (internal attribution) است، یعنی توضیحی بر اساس ارزیابی رفتار خودتان.

ولی اگر بگویید: «من همیشه دانشجوی خوبی بودم، فقط باید دفعه بعد بیشتر تلاش کنم.» در این صورت اسناد درونی خود را اسنادی ثابت می‌دانید. اگر در ادامه بگویید: «می‌توانم به گروه مطالعه‌ای که در خوابگاه تشکیل شده است ملحق شوم» یعنی عقیده دارید که دلیل ردشدن در امتحان درونی و پایدار است و تا حدی بر آن تسلط دارید. چنین دانشجویی نمره‌اش را به شانس نسبت نمی‌دهد.

ولی اگر بگویید: «استاد از من متنفر است! حتما موقع نمره‌دادن به من از چیزی عصبانی بوده؛ شاید دفعه بعد روحیه بهتری داشته باشد.» در این حالت اسناد شما بیرونی، ناپایدار و ورای اختیار است. احتمال اینکه چنین دانشجویی بگوید که دلیل مردود شدنش بدشانسی است، بسیار بیشتر است.

در بعضی از موقعیت‌ها توضیح شانس با اسناد جواب می‌دهد، ولی نه در همه آنها. به‌علاوه اسناد با نحوه صحبت‌کردن بیشتر مردم درباره شانس در زندگی روزمره مطابقت ندارد.

مثلا ۲ پژوهشگر در هلند از قماربازان خواستند که نظرشان را درباره شانس بگویند. هیچ‌یک از قماربازان به روابط علت و معلولی اشاره نکردند یا نگفتند که شانس چیزی بیرونی یا ورای اختیار آنهاست. قماربازان گفتند که بعضی‌ها از بقیه خوش‌شانس‌ترند (یعنی شانس یک ویژگی درونی در بعضی از افراد است) و شانس چیزی است که جایی در جهان، بیرون و جدا از انسان وجود دارد. آنها سعی می‌کردند تشخیص دهند که چه زمانی شانس وجود دارد و می‌توانند از آن استفاده کنند و با کارهایی مانند استفاده از تاسی که برایشان شانس می‌آورد، آن را کنار خود نگه می‌داشتند.

نقش شانس در زندگی واقعی

در سال ۲۰۱۰ پژوهشی انجام شد؛ در این پژوهش وقتی به افراد می‌گفتند که یک توپ گلف شانس می‌آورد، احتمال انداختن توپ در سوراخ افزایش می‌یافت. وولی می‌گوید: «بدیهی است که شانس موجب این مسئله نشده است. بلکه این باور خرافی به شما اعتمادبه‌نفس می‌دهد و شما بهتر عمل می‌کنید. وقتی فکر کنید که این توپ موجب می‌شود که بهتر بازی کنید، به‌احتمال زیاد بهتر بازی خواهید کرد.»

به‌علاوه شانس می‌تواند موجب شود که به موقعیت خود احساس بهتری داشته باشیم. گاهی وقتی می‌بینیم که شخصی به موفقیتی رسیده است که ما آرزویش را داریم، از شانس برای آرام‌کردن خود استفاده می‌کنیم. خیلی راحت‌تر است که بگوییم او خوش‌شانس است تا اینکه بگوییم بیشتر از من تلاش کرده است. وقتی باور کنیم که بدشانسیم، زندگی آسان‌تر می‌شود. زیرا دیگر نباید مسئولیت بودن در موقعیت فعلی را بپذیریم. اگر باور کنیم دیگران به این دلیل در موقعیتی بهتر از ما قرار دارند که بیشتر زحمت کشیده‌اند، باید خود را به‌دلیل موقعیتی که در آن هستیم، مسئول بدانیم. اگر شانس مسیر زندگی شما را تعیین کند، موفقیت یا شکست خود را به تصادف واگذار می‌کنید. ولی باید دست‌به‌کار شوید و در زندگی خود نقشی فعال داشته باشید.

چگونه درباره شانس فکر کنیم؟

شانس چیست - خوش بینی و نگاه مثبت موجب دیدن فرصت های بیشتر می شود
خوش‌بینی و تفکر مثبت موجب بیشتر دیدنِ فرصت‌ها و آوردن شانس به زندگی ما می‌شود.

آیا می‌توان دیدگاه خود را تغییر داد؟ اگر چنین است آیا این تغییر دیدگاه می‌تواند منجر به نتایجی بهتر شود؟ اولین مسئله‌ای که باید بدانید این است که جایگاه فرد در جامعه بر برداشت او از مفهوم شانس اثر می‌گذارد. وایزمن می‌گوید: «شرایطی که در آن متولد شده‌اید، جامعه‌ای که در آن به دنیا آمده‌اید، ساختار ژنتیکی‌ای که به شما به ارث رسیده است، هیچ‌کدام به اختیار شما نیستند.»

ولی او عقیده دارد که جدای از این محدودیت‌ها با انجام کارهایی می‌توانید شانس خود را بهبود دهید. او پس از بررسی افرادی که خود را خوش‌شانس یا بدشانس می‌دانستند دریافت که افراد «خوش‌شانس» فرصت‌های خوب را به حداکثر می‌رسانند و شهامت پیروی از شهود برای بهر‌ه‌گیری از آن فرصت‌ها را دارند.

به‌گفته وایزمن، «اگر آرام و شاد باشید، جهان‌بینی‌تان گسترش می‌یابد و فرصت‌های بیشتری را می‌بینید. اگر فردی انعطاف‌پذیر باشید، در زمان ایجاد این فرصت‌ها بیشترین بهره را از آنها می‌برید. افراد خوش‌شانس می‌دانند به کجا می‌روند، ولی اغلب با توجه به جهت وزش باد مسیرشان را تغییر می‌دهند.»

افراد خوش‌شانس انتظار اقبال خوب را نیز دارند و تجربیات بد را به خوب تبدیل می‌کنند. وایزمن می‌گوید: «آنها معمولا خوش‌بین هستند و در برابر اتفاقات بدی که رخ می‌دهد، بسیار مقاوم‌اند. اگر اتفاق بدی بیفتد، به‌جای اینکه به شرایط و اتفاقات بهتر فکر کنند، با خود فکر می‌کنند که می‌توانست بدتر از این باشد.»

به‌نظر وولی، این مسئله ممکن است بر شانس شما در آینده اثر بگذارد: «اگر درباره رویدادی احساس بهتری داشته باشید، شاید انتظارات بهتری از رویدادهای آینده داشته باشید و شانس شما تغییر کند.»

وایزمن عقیده دارد که با داشتن دفتر خاطرات شانس می‌توانید تمرکزتان را به‌سمت مثبت سوق دهید. او می‌گوید: «هر شب قبل از رفتن به رختخواب حدود ۳۰ ثانیه درباره اتفاق مثبتی بنویسید که آن روز رخ داده است یا درباره احساس قدردانی بابت دوستان، خانواده یا سلامتی یا اتفاقی بدی که دیگر رخ نمی‌دهد.»

همچنین باید بلندمدت را در نظر بگیرید. مثلا شکستن پا در ظاهر اتفاق بدی است، ولی اگر همسر آینده‌تان را در بیمارستان ملاقات کنید، به اتفاق بسیار خوبی تبدیل می‌شود. به‌علاوه نباید به عادات خود وابسته باشید. موقع پیاده روی مسیری متفاوت را انتخاب کنید، برنامه تلویزیونی دیگری را تماشا کنید یا با افراد مختلفی صحبت کنید. حتی تغییرات کوچک نیز ممکن است مؤثر باشند. همیشه چشمان خود را باز نگه دارید و برای ربودن هر فرصتی که ممکن است پیش بیاید، آماده باشید.

سخن پایانی

اگر شانس چیزی است که تسلطی رویش نداریم و صرفا مبتنی بر تصادف است، بهتر است که زیاد روی آن تمرکز نکنیم و در عوض برای رسیدن به ذهنیت و تفکر مثبت تلاش کنیم. با قراردادن خود در موقعیت‌های بهتر، که اتفاقات خوب بیشتر در آنها رخ می‌دهند، خودتان شانس را به وجود بیاورید. چرا باید تصور کنید که موفقیت شما در زندگی به رویدادهایی تصادفی بستگی دارد؟ خودتان مسیر زندگی‌تان را تعیین کنید و انتظار نداشته باشید که شانس معجزه‌آسا و بدون تلاش سر راهتان قرار بگیرد.

نظر شما درباره شانس چیست؟ آیا با نظرات پژوهشگران درباره شانس موافقید یا عقیده دارید که شانس چیزی ماورایی است که تسلطی بر آن نداریم؟


فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید




[ad_2]

منبع

ناسا تصویر شکل‌هایی شبیه به عنکبوت را از سطح مریخ به نمایش گذاشت

ناسا تصویر شکل‌هایی شبیه به عنکبوت را از سطح مریخ به نمایش گذاشت

[ad_1]

درحالی‌که همه ما می‌دانیم هیچ‌گونه عنکبوتی در مریخ وجود ندارد، اما ظاهراً سطح سیاره سرخ ویژگی‌هایی دیدنی دارد که شبیه به «عنکبوت» به‌نظر می‌رسند. درواقع مدارگرد شناسایی (Reconnaissance) مریخ ناسا تصویری از ویژگی‌ها و ساختار عجیب‌و‌غریب سطح این سیاره را به اشتراک گذاشته است که دانشمندان از آن به‌عنوان Araneiform به‌معنای «عنکبوت‌مانند» یاد می‌کنند.

ویژگی‌های عجیب‌و‌غریب سطح مریخ

تصویر ارائه‌شده توسط MRO با دوربین HiRise ابزار ناسا گرفته شده است. HiRise توسط یک تیم مستقر در «دانشگاه آریزونا» مدیریت می‌شود که تصاویر مهم آرشیو دوربین را بررسی می‌کند. در تصویر حاضر شاهد یکی از دهانه‌های مریخ با دو ویژگی قابل‌توجه هستیم. ویژگی اول شامل تشکیلاتی می‌شود که شبیه به دسته‌ای از عنکبوت‌هاست و ویژگی دوم نیز اشکال هندسی چند‌ضلعی است که شبیه به یک گل خشک‌شده به‌نظر می‌رسد. (در تصویر بالا اشکال چند‌ضلعی در مرکز تصویر و ساختار شبیه به عنکبوت در اطراف آن دیده می‌شود).

تیم HiRise در بیانیه خود توضیح می‌دهد:

«این تصویر به‌منظور مطالعه پیرامون نحوه اثرگذاری پرتوهای خورشید بر پدیده‌های چندضلعی و عنکبوت‌مانند در زمین‌هایی مانند این به‌دست آمده است.»

این تصویر دهانه عنکبوت‌مانند مریخ را در چشم‌انداز وسیع‌تری نشان می‌دهد.

سطح شبیه به عنکبوت در سیاره سرخ حاوی داستانی از فرایندهای طبیعی مریخ است. در‌واقع این الگوها از تصعید یخ در زیر سطح آن شکل گرفته‌اند. تصعید زمانی رخ می‌دهد که یک ماده مستقیماً از حالت جامد به گاز تبدیل می‌شود. تاکنون چشم‌اندازهای دیگری هم در مر‌یخ به این صورت شکل گرفته است.

علاوه بر بار علمی، عکس ارائه‌شده توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا زیبایی‌های شگفت‌انگیز سطح سیاره سرخ را نشان می‌دهد. تیم HiRise امیدوار است تا با بررسی و مطالعه این اشکال چندضلعی، اطلاعاتی در مورد شرایط آب‌و‌هوایی و توزیع یخ در سطح مریخ به‌دست آورد.

در چند وقت گذشته پیشرفت‌های قابل‌توجهی در‌زمینه شناخت و سفر به مریخ انجام شده است. ازجمله آن‌ها می‌توان به ابزار ماکسی (MOXIE) اشاره کرد که ماه گذشته موفق شده بود ۱۲۲ گرم اکسیژن در سیاره سرخ تولید کند. همچنین هندی‌ها با مدارگرد مانگالیان خود موفق شدند تا به اولین کشور آسیایی اوایل این ماه به مدار سیاره سرخ برسند.

[ad_2]

منبع

سری آیفون 16

ابعاد و وزن احتمالی گوشی‌های سری آیفون ۱۶ لو رفت!

[ad_1]

درحالی‌که به‌تازگی گوشی‌های سری آیفون ۱۵ روانه بازار شده‌اند، گزارشی جدید ابعاد و وزن نسل بعدی آن‌ها را برملا کرده است. به‌نظر می‌رسد اپل در سری آیفون ۱۶، در مدل‌های پرو و پرو مکس از نمایشگر بزرگ‌تری استفاده خواهد کرد.

نسل بعدی آیفون‌ها هم در چهار مدل روانه بازار می‌شوند و همچنین شاهد عرضه نسخه پلاس خواهیم بود. مدل‌های استاندارد و پلاس به ویژگی‌های جدیدی نسبت به نسل کنونی مجهز می‌شوند، اما اندازه نمایشگر آن‌ها تغییری نخواهد کرد.

ابعاد و وزن گوشی‌های سری آیفون ۱۶

طبق گزارش امروز، ابعاد آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس نسبت به نسل کنونی تغییری نخواهد کرد، بااین‌حال وزن آن‌ها ۲ گرم بیشتر می‌شود. بنابراین آیفون ۱۶ وزنی برابر ۱۷۳ گرم و آیفون ۱۶ پلاس وزنی برابر ۲۰۳ گرم خواهد داشت. این محصولات همچنان با نمایشگر ۶.۱ و ۶.۷ اینچی روانه بازار خواهند شد.

انتظار می‌رود طراحی ماژول دوربین در آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس تغییر کند و دوباره با چیدمان عمودی دوربین‌ها روبه‌رو شویم. همچنین این محصولات احتمالاً دکمه اکشن به همراه دکمه جدید Capture خواهند داشت.

در بخش جنس بدنه، احتمالاً تغییری نسبت به آیفون ۱۵ رخ نخواهد داد و همچنین این مدل‌ها به شیشه پشتی مات مجهز خواهند شد. عدم تغییر مواد روی وزن این محصولات تأثیری نخواهد داشت و ظاهراً ۲ گرم افزایش وزن مربوط به تغییرات طراحی کوچک در آن‌ها باشد.

برخلاف دو مدل قبلی سری آیفون ۱۶، ابعاد و اندازه نمایشگر مدل‌های پرو و پرو مکس تغییر می‌کند. آیفون ۱۶ پرو به‌جای نمایشگر ۶.۱ اینچی نسل کنونی، به پنل ۶.۳ اینچی مجهز می‌شود و وزنش هم ۷ گرم افزایش خواهد یافت.

اندازه نمایشگر آیفون ۱۶ پرو مکس هم افزایش می‌یابد و نمایشگر ۶.۹ اینچی خواهد داشت؛ البته افزایش وزن آن کمتر و تنها برابر ۴ گرم خواهد بود. در جدول زیر ابعاد، وزن و نمایشگر آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس با نسل کنونی مقایسه شده است:

آیفون ۱۶ پرو آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۶ پرو مکس آیفون ۱۵ پرو مکس
ضحامت ۸.۲۵ میلی‌متر ۸.۲۵ میلی‌متر ۸.۲۵ میلی‌متر ۸.۲۵ میلی‌متر
طول ۱۴۹.۶ میلی‌متر ۱۴۶.۶ میلی‌متر ۱۶۳.۰ میلی‌متر ۱۵۹.۹ میلی‌متر
عرض ۷۱.۴۵ میلی‌متر ۷۰.۶۰ میلی‌متر ۷۷.۵۸ میلی‌متر ۷۶.۷۰ میلی‌متر
نمایشگر ۶.۳ اینچی ۶.۱ اینچی ۶.۹ اینچی ۶.۷ اینچی
وزن ۱۹۴ گرم ۱۸۷ گرم ۲۲۵ گرم ۲۲۱ گرم

از نظر جنس بدنه، انتظار می‌رود آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس همچنان به تیتانیوم گرید ۵ مورد استفاده در مدل‌های پرو آیفون ۱۵ مجهز شوند. البته با توجه به افزایش دمای این محصولات، شاید اپل در تصمیم خود تجدیدنظر کند. گوشی‌های هوشمند جدید اپل همچنین دکمه اکشن بزرگ‌تر به همراه دکمه خازنی جدید Capture خواهند داشت.

درنهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که هنوز یک سال تا معرفی سری آیفون ۱۶ زمان باقی مانده است، بنابراین نمی‌توان به اطلاعات گزارش امروز به‌طور کامل اطمینان کرد.

[ad_2]

منبع

تصویر روز ناسا: بازگشت از سیارک بنو

تصویر روز ناسا: بازگشت از سیارک بنو

[ad_1]

این تصویر، کپسول نمونه ۱۱۰ پوندی و قطر ۳۱ اینچی را که یکشنبه گذشته ۲۴ سپتامبر از سیارک ۱۰۱۹۵۵ بنو بازگشته، نشان می‌دهد. این کپسول در بیابانی روی سیاره زمین در محدوده آزمایش و تمرین وزارت دفاع یوتا در نزدیکی سالت لیک سیتی (Salt Lake City) فرود آمد.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

کپسول نمونه که توسط فضاپیمای اسیریس-رکس (OSIRIS-Rex) رها شد، ظاهراً به دلیل دمای زیادی که در حین فرود آتشین خود در اتمسفر متراکم زمین تجربه کرده، سوخته است. در ماه مه سال ۲۰۲۱، اسیریس-رکس سفر خود از بنو به سمت خانه را آغاز کرد.

انتظار می‌رود محفظه‌ی کپسول حاوی تقریباً نیم پوند (۲۵۰ گرم) نمونه‌ آلوده‌نشده از سنگ ریگولیت (regolith) فشرده سیارک بنو باشد. محفظه‌ نمونه در ۲۵ سپتامبر به مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون تحویل داده شد. دانشمندان و مهندسان در آزمایشگاه جدیدی که برای مأموریت اسیریس-رکس طراحی شده، فرایند جداسازی محفظه را تکمیل کرده و قصد دارند نمونه سیارک نزدیک به زمین را در ۱۱ اکتبر منتشر کنند.

[ad_2]

منبع

افسردگی و اضطراب می‌تواند از نشانه‌های اولیه بیماری ام‌اس باشد

افسردگی و اضطراب می‌تواند از نشانه‌های اولیه بیماری ام‌اس باشد

[ad_1]

تحقیق جدید دانشمندان «دانشگاه بریتیش کلمبیا» (UBC) اطلاعات واضح‌تری از علائم اولیه بیماری ام اس (MS) را به همراه دارد و نشان می‌دهد که در سال‌های ابتدایی شروع این بیماری، دو برابر احتمال بیشتری وجود دارد که افراد به بیماری‌های روانی مبتلا شوند.

براساس این تحقیق که توسط مجله Neurology منتشر شده است، برخی شرایط روانی مانند اضطراب و افسردگی می‌تواند بخشی از مراحل ابتدایی بیماری ام اس باشد. دکتر «هلن ترملت»، نویسنده ارشد این مقاله و استاد نورولوژی UBC می‌گوید:

«برای مدت طولانی تصور می‌شد که ام اس از نظر بالینی زمانی شروع می‌شود که فرد اولین علائم میلین‌زدا خود مانند مشکلات بینایی را تجربه کند. اما ما متوجه شده‌ایم که قبل از این علائم دوره کامل دیگری نیز وجود دارد که در آن بیماری خود را به روش‌های غیرمستقیم‌تری نشان می‌دهد.»

تشخیص علائم اولیه بیماری ام اس

ام اس یک اختلال خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به میلین که فیبرهای عصبی را می‌پوشاند حمله می‌کند و باعث اختلال در ارتباطات مغز می‌شود. تشخیص این بیماری برای متخصصان یک چالش بزرگ محسوب می‌شود، زیرا دارای علائم متفاوتی است که به راحتی با بیماری‌های دیگری اشتباه گرفته می‌شود. با این وجود، دکتر ترملت و تیم او روی تشخیص ساده‌تر مراحل اولیه ام اس کار کرده‌اند، زیرا تشخیص زودتر می‌تواند درمان بیماری را برای پزشکان ساده‌تر کند.

در این مطالعه، محققان سوابق ۶۸۶۳ بیمار دارای ام ‌اس را با ۳۱۸۶۵ بیمار سالم مقایسه و بررسی کرده‌اند. همچنین آن‌ها شیوع شرایط روانی مختلف از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی این بیماران در پنج سال پیش از اینکه علائم ام اس در آن‌ها تشخیص داده شود را نیز تجزیه‌و‌تحلیل کردند.

نتایج این تحقیقات نشان داده که بیماران دارای ام اس تقریباً دو برابر بیشتر از گروه کنترل (به ترتیب ۹.۱۴ و ۰.۲۸ درصد) با بیماری‌های روانی دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند. همچنین گروه بیماران بیشتر از مراقبت‌های بهداشتی مربوط به علائم روانپزشکی استفاده کرده‌اند، مانند ملاقات با پزشک و روانپزشک.

در نهایت محققان توضیح داده‌اند که هرچند این علائم به‌تنهایی نمی‌توانند بیماری ام اس را پیش‌بینی کنند، اما ممکن است بخشی از پازل پیش نشانه آن باشند.

[ad_2]

منبع

صفر تا صد سیستم پیجینگ صنعتی

صفر تا صد سیستم پیجینگ صنعتی

[ad_1]

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سیستم پیجینگ صنعتی(Industrial Sound System) دقیق ترین و با اطمینان ترین نوع سیستم‌ صوتی است که در کارخانه ها ، کارگاه های تولید ، سکو های نفتی ، پتروشیمی ها ، راه آهن ، مترو ، تونل ، نیروگاه های برق و سد ها مورد استفاده قرار می گیرد. مراکز صنعتی به خاطر وسعت، حجم آلودگی‌های صوتی، ترکیب فضاهای بیرونی و داخلی و حفظ نکات ایمنی ، نیازمند سیستم پیجینگ صنعتی (Industrial Paging system) هستند.در سیستم پیجینگ صنعتی به خاطر وجود آلودگی‌های صوتی در خطوط تولید ، سر و صدای ماشین الات بارگیری و حمل و گستردگی ناحیه تحت پوشش ، نیازمند ایجاد یکپارچگی در طراحی و پیاده سازی سیستم پیجینگ صنعتی هستیم. یکپارچگی سیستم پیجینگ با سیستم اینترکام تحت شبکه ، دوربین‌های مدار بسته، سیستم‌های هشدار، و تلفن صنعتی به منظور جزیره ای نشدن سیستم ها ، تسهیل در تعمیر و نگهداری و کاهش هزینه ها صورت می پذیرد.

تجهیزات مورد استفاده در سیستم‌های پیجینگ صنعتی باید الزامات ایمنی خاصی مانند جلوگیری از ایجاد جرقه، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت، و حفظ شرایط کار در دماهای خاص را دارا باشند.

در پیجینگ صنعتی امکان توسعه‌پذیری یک نیاز جدی است. بخش‌های مختلف ممکن است بر حسب شرایط کاری نیازمند تغییرات متعددی باشند. همچنین تجهیزات دائما به شبکه اضافه شده و یا از آن حذف می‌شوند. به همین خاطر یک سیستم پیجینگ صنعتی باید بتواند به خوبی این موارد را پشتیبانی کند. پشتیبانی از شبکه افزارها، قابلیت مدیریت بهینه و سهولت در کارکرد هم از مهمترین نکات در سیستم‌های پیجینگ صنعتی است.

برای آنکه بتوانید یک سیستم پیجینگ صنعتی متناسب با نیاز کارفرما تهیه کنید حتماً با مشاوران ، طراحان و مجریانی که سابقه کار در صنایع را داشته باشند در ارتباط باشید. تجربه در اجرا ، استفاده از تجهیزات مطلوب و قیمت مناسب از عواملی هستند که باید در تامین و تهیه سیستم پیجینگ صنعتی مطالبه کنید. لیست پروژه های صنعتی اجرا شده توسط شرکت های مشاور و مجری می تواند از نکات انتخاب آن ها باشد. در ادامه به بررسی سیستم پیجینگ کارخانه می پردازیم که از اصلی ترین سیستم های صوتی صنعتی است.

سیستم پیجینگ کارخانه در یک نگاه

سیستم پیجینگ کارخانه(Factory Paging System) یکی ابزار ارتباطی مهم در هماهنگی و ارتباطات بخش‌های مختلف است. سیستم صوتی یا همان سیستم پیجینگ کارخانه متشکل از بلندگوهای پیجینگ ، اینترکام ، آمپلی فایر ، میکروفون پیجینگ ، سرور پیجینگ و اینترکام و تجهیزات شبکه برای تامین زیر ساخت است. کارخانه‌ها اغلب دارای محیط‌های کارگاهی و باز متعددی هستند. در کنار این موارد ، فضاهای داخلی و خارجی کارخانه ‌ها، مجاورت در کنار تجهیزات پر سر و صدا و نیاز به یکپارچه شدن تمامی سیستم‌های اطلاعاتی و نظارتی و اجرای زیرساخت اصولی و مستحکم از جمله مواردی هستند که باید در سیستم پیجینگ کارخانه در نظر گرفته شود.

به صورت کلی نیازهای اساسی سیستم پیجینگ کارخانه(Factory Paging System)به شرح زیر است:

  • قابلیت پوشش صدا در محیط‌های داخلی و خارجی به صورت همزمان؛
  • حفظ شفافیت صدا با توجه به آلودگی‌های صوتی محیطی متعدد؛
  • قابلیت یکپارچه شدن با سایر سیستم های نظارتی و ارتباطی؛
  • حفظ شرایط ایمنی در محیط‌های خطرناک؛
  • قابلیت توسعه در آینده؛
  • سهولت در مدیریت و نگهداری

در سیستم‌های پیجینگ مدرن کارخانه از سیستم‌های تحت شبکه برای طراحی و نصب و راه اندازی صدا استفاده می‌شود. با استفاده از قابلیت‌های شبکه این امکان به وجود می‌آید که بتوان یک شبکه مدیریت پذیر ایجاد کرد و هزینه های کابل کشی و تجهیزات را کاهش داد. در عین حال می‌توان متناسب با فضای پیاده سازی، تنظیمات صوتی را برای تجهیزات پیجینگ اعمال کرد.

تجهیزات پیجینگ کارخانه باید با زیر سیستم اینترکام تحت شبکه نیز یکپارچه گردد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت. امکان اتصال به سیستم آتش(Fire System) از دیگر مزایای سیستم پیجینگ کارخانه است و هزینه های سیستم آتش برای پخش بوق و هشدار را حذف می کند.

اینترکام تحت شبکه

اینترکام تحت شبکه از جمله تجهیزات پیجینگ تحت شبکه است که در قالب یک سیستم به نام سیستم اینترکام عمل می نماید. سیستم اینترکام شامل اینترکام های مختلفی است که به وسیله سرور پیجینگ  اینترکام کنترل می گردد. وظیفه اصلی سیستم اینترکام ایجاد تماس های صوتی بین افراد و واحد های مختلف در سیستم پیجینگ صنعتی است. اینترکام یک ابزار ارتباطی درون سازمانی و حتی درون شهری است که برای اطلاع رسانی، هماهنگی، پخش هشدار و در نهایت نظارت محیطی به کار گرفته می‌شود. سیستم اینترکام ترکیبی از میکروفون و بلندگوهای دو سویه است که به کاربران حاظر در محیط این اجازه را می‌دهد که بتوانند ضمن دریافت پیام از سرور اینترکام، به آن و یا هر بخش دیگر نیز پیام ارسال کنند. ساختار اینترکام شبیه به درب بازکن‌های منازل است با این تفاوت که در اینجا واحدهای مختلف به شبکه اینترکام متصل می‌شوند و ارتباطات گسترده‌تری در جریان کار قرار می‌گیرد.

1695801593 759 صفر تا صد سیستم پیجینگ صنعتی

اینترکام تحت شبکه دارای رله الکتریکی برای فرمان دادن به کنتاکتور های صنعتی در سیستم پیجینگ کارخانه است. علت اصلی استفاده از اینترکام تحت شبکه، توزیع پیام در کنار دریافت پیام از محیط‌های عملیاتی است. اینترکام‌ها اغلب در خطوط تولید و خطوط مونتاژ که نیازمند نظارت چند مرحله ای هستند به کار گرفته می‌شوند.

در اینترکام تحت شبکه ملاحظات خاصی در نظر گرفته می‌شوند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی و کاربری ساده؛
  • امکان یکپارچه شدن با سایر زیرساخت‌های شبکه و انتقال داده؛
  • قابلیت ترکیب شدن با سیستم‌های نظارتی و پخش هشدار؛
  • امکان نصب در محیط‌های با ملاحظات ایمنی در برابر آتش سوزی، خوردگی و یا موارد بهداشتی و رطوبت؛
  • امکان ایجاد پیام بین بخشی و همچنین حفظ پروتکل‌های امنیت داده.

اینترکام تحت شبکه به خاطر قابلیت‌های زیادی که دارد در بسیاری از محیط‌های صنعتی مثل کارخانه ها ، کارگاه ها ، مترو ، فرودگاه و معادن به کار گرفته می‌شود. پیاده‌سازی سیستم اینترکام نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات مهندسی مختلفی است، به همین خاطر پیاده‌سازی اینترکام تحت شبکه باید توسط متخصصین مخابرات و شبکه انجام شود. سیستم های پیجینگ  اینترکام اتصال صوت در بسیاری از کارخانه ها نصب و در حال خدمت رسانی به صنعت کشور عزیزمان است.

[ad_2]

منبع

فردی در حال گوش‌دادن دقیق به صداهای اطراف

حافظه شنیداری چیست؛ کارکرد و روش‌های تقویت آن

[ad_1]

پیش از اینکه شروع به خواندن این مقاله کنید، به آهنگ موردعلاقه‌تان فکر کنید. این آهنگ الان پخش نشده است، اما شما صدای خواننده و موسیقی آن را به یاد آوردید. این حافظه شنیداری است که حافظه پژواک هم نامیده می‌شود. انسان می‌تواند به روش‌های مختلفی آنچه را تجربه کرده است بعد از پایان آن نیز به یاد آورد. یکی از این روش‌ها حافظه شنیداری است که در این مقاله راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

حافظه شنیداری چیست؟

حافظه شنیداری یکی از حافظه‌های حسی است و اطلاعاتی را که از گوش به مغز وارد می‌شوند به‌مدت چند ثانیه ذخیره می‌کند تا مغز فرصت کافی برای پردازش و درک صدا را داشته باشد. محققانی که در دهه ۱۹۷۰ درباره این حافظه تحقیق می‌کردند، متوجه شدند که اگر انسان به اطلاعات شنیداری توجه نکند، بعد از چند ثانیه محو می‌شوند و بعد از آن، به‌یادآوردنشان مشکل خواهد بود.

وقتی به چیزی نگاه می‌کنید، احتمالا فرصت کافی دارید تا به نگاه‌کردن ادامه دهید و جزئیات آن را به خاطر بسپارید. اما صداها این ویژگی را ندارند؛ شما هر صدا را فقط ۱ بار می‌شنوید مگر اینکه دستگاه ضبط صوتی وجود داشته باشد و آن را بازپخش کند. به همین دلیل حافظه شنیداری صدایی را که شنیده‌اید مدت کوتاهی ذخیره می‌کند تا فرصت پردازش آن را داشته باشید. بعد از آن اگر شما به صدا توجه کنید، جزئیات آن وارد حافظه کوتاه‌مدت می‌شود و در برخی موارد هم به حافظه بلندمدت منتقل می‌شود.

کاربردهای حافظه شنیداری در زندگی روزمره

شما هر روز از حافظه شنیداری خود استفاده می‌کنید. وقتی به موسیقی گوش می‌دهید، مغز شما چند ثانیه قبلی از نت‌های موسیقی و صدای خواننده را به خاطر می‌آورد و آهنگی منسجم در ذهن شما تشکیل می‌شود. موقعی که با کسی صحبت می‌کنید، چند ثانیه آخر صحبت‌های او در حافظه‌تان باقی می‌ماند تا بتوانید حرف‌هایش را به هم ربط بدهید و منظورش را متوجه شوید. وقتی صدایی اطرافتان می‌شنوید، مدت کوتاهی آن را به یاد می‌آورید تا بتوانید پردازشش کنید و واکنشی مناسب نشان دهید؛ مثلا اگر هنگام ردشدن از خیابان حواستان نباشد و صدای بوق ماشین بشنوید، این صدا مدتی در حافظه‌تان باقی می‌ماند تا پردازشش کنید، واکنش مناسب نشان دهید و از جلوی ماشین‌ها کنار بروید. همه این موارد کاربردهای حافظه شنیداری در زندگی روزمره‌اند.

یکی از کاربردهای جذاب حافظه شنیداری در مراکز تفریحی ترسناک است. مکان‌هایی مثل اتاق فرار، سینماهای چندبعدی یا سینماهایی که فیلم‌های ترسناک و هیجان‌انگیز نشان می‌دهند، معمولا بلندگوهایی دارند که صداها را رسا و واقعی منتقل می‌کنند. بنابراین وقتی این صداها در حافظه شما ذخیره می‌شوند، مغز تصور می‌کند شما واقعا در محیطی ترسناک حضور دارید و آدرنالین ترشح می‌کند.

صداها چطور در حافظه ذخیره می‌شوند؟

حافظه شنیداری کودکان و بزرگ‌سالان ناخودآگاه عمل می‌کند. وقتی امواج صوتی وارد گوش انسان می‌شوند، بر عصب شنوایی انسان اثر می‌گذارند و تکانه‌های الکتریکی آن به مغز منتقل می‌شوند. بعد از دریافت صدا در مغز، یک خاطره شنیداری شکل می‌گیرد. مغز جزئیات این خاطره را پردازش و آن را در قشر شنوایی اولیه ذخیره می‌کند. اکنون مغز زمان کافی برای درک جزئیات صدا را خواهد داشت و می‌تواند آن را به حافظه فعال منتقل کند.

صداها چه مدت در این حافظه باقی می‌مانند؟

گوش‌های ما مدام در حال شنیدن صداهای اطراف هستند و آنچه در حافظه شنیداری ذخیره شده است، سریع با داده‌های جدید جایگزین می‌شود. طبق تحقیقات، اطلاعات فقط ۲ تا ۴ ثانیه در این بخش از مغز باقی می‌مانند. بعد از آن در صورت نیاز به حافظه کوتاه‌مدت منتقل و در غیر این صورت برای همیشه فراموش می‌شوند.

جالب است بدانید که حافظه شنیداری انسان از حافظه دیداری او قوی‌تر است. وقتی در حال نگاه‌کردن به چیزی هستید، اگر آن را آگاهانه به خاطر نسپرده باشید، بعد از چند میلی‌ثانیه فراموشش خواهید کرد. علت این است که معمولا چیزهای دیدنی از بین نمی‌روند و می‌توان تا موقع اتمام پردازش مغز به آنها خیره شد. اما صداها مدت خیلی کوتاهی شنیده می‌شوند و سپس از بین می‌روند. بنابراین باید مدت بیشتری در حافظه شنیداری باقی بمانند تا امکان پردازش اطلاعات برای مغز وجود داشته باشد.

چه عواملی باعث اختلال حافظه شنیداری می‌شوند؟

حافظه شنیداری در کودکان از ۲ تا ۶سالگی پیشرفت می‌کند و به تکامل می‌رسد. اما با رسیدن به میان‌سالی کم‌کم ضعیف می‌شود. بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده، افراد سالمند و میان‌سال در اموری که به حافظه صوتی نیاز دارند ضعیف‌تر از جوانان عمل می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که همه افراد در سنین بالا به اختلال حافظه شنیداری دچار می‌شوند. مهم‌ترین عوامل بروز اختلال در این حافظه عبارت‌اند از:

  • سکته مغزی؛
  • اختلال پردازش زبان (معمولا در کودکان وجود دارد)؛
  • اختلالات شنوایی؛
  • ناشنوایی؛
  • آسیب‌دیدن لوب تمپورال مغز؛
  • افزایش سن.

طبق تحقیقات، بیماری‌های مربوط به حافظه مانند آلزایمر یا زوال عقل روی حافظه شنوایی تأثیری ندارد. البته ممکن است بیمار به‌خاطر مشکلات حافظه کوتاه‌مدت توانایی پردازش اطلاعات دریافتی از بخش شنیداری را نداشته باشد و واکنش درستی به صداها نشان ندهد.

افراد دچار اختلال حافظه شنیداری در درک صداها و صحبت‌ها مشکل دارند، در گفتار مشکل پیدا می‌کنند و نمی‌توانند چیزهای جدید را یاد بگیرند.

راه‌های تقویت حافظه شنیداری در بزرگسالان و کودکان

همان طور که گفتیم، اطلاعات شنیداری ۲ تا ۴ ثانیه در حافظه باقی می‌مانند. البته بر اساس بررسی‌های انجام‌شده روی افراد مختلف، بعضی از افراد تا ۹٫۷ ثانیه هم می‌توانند اطلاعات شنیداری را ذخیره کنند. این بدان معنا نیست که همه افراد باید حافظه شنیداری ۱۰ثانیه‌ای داشته باشند و کمتر از این مقدار اختلال محسوب می‌شود، بلکه به این معناست که ظرفیت حافظه شنیدنی در افراد مختلف با هم متفاوت است.

محققان بر این باورند که راه‌هایی برای تقویت حافظه شنیداری در بزرگسالان وجود دارد، به‌خصوص افرادی که این بخش از حافظه‌شان به‌خاطر سکته یا ضربه مغزی ضعیف شده است. راه‌های تقویت این حافظه عبارت‌اند از:

  • به موسیقی گوش کنید و هر موسیقی را چند بار بشنوید. اطلاعاتی که در موسیقی به ذهن ارائه می‌شوند، مدت زیادی در ذهن باقی می‌مانند.
  • با دیگران صحبت کنید، از دنبال‌کردن موضوع بحث غافل نشوید و سعی کنید آنچه را می‌شنوید به خاطر بسپارید.
  • روی یک صدای بخصوص تمرکز کنید، به‌خصوص اگر در محیطی پرسروصدا حضور دارید. مثلا اگر در خیابان با کسی صحبت می‌کنید، تمام تمرکزتان را روی تن صدا و صحبت‌های طرف مقابل بگذارید و به صدای ماشین‌ها توجه نکنید.
  • از سر خود محافظت کنید و مراقب باشید ضربه نخورد و آسیب نبیند.
  • از ترکیب حافظه شنیداری با تصویری استفاده کنید. وقتی به صدای چیزی گوش می‌دهید، سعی کنید آن را با تصویرش همراه کنید، با این کار احتمال اینکه اطلاعات در حافظه‌تان باقی بماند، بیشتر می‌شود.

درمان اختلال حافظه شنیداری در کودکان

تقویت حافظه شنیداری در کودکانی که دچار اختلالات پردازش زبان یا کم‌شنوایی و ناشنوایی‌اند، به تمرین‌های تخصصی نیاز دارد. این کودکان در فرایند گفتاردرمانی یا تمرین‌های شناختی که انجام می‌دهند، کم‌کم یاد می‌گیرند صداها را مدتی در حافظه نگه دارند، آنها را پردازش کنند و واکنش لازم را به صدا نشان بدهند.

ارتباط حافظه شنیداری با سایر انواع حافظه

در کل انسان ۴ نوع حافظه مختلف دارد؛ حافظه حسی، حافظه کوتاه‌مدت، حافظه فعال و حافظه بلندمدت. بیایید بررسی کنیم که خاطرات شنیداری ما چطور در این حافظه‌ها جای می‌گیرند.

حافظه‌ حسی اطلاعات ورودی از حواس پنج‌گانه را مدت کوتاهی ذخیره می‌کند. مثلا حافظه شنیداری نوعی حافظه حسی است که وظیفه ذخیره ورودی‌های گوش را بر عهده دارد. وقتی صدایی چند بار تکرار می‌شود یا شما آگاهانه به آن توجه می‌کنید یا حتی صدایی است که به خاطره‌ای در ذهنتان ارتباط دارد، حافظه کوتاه‌مدت فعال می‌شود و صدا را ذخیره می‌کند. بنابراین دیگر بعد از ۴ ثانیه فراموش نمی‌شود. اما حافظه کوتاه‌مدت هم چندان قدرتمند نیست و هنوز احتمال فراموش‌کردن آنچه شنیده‌اید، زیاد است.

طبق تحقیقات، اطلاعات فقط ۳۰ ثانیه در حافظه کوتاه‌مدت باقی می‌مانند.

بعد از حافظه کوتاه‌مدت، حافظه فعال وارد می‌شود. بعضی از دانشمندان و پزشکان می‌گویند حافظه فعال بخشی از حافظه کوتاه‌مدت انسان است، اما بعضی دیگر آن را فضایی جداگانه برای ذخیره‌سازی اطلاعات در نظر می‌گیرند. حافظه فعال بخش محدودی از اطلاعات را ذخیره می‌کند تا توان انجام وظایف شناختی خود را داشته باشد. مثلا نوازنده وقتی چند نت را می‌شنود، می‌تواند آنها را در حافظه فعال خود نگه دارد و چند دقیقه بعد، همان نت‌ها را اجرا کند.

وقتی صدایی به‌اندازه کافی تکرار شود، وارد حافظه بلندمدت خواهد شد. به همین دلیل است که شما در ابتدای مقاله به‌راحتی آهنگ موردعلاقه‌تان را به یاد آوردید. خاطرات ذخیره‌شده در حافظه بلندمدت به دو شکل‌اند؛ بعضی از آنها ناخودآگاه ذخیره می‌شوند و بعضی دیگر حاصل تلاش آگاهانه برای به‌خاطرسپردن بعضی چیزها هستند.

کلام آخر؛ حافظه شنیداری معجزه پنهان انسان است

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که جایی صدایی آشنا شنیده‌ باشید و به‌سمت آن برگشته‌ باشید و خاطراتی در ذهنتان زنده شده باشند. این اتفاق حاصل همکاری حافظه شنیداری و حافظه بلندمدت شماست که گاهی شما را به خاطرات خوب وصل می‌کند و گاهی هم دردی را تازه می‌کند. با استفاده از این حافظه می‌توان مطالب مختلف را یاد گرفت، از موسیقی‌ها لذت برد و با دیگران ارتباط برقرار کرد. در این مقاله عملکرد این بخش از مغز را بررسی کردیم. اگر سؤالی در این باره دارید، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید و اگر هم تجربه یا اطلاعاتی درباره روش درمان اختلال حافظه شنیداری در بزرگسالان دارید، با ما به اشتراک بگذارید تا تکمیل‌کننده مطلب باشد.


تکنیک‌هایی برای به‌خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی آنها در زمان مناسب




[ad_2]

منبع

1 126 127 128 129 130 132