دانگ فنگ E5

بررسی خودروهای وارداتی بهمن موتور در نمایشگاه اصفهان + عکس

[ad_1]

بهمن موتور از شرکت‌های فعال در حوزه واردات خودرو است. دو محصول جدید این شرکت یعنی بستیون T77 و هونگچی H5 اخیرا تعیین قیمت شدند و شرایط فروش آن‌ها نیز اعلام شد. در همین حال گروه بهمن با سبد کامل‌تری از خودروهای وارداتی خود در نمایشگاه اصفهان حاضر شده است. علاوه بر دو محصول یاد شده، دانگ فنگ E5 نیز در این نمایشگاه حضور داشت.

همچنین بخوانید: قیمت بستیون T77 از سوی بهمن موتور اعلام شد

بررسی کوتاه دانگ فنگ E5

دانگ فنگ E5 که با نام DFSK E5 توسط بهمن موتور معرفی شده است، یک کراس‌اوور پلاگین هیبریدی به شمار می‌آید. تصاویر این خودرو در ایران مدتی پیش منتشر شدند و اکنون گروه بهمن این خودرو را به نمایشگاه اصفهان آورده است. دانگ فنگ E5 از جمله خودروهای جدید این شرکت به شمار می‌آید که تولید آن از سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز شده است. بنابراین با خودرویی کاملا جدید و مدرن روبرو هستیم.

پیشرانه پلاگین هیبریدی دانگ فنگ E5 از ترکیب موتور بنزینی توربوشارژ ۱.۵ لیتری به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده است که در کنار یکدیگر ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. بنابر ادعای دانگ فنگ، این خودرو برد ترکیبی ۱۱۵۰ کیلومتر دارد که رقمی قابل توجه در کلاس خودروهای پلاگین هیبریدی به حساب می‌آید.

دیگر محصولات وارداتی بهمن موتور

علاوه بر کراس‌اوور هیبریدی دانگ فنگ، دو خودرو دیگر وارداتی بهمن موتور یعنی هونگچی H5 و بستیون T77 نیز در نمایشگاه خودرو اصفهان حضور داشتند. قیمت هر دو این خودروها اکنون مشخص شده است و تا پایان سال جاری به دست مشتریان خواهند رسید. بستیون T77 یک کراس‌اوور کوچک است که رقیب خودروهایی همچون تیگو ۷ پرو، لاماری ایما و کی ام سی K7 خواهد بود. البته قیمت این خودرو در مقایسه با رقبایش بسیار بیشتر است. در سوی دیگر هونگچی H5 به عنوان یک سدان لوکس، با خودروهای ژاپنی و کره‌ای کارکرده نظیر هیوندای آزرا و لکسوس ES رقابت می‌کند.

بستیون تی 77

[ad_2]

منبع

گوگل هوش مصنوعی مولد اختصاصی برای تبلیغ‌کنندگان عرضه می‌کند

گوگل هوش مصنوعی مولد اختصاصی برای تبلیغ‌کنندگان عرضه می‌کند

[ad_1]

گوگل هوش مصنوعی مولد جدیدی برای ایجاد تبلیغات معرفی کرده است. این ابزار در تمام مراحل تبلیغات، از نوشتن سرتیتر تا متن‌ها و ساخت تصاویر، به کمک تبلیغ‌کنندگان می‌آید. این هوش مصنوعی برای آژانس‌های تبلیغاتی و همچنین مشاغل خانگی که دسترسی به ابزارهای تولید محتوای خلاقانه ندارند، ارائه می‌شود. با استفاده از پرامپت‌های متنی، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند متن و تصاویری خلاقانه تولید کنند و آنچه را که مدنظرشان است، از هوش مصنوعی بخواهند.

براساس گزارش گوگل، این هوش مصنوعی هیچ دو تصویر مشابهی تولید نخواهد کرد؛ ازهمین‌رو کسب‌وکارها دیگر نگران این نخواهند بود که رقیب آن‌ها از تصاویر و محتواهای یکسانی استفاده کند. این هوش مصنوعی برای کسانی که از سرویس Performance Max گوگل برای ایجاد کمپین تبلیغاتی استفاده می‌کنند، به‌صورت مرحله‌ای در دسترس قرار می‌گیرد. در‌حال‌حاضر نسخه بتا این هوش مصنوعی عرضه شده است.

هوش مصنوعی جدید گوگل برای تبلیغ‌کنندگان

یک ابزار ویرایش تصویر مشابه Magic Editor که در پیکسل ۸ عرضه شده بود نیز به‌زودی در دسترس قرار خواهد گرفت. در یکی از نمونه‌های ارائه‌شده توسط گوگل، یک کاربر برای محصولات مراقبت پوستی خود پس‌زمینه سوژه را با کمک این ابزار با درخت کریسمس جایگزین کرد تا مناسب کمپین تعطیلات آخر سال باشد. علاوه‌براین، این ابزار می‌تواند در موقعیت‌های مختلف و برای محصولات گوناگونی به کار بیاید.

Performance Max به‌عنوان اولین کمپین مبتنی بر هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد تا در تمام ابزارهای گوگل ادز ازجمله نوار جستجو، جی‌میل، گوگل دیسکاور، یوتوب و گوگل مپ به کمک بازاریاب‌ها بیاید. اکنون این هوش مصنوعی کار را برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی آسان‌تر کرده است.

همچنین طبق گفته گوگل، تمام محتوای تبلیغاتی تولیدشده توسط هوش مصنوعی شامل واترمارک و متادیتا خواهد بود. این واترمارک برای کمک به شناسایی محتواهایی است که با هوش مصنوعی ساخته شده‌اند. گوگل اعلام کرده که نسخه بتای این هوش مصنوعی فعلاً در ایالات‌متحده در دسترس قرار گرفته است.

[ad_2]

منبع

اپل توسعه iOS 18 را به‌دلیل باگ‌های زیاد آن موقتاً متوقف کرد

اپل توسعه iOS 18 را به‌دلیل باگ‌های زیاد آن موقتاً متوقف کرد

[ad_1]

براساس گزارش بلومبرگ، اپل هفته گذشته کار روی iOS 18 همراه با macOS 15 ،watchOS 11 و tvOS 18 را برای مدت کوتاهی متوقف کرده است. گفته می‌شود دلیل این امر مشکلات و باگ‌های بسیار زیادی بوده که در نسخه آینده این سیستم‌عامل‌ها وجود داشته است.

طبق این گزارش، «کریگ فدریگی»، مدیر نرم‌افزار اپل، کارمندان این شرکت را تحت فشار قرار داده تا به‌جای راه‌اندازی ویژگی‌‌های جدید، به رفع اشکالات موجود در نسخه‌های آینده بپردازند. به گفته «مارک گرمن»، این تصمیم از چند سال گذشته توسط مدیر نرم‌افزار اپل گرفته شده است که راه‌اندازی دیرتر برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری اخیر را توضیح می‌دهد.

وجود باگ‌های زیاد در نسخه اول iOS 18

گرمن همچنین در ادامه گزارش خود توضیح می‌دهد که اپل ماه گذشته «نسخه اول» به‌روزرسانی‌های iOS 18 ،macOS 15 و watchOS 11 سال آینده را ساخته است. بااین‌حال، تیم‌های غول فناوری پس از بررسی این نسخه باگ‌های غیرعادی زیادی پیدا کرده‌اند. به همین دلیل مدیران مسئول بخش‌های نرم‌افزاری اپل به کارمندان اعلام کرده‌اند که «توسعه ویژگی‌های جدید را به مدت یک هفته متوقف کنند تا روی برطرف‌کردن اشکالات کار کنند.»

اپل ظاهراً هفته گذشته این توقف یک‌هفته‌ای را اعمال کرده است که بااین‌وجود، انتظار می‌رود توسعه ویژگی‌های جدید iOS 18 و سایر سیستم‌عامل‌های این شرکت از چند روز دیگر آغاز شود.

تاکنون درباره iOS 18 شنیده‌ایم که اپل قصد دارد ویژگی‌های هوش مصنوعی را با آن ارائه کند. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به پاسخ‌گویی هوشمندانه‌تر به پیام‌ها در اپ Messages، پلی‌لیست‌های ساخته‌شده با هوش مصنوعی در اپل موزیک و نسخه جدید و باهوش‌تر سیری اشاره کرد.

در گزارش امروز همچنین به جزئیاتی در مورد تلاش کریگ فدریگی برای بهبود کیفیت نرم‌افزاری اپل در طول چند سال گذشته اشاره شده است که سیاست‌های ایجادشده توسط او به اپل کمک کرده تا در سال‌های گذشته نرم‌افزارهایی با کمترین میزان باگ را منتشر کند.

[ad_2]

منبع

هواوی احتمالاً گوشی P70 را به سنسور دوربین ساخت خودش مجهز می‌کند

هواوی احتمالاً گوشی P70 را به سنسور دوربین ساخت خودش مجهز می‌کند

[ad_1]

بیشتر از یک سال است که گوشی‌های هواوی در بازار آمریکای شمالی به فروش نمی‌رسند. بااین‌حال، این شرکت برای جبران تحریم‌ها، هر کاری که در توانش باشد انجام می‌دهد. هواوی می‌خواهد برای توسعه اجزای داخلی گوشی‌های هوشمند خود به شرکت‌های دیگر وابسته نباشد. طبق گزارش‌ها، این شرکت پس از توسعه پردازنده تلفن‌های هوشمند خود و تجهیز آن‌ها به شبکه 5G، اکنون درحال ساخت یک سنسور دوربین اختصاصی است.

براساس برخی شایعات در Weibo و گزارش HuaweiCentral، هواوی در گوشی‌های آینده خود، احتمالاً در P70، یک سنسور دوربین اختصاصی را جایگزین سنسورهای سونی می‌کند. ممکن است هواوی P70 اولین دستگاه این شرکت باشد که از سنسور دوربین اختصاصی بهره می‌برد. تا پیش‌ازاین، غول فناوری چینی به سنسورهای دوربین سونی وابسته بود و به‌جای دو ساب‌پیکسل سبز، از دو ساب‌پیکسل زردرنگ سفارشی استفاده می‌کرد. به‌نظر می‌رسد که این شرکت قرارداد خود با سونی را تمدید نکرده است. همچنین طبق گزارش‌ها، این شرکت دیگر هیچ سنسوری از سونی ندارد؛ بنابراین شاید P70 به سنسور دوربین داخلی این شرکت مجهز شود.

مشخصات احتمالی سنسورهای دوربین ساخت هواوی

جزئیات سنسور دوربین آینده هواوی درحال‌حاضر در دسترس نیست. بااین‌حال، این احتمال وجود دارد که سنسور اصلی هواوی ۴۸ مگاپیکسلی همراه با اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی باشد و از فیلم‌برداری 4K در ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی کند. ظاهراً هواوی همچنین قصد دارد سنسور اثرانگشت اپتیکال را برای گوشی‌های هوشمند خود بسازد. هواوی P70 در اوایل سال ۲۰۲۴ و تقریباً هم‌زمان با رونمایی سامسونگ از سری گلکسی S24 معرفی خواهد شد.

لازم‌ به ذکر است که گوشی‌های سری P هواوی به عکاسی معروف هستند و به همین دلیل اقدام هواوی برای جایگزینی سنسورهای سونی، قدم بزرگی برای این شرکت به شمار می‌آید. پس از برندهایی مثل آمنی‌ویژن، ایزوسل سامسونگ و سونی، هواوی چهارمین برند سنسورهای دوربین خواهد بود.

پردازنده Kirin 9000S هواوی اولین چیپست ساخت این شرکت است که مودم 5G داخلی دارد و با فرایند ساخت ۷ نانومتری SMIC ساخته شده است. بااین‌حال، برخی گزارش‌ها می‌گویند که هواوی در ادعاهای خود صادق نیست و این چیپست توسط شرکت TSMC و با استفاده از فناوری تولید ۶ نانومتری ساخته شده است.

[ad_2]

منبع

تداوم یک‌ساله چالش‌های اینماد اجباری صدای کسب‌وکارها را درآورد

تداوم یک‌ساله چالش‌های اینماد اجباری صدای کسب‌وکارها را درآورد

[ad_1]

به گفته صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین، «اینماد اجباری» سدی در مسیر رشد و توسعه تجارت الکترونیک کشور است و نوآوری را از بین می‌برد. این درحالی است که چالش‌های مربوط به این سامانه نه‌تنها کم نمی‌شود، بلکه روزبه‌روز به افزایش موج دلسردی و ناامیدی در دل کسب‌وکارهای آنلاین کمک می‌کند.

با گذشت چند سال از عمر اینماد، همچنان این نماد اعتماد الکترونیکی اجباری برای کسب‌وکارها مشکل می‌آفریند. کسب‌وکارهای آنلاینی که مشکلاتی نظیر فیلترینگ، اختلال‌ها، تحریم‌ها و…‌را دارند با مشکل جدیدی سر و کله می‌زنند که به گفته آن‌ها، مانع بزرگی بر سر راهشان است. همین یک هفته پیش بود که رئیس انجمن فین‌تک از بسته‌شدن شش هزار درگاه پرداخت توسط شاپرک به‌دلیل نداشتن اینماد خبر داد. او این اتفاق را ضربه بزرگی به اقتصاد دیجیتال دانست و گفت که بستن درگاه پرداخت یک کسب‌وکار تفاوتی با پلمب یک مغازه در بازار سنتی ندارد.

بااین‌حال، گلایه و شکایت‌های صاحبین کسب‌وکارهای آنلاین در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مشکلات اینماد هنوز حل نشده است و هر روز داغ جدیدی را به دل یک چند کسب‌وکار می‌گذارد.

«مهدی شریعتمدار»، مدیرعامل جیبیت نیز با تأکید بر اینکه مادامی که شبکه پرداخت به سامانه‌ای از یک وزارتخانه دیگر وابسته باشد، مشکلات تمامی ندارد، به دیجیاتو گفت: «مرکز توسعه تجارت باید الزامات KYC را اعلام کند. در همه کجای دنیا این سیستم وجود دارد و شرکت‌هایی که الزامات را رعایت نمی‌کنند، جریمه می‌شوند. متأسفانه فضای کشور به‌جای تنظیم‌گری، به فضای اجرا تبدیل شده است و همه نهادها دوست دارند خودشان طرحی را اجرا کنند.»

او همچنین ادامه داد: «راه درست انجام اقدامات دقیقی است که هم رقابت بازار را تأمین کرده و هم سهولت کسب‌وکار را تضمین می‌کند. الزامات بالادستی نباید وارد جزئیات اجرایی شوند. در هیچ کجای دنیا شبکه پرداخت وابستگی آنی به چنین سامانه‌ای ندارد. در اتحادیه اروپا سرویسی برای KYC وجود دارد که نهادی برای Open Banking است. شرکت‌ها هم برای فعالیت خود از این نهاد مجوز می‌گیرند. اگر مجوز شرکتی هم توسط این نهاد باطل شود، به‌هیچ‌عنوان سرویسش قطع نمی‌شود، بلکه با اطلاع‌رسانی به بانک‌های سرویس‌دهنده، به آن‌ها فرصتی برای رفع اختلالات و مغایرت‌های قانونی داده می‌شود. اگر هم بخواهد قطع شود، طی یک فرایند زمان‌بر است نه به‌صورت رندوم و سیستمی. این اتفاق باعث شده است که نرخ راه‌اندازی کسب‌وکار در کشور به‌شدت کاهش پیدا کند و نوآوری از بین برود.»

1699365282 146 تداوم یک‌ساله چالش‌های اینماد اجباری صدای کسب‌وکارها را درآورد

اینماد و تداوم چالش‌ها

«مهدی عبادی»، مدیرعامل وندار نیز درباره چالش‌های اینماد به دیجیاتو گفت: «از زمانی که مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعلام کرد مشکل سامانه اینماد رفع شده، هنوز میزان صدور اینماد به حالت قبل بازنگشته است. این نشان‌دهنده این است که مشکلاتی در سایت اینماد وجود دارد.»

او در پاسخ به این سؤال که درحال‌حاضر چه مشکلاتی در این سامانه وجود دارد؟ گفت: «چیزهایی که از سمت پذیرنده‌های ما گزارش شده است، چه از توییتر و چه به‌صورت مستقیم، گویای این مورد است که برخی از کسب‌وکارها برای ورود به سامانه اینماد مشکل دارند و نمی‌توانند وارد پنل خود شوند. افرادی هم که وارد می‌شوند، برخی صفحات وب اینماد را نمی‌بینند. یعنی کارتابلی که وجود دارد و فرایند اخذ اینماد باید طی شود، برایشان نمایش داده نمی‌شود و نمی‌توانند فرایند را طی کنند.»

به گفته عبادی، علاوه بر این اختلال‌ها، ظاهراً سیستم ارسال تیکت اینماد هم مشکل دارد و عملاً کاربران نمی‌توانند پشتیبانی دریافت کنند. همچنین به‌نظر می‌رسد که در پشتیبانی تلفنی هم کسی پاسخگو نیست و عملاً نمی‌توان این مشکلات ایجادشده را پیگیری کرد. درنهایت جایی هم که باید پیامکی ردوبدل شود (برای طی فرایند اخذ اینماد) ارسال پیامک‌ها هم ظاهراً با اختلال‌هایی مواجه است.

مدیرعامل وندار معتقد است تمامی این موارد منجر به این شده که نرخ صدور روزانه اینماد کاهش یابد و درنهایت نرخ روزانه صدور درگاه پرداخت کاهش پیدا کند. درواقع اختلال‌های سامانه اینماد موجب شده است که کسب‌وکارها نتوانند کسب‌وکار آنلاین خود را راه‌اندازی کنند و آن‌هایی هم که اینمادشان منقضی شده است، نتوانند اینماد خود را تمدید کنند.

او با ذکر مثالی، آسیب‌های اختلال اخیر اینماد را بیشتر بررسی کرد: «اولویت اول دراین‌باره آسیبی است که کسب‌وکار می‌بیند. نزدیک به ۱.۵ ماه است که اینماد مشکل دارد و در این بازه خیلی از کسب‌وکارها نتوانستند فعالیت خود را آغاز کنند. شما فرض کنید یک استارتاپ که ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه جذب کرده است و باید با سرعت بالایی سرویس خود را راه‌اندازی کند، عملاً یک ماه و نیم است که فرایند کاری آن متوقف شده؛ یعنی به منابع انسانی خود حقوق پرداخت می‌کند اما درآمدی در این مدت کسب نکرده، چون نتوانسته است فعالیت کند.»

عبادی اولویت بعدی را کسب‌و‌کارهایی دانست که اینمادشان منقضی شده است و به هر دلیلی نمی‌توانند فعالیت کنند: «کسب‌وکاری که پابرجاست و درآمد دارد، فعالیتش به‌یک‌باره متوقف می‌شود، چون درگاهش بسته شده و مهم‌ترین کانال ورودی پولش بسته است. همچنین اولویت بعدی پرداخت‌یارها و PSPها هستند که متضرر می‌شوند و تراکنش از دست می‌دهند.»

عبادی با تأکید بر اینکه در کشورهای دیگر دریافت درگاه پرداخت یکی از ساده‌ترین مراحلی است که یک کسب‌وکار آنلاین طی می‌کند، گفت: «فکر می‌کنم درحال‌حاضر گرفتن درگاه پرداخت از پی‌پل حداکثر ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. حال فرض کنید یک کسب‌وکار یک ماه و نیم درگیر اینماد و گرفتن درگاه پرداخت است. این آسیب بسیار بزرگی برای کسب‌وکار است. جدای از آسیب‌های مالی، طبیعی است که این اتفاق ناامیدی در افراد و کسب‌وکارها به‌وجود می‌آورد؛ چرا یک کسب‌وکار باید آن‌قدر درگیر فرایند اجرایی اضافی شود که نتواند فعالیت خود را آغاز کند. چنین چیزی ناامیدی در ایجاد شغل در ایران به‌وجود می‌آورد و افراد را به راه‌اندازی کسب‌وکار در خارج از کشور سوق می‌دهد.»

اینماد باید دست یک تیم متخصص و بزرگ باشد

«حمیدرضا ذوالفقار»، مدیرعامل پی‌زیتو نیز با اشاره به اینکه اینماد شکل گرفت تا احتمال تخلف و کارهای خلاف قانون را کمتر کند، به دیجیاتو گفت: «این موضوع‌ها در درگاه‌های پرداخت هم صورت می‌گیرد و عملاً اینماد یک دوباره‌کاری است که نه خدمات جدیدی ارائه می‌دهد و نه کار خاصی می‌کند؛ به‌جز سنگ‌اندازی، چرا که یک شرط الزامی است. این آغاز مشکل کسب‌وکارها با اینماد است، چرا که خود دست‌اندرکاران اینماد هم می‌دانند هیچ مجوزی نمی‌تواند جلوی کار خلاف را بگیرد.»

ذوالفقاری باور دارد احراز هویتی که اینماد انجام می‌دهد هم کارآمد نیست و ده‌ها راه برای دورزدن آن وجود دارد: «من مطمئن هستم که ۱۰۰ در صد فعالین حوزه کسب‌وکار مخالف وجود اینماد اجباری هستند و مشخص نیست که چرا با وجود این همه مخالفت، دولت اصرار به ادامه فعالیت این موضوع دارد. اینماد می‌تواند یک ویژگی برای کسب‌وکارها باشد، اما اجباری‌بودن آن باعث بروز مشکلات مختلفی برای کسب‌وکارها شده است.»

او تأکید دارد که اتوماتیک شدن فرایند اینماد کار را بدتر کرده و ممکن است به‌راحتی به‌صورت سیستمی همه زحمت‌های یک مدیرعامل برای گرفتن اینماد و داشتن درگاه پاک شود: «حذف درگاه‌ها باعث می‌شود که اعتبار یک کسب‌وکار از دست برود.» ذوالفقاری مشکل جدید کسب‌وکارها با اینماد را به‌خاطر وصل‌شدن اینماد به سامانه‌های درگاه پرداخت مرتبط می‌داند: «سامانه از مردادماه که بازطراحی شده است، بیشتر اوقات مشکل داشته و معلوم نیست به‌روزرسانی این سامانه دقیقاً چه‌کار می‌کند.»

او در پاسخ به این پرسش که چرا مشکلات اینماد تمامی ندارد؟ به دیجیاتو گفت: «واضح است که کار دست فرد کاردُرست نیست. این مجموعه پروسه‌های خود را به‌درستی پیش نمی‌برد و هیچ اصولی را در کارهای فنی خود رعایت نمی‌کند. یک تیم برنامه‌نویسی درست هم پشت این قضیه وجود ندارد و معلوم نیست چه کسانی پشت ماجرا هستند. ما تا شکایت می‌کنیم هم به ما می‌گویند ما دروغ می‌گوییم، اما مستندات اشکال‌ها و اختلال‌های سامانه واضح است. این سامانه باید به وب‌سرویس‌های متنوعی وصل باشد اما همیشه این اتصالات با مشکل همراه است. چنین مجموعه‌ای که تمام کسب‌وکارها با آن درگیر هستند، نیاز به یک تیم هدایت‌کننده بزرگ و متخصص دارد.»

کمترین مطالبه ما این است که تا زمان حل مشکل سامانه اینماد، اجباری‌بودن آن برطرف شود

مدیرعامل پی‌زیتو در ادامه صحبت‌های خود افزود: «ما زورمان به اینماد نمی‌رسد، اما لااقل دولت زمانی که یک سیستم را طراحی می‌کند تا به هدفمان برسیم، باید این سیستم درست باشد. این درخواست ماست که تا زمان برطرف‌شدن حل مشکلات کنونی اینماد، باید اینماد اجباری از چرخه حذف شود. نمی‌شود یک مدیر بیاید بگوید که این سامانه مشکل ندارد و رسانه‌های دولتی هم آن را تیتر کنند و از واقعیت فرار کنیم.»

ذوالفقاری باور دارد که این حجم از انتقادات می‌تواند راهگشای این باشد که با صحبت‌کردن با تک‌تک منتقدین به مشکلات پی برد و تمام ایرادات سامانه را با یک تیم کاربلد و حرفه‌ای برطرف کرد.

1699365282 849 تداوم یک‌ساله چالش‌های اینماد اجباری صدای کسب‌وکارها را درآورد

«هادی فرنود»، مدیرعامل کاموا نیز در یک پست، اینماد را مانعی چندساله برای رشد تجارت الکترونیکی کشور معرفی کرده است. او در گفت‌وگو با دیجیاتو، با اشاره به اینکه ماهیت اینماد اجباری مانع بزرگی است، توضیح داد: «حذف الزام اینماد تنها راهی است که می‌توان سدی که مانع رشد تجارت الکترونیک است، برداشت. ماجرایی که سال گذشته هم مطرح شده بود ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد. به نظر من ناتوانی حکومت در جلوگیری از وقوع کلاهبرداری‌ها و جرایم سایبری را به‌وضوح می‌توان در سایت‌های قمار و شرط‌‌بندی دید و این یعنی اینماد عملاً هیچ تأثیری در کاهش این اتفاقات ندارد. اینماد اگر اختیاری باشد، برای جلب اعتماد خریداران چیز بدی نیست، اما اینکه الزامی برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی و گرفتن درگاه پرداخت باشد، خوب نیست.»

مسئله اینماد یکی از مسائلی است که ایرادات و چالش‌های تنظیم‌گری در ایران را آن‌هم در حوزه اقتصاد دیجیتال نشان می‌دهد؛ اقتصادی که این روزها تمام کشورها در تلاش برای رشد و ارتقای آن هستند، چرا که بدون‌شک جهان آینده جهان دیجیتال است؛ اما این مدل از اقتصاد در کشور ما با اتخاذ تصمیمات نادرست رو به نابودی می‌رود.

[ad_2]

منبع

سطح جیوه در جو زمین به‌خاطر فعالیت انسان‌ها 7 برابر شده است

سطح جیوه در جو زمین به‌خاطر فعالیت انسان‌ها ۷ برابر شده است

[ad_1]

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که سطح آلودگی جیوه در جو زمین از زمان آغاز عصر مدرن (حدود سال ۱۵۰۰ میلادی)، ۷ برابر بیشتر شده است.

دانشمندان در تحقیق خود که در ژورنال Geophysical Research Letters منتشر شده است، ادعا می‌کنند که جو زمین پیش از اینکه انسان‌ها شروع به انتشار این ماده کنند، حاوی حدود ۵۸۰ تن جیوه بوده، اما امروزه سطح جیوه اتمسفر به حدود ۴۰۰۰ تن رسیده است. تفاوت بین این دو میزان، تأثیر فعالیت‌های انسان بر افزایش آلودگی جیوه جو را نشان می‌دهد.

«السی ام. ساندرلند»، نویسنده اصلی این مطالعه از «دانشگاه هاروارد»، در بیانیه‌ای می‌گوید:

«درک چرخه طبیعی جیوه که توسط فعالیت‌های آتشفشانی هدایت می‌شود، یک هدف مهم برای سیاست‌هایی با هدف کاهش انتشار جیوه است و به ما اجازه می‌دهد تا تأثیر فعالیت‌های انسانی بر محیط‌زیست را بیشتر درک کنیم.»

خطرات جیوه برای محیط‌زیست و انسان‌ها

1699321828 528 سطح جیوه در جو زمین به‌خاطر فعالیت انسان‌ها 7 برابر

جیوه و به‌ویژه نوعی از آن با نام Methylmercury برای انسان بسیار سمی است. تقریباً همه ما روزانه تا حدی در معرض آن هستیم و ماهی و غذاهای دریایی میزان بسیار زیادی از این مواد را در خود دارند. به گفته محققان، کمتر از یک نانوگرم جیوه به‌طور معمول در یک متر مکعب هوا یافت می‌شود، اما این مقدار ناچیز حتی توسط ماهواره‌ها نیز قابل تشخیص نیست.

در طول چند وقت گذشته گزارش‌های زیادی درباره تغییرات آب‌و‌هوایی و محیط‌زیست منتشر شده است که متأسفانه اکثر آن‌ها نگران‌کننده هستند. اخیراً دانشمندان اعلام کردند که آب نیمکره جنوبی زمین به‌تدریج درحال تمام‌شدن است. صندوق جهانی طبیعت نیز هفته گذشته گفت که ۶۵۰ هزار هکتار از دشت‌های بزرگ آمریکا تنها در سال ۲۰۲۱ تخریب شده است. این گزارش‌ها، همان‌طور که محققان سازمان ملل هشدار داده بودند، نشان می‌دهد که جهان درحال نزدیک‌شدن به نقاط بحرانی محیط‌زیستی است.

[ad_2]

منبع

عذرخواهی کردن برای آرام کردن فرد خشمگین

چگونه فردی عصبانی را آرام کنیم + تکنیک‌هایی برای حفظ آرامش

[ad_1]

همه ما گاهی در خانه یا محل کار با افراد عصبانی روبه‌رو می‌شویم. در چنین شرایطی گاهی می‌توان با گفتن جملاتی یا پرت‌کردن حواس فرد او را آرام کنیم. البته همه موقعیت‌ها یکسان نیستند، بنابراین موفقیت هیچ روشی تضمین‌شده نیست. بااین‌حال در صورت هماهنگ‌شدن با شرایط و برقراری ارتباطی درست با فرد می‌توانید او را آرام کنید. در ادامه، نکات و روش‌های مفید برای آرام‌کردن فرد عصبانی را شرح می‌دهیم.

حفظ آرامش

۱. توجه به وضعیت و حال خود

مشاهده عصبانیت و پریشانی فرد دیگر شاید موجب شود که شما نیز احساس او را پیدا کنید. در این شرایط، خودتان باید آرام باشید تا بتوانید فرد عصبانی را آرام کنید. تمام بدن خود را بررسی کنید؛ مثلا توجه کنید که شانه‌های‌تان رها باشند یا نفس عمیق بکشید.

۲. پرهیز از درگیری

وقتی طرف مقابل به‌شدت عصبانی است، عصبانی‌شدن شما فقط اوضاع را بدتر می‌کند. آرامش خود را حفظ کنید تا کار به مشاجره و نزاع ختم نشود. منظور این نیست که کاملا بی‌احساس باشید، ولی اجازه ندهید که احساسات شما نیز مانند فرد عصبانی فوران کند.

یکی از راه‌های پرهیز از درگیری این است که خودپسندی را کنار بگذارید و مسائل را شخصی نکنید. طبیعی است که در برابر فردی خشمگین از خودتان یا اعتبارتان دفاع کنید، ولی باید به یاد داشته باشید که نمی‌توان با افراد بسیار عصبانی (تا زمانی که آرام نشده‌اند) منطقی صحبت کرد.

۳. نداشتن حالت تدافعی

وقتی کسی به‌اندازه‌ای عصبانی است که به‌سختی می‌تواند با لحنی آرام و ملایم حرف بزند، معمولا لحن او به‌راحتی بر شما هم اثر می‌گذارد و حالت تدافعی می‌گیرید. ولی باید بدانید که احتمالا عصبانیت او مربوط به شما نیست. احساسات فرد را از احساسات خود جدا کنید تا بتوانید به او کمک کنید.

۴. ماندن در زمان حال

افراد عصبانی معمولا رویدادها یا صحبت‌هایی از گذشته را مطرح می‌کنند، به‌ویژه اگر بخواهند که شما را نیز عصبانی کنند. با نگه‌داشتن تمرکز آنها روی زمان حال و ارائه راه‌حلی برای مشکل فعلی این تلاش آنها را خنثی کنید. سعی کنید بابت اتفاقات گذشته عصبانی نشوید.

اگر مکالمه شما به‌سمت رویدادهای گذشته منحرف می‌شود، می‌توانید چیزی مانند این را بگویید: «می‌توانیم درباره آن مسئله بعدا صحبت کنیم. به‌نظر من الان باید روی چیزی تمرکز کنیم که تو را ناراحت کرده و برای این مشکل راه‌حلی پیدا کنیم. بهتر است که هربار روی یک موضوع تمرکز کنیم.»

۵. آرام و ساکت بودن

اگر طرف مقابل فریاد می‌کشد یا خشم خود را سر شما خالی می‌کند، بهترین کار این است که آرام بمانید و چیزی نگویید. او مانند دونده‌ای است که با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌دود و برای کاهش سرعت خود به زمان نیاز دارد. یعنی باید بتواند خشم خود را خالی کند و این یعنی نباید حرف‌هایش را قطع کنید. فقط گوش دهید، نه فقط به کلماتی که می‌گوید، بلکه به احساساتی که در پس کلماتش وجود دارد. او می‌خواهد حرف‌هایش را بگوید و این تمام چیزی است که می‌خواهد. اگر صحبت می‌کنید، با صدایی آرام و ملایم حرف بزنید و اگر سکوت می‌کنید حالت چهره خنثی و زبان بدن باز داشته باشید. اگر به خشم فرد عصبانی واکنش نشان ندهید، تسلط بیشتری روی خود خواهید داشت.

البته میان اجازه‌دادن به فرد برای خالی‌کردن خشم و عصبانیت خود و قربانی آزار کلامی بودن تفاوت وجود دارد. اگر طرف مقابل شما را به‌شدت سرزنش می‌کند، با نام‌هایی بد شما را صدا می‌زند یا به‌دلیل چیزی که به شما ربطی ندارد، خشم خود را سر شما خالی می‌کند، می‌توانید جمله‌ای شبیه این جمله را بگویید: «می‌فهمم که ناراحتی و می‌خواهم کمکت کنم، ولی خواهش می‌کنم خشمت را سر من خالی نکن.»

کاهش خشم فرد عصبانی

۱. عذرخواهی‌کردن

اگر کاری انجام داده‌اید که موجب عصبانیت فرد شده است، شاید چیزی که او نیاز دارد عذرخواهی شما باشد. عذرخواهی نشانه ضعف نیست، بلکه نشان می‌دهد به احساسات طرف مقابل اهمیت می‌دهید. خوب فکر کنید؛ آیا کار اشتباهی انجام داده‌اید؟ اگر چنین است، عذرخواهی کنید. گاهی فقط با عذرخواهی شما فرد عصبانی درباره اتفاقی که رخ داده احساس بهتری پیدا می‌کند. ولی اگر کار اشتباهی انجام نداده‌اید، فقط برای آرام‌کردن فرد عصبانی عذرخواهی نکنید.

۲. پرهیز از گفتن «آرام باش»

کسی که بسیار عصبانی است، تحت‌سلطه احساسات خود قرار دارد و به بخش عقلانی مغزش دسترسی ندارد. تلاش برای استدلال‌کردن یا گفتن «آرام باش» یا «منطقی باش» معمولا آتش خشم او را شعله‌ورتر می‌کند و موجب می‌شود که احساس ناتوانی کند.

او نمی‌خواهد این جمله را بشنود، چون نمی‌تواند آرام باشد. سیستم لیمبیک (limbic system) او اختیار مغزش را در دست گرفته است و وقتی کسی در واکنش جنگ یا گریز قرار دارد، فقط روی تهدید موجود تمرکز دارد. گفتن جمله «آرام باش» او را عصبانی‌تر می‌کند، چون پیام ضمنی آن این است: «خشم تو نابجاست و نمی‌توانی آن را مهار کنی.» این به‌معنای تأییدنکردن احساسات اوست.

۳. استفاده از تکنیک‌های خوبِ گوش‌دادن

وقتی افراد احساساتی می‌شوند، دوست دارند که دیگران آنها را درک کنند. به حرف‌هایش گوش دهید، به چشم‌هایش نگاه کنید، درصورت نیاز سر تکان دهید و برای درک بهتر مسئله از او سؤالاتی بپرسید. وقتی فرد صحبت کند و احساس کند که حرف‌هایش شنیده می‌شوند، آرام می‌شود.

البته گاهی افراد عصبانی دوست ندارند که از آنها سؤالی بپرسیم و ممکن است به‌اندازه‌ای عصبانی باشند که باور نکنند کسی واقعا آنها را درک می‌کند. در این شرایط تمام سعی خود را بکنید، ولی اگر فرد در حال‌وهوای صحبت و گفت‌وگوی صمیمانه نیست، او را مجبور نکنید.

۴. تأییدکردن احساسات فرد

گاهی در پس عصبانیت، احساس دیگری مانند آزردگی، خجالت یا غم پنهان شده است. عصبانیت فرد هر دلیلی هم که داشته باشد به حرف‌هایش گوش دهید و احساسات او را تأیید کنید (بدون اینکه لزوما با او موافق باشید). از قضاوت‌کردن فرد عصبانی نیز پرهیز کنید، زیرا ممکن است که قضاوت‌کردن شما در کلمات یا زبان بدنتان به‌صورت تأییدنکردن او نمایان شود.

برای تأیید احساسات طرف مقابل می‌توانید بگویید: «حتما خیلی سخت است» یا «می‌فهمم که چقدر ناراحت شدی». ولی گفتن جملاتی مانند «فراموشش کن» یا «من هم تجربه مشابهی داشتم و از پسش برآمدم» کمکی نمی‌کند.

حتی پس از آرام‌شدن نیز ممکن است که باز هم فرد عصبانی با خشم بگوید: «می‌خواهم او را بزنم» یا «می‌خواهم شرکت را روی سرشان خراب کنم». شما نیز باید با گفتن «می‌فهمم»، «کاملا درکت می‌کنم» یا «سرزنشت نمی‌کنم» پاسخ دهید. باید به تأیید احساسات او ادامه دهید، زیرا هیچ‌کس به‌دلیل اینکه دوست دارد کسی را بزند به دردسر نمی‌افتد. البته بعدا از او بخواهید که درباره عواقب کارش فکر کند. نگویید «آنها خیلی بد هستند» یا «درست است، باید همین کار را انجام دهی» چون این بنزین‌ریختن روی آتش است. احساسات او را تأیید کنید، اما او را تشویق نکنید.

۵. همدلی

همدلی ممکن است به‌شکل درک دیدگاه یا احساسات دیگران یا احساس ناراحتی به‌دلیل گرفتاری و وضعیت بد آنها باشد. برای ابراز همدلی با فردی که عصبانی است، می‌توانید به او نشان دهید که به حرف‌هایش گوش می‌دهید و می‌فهمید که چه می‌گوید.

برای همدلی با کسی که عصبانی است سعی کنید دلیل عصبانیت او را برایش تکرار کنید، مثلا بگویید: «پس عصبانی هستی چون فکر می‌کنی که باید تمام مسئولیت‌های خانه را به‌تنهایی بر عهده بگیری.» ولی گاهی گفتن جمله «احساس تو را درک می‌کنم» طرف مقابل را عصبانی‌تر می‌کند، زیرا عقیده دارد که هیچ‌کس واقعا نمی‌تواند بفهمد که او چه احساسی دارد.

از کلمات «من» یا «تو» پرهیز کنید، زیرا کانون توجه را متوجه شخص می‌کنند یا موجب خجالت یا پریشانی طرف مقابل می‌شوند. کلی صحبت‌کردن و استفاده از ضمیر سوم‌شخص موجب می‌شود که احساسات خود را در میان بگذارید و با فرد همدردی کنید بدون اینکه در گلایه‌ها و انتقادهای شدید فرد از دیگران با او هم‌صدا شوید.

۶. سبک‌کردن جو با طنز و شوخی

برای فهمیدن اینکه آیا این روش مؤثر است یا نه، باید موقعیت را خوب بشناسید یا شناخت نسبتا خوبی از فرد عصبانی داشته باشید. شوخ‌طبعی می‌تواند با خشم مبارزه کند، زیرا فرایندهای شیمیایی بدن را تغییر می‌دهد. شوخی‌کردن یا اشاره‌کردن به چیزی خنده‌دار در موقعیت و خندیدن هر دوی شما می‌تواند شرایط را تغییر دهد و فرد را آرام کند.

۷. پرسیدن سؤالات نامربوط

پرسیدن سؤالات نامربوط موجب می‌شود که فرد بپرسد: «چی؟» مثلا می‌توانید بپرسید:‌ «برنامه‌ات برای تعطیلات چیست؟» یا «حال مادرت چطور است؟» پرسیدن این سؤالات مکثی جزئی را ایجاد می‌کند، زیرا موجب می‌شود که به پاسخ سؤال شما فکر کند. اگر احساس می‌کنید که او واکنش بدی نشان نخواهد داد، حتی می‌توانید بپرسید: «می‌خواهی یک ساندویچ بخریم؟» وقتی از شدت خشم او می‌کاهید (حتی به‌مدت چند ثانیه) بازگشت به همان نقطه برایش دشوار خواهد بود، زیرا عصبانیت به انرژی نیاز دارد.

۸. پیشنهاد انجام کاری

می‌توانید به فرد عصبانی پیشنهاد بدهید که با هم قدم بزنید یا قهوه‌ بنوشید. شما صحنه را ترک می‌کنید و کار دیگری انجام می‌دهید. گزینه‌های کمی را پیشنهاد دهید (مثلا دو گزینه) تا تصمیم‌گیری برای فرد سخت نباشد و بتواند یکی را انتخاب کند.

مغز همیشه نمی‌تواند چند کار را با هم انجام دهد، ولی وقتی که فعالیتی برای ما آشناست و به تفکر کمی نیاز دارد، مغز ما عملکرد خوبی دارد. البته هر کاری که انجام می‌دهید، فقط راهی برای دورشدن از صحنه است نه راه‌حل نهایی. این کاری است که با انجام آن فرد را از حال‌وهوای خود خارج می‌کنید.

۹. زمان‌دادن به فرد

بعضی از افراد خوش‌صحبت‌اند، ولی بعضی ترجیح می‌دهند که با احساسات خود تنها باشند. اگر صحبت‌کردن موجب عصبانیت بیشتر فرد می‌شود، به‌جای حرف‌زدن به او کمی زمان بدهید. عصبانیت بیشتر افراد پس از دست‌کم ۲۰ دقیقه فروکش می‌کند، ولی بعضی به زمان بیشتری نیاز دارند.

تلاش برای یافتن راه‌حل

۱. کمک به فرد برای بهترکردن اوضاع

اگر دلیل عصبانیت مشکلی حل‌شدنی است، شاید بتوانید به فرد کمک کنید. اگر او به‌اندازه‌ای آرام است که به دلایل و استدلال شما گوش می‌دهد، راه‌حل‌هایی را پیشنهاد دهید و برای طرح‌ریزی برنامه‌ای که شرایط را بهتر می‌کند، به او کمک کنید.

گاهی با فرد عصبانی نمی‌توان منطقی صحبت کرد. موقعیت را ارزیابی کنید تا متوجه شوید که آیا باید صبر کنید فرد به‌اندازه کافی آرام شود تا به استدلال‌های شما گوش دهد یا نه. از او بخواهید که توضیح دهد چرا عصبانی است. این‌طوری به او کمک می‌کنید که احساسات خود را بهتر درک کند.

۲. تمرکز روی آینده

هنگام درک احساس خشم، مهم است که روی زمان حال تمرکز کنید، ولی برای یافتن راه‌حل باید روی آینده تمرکز داشته باشید. تمرکز روی آینده به فرد کمک می‌کند که منطقی‌تر فکر کند و روی نتایج بهترِ ناشی از راه‌حل تمرکز کند به‌جای اینکه همچنان در خشم گذشته یا حال خود بماند.

۳. کمک به پذیرش اینکه راه‌حلی وجود ندارد

همه مشکلات یا شرایطی که موجب عصبانیت افراد می‌شوند، راه‌حل ندارند. در چنین شرایطی باید فرد را متقاعد کنید که بر احساسات خود غلبه کند.

تشخیص زمان مناسب تنها‌گذاشتن فرد

۱. رهاکردن فرد در صورتی‌ که نمی‌توانید آرام بمانید

اگر فرد شما را ناراحت می‌کند یا تحریکتان می‌کند که عصبانی شوید، در صورت امکان باید محل را ترک کنید. عصبانی‌شدن خود شما شرایط را بدتر می‌کند، بنابراین ترک‌کردن محل زمانی که عصبانی شده‌اید از بدترشدن شرایط یا درگیری جلوگیری می‌کند.

۲. تشخیص بدرفتاری

خشم و بدرفتاری یکسان نیستند. خشم از احساسات طبیعی انسان است که باید مهار شود، ولی بدرفتاری راهی ناسالم و بالقوه‌خطرناک برای تعامل با دیگران است. با استفاده از استراتژی‌های زیر می‌توانید متوجه شوید که با بدرفتاری روبه‌رو هستید نه با خشم:

  • ارعاب فیزیکی (چه منجر به خشونت واقعی شود و چه نشود)؛
  • ایجاد احساس گناه در شما؛
  • اسم‌گذاشتن روی شما یا تحقیرکردن شما؛
  • کنترل یا اجبار جنسی (sexual coercion).

۳. رفتن به جایی امن در صورت به خشونت کشیده‌شدن وضعیت

اگر رفتار فرد عصبانی تهدیدآمیز است محل را ترک کنید

اگر با فردی مواجهید که مشکل مدیریت خشم دارد و نگران امنیت خودید، فورا محل را ترک کنید و به مکانی امن بروید. خشونت خانگی چرخه‌ای مداوم است و اگر این خشونت یک بار رخ دهد، احتمالا باز هم تکرار خواهد شد. اگر فرد حالتی خشن و غیرقابل‌پیش‌بینی دارد یا شما را تهدید می‌کند، بهتر است که از او دور شوید.

جمع‌بندی

آرام‌کردن فردی عصبانی به صبر و شکیبایی زیادی نیاز دارد. وقتی کسی به‌شدت عصبانی است، شنیدن جملاتی مانند «آرام باش» فقط اوضاع را بدتر می‌کند. شنونده‌ای خوب بودن و پرت‌کردن حواس شخص عصبانی می‌تواند مفید باشد، ولی وقتی عصبانیت فرد انفجاری یا غیرقابل‌پیش‌بینی شده است، به‌جای تلاش برای استدلال‌کردن، از او فاصله بگیرید. اگر فرد عصبانی عذرخواهی شما را نمی‌پذیرد، بهتر است که کمی به او فرصت بدهید و مدتی او را تنها بگذارید.

به‌نظر شما کدام‌یک از روش‌های گفته‌شده مؤثرند؟ آیا تابه‌حال این روش‌ها را امتحان کرده‌اید؟ چه روش‌های دیگری را برای آرام‌کردن افراد عصبانی پیشنهاد می‌دهید؟

[ad_2]

منبع

چرا خواب ناکافی می‌تواند احساس درد را در بدن ما افزایش دهد؟

چرا خواب ناکافی می‌تواند احساس درد را در بدن ما افزایش دهد؟

[ad_1]

آیا تابه‌حال احساس کرده‌اید که وقتی یک شب به‌اندازه کافی نمی‌خوابید، همه‌چیز برایتان دردناک می‌شود؟ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک انتقال‌دهنده عصبی در درد ناشی از کمبود خواب دخیل است. بنابراین در هنگام کم‌خوابی یا بی‌خوابی این انتقال‌دهنده عصبی در ناحیه‌ای از مغز که مسئول حس تحرک، هوشیاری و برانگیختی است، کاهش می‌یابد.

براساس پژوهش منتشرشده در مجله نیچر، انتقال‌دهنده عصبی N-arachidonoyl دوپامین یا به‌اختصار NADA، یک اندوکانابینوئید است که بر اثر خواب آشفته، در ناحیه‌ای از مغز که مرتبط با پردازش حسی و برانگیختگی است، کاهش می‌یابد. طبق آزمایش این پژوهش، با تجویز NADA و رساندن آن به این ناحیه از مغز، درد ناشی از بی‌خوابی نیز کم می‌شود.

به‌طور کلی، مشکلات خواب در افرادی که دردهای مزمن را تجربه کرده‌اند، رایج است، اما به‌خودی‌خود داشتن اختلال خواب نیز پاسخ سیستم عصبی به محرک‌های بالقوه دردناک را تشدید و درد را بدتر می‌کند. همه بعد از بی‌خوابی انتظار سردرد و بدن‌درد را دارند، اما چون تا پیش‌ازاین علت اصلی و رابطه بین بی‌خوابی و درد مشخص نبود، درمان آن را سخت‌تر می‌کرد.

کشف رابطه خواب آشفته و احساس درد

این پژوهش جدید مکانیزم چگونگی اختلال خواب و درد شدید پس از آن را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که استفاده از سیستم اندوکانابینوئید ممکن است چرخه معیوب بین درد و کم‌خوابی را بشکند.

محققانی از ایالات‌متحده، چین و کره جنوبی آزمایشاتی را روی موش‌ها انجام دادند و دریافتند که اختلال مزمن خواب، موش‌ها را نسبت به درد حساس‌تر می‌کند. علت این حساسیت ارسال سیگنال از بخشی از مغز به نام هسته شبکه‌ای تالاموس یا TRN است. TRN در تنظیم هوشیاری نقش دارد و تصور می‌شود عملکرد آن مانند دروازه‌بانی باشد که جریان اطلاعات حسی به لایه بیرونی نورون‌ها را کنترل می‌کند.

مطالعات گذشته روی موش‌ها TRN را در حساسیت درد مرتبط دانسته بودند، بنابراین تیم جدید می‌خواست بررسی کند که آیا چنین دردی می‌تواند ناشی از بسته‌نشدن کافی چشم باشد یا خیر. موش‌هایی که ۵ روز متوالی محرومیت از خواب را پشت‌سر گذاشتند، در تست‌های طراحی‌شده برای اندازه‌گیری پاسخ به درد، حساسیت بالاتری نشان دادند.

با نگاهی به متابولیت‌های مغز، محققان دریافتند که سطح اندوکانابینوئید NADA در TRN موش‌هایی که به‌اندازه کافی نخوابیده بودند، در مقایسه با موش‌های معمولی، کمتر بود. هنگامی که تیم تحقیقاتی NADA را به TRN موش‌های محروم از خواب منتقل کردند، آن نورون‌هایی که به ناحیه تالاموس سیگنال می‌دادند فعال شدند و موش‌ها دیگر نشانه‌هایی از افزایش حساسیت به درد را نشان ندادند.

براساس نتایج این پژوهش، NADA از نظر فیزیولوژیکی مهم است و اختلال مزمن خواب منجر به کاهش سطح NADA می‌شود که زمینه‌ساز افزایش حساسیت به درد و پیری زودرس است. اندوکانابینوئیدها در بسیاری از اختلالات عصبی ازجمله بیماری پارکینسون، آلزایمر و صرع نقش دارند. به‌نظر می‌رسد که آن‌ها در تنظیم درد مزمن مرتبط با کم‌خوابی نیز نقش مهمی دارند. این تیم تحقیقاتی امیدوار است که یافته‌های آن‌ها در مورد نقش NADA به درمان‌های مؤثرتری منجر شود.

[ad_2]

منبع

کتب رفرنس اصلی برای طراحان کنکور ارشد روانشناسی چیست؟

کتب رفرنس اصلی برای طراحان کنکور ارشد روانشناسی چیست؟

[ad_1]

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

طراحان سوال کنکور ارشد روانشناسی از چه کتاب های رفرنسی استفاده می‌کنند؟ با بررسی سوالات کنکور ارشد روانشناسی سال‌های اخیر می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم.

مقالۀ حاضر با هدف کمک به داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی تدوین شده است و سعی‌شده تا به‌روزترین و مفیدترین اطلاعات در مورد انتخاب درست کتاب‌های رفرنس کنکور ارشد روانشناسی را در اختیار خواننده قرار بدهد. با بررسی سوالات کنکور ارشد روانشناسی سال‌های اخیر می‌توانیم تا حدود بسیاری نقشۀ راه طراحان کنکور را کشف کنیم، پس پیشنهاد می‌کنیم تا با خواندن ادامۀ این مقاله با اَسرار طراحان کنکور و کتاب‌هایی که تست‌های کنکور را از آن انتخاب می‌کنند، آشنا شوید.

کتاب‌های رفرنس ارشد روانشناسی برای درس روانشناسی رشد چیست؟

با تحلیل سوالات اخیر کنکور در درس رشد، به نتایج شگفت آوری رسیدیم از جمله اینکه برای کسب یک درصد مناسب برای قبولی، حتماً باید کتاب نظریه های رشد کرین را مطالعه کنید. یکی از کتاب‌هایی که به‌نظر می‌رسد همیشه کنار دست طراحان است، کتاب رشد کرین است، برای مثال طراحان کنکور ۱۴۰۲ برای طرح سوالات این درس، ۸ سوال را مستقیماً از همین منبع طرح کرده‌اند! مابقی سوالات نیز از کتاب روانشناسی رشد و تحول انسان نوشتۀ پاپالیا بوده است. پس اگر قصد این را دارید که در درس رشد، درصد بالایی را به‌دست آورید، حتماً با یک برنامه‌ریزی اصولی مطالعۀ این کتاب ها، یا خلاصه‌ای از آن‌ها را شروع کنید.

با خواندن این دوکتاب در درس روانشناسی بالینی درصد خوبی کسب کنید!

این درس دارای منابع متعدد و از قضا حجیمی است که خواندن تمام آن‌ها برای داوطلبان سخت است. ما به سراغ تجزیه و تحلیل سوالات درس روانشناسی بالینی در کنکورهای سال‌های گذشته رفتیم تا ببینیم کتاب‌های در الویت برای طراحان این درس، کدام کتاب‌ها بوده است. اگر در ذهنتان خود را دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی می‌بینید، حتما کتاب‌ روانشناسی بالینی فیرس با ترجمۀ فیروزبخت و نظریه‌های روان‌درمانی پروچاسکا سید محمدی را مطالعه کنید، جالب است بدانید که در کنکور ارشد روانشناسی سال ۱۴۰۲، با مطالعۀ این دو کتاب، ۱۰ سوال از ۲۰ سوال درس بالینی، قابل پاسخگویی بوده است و کسب درصد ۵۰ برای این درس بسیار قابل‌قبول است.

برای درس آسیب شناسی روانی چه کتابی بخوانیم؟

حال نوبت به آن رسیده است که به سراغ اساسی‌ترین درس در رشتۀ روانشناسی یعنی درس آسیب شناسی روانی برویم. تجزیه و تحلیل سوالات نشان داده است که طراحان کنکور ارشد روانشناسی به کتاب آسیب شناسی روانی گنجی اهمیت بالایی می‌دهند. این کتاب چه برای کنکور ارشد روانشناسی، چه برای دانشجویان کارشناسی این رشته، انتخاب بسیار مناسبی است زیرا با خواندن این کتاب هرآنچه را که در حیطۀ آسیب‌شناسی به آن نیاز دارید، به‌دست می‌آورید؛ درنتیجه پیشنهاد می‌شود اگر دنبال کتاب مرجعی برای درس آسیب‌شناسی روانی هستید، به‌طور قطع مطالعۀ این کتاب، انتخابی سنجیده است.

چه کتاب رفرنسی را برای آمار و روش تحقیق ارشد بخوانیم است؟

درس بعدی که اتفاقاً داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی معمولا با آن میانۀ خوبی ندارند، درس آمار و روش تحقیق است. داوطلبان بسیاری درس آمار را کنار می‌گذارند و فقط به مطالعۀ روش تحقیق می‌پردازند غافل از اینکه با انتخاب یک منبع مناسب می‌توانند آمار را از پایه به‌خوبی یاد بگیرند و در این درس به درصد خوبی برسند. به‌نظر می‌رسد چون بسیاری از داوطلبان به سوالات آمار پاسخ نمی‌دهند، این درس تبدیل به یک درس رتبه‌ساز شده‌است؛ پس مطالعۀ این درس را جدی بگیرید. برای شروع مطالعۀ آمار لازم است مبانی این درس را به‌صورت جامع و از همه مهم‌تر با زبانی ساده آموزش ببینید. برای این کار کتاب آمار و احتمالات کاربردی دلاور پیشنهاد می‌شود، زیرا این کتاب مباحث درس آمار را در قالبی جامع و ساده تدوین نموده است و حتی در اکثر دانشگاه‌ها هم تدریس می‌شود. تحلیل سوالات آمار در کنکور ارشد روانشناسی هم نشان داده است که با خواندن این کتاب و یادگیری کامل و عمیق مباحث آن می‌توان به‌سادگی به سوالات آمار در کنکور ارشد روانشناسی پاسخ داد.

کتب رفرنس پیشنهادی برای درس علم النفس چیست؟

به سراغ درس علم‌النفس می‌رویم، این درس در کنکورهای سال‌های اخیر، ۱۵ سوال را به خود اختصاص داده‌ است. سوالات این درس در کنکورهای اخیر به سمت مفهومی‌شدن گرایش داشته است و تعداد سوالاتی که صرفاً با حفظ‌کردن مطالب قابل پاسخگویی بودند، کاهش یافته است. با بررسی سوالات علم‌النفس در کنکورهای اخیر، به‌ویژه کنکور ۱۴۰۲ شاهد مورد توجه‌بودن کتاب علم‌النفس کجباف برای طراحان کنکور بودیم، به‌گونه‌ای که در کنکور ۱۴۰۲، از ۱۵ سوال علم‌النفس، ۷ سوال از این کتاب طرح شده‌بود و البته با خواندن مفهومی این کتاب امکان این وجود داشت که به سایر سوالات نیز پاسخ صحیح داد. پس اگر برای درس علم‌النفس به‌دنبال کتاب مرجع هستید، حتماً الویت خود را بر مطالعۀ علم‌النفس کجباف قرار دهید.

داوطلبان گرایش روانشناسی عمومی برای کنکور ارشد چه بخوانند؟

1699182736 449 کتب رفرنس اصلی برای طراحان کنکور ارشد روانشناسی چیست؟

داوطلبانی که قصد دارند در گرایش روانشناسی عمومی ادامه تحصیل بدهند باید به سراغ درس روانشناسی عمومی در کنکور بروند. اگر شما هم از این دسته داوطلبان هستید و به‌دنبال کتاب مرجعی می‌گردید که سوالات این درس را در کنکور پوشش بدهد، قطعاً به شما کتاب زمینۀ روانشناسی هیلگارد را معرفی می‌کنیم، جدای از مسئله کنکور نیز، این کتاب یکی از کتاب‌های مهم رشتۀ روانشناسی است و تمام دانشجویان این رشته حتماً در دروس کارشناسی خود باید این کتاب را مطالعه کنند. بررسی سوالات کنکور نشان داد که اکثر سوالات روانشناسی عمومی در کنکور از همین کتاب طرح شده است و جالب‌تر این است که همۀ سوالات درس روانشناسی عمومی در کنکور ارشد روانشناسی سال ۱۴۰۲ با کتاب زمینۀ روانشناسی هیلگارد قابل پاسخگویی بوده است.

اگر داوطلب گرایش روانشناسی تربیتی هستید؛ بخوانید!

حالا نوبت به علاقه‌مندان به گرایش روانشناسی تربیتی می‌رسد، کسانی که به کار با کودکان و نوجوانان عشق می‌ورزند، برای قبولی در این گرایش، داوطلبان باید به سوالات روانشناسی تربیتی در کنکور پاسخ بدهند، قطعاً هر کسی که در رابطه با روانشناسی تربیتی محدود اطلاعاتی هم داشته باشد، می‌داند که کتاب مرجع این درس، کتاب روانشناسی تربیتی سیف است، ما بعد از بررسی سوالات درس روانشناسی تربیتی کنکورهای اخیر هم به نتیجۀ مشابهی رسیدیم و آن این است که داوطلبانی که متقاضی گرایش روانشناسی تربیتی در کنکور هستند و به دنبال کتاب مرجع مناسبی نیز می‌گردند، حتما باید کتاب روانشناسی تربیتی سیف را مطالعه کنند، با مطالعۀ این کتاب ۱۴ سوال از ۲۰ سوال این درس، در کنکور ۱۴۰۲ قابل پاسخگویی بود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا کتاب‌های رفرنسی را که طراحان آنان را می‌پسندند و از محتوای آن کتاب‌ها برای طرح سوال استفاده می‌کنند، معرفی کنیم تا شما را در انتخاب منابع صحیح یاری رسانیم. برای این امر ما سعی کردیم تا سوالات کنکورهای ارشد روانشناسی را به کمک فایل تحلیل تک به تک سوالات کنکور مجموعۀ روان‌آموز رمزگشایی کنیم تا به این راز پی ببریم که کتاب‌های مورد علاقۀ طراحان کنکور کدام‌اند؟ اگر برای تهیۀ این کتب مستأصل هستید، می‌توانید برای تهیۀ و مطالعۀ توضیحات تکمیلی در مورد جزئیاتشان مانند اسامی، تعداد فصول و قیمت و … به سایت روان‌آموز مراجعه کنید، حسن این سایت این است که تمامی کتاب‌های معرفی شده در این مقاله را موجود دارد و با تخفیفات قابل توجه ارائه می‌کند.

[ad_2]

منبع

حافظه حسی و عملکرد آن

حافظه حسی چیست و چطور کار می‌کند؟

[ad_1]

حافظه حسی نوعی حافظه کوتاه‌مدت است که به‌وسیله حواس پنج‌گانه اطلاعات زیادی درباره محرک‌های حسی ثبت می‌کند. در این مقاله درباره انواع این نوع حافظه، ویژگی‌ها و نمونه‌های هرکدام می‌گوییم و درنهایت آزمایش معروف اسپرلینگ را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

حافظه حسی چیست؟

حافظه حسی یعنی ذخیره کوتاه‌مدت اطلاعات به‌دست‌آمده از حواس مختلف. اطلاعات مدت کوتاهی در این نوع حافظه ثبت می‌شوند تا پس از پایان محرک‌های حسی، پردازش اطلاعات امکان‌پذیر باشد. این حافظه به شما امکان می‌دهد که برداشت‌های مختصری از اطلاعات را حفظ کنید تا بتوانید جهان اطراف خود را بهتر بشناسید و با آن تعامل داشته باشید. در برخی موارد ممکن است این اطلاعات به حافظه کوتاه‌مدت منتقل شوند، اما بیشتر اوقات به‌سرعت محو می‌شوند. گرچه این نوع حافظه حافظه‌ای کوتاه‌مدت است، اثرگذاری فوق‌العاده‌ای دارد.

انواع حافظه حسی

بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه حواس پنج‌گانه‌ای هستند که به شما کمک می‌کنند دنیای اطرافتان را پردازش کنید. محققان بیشتر ۳ جنبه اصلی این حواس را بررسی و بر این اساس حافظه حسی را به ۳ دسته تقسیم کرده‌اند.

۱. حافظه نمادین

این نوع حافظه که حافظه دیداری هم نامیده می‌شود، شامل تصویری بسیار کوتاه است. حافظه نمادین معمولا حدود یک‌چهارم تا یک‌دوم ثانیه طول می‌کشد. محققان پژوهش‌های زیادی درباره این نوع حافظه انجام داده‌اند و دریافته‌اند که چشم‌ها نمی‌توانند اجسام متحرک را به حافظه دیداری منتقل کنند. این یعنی برای اینکه حافظه دیداری به‌خوبی کار کند، باید شما و جسمی که مشاهده‌اش می‌کنید ثابت باشید.

۲. حافظه پژواک

این نوع حافظه که حافظه شنیداری هم نامیده می‌شود، شامل حافظه‌ای بسیار کوتاه از صدایی شبیه به اکوست. حافظه پژواک ۳ تا ۴ ثانیه باقی می‌ماند. نمونه‌ای از این حافظه گوش‌دادن به صدای مرور فهرست و یادآوری آنهاست. حافظه شنیداری و دیداری تفاوت‌های جالبی دارند. بر اساس پژوهش‌ها، از نظر حافظه حسی شنوایی، وقتی فرد فهرستی از موارد مختلف را می‌شنود، معمولا اولین و آخرین کلمات شنیده‌شده را بیشتر به خاطر می‌آورد، اما حافظه دیداری این‌طور نیست و اگر فرد فهرستی از موارد مختلف را ببیند، به‌احتمال زیاد فقط اولین موارد را به خاطر می‌آورد.

۳. حافظه لمسی

این حافظه شامل اطلاعاتی است که از طریق لمس محرک به دست می‌آیند و تقریبا ۲ ثانیه دوام دارد.

حافظه حسی چطور کار می‌کند؟

در هر لحظه از زندگی، حواس شما دائما درباره چیزهایی که می‌بینید، می‌شنوید، می‌بویید، می‌چشید و حس می‌کنید اطلاعات زیادی دریافت می‌کنند. گرچه ممکن است اینها اطلاعات مهمی باشند، هیچ راهی برای به‌خاطرسپردن تمام جزئیاتی که در لحظه تجربه می‌کنید، وجود ندارد.

حافظه حسی چیزی شبیه «عکس فوری» از دنیای اطرافتان ایجاد می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که توجهتان را روی جزئیات مرتبط متمرکز کنید. گرچه این نوع حافظه خیلی زود محو می‌شود، به ما اجازه می‌دهد خلاصه‌وار تصوری از محرک حسی حفظ کنیم و سپس جزئیات مهم را به مرحله بعدی حافظه منتقل کنیم که به حافظه کوتاه‌مدت معروف است.

ویژگی‌های حافظه حسی

حافظه حسی نوعی فرایند خودکار و ناخودآگاه است که:

  • اطلاعات ذخیره‌شده در آن شامل جزئیات زیادی است.
  • از نظر مدت‌زمان و ظرفیت محدود است. زمان کمی طول می‌کشد و بلافاصله با اطلاعات جدید جایگزین می‌شود.
  • مخصوص حالت حسی خاص است، مثلا حافظه پژواک فقط اطلاعات شنیداری، حافظه نمادین فقط اطلاعات بصری و حافظه لمسی فقط اطلاعات لمسی را ذخیره می‌کند.

نمونه‌هایی از حافظه حسی

  • حافظه نمادین شامل موقعیت‌هایی است که پس از ازبین‌رفتن محرک حسی، همچنان تصویری در ذهنتان دارید. مثل اینکه پس از خاموش‌کردن چراغ‌قوه، همچنان تصویر مختصری از نور در حافظه شما وجود دارد.
  • نمونه‌ای از حافظه پژواک می‌تواند خاطره کوتاه صدای بوق ماشین یا صدای ساز باشد، حتی پس از قطع‌شدن صدا.
  • نمونه‌های دیگر هم شامل خاطره کوتاه چیزی است که لمسش کرده‌اید.

در هر نمونه، حافظه کوتاه‌مدت به شما امکان می‌دهد محرک حسی را تشخیص دهید و پردازش کنید.

آزمایش‌های اسپرلینگ درباره حافظه حسی

جورج اسپرلینگ روان‌شناسی است که اولین بار در دهه ۱۹۶۰ مدت‌زمان حافظه حسی را آزمایش کرد. در این آزمایش، شرکت‌کنندگان به صفحه‌ای خیره شدند و ردیف‌هایی از حروف انگلیسی به‌مدت چند ثانیه به نمایش درآمدند و سپس محو شدند. بلافاصله پس از محوشدن حروف، شرکت‌کنندگان هر تعداد حروف را که می‌توانستند به خاطر بیاورند، تکرار کردند. گرچه بیشتر شرکت‌کنندگان فقط می‌توانستند ۴ یا ۵ حرف را به یاد بیاورند، بسیاری از آنها معتقدند بودند که همه حروف را دیده‌اند و فقط آنها را یادشان نمانده است.

اسپرلینگ با الهام از این آزمایش، نسخه‌ای متفاوت از آن را تکرار کرد. ۳ ردیف حروف که هرکدام شامل ۴ حرف بودند به‌مدت چند ثانیه به شرکت‌کنندگان نشان داده شدند، اما بلافاصله پس از محوشدن حروف، صداهایی با تن بلند، متوسط و کم پخش شدند. افرادی که صدای بلند را شنیده بودند، حروف ردیف بالا، افرادی که صدای متوسط را شنیده بودند، حروف ردیف میانی و کسانی که صدای کم را شنیده بودند، حروف ردیف پایین را تکرار کردند.

اسپرلینگ دریافت که هرچه فاصله زمانی محوشدن حروف و پخش صدا افزایش یابد، دقت به‌خاطرآوردن حروف کاهش می‌یابد. در حقیقت حافظه بصری پس از پخش صدا جای خود را به حافظه شنیداری داده بود و این به‌یادآوردن حروفی را که در حافظه بصری ذخیره شده بودند، غیرممکن می‌کرد.

شما بگویید

نظر شما درباره این نوع از حافظه چیست؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

منبع

1 119 120 121 122 123 132