صدمهپذیری در قلب خردهفروشی: دعوا سایبری M&S و خطر صدمه دائمی_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
یک ماه بعد از یک دعوا سایبری پرهزینه به یکی از مشهورترین خردهفروشان بریتانیا، مارکز اند اسپنسر تا این مدت خرید آنلاین را به علت برتری دادن به ایمنی بر شدت، احیا نکرده است، در حالی که خردهفروشان در سراسر جهان برای تحکیم دفاع خود عجله دارند. به حرف های تحلیلگران، دعوا به M&S با قدمت ۱۴۱ سال به گمان زیادً تا بحال بیشتر از ۶۰ میلیون پوند (۸۰ میلیون دلار) سود از دست رفته برای آن به همراه داشته است. این چنین بیشتر از ۱ میلیارد پوند از قیمت بازار سهام M&S کاسته است. هکرها این چنین به کو-اپ و هارودز در بریتانیا دعوا کردهاند و گوگل هفته قبل خبرداد که مسئولان این حملات شرکتهای آمریکایی را مقصد قرار دادهاند.
به نقل از سرویس هک و امنیت رسانه اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به حرف های فردی مطلع از عکس العمل M&S به این دعوا، تا بحال M&S از تمایل مشتریان برای خرید حضوری به جای آنلاین شگفتزده شده است، اگرچه دلواپس است که صبر مشتریان به سر آید. این فرد او گفت که سیستمها هر روز در حال برگشت آنلاین می باشند، اما این شرکت ایمنی را بر شدت برتری میدهد. این فرد که به علت حساسیت نوشته نخواست نامش آشکار بشود، نمیدانست چه وقتی خواست آنلاین لباس از سر گرفته خواهد شد. M&S در رابطه حادثه سایبری که در ۲۲ آوریل آشکار کرد، زیاد کم سخن بگویید کرده است. سه روز سپس، خواستهای لباس و لوازم خانگی از طریق وبسایت و برنامه خود را متوقف کرد و هفته قبل خبرداد که برخی از اطلاعات شخصی مشتریان در این دعوا سرقت شده است.
تحلیلگران سایبری و مدیران خردهفروشی انها گفتند که این شرکت قربانی یک دعوا باجافزاری شده است، از پرداخت باج خودداری کرده است – مطابق پیشنهاد دولت – و در حال تلاش برای نصب مجدد همه سیستمهای رایانهای خود است. سخنگوی M&S از اظهار نظر در رابطه دعوا سایبری خودداری کرد و او گفت که به این شرکت پیشنهاد شده است که اظهار نظر نکند. با آفلاین شدن سیستمها، برخی از محصولات پوشاک، لوازم خانگی و مواد غذایی در فروشگاهها در دسترس نبودند. تا روز پنجشنبه، سیستم پیشبینی سهام مواد غذایی M&S مجدد فعال شد و جریانهای عادی از مراکز توزیع به فروشگاهها برگشت. این شرکت خبرداد که دسترسی به محصولات هر روز بهتر میبشود.
نیل ثاکر، مسئول جهانی حریم خصوصی و حفاظت از دادهها در شرکت امنیت سایبری نتاسکوپ، او گفت که M&S حق دارد زمان بگذارد. او اظهار داشت که آنها میخواهند کار را درست انجام بدهند تا به وضعیتی بهتر از آنچه قبلاً داشتند بازگردند. رسانهها یک گروه هکری به نام Scattered Spider را که باجافزاری را از گروهی به نام DragonForce مستقر میکند، مسئول این دعوا دانستهاند.
یک منبع به رسانه ها او گفت که حداقل از دو حساب کاربری M&S متعلق به کارمندان Tata Consulting Services به گفتن بخشی از این رخنه منفعت گیری شده است. TCS که خدمات فناوری اطلاعات را به این خردهفروش اراعه میدهد و میز پشتیبانی آن را مدیریت میکند، از اظهار نظر خودداری کرد. دو مدیرعامل خردهفروشی در بریتانیا، یک مدیرعامل اسبق خردهفروشی و دیگر منبع های صنعت خردهفروشی و سایبری به رسانه ها انها گفتند که همه شرکتها به فوریت در حال بازدید سیستمهای امنیتی خود می باشند. برای M&S که قبل از دعوا سایبری کارکرد نیرومندای داشت، نگرانی نه تنها از دست دادن تجارت و قیمت بازار سهام، بلکه خطر صدمه دائمی به برندی است که YouGov سال قبل آن را بهترین برند بریتانیا رتبهبندی کرد.
تریسی وولف، یک طراح داخلی ۶۲ ساله، روز چهارشنبه او گفت که در حال جستجو برای شلوار برای پدرش در رقیب Next می بود چون نتوانسته می بود آنها را به طور آنلاین از M&S خواست دهد و کارکنان نتوانسته بودند بگویند که آیا آنها در فروشگاهها حاضر می باشند یا خیر. او در بیرون یک فروشگاه بزرگ M&S در استراتفورد، شرق لندن او گفت که به نظرش یک شرکت بزرگ با این سابقه طویل باید تا الان این مشکل را حل کرده باشد. M&S که نزدیک به ۶۴۰۰۰ کارمند و ۵۶۵ فروشگاه دارد، از تعیین کمیت تأثیر مالی تا بحال خودداری کرده است چون از فروش محصولات تازه فصل جا مانده است. فروش آنلاین طبق معمولً نزدیک به یک سوم فروش پوشاک و لوازم خانگی را راه اندازی میدهد.
یک مدیرعامل خردهفروشی در بریتانیا بینشی در رابطه آنچه M&S امکان پذیر به آن فکر کند اراعه داد. او به رسان ها او گفت که M&S به گمان زیادً معتقد بوده است که میتواند دادهها را بازیابی کرده و سیستمهای خود را بدون تحمل خسارت مالی زیاد بازسازی کند. اما بعد از گذشت یک ماه این ریسک اکنون دلنشین شده است. او او گفت خطر این است که اگر M&S اکنون تصمیم به پرداخت باج بگیرد هکر خواهد دانست که M&S در مشکل است و میتواند قیمت را بالا ببرد و زمان خرید وفروش با جنایتکاران هیچ تضمینی برای برگشت دادن سیستمها وجود ندارد. این مدیرعامل خردهفروشی او گفت که از یک خردهفروش بریتانیایی هک شده که نامش را آشکار نکرد و ۱۰ میلیون پوند باج پرداخت کرده و سیستمهایش را بعد گرفته است خبر دارد.
با طویل شدن این بحران مشکلات M&S افزایش خواهد یافت. تحلیلگران انها گفتند که کارکنان فروشگاه سخت تلاش کردهاند تا تجارت را نگه داری کنند اما اگر مدیریت نتواند جدول وقتی برای برگشت به حالت عادی کسبوکار اراعه دهد روحیه آنها صدمه خواهد دید. M&S این چنین امکان پذیر تعهداتی در روبه رو برندهایی که در وبسایت آن تجارت میکنند داده باشد که قادر به انجام آنها نباشد. تا روز سهشنبه کیت کالورت تحلیلگر Investec تخمین زد که نزدیک به ۶۸ میلیون پوند خواست آنلاین از دست رفته و ۱۷ میلیون پوند دیگر اگر خواست آنلاین تا ۲۱ مه که M&S نتایج سالانه خود را گزارش میکند هم چنان قطع باشد از دست خواهد رفت.
با دقت به نیاز M&S به برگشت به فرآیندهای دستی زیاد تر هزینههای نیروی کار و هزینههای ضایعات مواد غذایی نیز به گمان زیادً افزایش یافته است و این گروه با چشم انداز فروش بزرگتر از حد معمول آخر فصل پوشاک با تخفیفهای عمیقتر برای پاکسازی سهام روبرو است که به طور بالقوه حاشیه سود را افت میدهد. تحلیلگران دویچه بانک نرخ خسارت سود نزدیک به ۱۵ میلیون پوند در هفته را تخمین میزنند. آنها انها گفتند که بیمه سایبری به گمان زیادً زیاد تر تأثیر را پوشش میدهد اما این طبق معمولً محدود به زمان است. دیگر خردهفروشان بریتانیایی فقط امیدوارند که قربانی بعدی نباشند. ثاکر او گفت اگر این اتفاق برای M&S بیفتد امکان پذیر برای هر فردی اتفاق بیفتد.
دسته بندی مطالب