حقیقت تلخ: همه از کلمات مختصر شده در مکالمه متنی متنفرند

حقیقت تلخ: همه از کلمات مختصر شده در مکالمه متنی متنفرند_سیاه پوش


نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

«س چ خبر؟ خبی؟ پیش ما بیا.» این روزها، پیامک‌های مختصر‌شده زیاد ترویج یافته‌اند. در نگاه اول، به نظر می‌رسد که طرفداران این نوع مطلب‌ها، جوانان و دهه نودی‌ها باشند. اما پژوهش‌ها نشان خواهند داد حتی این گروه سنی هم از دریافت کلمات مختصر‌شده در مکالمه متنی خوش‌شان نمی‌آید.

به‌تازگی پژوهشی در مجله علمی Experimental Psychology: General چاپ شده که اذعان می‌کند ۹۹.۳ درصد مردم از عبارات و جملات مختصر‌شده در مکالمات متنی منفعت گیری می‌کنند. تصورشان هم این است که با این کار در زمان‌شان صرفه‌جویی می‌کنند!

برای مثال، به جای این که بگویند: «متأسفانه امروز نمی‌تونم ببینمت»، می‌گویند: « امرو نمت بینمت.»

دیوید فنگ، نویسنده مقاله، پرسشی نقل می‌کند: آیا این عادت علترشد ارتباطات دیجیتال می‌بشود یا افت آن‌ها؟ خود او، همیشه عبارات و جمله‌ها را به‌صورت کامل تایپ می‌کند؛ چون دلواپس است که طرف مقابلش فکر کند به‌قدر کافی، به او بها نمی‌دهد و برایش زمان نمی‌گذارد. فنگ برای بازدید ایده خود، هشت آزمایش انجام داد که حتی خودش هم از دیدن نتایج آن‌ها، شوکه شد!

آخرین مطالب
ادامه مطلب
سامسونگ تاریخ رونمایی از گلکسی زد فولد ۶ و زد فلیپ ۶ را اظهار کرد_سیاه پوش

همه گروه‌های سنی از مطلب‌های مختصر‌شده متنفرند!

در تحقیق دکتر فنگ اشکار شد که حق با اوست! مختصر‌کردن عبارت‌ها در مکالمه متنی، حس نبوده است صمیمیت به گیرنده منتقل می‌کند. گیرنده با دریافت مطلب‌های مختصر‌شده، پاسخی مختصر‌تر و تعداد جواب‌های کمتری می‌فرستد.

فنگ و نویسندگان مقاله، تحقیق را دور از هر پیش‌فکر جانبدارانه اغاز کردند. آن‌ها در نظر گرفتند که نویسنده مطلب‌های مختصر‌شده، تصمیم بی‌توجهی به گیرنده را ندارد؛ بلکه می‌خواهد آسوده و دسترس‌پذیر به نظر برسد و حس راحتی بیشتری به فرد روبه رو بدهد.

در این پژوهش، هشت آزمایش روی هزاران نفر انجام شد. این پژوهشگران، مکالمات افراد را در دو اپلیکیشن تیندر و دیسکورد تجزیه و تحلیل کردند. نتیجه چه شد؟ این که گیرنده مطلب طبق معمولً به فردی که عبارت‌های مختصر‌شده می‌فرستد، جواب نمی‌دهد یا اطلاعات تماس خود را با وی به اشتراک نمی‌گذارد.

پژوهشگران از شرکت‌کنندگان خواستند که به متن مکالمه با دوستان و آشنایان خود نیز امتیاز دهند. شرکت‌کنندگان باور داشتند که مطلب‌های مختصر‌شده از سمت آشنایان نیز حس صمیمیت و کم‌تری متبادر می‌کند و به همین علت، تمایل چندانی نداشتند که به آن مطلب‌ها جواب دهند.

مسئله دلنشین این می بود که گروه‌های سنی دیگر نیز نظر شبیهی در این باره گزارش دادند: از نسل زد زیرک و امروزی گرفته (متولدین دهه ۷۰ شمسی که در عصر دیجیتال متولد شدند) تا نسل قدیمی که حتی معنی نیمی از این کلمات مختصر‌شده را فهمید نمی‌شدند. با این که امکان پذیر فکر کنید این دسته کلمات و عبارات، مدرن و جوان‌پسند می باشند اما در حقیقت، جوان‌ها هم علاقه‌ای به آن‌ها ندارند.

ادامه مطلب
رابطه بنفیت چیست؛ هرآنچه باید بدانید

فنگ در این باره می‌گوید: «جوان‌ها هم به‌اندازه بزرگ‌ترها، از عبارات مختصر‌شده دل خوشی ندارند. هر دوی این گروه‌های سنی، از عبارات متنی مختصرشده بدشان می‌آید.»

علت عکس العمل منفی به مطلب‌های مختصر شده چیست؟

به گمان زیادً پای نظریه مبادله اجتماعی در بین است. «نظریه مبادله اجتماعی»، یک باور رایج است که پایداری ارتباطات را منوط به نگه داری اعتدال بین هزینه و منفعت آن می‌داند.

مطابق این نظریه، مقدار اندوخته‌گذاری یکی از طرفین ربط، مستقیماً بر تلاش فرد روبه رو تأثیر می‌گذارد. بعد اگر حس کنید که فرد روبه رو در ربط متنی چندان زحمتی برای نوشتن به خود نمی‌دهد، به گمان زیاد، ربط‌تان را مطابق با همین روال، تنظیم و مدیریت می‌کنید؛ چرا که در نهایت، هر شکل ربط، نوعی رفت و آمد یا بده و بستان است.

معایب منفعت گیری از مطلب‌های متنی مختصر شده چیست؟

حقیقت تلخ همه از کلمات مختصر شده در مکالمه متنی

اگر به هر دلیلی، دوست دارید در مکالمات متنی از عبارت‌های مختصر‌شده منفعت گیری کنید، برای مثالً اگر می‌خواهید با فردی صمیمی شوید یا باحال به‌نظر برسید، حواستان باشد که نیاز نیست سبک مطلب‌های‌تان را کاملاً تحول دهید.

دکتر فنگ نظر می‌کند به‌جای این که از سبک نوشتاری‌تان کاملاً اجتناب کنید، دقت کنید که گیرنده چه فردی است. برای مثال، افزایش یک‌درصدی منفعت گیری از کلمات مختصر‌شده در اپلیکیشن دوستیابی تیندر، میانگین طول مکالمه را ۷ درصد افت داد. به عبارت دیگر، هر چه مکالمه دو غریبه که در تیندر با هم آشنا شده‌اند، مختصر‌تر باشد، تمایل کمتری به تشکیل ربط قوی بین آن‌ها وجود دارد.

ادامه مطلب
مشخصات گوشی تاشو موتورولا ریزر 50s انتشار شد؛ اراعه رسمی به‌زودی_سیاه پوش

بعد یکی از پیامدهای منفعت گیری از عبارت‌های مختصر شده این است که ربط بین افراد، به آن اندازه جدی گرفته نمی‌بشود.

امکان پذیر حتی صمیمی‌ترین اشخاص نیز از متن غیر رسمی مطلب‌تان خوش‌شان نیاید. در یکی از آزمایش‌های دکتر فنگ، پژوهشگران از شرکت‌کنندگان خواستند که دو فکر متفاوت درمورد گیزنده مطلب را امتحان کنند: یک بار فکر را بر این بگذارند که گیرنده مطلب‌ها دوست صمیمی‌شان است و یک بار دیگر، فکر را بر این بگذارند که گیرنده مطلب، فامیل دور است. نتیجه این شد که حتی دوستان صمیمی نیز عبارت‌های مختصر‌شده را نشانه نبوده است صداقت و صمیمیت برداشت می‌کنند. ادامه‌دار شدن این روال می‌تواند به روابط ضربه بزند.

پژوهشی دیگر به این نتیجه رسید که آدم‌ها به کیفیت مکالمات‌شان بها خواهند داد و دوست دارند مبادلات متنی بافکر و باملاحظه‌ای داشته باشند که نشان‌دهنده ربط قوی بین آن‌ها باشد. فنگ در این باره می‌گوید: «اگر نتوانید خوب مطلب بفرستید، روابط جاری‌تان هم به خطر می‌افتد!»

اکنون فکر کنید می‌خواهید به پیک اسنپ‌فود مطلب بدهید. اگر در این چنین موقعیتی از عبارات و کلمات مختصر‌شده منفعت گیری کنید، چه خواهد شد؟ به گمان زیادً پیک آزرده‌خاطر نخواهد شد. شما هم تصمیم ندارید ربط خاصی را با این فرد نگه داری کنید. اما اگر بخواهید به همکار یا شریک عاطفی تازه خود مطلب دهید، بهتر است جانب احتیاط را مراعات کنید و کمتر از عبارات مختصر‌شده منفعت گیری کنید.

ادامه مطلب
ایلان ماسک از مذاکره برای افزودن میدجرنی به چت‌بات Grok خبر داد

مطلب‌های مختصر شده و زحمت بی نتیجه‌ای با خیال سهل‌گیری

1740845097 674 حقیقت تلخ همه از کلمات مختصر شده در مکالمه متنی.webp

میشل دروین، استاد روانشناسی در دانشگاه پوردو فورت وین است. او به قابلیت پیش‌بینی متن در کیبورد تلفنهای هوشمند اشاره می‌کند. او می‌گوید این قابلیت چنان پیشرفت کرده که کافی است یکی دو سخن از هر کلمه‌ای را تایپ کنید تا کلمه یا حتی عبارت کامل را به شما نظر کند. به‌حرف های او، اکنون، نوشتن مطلب نیاز به هیچ زحمت خاصی ندارد و به همین علت، نمی‌توان او گفت که کلمات مختصر‌شده در مکالمات متنی، با مقصد صرفه‌جویی در زمان منفعت گیری خواهد شد.

پروفسور دروین می‌گوید: «این سطح از آسان‌گیری، نیاز به مقداری زحمت‌کشیدن دارد!» و معتقد است که این نوع مطلب‌دادن، نشان‌دهنده روحیه به‌شدت آسان‌گیر یا حذف به عمد حروف کلمات است. برای مثال، اگر بنویسید «نمت»، گوشی شما قطعاً کلمه کامل «نمی‌تونم» را به‌طور خودکار جانشین آن می‌کند؛ دست‌کم تا وقتی که بالاخره با استمرار و تکرار چندباره، به فرم تازه کلمه عادت کند.

در پژوهش فنگ، انگیزه افراد در منفعت گیری از کلمات مختصر‌شده بازدید نشد اما دروین نظر دارد که افرادی که عمداً کلمات را نصفه و نیمه تایپ می‌کنند، تصمیم دارند نوعی روحیه بی‌قید و رها و بی‌خیال از خود به نمایش بگذارند. او می‌گوید: «اگر بخواهید به فرد روبه رو نشان دهید که چیزی را زیاد جدی نمی‌گیرید و مکالمه برایتان یک چیز معمولی و غیر جدی است، منفعت گیری از کلمات مختصر شده می‌تواند مناسب باشد.»

ادامه مطلب
محرومیت جنسی؛ علائم، علت، راه درمان

اما اگر می‌خواهید تأثیر خوبی از خود به جای بگذارید، سمت این کار نروید. افرادی که شناختی از آن‌ها نداریم، ما را زیاد راحت قضاوت می‌کنند و واژگانی که منفعت گیری می‌کنیم، نقش مهمی در نمایش شخصیت ما ایفا می‌کنند. با دقت به این که مطلب‌دادن نقش مهمی در ارتباطات عصر مدرن بازی می‌کند، ملزوم است عادت‌های نوشتاری خود را مرور کنید و به این بیندیشید که آیا خود را به خوبی اراعه می‌کنید؟

به حرف های دروین: «اگر مطلب‌هایتان را درست بنویسید، می‌توانید حسن نیت خود را در ارتباطات اجتماعی‌تان به خوبی تحکیم کرده و این ارتباطات خوب را نگه داری کنید.»

آیا مطلب‌های مختصر شده می‌فرستید؟

شما هم در مطلب‌های‌تان طبق معمولً از کلمات و عبارات مختصر‌شده منفعت گیری می‌کنید؟ اگر اینطور است، آیا به‌خاطر صرفه‌جویی در زمان، مطلب‌تان را مختصر می‌کنید یا علت فرد دیگر دارید؟ لطفاً نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان «چطور» در بین بگذارید.

منبع: time

گامی برای تسلط شما بر توانایی‌های برقراری ربط


دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی