فروش سالانه فروشگاههای اینستاگرامی چه مقدار است؟ (آخرین آمار اسفند ۱۴۰۳)_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
در سالهای تازه، فروشگاههای اینستاگرامی در ایران به یکی از قطبهای مهم تجارت آنلاین تبدیل شدهاند. گزارشها و دادههای تازه نشان خواهند داد که این بازار، علیرغم چالشهای حاضر همانند فیلترینگ، تا این مدت در حال رشد است و آمارهای قابل توجهی را به ثبت رسانده است. در این به فروش سالانه فروشگاههای اینستاگرامی در سال ۱۴۰۳ گزارش نگاهی داریم.
برآورد پادرو: فروش ۷۵ هزار میلیاردی فروشگاههای اینستاگرامی
پلتفرم «پادرو»، که یکی بازیگران مهم فروش در اینستاگرام است، تخمین زده که مقدار فروش سالانه فروشگاههای اینستاگرامی در ایران نزدیک به ۷۵ هزار میلیارد تومان است. مدیر عامل این این پلتفرم در او مباحثه با زمیت اظهار کرده که تعداد فروشگاههای فعال در اینستاگرام به نزدیک به ۷۰۰ هزار فروشگاه میرسد. این خبر نشاندهنده رشد دیدنی و گسترش سریع این نوع کسبوکارها در ایران است. این آمار در حالی است که پادرو از رشد ۲۰۰ درصدی حجم فروش فروشگاههای فعال خود طی سالهای تازه خبر میدهد.
بازار خردهفروشی اینستاگرامی در سال ۱۴۰۳
آن طور که حرف های شد مطابق گزارشهای پادرو، حجم بازار خردهفروشی در اینستاگرام در سال ۱۴۰۳ به بیشتر از ۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که در صورت نبوده است فیلترینگ، این رقم میتوانست به ۹۰ هزار میلیارد تومان نیز برسد.
مرکز ملی فضای مجازی
بر پایه گزارشهای مرکز ملی فضای مجازی، بازار فروشگاههای اینستاگرامی در ایران به قیمت ۷۰ هزار میلیارد تومان میرسد. این آمار قبول میکند که اینستاگرام به یکی از با اهمیت ترین بسترهای تجارت آنلاین در سرزمین تبدیل شده و روال رو به رشدی را توانایی میکند.
گزارشهای دیگر
در سال ۱۴۰۰، بیشتر از ۴۱۵ هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام فعال بودهاند که گردش مالی آنها بین ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان در سال تخمین زده میبشود. این رقم های به خوبی نشاندهنده گسترش دیدنی فروشگاههای آنلاین در بستر اینستاگرام و رونق تجارت اجتماعی در ایران است.
چالشها و محدودیتهای فروش اینستاگرامی
علیرغم پیروزیهای دیدنی، بازار فروشگاههای اینستاگرامی با چالشهای بسیاری روبرو است. فیلترینگ شبکههای اجتماعی از پاییز ۱۴۰۱ تأثیر بسیاری بر این بازار گذاشته است. مطابق گزارشها، حجم فروش فروشگاههای اینستاگرامی بعد از فیلترینگ به طور موقت افت یافت، اما با گذشت زمان، این فروشگاهها توانستهاند کم کم بازیابی شوند و حجم فروش خود را به بیشتر از ۳ برابر سطح آبان ۱۴۰۱ برسانند. همین امروز هم ما ناظر انواع تبلیغات در اینستاگرام برای کسبوکارها هستیم.
مشکلات فنی و اقتصادی
بعد از اعمال قوانین تازه برای دسترسی به درگاههای بانکی، نرخ تراکنشهای ناموفق در پلتفرم پادرو به ۶۷ درصد رسید. این نشاندهنده مشکلات زیاد در فرآیند خرید آنلاین است. علاوه بر این، با دقت به افزایش قیمتها و افت قوت خرید، متوسط تعداد کالاهای هر سبد خرید از ۳ عدد به کمتر از ۲ عدد افت یافته است.
پتانسیلهای بازار ایران در قیاس با کشورهای همسایه
پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو، اشاره کرده که بازار خردهفروشی ایران شباهتهای بسیاری با بازار ترکیه دارد و در صورت از بین بردن مانع ها همانند فیلترینگ و کیفیت پایین اینترنت، ایران میتواند به رشد بیشتری دست یابد. به حرف های پورپزشک، اگر این مشکلات حل بشود، سهم خردهفروشی آنلاین ایران میتواند حداقل دو برابر رقم جاری باشد. شواهد نیز مشخص می کند که در بازار جاری نیز میتوان با تکیه بر اصول تبلیغات در اینستاگرام درآمد خوبی کسب کرد.
اینستاگرام؛ فیلتر اما مهم
این آمارها به وضوح نشاندهنده نقش پررنگ اینستاگرام در اکوسیستم تجاری ایران است و به نظر میرسد که این روال تا این مدت ادامه خواهد داشت. فروشگاههای آنلاین در اینستاگرام زمانهای جدیدی برای گسترش و افزایش فروش دارند، به شرط این که فروشندگان جلب رضایت خاطر مشتریان با اینستاگرام را بلد باشند.
دسته بندی مطالب