۳ درس تاجران جاده ابریشم برای استارتاپها_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
جاده ابریشم، مسیر افسانهای اقتصاد دنیا می بود که بیشتر از ۶۴۰۰ کیلومتر طول داشت و شرق و غرب دتیا را به هم متصل میکرد. اما این راه تنها جادهای برای مبادله ابریشم، ادویهجات و کالاهای لوکس نبوده است؛ بلکه بستر خلاقیت، نوآوری و حل قضیه می بود. فکر کنید تاجران آن دوران، با همه چالشهای ناشی از سفرهای پرخطر، عدم ارامش مالی و مشکلات ارتباطی بین فرهنگهای متفاوت، چطور مسائل خود را حل میکردند؟ نگاه به روش آنها تا این مدت هم درسآموز است؛ به خصوص برای استارتاپها.
در این نوشته چطور، میخواهیم سه درس مهم را که تاجران جاده ابریشم برای فضای استارتاپی مدرن را بازدید کنیم. ما میخواهیم ببینیم این ایدههای چطور به کار استارتاپها میآید.
۱. به اشتراکگذاری منبع های: همبستگی برای پیروزی
فکر کنید که در دل بیابانهای گسترده یا کوهستانهای سخت، باید تنها و بدون همراه به سمت مقصد حرکت کنید. خطرات از هر سو شما را در بر گرفتهاند. تاجران جاده ابریشم هم با این چنین شرایطی روبرو بودند. راهحل آنها در این شرایط چه می بود؟ سفر در قالب کاروانها!
تعداد بسیاری تاجر، با همراهی تعدادی حیوان و کارگر، میتوانستند هزینههای سفر همانند راهنما، مترجم و نگهبان را تقسیم کنند و از حملات راهزنان در امان بمانند. به این ترتیب، هر تاجر میتوانست بر نقاط قوت خود تمرکز کند؛ یعنی خرید و فروش کالاهای تخصصی خود.
این درس برای استارتاپهای امروزی نیز زیاد سودمند است. یک استارتاپ در مرحله های اولیه همه منبع های ملزوم برای راهاندازی یک کسبوکار کامل را ندارد. در این چنین شرایطی چرا از زمانهای به اشتراک گذاشتن منبع های منفعت نبریم؟ برای مثالً:
- منفعت گیری از فضای کار اشتراکی به جای اجاره دفتر کار اختصاصی
- همکاری با فریلنسرها و پیمانکارها برای فعالیتهای غیرمتمرکز
- منفعتگیری از نرمافزارهای متنباز
- شرکت در برنامههای شتابدهنده استارتاپ برای دریافت مشاوره و راهنمایی
۲. اعتمادسازی: روابط اندوخته واقعی تاجر
در جهانی که هر روز با افراد و فرهنگهای متفاوت ارتباط داریم، مطمعن اصل اساسی پیروزی است. تاجران جاده ابریشم میدانستند که بدون تشکیل رابطهای قوی و مبتنی بر مطمعن، تجارت آنها ناکامی میخورد. آنها با نشان دادن حسن نیت، احترام به آداب و رسوم محلی و اراعه خدمات شخصیسازی شده، روابطی مستحکم با مشتریان و شرکای خود میساختند.
در دنیای مدرن، استارتاپها نیز باید بر اعتمادسازی با مشتریان، اندوختهگذاران و شرکای تجاری تمرکز کنند. روابط قوی و دوستانه میتواند در زمانهای بحرانی، از جمله مشکلاتهای نقدینگی یا چالشهای فنی، پشتیبانی هر کسبوکاری باشد. بعد به یاد داشته باشید:
- نظرات و بازخوردهای مشتریان را جدی بگیرید
- ربط صمیمی و مداوم با شرکا و تامینکنندگان برقرار کنید
- قیمت واقعی هر رابطه را بشناسید؛ چرا که اندوختههای واقعی شما می باشند
۳. مدیریت موجودی: بهینهسازی برای سودآوری زیاد تر
یکی دیگر از درسهای مورد قیمت تاجران جاده ابریشم، مدیریت هوشمند موجودی کالا می بود. آنها از کالاهایی با قیمت بالا و حجم کم، همانند ابریشم، منفعت گیری میکردند تا حداکثر سود را با حداقل هزینه و وزن به دست آورند. این استراتژی به آنها پشتیبانی میکرد تا در شرایط سخت، هم چنان سودآور باشند و هزینهها را افت دهند.
امروزه، استارتاپهای تولیدی محور نیز میتوانند از این روش سود ببرند. کسبوکارها با تمرکز بر محصولاتی با حاشیه سود بالا، قبل از ورود به بازارهای پرحجم اما با حاشیه سود پایین، میتوانند منبع های خود را بهینه کرده و کم کم گسترش یابند. منفعت گیری از تکنیکهای مدیریت موجودی و روشهای تشکیل بهزمان (Just-in-Time) میتواند به افت هدررفت منبع های و هزینههای اضافی پشتیبانی کند.
درسهایی از دیروز برای امروز
تاریخچه جاده ابریشم مشخص می کند که حتی در شرایط زیاد دشوار، با خلاقیت و همکاری میتوان بر چالشها پیروز شد. به اشتراک گذاشتن منبع های، اعتمادسازی و مدیریت بهینه موجودی تنها چند نمونه از درسهایی است که میتوان از تجارت کهن گرفت. اگر به این نکات دقت کنید، مسیر پیروزی شما هم همانند مسیر پر پیچ و خم جاده ابریشم، سرشار از زمانهای طلایی خواهد می بود.
شما از روشهای کلاسیک کسبوکار و تجارت چه درسی گرفتید؟ چه مسئلهای از دنیای قدیم برای شما سودمند بوده است؟
منبع: Forbes
دسته بندی مطالب