طراحی سایت ریسپانسیو یا عکس العمل گرا چیست + مزایا و کاربرد_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
آیا شما به جستوجو کسب سود از وبسایت اینترنتی خود هستید؟ آیا فروشگاه اینترنتی دارید و خرید کاربر برای شما مهم است؟ در اولین قدم باید نگاهی به طراحی سایت خود بیندازید. آیا سایت شما ریسپانسیو یا عکس العملگراست؟ اگر سایت شما ریسپانسیو نیست یا نمیدانید طراحی وبسایت به طور عکس العملگرا به چه معناست این مقاله را تا انتها بخوانید. در این متن صفر تا صد مفهوم طراحی سایت ریسپانسیو یا عکس العمل گراResponsive Web Design را بازدید میکنیم و بهترین راه حلها را برای تشکیل وبسایتهای عکس العملگرا به شما توضیح میدهیم.
طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟
مفهوم طراحی وب ریسپانسیو به گفتن یک رویکرد برای ساخت و طراحی سایت در سال ۲۰۱۰ با نوشتن مقالهای همهگیر شد. اگر در حال خواندن این متن هستید به گمان زیادً نمیدانید «ریسپانسیو بودن سایت یعنی چی». طراحی وبسایت عکس العملگرا یا RWD مخفف Responsive Web Design یعنی وبسایت را طوری طراحی کنید که در همۀ دستگاهها (دسکتاپ، لپتاپ، موبایل، تبلت و …) بهدرستی نشان داده بشود. مقصد طراحی سایت ریسپانسیو این است که یک وبسایت بدون دقت به دستگاهی که در آن نمایش داده میبشود برای کاربر بهدرستی نمایش داده بشود و ظاهر بهینه خود را نگه داری کند.
داشتن وبسایت باکیفیت برای همۀ کسبوکارها الزامی است، اما داشتن وبسایت کند با کارکرد ضعیف که روی موبایل بهدرستی نمایش داده نمیبشود مشتریان را از خرید، بازدید محصول یا گرفتن اطلاعات منصرف میکند و در نهایت تبدیل از دست دادن فروش شما میبشود. طراحی وب ریسپانسیو یعنی سایت شما با اندازههای گوناگون صفحه نمایش، جهتگیریها، مطرحبندیها و پلتفرمها منطبق میبشود تا به نیازهای کاربران جواب دهد. این کار با منفعت گیری از شبکهها و مطرحبندیهای انعطافپذیر و … انجام میبشود.
نحوۀ طراحی وبسایت باید بهطوری باشد که کاربردی، کاربرپسند و دلنشین باشد و ضمانت کند که سایت به طور یکپارچه در مرورگرها، دستگاهها و صفحههای نمایش در اندازههای گوناگون کار میکند. شما باید از لحظه ورود مشتری به وبسایت تا زمان خرید، بهترین سفر ممکن را برای کاربر بسازید. مهم نیست که کاربر از چه دستگاهی برای مشاهدۀ وبسایت شما منفعت گیری میکند؛ طراحی وب عکس العملگرا ضمانت میکند که مخاطبان در همۀ دستگاهها توانایی کاربری مناسب و یکسانی دارند.
مقصد از وبسایت باید تشکیل یک توانایی کاربری درجهیک برای مخاطبان باشد. وبسایتی که توانایی کاربری مناسبی دارد بازدیدکنندگان را در سایت نگه میدارد، مطمعن کاربر را جلب و با او ربط برقرار میکند.
چرا طراحی ریسپانسیو سایت مهم است؟
طراحی وب عکس العملگرا برای کاربران، گسترشدهندگان وب و مدیران کسبوکارها سودمند است. به گسترشدهندگان و طراحان وب اجازه میدهد تا بهجای ساختن نسخه دسکتاپ و طراحی جداگانه و سازگار با موبایل، یک سایت را برای طیف وسیعی از دستگاهها طراحی کنند. در قبل وبسایتها در کنار نسخهای که برای مرورگرهای دسکتاپ بهینه شده می بود، یک نسخه موبایل جداگانه نیز داشتند اما امروزه وبسایتهای عکس العملگرا خرید وفروشای دوسربرد شدهاند.
مقصد از طراحی وبسایت ریسپانسیو وردپرس یا سایتهای کدنویسی اراعه توانایی کاربری یکپارچه و لذتقسمت در همۀ دستگاهها و رزولوشنها است. این نوع طراحی قابلیت منفعت گیری را بهینه و به بازدیدکنندگان پشتیبانی میکند تا بهراحتی محتوای مورد نظر خود را اشکار کنند و به آن دسترسی داشته باشند. این چنین طراحی سایت شرکتی به شکل عکس العملگرا کارکرد سئو سایت شما را افزایش میدهد.
موتورهای جستوجو همانند گوگل برای سایتهای کاربرپسندی که بازدیدکنندگان را با زمان بارگذاری سریع، طراحی عکس العملگرا و توانایی کاربری مناسب دچار میکنند، امتیاز اختصاصیای قائل است. طراحی سایت به طور ریسپانسیو توانایی برندسازی ثابت را در همۀ پلتفرمها ضمانت و رضایت کاربران را در دستگاههایی با صفحۀ نمایش کوچکتر مقدور میکند.
طراحی وبسایت عکس العمل گرا چطور کار می کند؟
طراحی سایت ریسپانسیو با منفعت گیری از ترکیب کدهای HTML، انواع سبکهای CSS و جاوا اسکریپت کار میکند و برای تعیین چیدمان و محتوای صفحه از HTML و CSS منفعت گیری میبشود. طراحی عکس العملگرا چطور کار میکند؟ این نوع طراحی با منفعت گیری از مجموعهای از نقاط ناکامی که اندازههای مطرحبندی متغیری را برای نماها و اندارههای گوناگون تعیین میکنند کدنویسی خواهد شد.
در آموزش ریسپانسیو سایت باید بگوییم که نقاط ناکامی را طوری تنظیم کنید که یک مطرحبندی مناسب دسکتاپ برای دستگاههایی با عرض مرورگر معین، یک مطرح مناسب تبلت برای دستگاههای تبلت و یک طراحی مناسب برای دستگاههای تلفن همراه داشته باشد. این چنین RWD از شبکهها و تصاویر انعطافپذیر منفعت گیری میکند. شبکههای انعطافپذیر برای تشکیل مطرحبندیهای سیال (با اندازههای گوناگون) منفعت گیری خواهد شد و تصاویر به اندازۀ صفحه نمایش دستگاه کوچک یا بزرگ خواهد شد. با طراحی عکس العملگرا دیگر مهم نیست که کاربر در چه دستگاهی سایت شما را میبیند؛ چراکه محتوای سایت در همۀ دستگاهها با همۀ اندازهها بهبهترینشکلممکن نشان داده خواهد شد.
مزایای طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟
داشتن وبسایتی که در همه دستگاهها از جمله تلفن همراه، تبلت، دسکتاپ و … بهدرستی و کامل نمایش داده بشود مهم است. طراحی ریسپانسیو پشتیبانی میکند تا محتوای سایتها در همۀ دستگاهها بهراحتی قابل دسترسی باشند. در ادامه، مزایای طراحی سایت به طور ریسپانسیو را بازدید میکنیم.
- افزایش ترافیک موبایل
در دنیای دیجیتالی امروز، زیاد تر افراد از طریق دستگاههای تلفن همراه به وبسایتها دسترسی دارند. طراحی وب ریسپانسیو به شما پشتیبانی میکند تا یقین شوید وبسایتتان برای کاربران موبایل بهینه شده است. این نوشته میتواند به افزایش ترافیک سایت از طریق تلفن همراه پشتیبانی کند و در نهایت تبدیل تبدیل زیاد تر بشود.
- توانایی کاربری مناسب
داشتن وبسایتی که برای همۀ دستگاهها (بدون دقت به اندازۀ صفحه نمایش آنها) بهینه شده است، توانایی کلی کاربر را بهبود میبخشد. خوشبختانه دیگر نیازی نیست نسخه موبایل جداگانه برای وبسایت خود بسازید و ریسپانسیو کردن سایت ضمانت میکند که کاربران شما در همۀ دستگاهها توانایی عالی و یکسانی دارند.
- پشتیبانی به بهبود سئو سایت
بهینهسازی موتورهای جستوجو یا سئو یک عامل کلیدی برای هر وبسایت است. طراحی سایت به روش ریسپانسیو به بهبود کارکرد سئوی سایت شما پشتیبانی کند و اگر وبسایت سازگار با موبایل باشد، در نتایج موتورهای جستوجو رتبۀ خوبی کسب میکنید. سایت ریسپانسیو و بهینهشده توانایی کاربری بهتری را برای مشتریان به ارمغان میآورد. در واقع هر تلاشی که برای سئو وبسایت انجام دهید، فوراً در نسخه موبایل نیز اعمال میبشود.
در نظر داشته باشید طراحی سایت عکس العملگرا فقط یکی از معیارهای سئو است و قرار نیست گوگل فقط به همین معیار برای رتبهبندی اکتفا کند. این نوع طراحی در کنار مراعات اصول سئوی سایت جایگاه شما را در گوگل بالاتر میبرد.
- صرفه جویی در هزینه
داشتن وبسایت عکس العملگرا نیاز به طراحی یک سایت مجزا برای موبایل را از بین میبرد که این نوشته در زمان و هزینۀ شما صرفهجویی میکند. بهجای طراحی، ساخت و نگهداری از دو نسخۀ وبسایت خود، فقط باید روی یک نسخه با چند قابلیت تمرکز کنید.
- افزایش شهرت برند
با داشتن وبسایتی که با ظاهر مناسب و کاربرپسند در هر دستگاهی کارکرد بهینهای دارد، تجربۀ برند دلنشین و یکپارچهای را برای کاربران خود تشکیل میکنید. این نوشته به افزایش شهرت برند شما پشتیبانی خواهد کرد و به کاربران شما یک توانایی مناسب اراعه میدهد.
طراحی سایت عکس العمل گرا در روبه رو طراحی سایت تطبیقی
به گمان زیادً با کلمه طراحی وبسایت تطبیقی در کنار طراحی سایت عکس العملگرا روبه رو شدهاید. برای قیاس این واژگان شبیه جدول پایین را بازدید کنید.
طراحی وبسایت تطبیقی | طراحی سایت عکس العملگرا |
اندازۀ صفحه نمایش را تشخیص میدهد و مطرحبندی مناسبی را برای آن بارگذاری میکند. | به طور پویا مطرحبندی صفحه سایت را بر پایه نوع نمایش دستگاه، عرض، ارتفاع و … تحول میدهد. |
نیاز به تشکیل یک مطرحبندی متفاوت برای هر دستگاه به طور جداگانه دارد. | سایت به طور انعطافپذیر طراحی میبشود و با دقت به دستگاه تحول میکند. |
برای سایتهای کوچکتری که نیاز به طراحی مجدد یا بهروزرسانی دارند، بهترین کارایی را دارد. | برای سایتهای بزرگی که برای اولینبار طراحی خواهد شد، بهترین کارایی را دارد. |
بازدید اصول و عناصر طراحی سایت ریسپانسیو
زمان اجرای طراحی وب عکس العملگرا باید نکات مهمی را مراعات کنید. در ادامۀ این قسمت به شما ۹ اصول را برای طراحی سایت های ریسپانسیو توضیح میدهیم.
- از مطرح بندی های مبتنی بر شبکه منفعت گیری کنید
مطرحبندیهای مبتنی بر شبکه یعنی رویکرد طراحی محبوب و کارآمد برای ساختاردهی و سازماندهی محتوا در یک رابط کاربری که در آن از یکسری ستون و ردیف برای سازماندهی عناصر و تشکیل ارامش بصری منفعت گیری میبشود. این مطرحبندیها با عناصری که بهدرستی تراز و با یکدیگر فاصله دارند امکان طراحی منظمتر و متعادلتر را فراهم میکنند. آنها این چنین برای تشکیل طراحی وب عکس العملگرا سودمند می باشند؛ چراکه ستونها و ردیفها را میتوان با دقت به اندازۀ صفحه نمایش کاربر تنظیم کرد.
- سایت را برای مقصد خود طراحی کنید
از خود سوال کنید: «اولین کاری که میخواهید یک کاربر در سایت شما انجام دهد چیست؟» آیا مقصد شما فقط فروش است یا فقطً یک سایت وبلاگی دارید؟ طراحی سایت گردشگری با طراحی سایت فروشگاهی و سایتهای وبلاگی با یکدیگر کاملاً متفاوت می باشند. طراحی سایت موثر و مطابق با نوع برند و کسبوکارتان، شما را در رساندن به مقصد نهایی موفقتر میکند.
- ساختار محتوا را جدی بگیرید
ما اکنون در دنیای دیجیتال زندگی میکنیم و به جستوجو سریعترین راه برای از بین بردن نیازهای خود هستیم. ساختار محتوای شما بسیار اهمیت است و باید آنقدر کامل و خوب نوشته شده باشد تا به سوالهای کاربران جواب مناسبی بدهد. بعضی اوقات نیازی به تشکیل محتوای تازه نیست و باید محتواهای قدیمی بهروزرسانی شوند؛ بعد هرچه سریع تر به قسمت معارفه محصول یا خدمات و وبلاگ خود سربزنید و محتوای متنی، تصویری و ویدیویی آن را بازدید کنید. احتمالا زمان آن رسیده باشد که محتوای ویدیویی نیز به سایت خود بیفزایید تا زمان ماندگاری مخاطب در سایت را افزایش دهید.
- بهینه سازی تصاویر و فیلم ها
تصاویر و فیلمها باید برای اندازههای گوناگون صفحه نمایش بهینه شوند. منفعت گیری از ویژگی srcset به شما امکان میدهد تا نسخههای گوناگون یک عکس را برای اندازههای گوناگون صفحه نمایش اشکار کنید. داشتن تصاویر قشنگ و مطرحهای رنگی ترکیبی همراه با محتوای ویدیویی شگفتانگیز به طور قابلتوجهی برای کاربر دلنشینتر از یک سایت ساده است. تلاش کنید همۀ جنبههای مهم بصری از جمله رنگبندی سایت، تایپوگرافی، رنگ آیکونها، لوگو و … را زمان طراحی وبسایت در نظر بگیرید.
- ساده نویسی محتوا
مطمعن حاصل کنید که محتوای وبسایت برای هر کاربری ساده و قابلهضم است. این کار علتمیبشود تا کاربران بدون دقت به دستگاهی که منفعت گیری میکنند، راحتتر آنچه را که به جستوجو آن می باشند اشکار کنند. یقیناً امکان پذیر شما وبسایت تخصصی داشته باشید که فقط کاربران مرتبط با آن تخصص که دانشآموختۀ آن رشتۀ خاص می باشند یا در آن حرفه فعالیت میکنند مطالب شما را بخوانند. در این صورت مجاز هستید محتوای خود را تخصصیتر بنویسید.
- در نظر گرفتن منطقه شست دست
زمان چیدمان عناصر تعاملی مهم (همانند دکمهها و …) کلمه «منطقه شست» را در نظر بگیرید. مفهوم Thumb Zone بر این حقیقت محکم است که زیاد تر افراد با یک دست کار میکنند و انگشت شست آنها طبق معمولً بیشترین منفعت گیری را برای ضربه زدن و منفعت گیری روی صفحه لمسی دارد. با اهمیت ترین عملکردها باید در ناحیهای قرار بگیرند که هنگامی انگشت شست در موقعیت طبیعی قرار میگیرد به آن عملکردها دسترسی داشته باشد. این نوشته دسترسی به ویژگیهای مورد نیاز کاربران را بدون نیاز به تنظیم مداوم موقعیت دست خود آسانتر میکند.
- شدت مناسب صفحه
اگر وبسایت شما بهشدت بارگذاری نشود، کاربران تعداد بسیاری را از دست خواهید داد. نهتنها بانس ریت بلکه موتورهای جستوجو شدت بارگیری کلی وبسایت شما (هم در دسکتاپ و هم در موبایل) را در نظر میگیرند و این شدت بارگذاری روی رتبه سئوی شما تأثیر میگذارد.
- موبایل فرندلی بودن سایت
با دقت به این که قسمت قابلتوجهی از ترافیک وبسایتها از دستگاههای تلفن همراه میآید، طراحی سایت عکس العملگرا توانایی کاربری بهینه را در همه دستگاهها ضمانت میکند. حجم بزرگی از تجارت از طریق تلفن همراه انجام میبشود و قطعاً شما دوست ندارید این کاربران زیاد را از دست بدهید.
- وب سایت طراحیشده را تست کنید
هنگامی که وبسایت طراحی شد، مهم است که آن را در دستگاهها و اندازههای گوناگون صفحه نمایش آزمایش کنید. این نوشته به شناسایی هرگونه مشکل پشتیبانی و امکان بهبود را فراهم میکند. برای تست ریسپانسیو سایت میتوانید از سایتهایی همانند Xrespond ،Designmodo Responsive Test، Google Mobile Test، Am I Responsive و Responsinator منفعت گیری کنید.
چطور طراحی وبسایت عکس العمل گرا را پیاده سازی کنیم؟
پیاده سازی RWD الزام بازدید دقیق نحوۀ نمایش وبسایت در دستگاههای گوناگون است. در این قسمت، مرحله های اجرای مؤثر طراحی سایت ریسپانسیو را بازدید میکنیم.
- تجزیه و تحلیل مطرح وب سایت جاری
قبل از اجرای طراحی وب عکس العملگرا، حتماً طراحی جاری وبسایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. این نوشته به شما این امکان را میدهد که هرگونه مشکل بالقوهای را که روی پاسخگویی وبسایت شما تأثیر میگذارد شناسایی کنید.
- طراحی سیستم شبکه ای
منفعت گیری از سیستم شبکهای برای طراحی ریسپانسیو موفق الزامی است. این نوشته به شما امکان میدهد تا مطرحبندی صفحه وب را بر پایه اندازه دستگاه مورد منفعت گیری برنامهریزی کنید.
- ساختن نمونه اولیه
هنگامی که سیستم شبکه مطرحریزی شد، ساختن نمونه اولیه از وبسایت زیاد مهم است تا یقین شوید طراحی مطابق انتظار شما عمل میکند. این کار را میتوان با منفعت گیری از ابزارهای طراحی همانند فیگما Figma، اسکچ Sketch یا Adobe XD انجام داد.
- آزمایش نمونه اولیه
سپس از ساخته شدن نمونه اولیه، الزامی است که آن را در دستگاهها و مرورگرهای گوناگون آزمایش کنید تا یقین شوید که طراحی مطابق انتظار شما و عکس العملگراست.
- تست روی دستگاههای واقعی
در حالی که front-end سایت شما در حال پیادهسازی است، باید وبسایت را روی دستگاههای واقعی آزمایش کنید تا یقین شوید که طراحی سایت مورد نظر شما بهدرستی اعمال شده است.
- اصلاح مطرح
سپس از آزمایش مطرح روی دستگاههای گوناگون، قسمتهایی از طراحی را که امکان پذیر نیاز به بهبود داشته باشند اصلاح کنید. اینگونه یقین میشوید که طراحی سایت برای همۀ دستگاهها بهینه شده است.
- در دسترس قرار دادن وبسایت برای مخاطب
هنگامی که طراحی کامل و آزمایش شد، حال نوبت آن است که وبسایت را برای کاربران نمایش دهید. کاربران نیز با هر دستگاه یا مرورگری به وبسایت شما دسترسی خواهند داشت.
چطور برنامه وب پیشرو به طراحی عکس العمل گرا پشتیبانی می کند؟
برنامه وب پیشرو (PWA) روشی نوآورانه برای ترکیب ویژگیهای برنامه تلفن همراه با مزایای وبسایت است. PWAها به راه حلهای مختلفی در طراحی سایت ریسپانسیو پشتیبانی میکنند. PWAها بهطوری طراحی شدهاند که پاسخگو باشند؛ به این معنی که به طور خودکار با اندازهها و جهتهای گوناگون صفحه تنظیم خواهد شد و به کاربران اجازه خواهند داد بدون دقت به دستگاهی که منفعت گیری میکنند به محتوا دسترسی داشته باشند.
برنامه وب پیشرو نیاز به تشکیل مطرحهای وب جداگانه برای دستگاههای موبایل و دسکتاپ را از بین میبرد و در زمان و منبع های صرفهجویی میکند. آنها بهطوری طراحی شدهاند که سریع و قابلمطمعن باشند؛ حتی در شبکههای کند یا غیرقابلمطمعن. این نوشته ضمانت میکند که کاربران بدون این که نیاز داشته باشند برای بارگیری صفحه کند چشم به راه بمانند، بهشدت به محتوای مورد نظر دسترسی دارند. در نهایت، PWA ها بهطوری طراحی شدهاند که امن باشند، دادههای کاربران را ایمن نگه دارند و از عوامل مخرب جلوگیری کنند.
طراحی سایت عکس العمل گرا با شرکت مطلب آوران پارسیان
مردم امروزی با منفعت گیری از طیف وسیعی از دستگاهها (از رایانههای رومیزی گرفته تا تلفنهای هوشمند) به وبسایتها دسترسی اشکار میکنند و بدون دقت به دستگاه مورد منفعت گیری انتظار دارند توانایی کاربری مناسبی داشته باشند. برای برآورده کردن این خواستهها، طراحی سایت ریسپانسیو رویکردی الزامی برای تشکیل وبسایتها و برنامههای کاربردی وب است. وبسایت عکس العملگرا به طراحان و گسترشدهندگان اجازه میدهد تا وبسایت یا برنامه وبی را طراحی کنند که برای دستگاهها در اندازههای گوناگون صفحه نمایش بهینه شده است.
اگر به جستوجو یک شرکت قابلمطمعن و باتوانایی در گسترش وب میگردید تا برای از بین بردن نیازهای کاربرانتان وبسایت عکس العملگرا طراحی کند، با شرکت دیجیتال مارکتینگ مطلب آوران پارسیان تماس بگیرید. شرکت مطلب آوران پارسیان از سال ۹۰ در حوزه گسترش وب، طراحی سایت و سئو پروژههای موفق تعداد بسیاری داشته است و مورد مطمعن شما بوده است. برای ربط با شرکت مطلب آوران به وبسایت آنان به آدرس https://www.papgroup.co/ مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۴۹۲۹۶ تماس بگیرید تا کارشناسان شرکت شما را راهنمایی کنند.
دسته بندی مطالب