آیا اندوخته گذاری در عرصه فناوری اطلاعات میتواند سودآور باشد؟_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
اندوخته گذاری در عرصه فناوری اطلاعات یک مزیت رقابتی تشکیل میکند. مزیتی که باید دائماً تجدید بشود، چون رقیب ها نیز از فناوری اطلاعات برای گسترش کسب و کار خود منفعت گیری میکنند. فناوری اطلاعات را میتوان در همه صنایع مورد منفعت گیری قرار داد. در واقع ربط راحتی بین سطوح فناوری اطلاعات و مزیت رقابتی در بازار وجود دارد. هر کسب و کاری که بتواند از فناوری اطلاعات منفعت گیری بیشتری ببرد برنده بازار میبشود. بعد با قطعیت میتوان او گفت اندوخته گذاری در عرصه IT میتواند سودآور باشد.
یکی از کسب و کارهایی که در عرصه IT فعالیت میکنند، سازندگان محصولات دیجیتالی می باشند. با این حال IT میتواند حتی در صنایع سنتی نیز گسترش یابد. نرمافزارهای سازمانی همانند سیستمهای ERP و CRM، در کنار شبکههای ارزان قیمت، به شرکتها این امکان را خواهند داد که فرآیندهای تجاری بی همتا خود را به شدت و به طور گسترده اجرا کنند.
در این محیط تازه که با IT آمیخته شده، مدیران ارشد باید دقت دقیقی به این داشته باشند که کدام فرآیندها را با IT سازگار و کدام یک را به طور محلی تحول دهند. از طرفی در حالی که برخی از راه حلهای انجام کارها را استاندارد میکنند، باید کارمندان را تشویق کنند تا به عنصر خلاقیت برای پیشی گرفتن از نوآوریهای رقیب ها دست یابند.
رقابت در دنیای IT آسان نیست و همه نمی توانند با شدت پیشرفت فناوری اطلاعات پیش بروند. اما شرکتهایی که این کار را انجام خواهند داد میتوانند به فرآیندهای تجاری خود را بهبود داده و به سهم بازار بالاتر برسند.
چرا اندوخته گذاری در عرصه فناوری اطلاعات سودآور است؟
فناوری اطلاعات علتایجاد مزیت رقابتی میبشود. در نتیجه اندوخته گذاری در عرصه فناوری اطلاعات میتواند سودآور باشد. وقتی که اینترنت و برنامههای نرم افزاری سازمانی همانند مدیریت منبع های سازمانی (ERP)، مدیریت ربط با مشتری (CRM) و مدیریت محتوای سازمانی (ECM) به ابزاری عملی برای تجارت تبدیل شد، فناوری اطلاعات نقش پررنگی در کسب و کارها اشکار کرد.
بر پایه دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA)، اندوخته گذاری در فناوری اطلاعات در این زمان افزایش یافت. در همان زمان، رشد منفعت وری سالانه در شرکتهای ایالات متحده تقریباً دو برابر شد. امروزه دقت بسیاری به ربط بین رشد منفعت وری و افزایش اندوخته گذاری در فناوری اطلاعات شده است. اما به ندرت به ماهیت ربط بین فناوری اطلاعات و رقابت پرداخته میبشود. در حالی که رقابت هم چنان وجود دارد و برنده فردی است که از دیگران پیشی بگیرد.
رقابت در فرآیندهای دیجیتالی
برای زنده ماندن، یا بهتر از آن رشد کردن و رسیدن به سودآوری، در این محیط رقابتی، هر مدیر عاملی باید بنای کار خود را بر استقرار، نوآوری و تبلیغ بگذارد. بدین منظور ابتدا باید از طریق یک پلتفرم عمل به تامین مالی کند. سپس با اراعه راه حلهای بهتر، خود را از دیگران جدا سازد. در نهایت، از این پلتفرم برای انتشار کردن گسترده و قابل مطمعن نوآوریهای تجاری خود منفعت گیری نماید.
در این راستا، استقرار فناوری اطلاعات دو نقش مهم را ایفا میکند. نقش اول به گفتن یک کاتالیزور برای ایدههای نوآورانه و نقش دوم موتوری برای اراعه آنهاست. هر یک از این نقشها، چالشهای مدیریتی متفاوت و مهمی را اراعه میکند.
به حداکثر رساندن بازده
همانطور که فناوری اطلاعات در شرکتها، اجرا و نظارت بر فرآیندها را تسهیل میکند، قیمت راه حلهای ساده اجرای دستورالعملها را افت و قیمت راه حلهای پیچیده را افزایش میدهد. در این بین پاداشهای مختلفی نصیب بهترین کارکنان میبشود. بعد اندوخته گذاری در عرصه فناوری اطلاعات تصمیم عاقلانهای است.
سیاستهای مرتبط با منبع های انسانی و فرهنگ شرکتی باید برای حمایتاز این راه حلهای پیچیده تکامل یابد. در این بین ماموریت رهبر سازمان یا صاحب کسب و کار این است که به جستجو و شناسایی افراد با ذهن خلاق و نوآوریهای روز بپردازد.
تجزیه و تحلیل ۴۰۰ شرکت آمریکایی در سال ۲۰۰۵ نشان داد سازمانهایی که از فناوری اطلاعات منفعت گیری میکنند، به طور قابل توجهی در استخدام نیروهای تازه حساس می باشند. آنها متقاضیان بیشتری را در نظر میگیرند. از طرفی هر یک را با دقت بیشتری بازدید میکنند. آنها قوت مدیریت افراد رادر فرآیند مصاحبه در نظر میگیرند. بعد از شناسایی توانایی های برتر، زمان و پول بیشتری را برای آموزش داخلی و خارجی صرف میکنند.
علاوه بر این، آنها به کارمندان خود اختیار بیشتری برای انجام ماموریت های خواهند داد. در حالی که پاداشها، از جمله ترفیعات را مطابق مجموعهای از معیارها در نظر میگیرند.
هزینه مدیریت استعدادها امکان پذیر بالا باشد، اما اگر شرکت بتواند از توانایی های یک مدیر با کارکرد بالا منفعت گیری کند، بازده آن بهطور تصاعدی افزایش مییابد.
آیا ورود فناوری اطلاعات در کسب و کارها، روال مدیریت را تحول میدهد؟
ورود فناوری اطلاعات در کسب و کارها، همه پیشفکرها و بینشهای قبلی در رابطه نحوه انجام کسبوکار را منسوخ نمیکند، اما زمانهای جدیدی را برای مدیران اجرایی فراهم میکند. دادهها نشان خواهند داد که IT به جای افت تفاوتها بین شرکتها، آنها را تشدید میکند.
بعد در حالی که شرکتها همیشه از لحاظ انتخاب، پذیرفتن و منفعت برداری از نوآوریها متفاوت بودهاند، فناوری اطلاعات، این تفاوتها را تحکیم میکند. بعد اندوخته گذاری در عرصه فناوری اطلاعات میتواند سودآور باشد.
فروشندگان، مشاوران و دپارتمانهایی که فناوری اطلاعات را به کار میگیرند میتوانند به پیروزی برسند. اما قیمت واقعی شرکت، از نوآوریهایی ناشی میبشود که میتوانند در قالب پلتفرمها اراعه شوند. پرورش نوآوریهای مناسب و انتشار کردن گسترده آنها، هر دو مسئولیتهای اجرایی می باشند. مسئولیتهایی که قابل واگذاری نیست.
در نهایت می توان او گفت رقابتی که توسط IT تشکیل میبشود، حتی در اقتصاد ایالات متحده که به شدت از IT منفعت گیری میکند. نیز قابل رویت نیست. با این حال انتظار میرود که با رشد اندوختهگذاری در فناوری اطلاعات، ناظر این پویاییهای رقابتی در دیگر کشورها نیز باشیم.
برای اکثر شرکتها، به کارگیری پیروزی آمیز IT کار آسانی نیست. پیکربندی و آزمایش خود فناوریها پیچیده می باشند و تحول حرکت و نگرش مردم نسبت به فناوری یک مساله چالش برانگیز است. فناوری اطلاعات طبق معمولً تعداد بسیاری از مشاغل را به راه حلهای عمده تحول میدهد. پذیرفتن این تحول هیچ زمان برای کارکنان و مدیران خط فروش، آسان نیست.
با ورود فناوری اطلاعات به عرصه کسب و کارها، مدیریت، به حرفهای راحتتر تبدیل نمیبشود. حتی آن دسته از مدیرانی که آماده به کارگیری IT می باشند، لزوماً از آشفتگی ذهنی جان سالم به در نخواهند برد. اما افرادی که به کارگیری IT را به درستی انجام خواهند داد، میتوانند انتظار پاداشهای بزرگتری داشته باشند. حداقل تا وقتی که بازیکن فرد دیگر بیاید و از فناوری اطلاعات برای انتشار کردن یک نوآوری تجاری بهتر منفعت گیری کند.
ویژگیهای سازمانی برای اندوخته گذاری در عرصه فناوری اطلاعات
در حالی که هر مرحله از فرآیند اندوخته گذاری، الزامات خاص خود را برای اجرای پیروزی آمیز دارد، برخی از ویژگیهای سازمانی کلی وجود دارد که برای برسی پیروزی آمیز اندوخته گذاری حیاتی می باشند. این ویژگیهای حیاتی عبارت هستند از دقت مدیریت ارشد، تمرکز کلی بر ماموریت و رویکرد جامع اندوخته گذاری در عرصه فناوری اطلاعات.
دقت مدیریت ارشد
مدیران ارشد، با اختیار اتخاذ تصمیمات کلیدی تجاری و تامین مالی در پروژههای فناوری اطلاعات، به طور مستمر در این فرآیند شراکت دارند. یک انجمن مدیریت منضبط و ساختاریافته برای اتخاذ تصمیمات مهم، با اختیار تایید، لغو، یا تاخیر پروژهها به منظور افت خطرات و تایید بازده مورد انتظار منفعت گیری میبشود.
تمرکز کلی بر ماموریت
منفعت گیری از فناوری اطلاعات باید مرتبط با ماموریت باشد منظور همان ماموریتی است که مقصد مهم راه اندازی کسب و کار محسوب میبشود. اهداف ماموریت باید به معیارهای عملکردی عینی و نتیجه گرا، اعم از مقداری و کیفی تبدیل شوند تا بتوانند تاثییر اندوخته گذاری در فناوری اطلاعات را اندازه گیری کنند.
رویکرد جامع اندوخته گذاری در فناوری اطلاعات
اگر یک شرکت بخواهد در عرصه فناوری اطلاعات فعالیت کند و اندوخته گذارانی را برای تامین مالی اندوخته مورد نیاز خود دعوت به همکاری نماید باید مجموعهای تعریف شده داشته باشد. مجموعهای که شامل مرحله های انجام کار با منفعت گیری از فناوری اطلاعات است. در این مجموعه که یک رویکرد جامع نسبت به اندوخته گذاری در فناوری اطلاعات دارد باید معیارهایی برای شناسایی عمل های با ماهیت تعریف بشود.
کرادفاندینگ
کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی روشی است برای جمعآوری اندوخته مورد نیاز یک کسب و کار. مهم نیست این کسب و کار در چه عرصهای باشد. آنچه اهمیت دارد این است که اندوخته گذاران گوناگون میتواند با هر مقدار پولی که دارند در سود و زیان آن شریک شوند. امروزه پلتفرمهای بسیاری برای شرکت در کرادفاندینگ وجود دارد. یکی از این پلتفرمها دونگی است.
زیاد تر بخوانید: نقش تامین اندوخته از طریق اندوختهگذاری جمعی در رشد شرکتهای فناوری
دونگی زیاد قابل مطمعن بوده و شرایط اندوخته گذاری در عرصه فناوری اطلاعات را نیز فراهم هر دو دسته اندوخته گذار مبتدی و حرفهای فراهم میکند. در دونگی میتوانید تنها با یک میلیون تومان در سود و زیان کسب و کارها شریک شوید. در واقع هر چه اندوخته شما زیاد تر باشد سود بیشتری به دست میآورید. مطرحهای گسترش یا راه اندازی کسب و کار در دونگی طبق معمول با پیروزی انجام میبشود و اندوخته گذاران را به سودهایی حتی بهتر از دیگر بازارها همانند بورس میرساند. از طرفی اندوخته گذاری در دونگی گزینه مناسبی برای هر فردی با هر سطح دانش و اطلاعاتی در رابطه بازار است.
دسته بندی مطالب