بازدید دلایل توقف پروژه خودروهای خودران جنرال موتورز_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
شرکت جنرال موتورز (GM) تصمیم به توقف اندوختهگذاری بر روی شرکت تابعه خود Cruise، گرفته است. Cruise که وقتی یکی از پیشگامان در حوزه خودروهای خودران می بود، بعد از وقوع چندین حادثه و مشکلات نظارتی با چالشهای جدی روبه رو شد. در همین حال، تسلا با وجود انتقادات هم چنان به گسترش خودروهای خودران خود ادامه میدهد. این تغییرات مشخص می کند که آینده حملو نقل خودران با ابهامات بسیاری روبرو است و شرکتهای گوناگون استراتژیهای متغیری را برای رسیدن به این مقصد اتخاذ کردهاند.
به نقل از سرویس ماشین رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، جنرال موتورز (GM) اخیراً اظهار کرده است که حمایتمالی خود را از شرکت تابعه خود Cruise، که در عرصه گسترش نرمافزار خودروهای خودران و اراعه خدمات تاکسی خودران فعالیت میکرد، متوقف خواهد کرد. این تصمیم بعد از وقوع یک حادثه تقریباً مرگبار در اواخر سال ۲۰۲۳، که در آن یک خودروی Cruise با عابری برخورد کرد، اتخاذ شده است. این حادثه علتشد تا نهادهای نظارتی، فعالیت ناوگان خودروهای Cruise را در خیابانهای سان فرانسیسکو ممنوع کنند. شرکت GM بعد از این حادثه، گزارشی نادرست در رابطه این اتفاق به نهادهای نظارتی اراعه کرد که کوششهای آنها برای برگشت به فعالیت را پیچیدهتر کرد. این قسمت از GM به یک هزینه سنگین برای شرکت تبدیل شده می بود و از سال ۲۰۱۶ تا بحال نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار اندوخته جذب کرده می بود، اما هیچگاه به سوددهی نرسید.
مسیر حرکت Cruise همانند به مسیر Uber است که در سال ۲۰۲۰ بعد از کشته شدن یک عابر پیاده توسط یکی از خودروهای خودران خود، فعالیت خود را در این حوزه متوقف کرد. از آن زمان Uber استراتژی خود را در حوزه خودروهای خودران تحول داده و به جای تشکیلکننده، به یک توزیعکننده تبدیل شده است. به نظر میرسد Waymo نه تنها در شهر سانفرانسیسکو در حال پیروزی است، بلکه در حال گسترش نیز میباشد چرا که دو هفته پیش، این شرکت خبرداد که خدمات خود را در میامی در سال ۲۰۲۶ اغاز خواهد کرد.
همانند Uber، مرگ Cruise به معنی آخر کوششهای خودران GM نیست. این خودروساز اظهار کرده است که تمرکز خود را بر روی Super Cruise معطوف خواهد کرد. Super Cruise یک سیستم پشتیبانی راننده است که در خودروهای شخصی GM حاضر است و ارتباطی با شرکت Cruise ندارد. جنرال موتورز اکنون اظهار کرده است که در نهایت تصمیم دارد خودروهای خودران را به طور مستقیم به افراد بفروشد. اما این امکان پذیر یک فروش دشوار باشد. برای قانع کردن شخصی برای خرید یک خودروی خودران، امکان پذیر صدها سفر با تاکسیهای خودران ملزوم باشد. به گمان زیادً نتیجه محتملتر، یک خودروی معمولی خواهد می بود که دارای حالت رانندگی خودران است (شبیه تسلا) اگرچه اثربخشی این سیستم توسط نهادهای نظارتی ایالات متحده به علت دخالت آن در چندین تصادف مرگبار به شدت مورد سوال قرار گرفته است. برخلاف Cruise، شرکت ایلان ماسک از وفاداری شدید برند برخوردار است، به طوری که برخی از مالکان تسلا حتی حاضرند از کنار مرگ دیگران نیز چشمپوشی کنند.
در روبه رو استراتژی GM، تسلا در ماه اکتبر خبرداد که تصمیم دارد تاکسیهای خودران را تشکیل کند. ماسک از یک مزیت جدی نسبت به رقیب ها برخوردار است: ربط نزدیک با دونالد ترامپ. تیم ترامپ قبلاً پیشنهاد کرده است که الزام شرکتهای فعال در عرصه خودروهای خودران به نقل از تصادفات خودروهای خود را حذف کنند. (منبع خبر)
تسلا استدلال میکند که خودروهای این شرکت به طور ناعادلانه مقصد این الزامات قرار گرفتهاند. ماسک از قوانین فدرال یکپارچهای دفاع میکند که خودروهای خودران را در سراسر سرزمین تنظیم کنند، اما از نظر دیگر، خواهان لغو مقررات فدرال است.
اشکار نیست که این آینده چطور شکل خواهد گرفت. با تحول مسیر Cruise دو چشمانداز متفاوت برای آینده خودران مشاهده میکنیم. آیا همه ما توسط ناوگانی که متعلق به یک شرکت است، همانند یک نوع حملو نقل عمومی خصوصی، جابهجا خواهیم شد؟ یا این که هر کدام از ما در حباب شخصی خود، با خودروهای خودران شخصی خود در اطراف حرکت می کنیم؟ احتمالا بتوان فکر کرد که آینده لسآنجلس، که گسترده و وابسته به حملونقل شخصی است با لندن متفاوت باشد، جایی که Waymo امکان پذیر زیاد تر همانند تاکسیهای سیاه باشد. این چنین میتوان فکر کرد که لسآنجلسی که در آن خودروهای خودران میتوانند مسافران را پیاده کرده و بدون نیاز به مکانی برای پارک کردن از آنجا دور شوند، به پارکینگهای کمتری نیاز خواهد داشت.
دسته بندی مطالب