نگاهی به تاریخچه پیدایش کت و شلوار_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
کتوشلوار، بهگفتن نماد شیکپوشی و وقار، داستانی دلنشین در دنیای مد دارد. این لباس که ریشههایش به اغاز قرن نوزدهم و دوران انقلاب صنعتی بازمیگردد، ابتدا بهگفتن نمادی از نظم و انضباط اجتماعی در انگلستان ظهور کرد. کتوشلوار باگذشت زمان، از لباسی اشرافی به پوشاک کاربردی و روزمره تبدیل شد، اما هم چنان اصالت خود را نگه داری کرده است. این لباس که امروز در فرهنگهای گوناگون جهان معانی و قیمتهای گوناگونی دارد، بهگفتن یکی از ارکان ثابت مد مردانه باقیمانده و تلفیقی از سنت و مدرنیته را به نمایش میگذارد.
فلسفه کتوشلوار
فلسفه کتوشلوار به طور مستقیم با تحول اجتماعی و فرهنگی در اروپا، بهاختصاصی انگلستان، در اواخر قرن هجدهم و اغاز قرن نوزدهم مرتبط است. واژه کتوشلوار از کلمه فرانسوی suite گرفته شده که به معنی پیگیری یا دنبالهرو است و به هماهنگی و همخوانی قطعات گوناگون لباس با یکدیگر اشاره دارد. در واقع، مفهوم مهم کتوشلوار بر پایه یکپارچگی و توازن بین اجزای گوناگون آن شکلگرفته است: کت، شلوار و جلیقه (در نسخههای اولیه) همه انها از یک پارچه و با یک طراحی شبیه ساخته میشدند تا نوعی هماهنگی بصری و کاربردی را به نمایش بگذارند. در ابتدا، کتوشلوار بهگفتن یک پوشاک اشرافی پدید آمد که در دربارهای اروپایی، بهاختصاصی در انگلستان، بهگفتن لباسی رسمی و نمایانگر جایگاه اجتماعی بالای فرد منفعت گیری میشد. این لباس در جواب به نیازهای تازه جامعه صنعتی شکل گرفت، جایی که همکاران و شرکای تجاری در جلسات رسمی و دیدارهای اجتماعی به لباسی نیاز داشتند که هم راحت باشد و هم کارآمد و هم نشانگر وقار و جایگاه اجتماعی باشد. تحول از لباسهای پرزرقوبرق و حجیم قرون قبل به کتوشلواری سادهتر و منظمتر، نمایانگر گرایش بهسوی سادگی، کارایی و درعینحال نگه داری وقار می بود.
بو برومل و انقلاب فرانسه
بو برومل (Beau Brummell) نقشی کلیدی در شکلگیری کتوشلوار مدرن ایفا کرد و تأثیرات او بهاختصاصی در دوره بعد از انقلاب فرانسه، قابلمشاهده است. برومل که در اغاز قرن نوزدهم در انگلستان بهگفتن نمادی از مد و شیکپوشی شناخته میشد، استانداردهای جدیدی برای لباس مردانه تعریف کرد که با مفاهیم سادهگرایی، تقارن و تناسب همراه می بود. در دوران پیش از برومل، لباسهای مردانه زیاد تر پرزرقوبرق و متشکل از تزیینات پیچیده بودند. اما انقلاب فرانسه، با ازبینبردن ساختارهای طبقاتی قدیمی، بر تمایل بهسادگی و رهایی از تجملات تأثیر گذاشت.
برومل این تغییرات را فهمیدن کرد و با پیروی از اصول تازه، لباسی طراحی کرد که بهجای پافشاری بر تزیینات، بر کیفیت پارچه، دوخت دقیق و تناسب کامل لباس با اندام پافشاری داشت. برومل کتوشلواری را معارفه کرد که با رنگهای تیره و خطوط صاف و منظم اشکار میشد. این لباس نهتنها ظاهر فرد را قشنگ میکرد، بلکه پیامی از وقار، جدیت و انضباط را نیز به همراه داشت. در واقع، برومل با این کار، لباس مردانه را از یک بیانگر ثروت و جایگاه اجتماعی به یک نماد سلیقه و شخصیت فردی تبدیل کرد. تأثیر انقلاب فرانسه و نقش بو برومل در تحول سبک لباس پوشیدن مردان، نشاندهنده یک تحول عمیق فرهنگی می بود. امروز، کتوشلوار بهگفتن یک میراث از این دوره تاریخی، هم چنان در فرهنگهای گوناگون جهان جایگاه اختصاصیای دارد.
دوران ویکتوریا
با اغاز دوران ویکتوریا در سال ۱۸۳۷، تحولی اساسی در لباس مردانه رقم خورد. در این دوره، کتهای بلند و تیرهرنگ بهگفتن قسمت مهم پوشاک رسمی مردان شناخته شدند. این کتها که تا زانو میرسیدند و در پشت یک چاک داشتند، بهشدت به استاندارد پوشش روزانه تبدیل شدند. اگرچه این کتها در آن زمان برای منفعت گیری روزانه طراحی شده بودند، اما امروز زیاد تر در مراسم رسمی و عروسیهای سلطنتی در انگلستان به چشم میخورند.
در نیمه اول قرن نوزدهم، کت یقه فراک جایگاه اختصاصیای در بین مردان اشکار کرد و به لباس روزمره رسمی تبدیل شد. باگذشت زمان و تا اواسط قرن، نوعی کت تازه به نام مورنینگ کت رایج شد که طراحی آن بهطوری می بود که برای فعالیتهای روزانه همانند سواری نیز مناسب می بود. این کت با برشی در جلو همراه می بود که آن را از کتهای رسمی نزدیک میکرد.
در آن دوران، مورنینگ کتها به همراه شلوارهایی پوشیده میشدند که الزاماً با یکدیگر هماهنگی نداشتند؛ این ترکیب بهاندازه کتوشلوار امروزی رسمی نبوده است و زیاد تر به لباسهای غیررسمی نزدیک می بود. این نوع پوشش که شامل جلیقه و شلواری همسان می بود، بهمرور زمان تحت گفتن ditto suit شناخته شد. در اواخر قرن نوزدهم، کتوشلوار مدرن که به شکل یک لباس غیررسمی طراحی شده می بود، محبوبیت یافت و بهمرورزمان به جایگزینی برای لباس شب در مراسم رسمی تبدیل شد. این تغییرات اساسی در لباس مردانه در دوران ویکتوریا، بنیانگذار سبکهای مدرن و شیکپوشی امروزی شد.
دوران ادوارد
دوران ادوارد (۱۹۱۰-۱۹۰۱) دورهای می بود که ناظر تغییرات چشمگیری در مد و پوشاک مردانه بهاختصاصی در تکامل کتوشلوار می بود. با به سلطنت رسیدن ادوارد هفتم که به خوشپوشی و علاقهاش به مد معروف می بود، سبک لباس پوشیدن مردان تحول کرد و بهسوی راحتی و لوکس بودن بیشتری گرایش یافت. در این دوره، کت و شلوارهایی با برشهای نرمتر و شانههای پهنتر رایج شد. پارچههای مورداستفاده، همانند فاستونی و پشم، بهمرور زمان نازکتر و نرمتر شدند که به لباسها ظاهر لوکستر و راحتتری میداد.
کتها مختصرتر شدند و خطوط آنها منحنیتر و آزادتر می بود که بهنوعی نمادی از دوری از فرمهای سخت و متقارن دوران ویکتوریا بهحساب میآمد. شلوارها نیز تغییراتی را توانایی کردند؛ آنها مقداری باریکتر و مختصرتر شدند، بهطوری که مچ پا را بهوضوح نشان میدادند. این تغییرات نشاندهنده تمایل به سبکهای غیررسمیتر و درعینحال شیکتر می بود. این چنین، منفعت گیری از اکسسوریهایی همانند کراوات و جلیقههای رنگارنگ و متنوع زیاد تر شد که نشاندهنده افزایش دقت به جزئیات و گفتن شخصیت فردی از طریق لباس می بود. این دوره پایهگذار تعداد بسیاری از ویژگیهای کتوشلوار مدرن شد که تا این مدت هم در پوشش مردانه مشاهده میبشود.
دوران بین جنگ
دوران بین جنگهای جهانی (۱۹۳۹-۱۹۱۸) دورهای پرتحول در تاریخ کتوشلوار می بود که تحتتأثیر تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار گرفت. بعد از آخر جنگ جهانی اول، جامعه با نیاز به بازسازی و برگشت به زندگی روزمره روبه رو شد و این کار در مد و پوشاک مردانه نیز نمایان شد. کتوشلوار که پیشازاین بهگفتن لباسی رسمی و محافظهکارانه شناخته میشد، در این دوره به یک پوشاک روزمرهتر و متنوعتر تبدیل شد. در دهه ۱۹۲۰ که به عصر جاز معروف است، کت و شلوارها با طراحیهای جسورانهتر و برشهای راحتتر به بازار آمدند. پارچههای سبکتر و رنگهای روشنتر داخل مد شدند و کتها بهمرور زمان مختصرتر و با شانههای پهنتر طراحی شدند.
این تغییرات، نمادی از روحیه جدیدی می بود که در جامعه بعد از جنگ شکل گرفت؛ روحیهای که به جستوجو فرار از سختیهای جنگ و توانایی آزادی و رفاه زیاد تر می بود. با ورود به دهه ۱۹۳۰ و تحتتأثیر بحران اقتصادی بزرگ، کت و شلوارها مجدد بهسوی سادگی و عملکردگرایی بازگشتند. خطوط تمیز و متقارن، رنگهای تیرهتر و پارچههای سنگینتر مجدد محبوب شدند. در این دوره، کتوشلوار بهگفتن لباسی که اعتمادبهنفس و پایداری را در یک دوران اقتصادی دشوار نشان میداد، نقش مهمی در خرید پوشاک مردانه ایفا کرد. این دوران را میتوان دورهای دانست که کتوشلوار از یک لباس فقطً رسمی به لباسی با کاربردهای متنوعتر و نمادی از تغییرات اجتماعی تبدیل شد.
دهه ۲۰۱۰؛ محدودشدن کتوشلوار به موقعیتهای رسمی
این دهه بهمرور زمان نشان داد که کتوشلوار زیاد تر به موقعیتهای رسمی و اختصاصی محدود شده است و در زندگی روزمره کمتر منفعت گیری میبشود. این تحول به دلایل مختلفی برمیگردد. نخست، با رشد فرهنگهای غیررسمی و سبکهای زندگی آزادتر، کتوشلوار بهگفتن یک لباس رسمی و سنتی، کمتر در موقعیتهای غیررسمی و کاری مورداستفاده قرار گرفت. محیطهای کاری مدرن به سمت استایلهای کژوال و نیمهرسمی پیش رفتند و تعداد بسیاری از شرکتها بهجای کتوشلوار، پوشاک راحتتر و غیررسمیتر را ترجیح دادند. این چنین، تغییرات در صنعت مد و پوشاک تأثیر بسیاری بر این روال داشت.
طراحان مد به جستوجو خلق طراحیهای نوآورانه و غیررسمی بودند که زیاد تر به سبکهای راحت و خودمانی نزدیک می بود. برندهایی همانند آرامیس و زارا با اراعه لباسهای روزمره و مدرن، زیاد تر به این نیاز جواب دادند و تأثیر بسیاری بر افت منفعت گیری از کتوشلوار داشتند. درعینحال، کتوشلوار هم چنان در موقعیتهای خاص همانند مراسم رسمی، عروسیها و رویدادهای اختصاصی محبوبیت خود را نگه داری کرد.
دهه ۲۰۲۰؛ کتوشلوار لباس اختصاصی شیکپوشان
در دهه ۲۰۲۰، کتوشلوار به طور فزایندهای به لباس اختصاصی برای مناسبتهای خاص و شیکپوشان تبدیل شد. تعداد بسیاری از برندهای مد و طراحان بهجای تمرکز بر روی تشکیل کت و شلوارهای معمولی، به طراحی مدلهای خاص و بی همتا برای مراسم رسمی و اختصاصی پرداختند. این چنین، با تأثیر گسترده شبکههای اجتماعی و ظهور فرهنگهای تازه مد، کتوشلوار زیاد تر بهگفتن نشانهای از احترام و شیکپوشی در مراسمها و رویدادهای خاص شناخته میبشود تا پوشاکی روزمره.
تاریخچه ورود کتوشلوار به ایران
ورود کتوشلوار به ایران به اغاز قرن بیستم برمیگردد، وقتی که سرزمین در حال گذر از دوران قاجار به دوره پهلوی می بود و تغیرات اجتماعی و سیاسی گستردهای در حال وقوع می بود. این تغییرات بهاختصاصی در دوره سلطنت رضاشاه پهلوی شتاب گرفت. در دهه ۱۹۲۰، رضاشاه پهلوی که خود علاقهمند به مدرنیزاسیون و اصلاحات می بود، دست به تغییراتی اساسی در ساختار اجتماعی و فرهنگی سرزمین زد. یکی از این تغییرات، معارفه و گسترش پوشاک غربی، از جمله کتوشلوار، به جامعه ایرانی می بود. رضاشاه در تلاش برای نوسازی سرزمین و تشکیل تحول در سبک زندگی، دستوراتی برای تحول لباسهای سنتی و معارفه لباسهای مدرن و اروپایی صادر کرد. این عمل بخشی از کوششهای گستردهتر برای مدرنسازی و نوسازی سرزمین می بود که شامل اصلاحات در سیستم آموزشی، اداری و نظامی نیز میشد.
کتوشلوار در ابتدا بهگفتن لباس رسمی و دولتی معارفه شد و بهمرور زمان در بین طبقات گوناگون اجتماعی، بهاختصاصی در محیطهای دولتی و تجاری، گسترش یافت. بااینحال، پذیرفتن کتوشلوار در بین مردم عادی بهمرور زمان و باگذشت زمان صورت گرفت و در اغاز دهه ۱۹۴۰ به یک انتخاب رایج برای پوشاک مردانه در مناسبتهای رسمی و کاری تبدیل شد. در دهههای سپس، با پیشرفتهای زیاد تر در عرصه مد و پوشاک و افزایش تبادل فرهنگی با کشورهای غربی، کتوشلوار به یکی از اجزای مهم کمد لباس مردانه در ایران تبدیل شد. تغییرات در طراحی و منفعت گیری از کتوشلوار بهمرور زمان مشابه با نیازها و سلیقههای محلی صورت گرفت و اکنون بهگفتن نمادی از شیکپوشی و رسمیت در مناسبتهای گوناگون شناخته میبشود.
کتوشلوار زنانه
کت و شلوارهای زنانه که امروزه بهگفتن یکی از نمادهای مد و شیکپوشی در نظر گرفته میبشود، مسیری طویل و تحولآفرین را طی کرده است. این تغییرات عمدتاً از اغاز قرن بیستم اغاز شد و با تأثیرات اجتماعی و فرهنگی گستردهای همراه می بود. در اغاز قرن بیستم، بهاختصاصی در دهه ۱۹۲۰، طراحی کتوشلوار زنانه توسط طراحانی چون کوکو شانل و پل پواره به دنیای مد معارفه شد. این دوره ناظر تغییراتی عمده در پوشاک زنانه می بود که به سمت سادگی و راحتی گرایش اشکار کرد. شانل با معارفه کتهای ساده و شلوارهای همپایه، آغازگر تغییرات جدی در مد زنانه شد.
در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، با تغییرات اجتماعی و ورود زنان به بازار کار در دوران جنگ جهانی دوم، کت و شلوارهای زنانه به طور گستردهتری پذیرفته شدند. این طراحیها عمدتاً به شکل کتهای دو دکمه با شلوارهای همسان و با برشهای راحتتر و کاربردیتر اراعه میشدند. در این دوره، کت و شلوارهای زنانه بهگفتن نمادی از قوت و استقلال زنان شناخته شدند. بعد از جنگ جهانی دوم، با ظهور جنبشهای فمینیستی و تغیرات اجتماعی دهه ۱۹۶۰، کت و شلوارهای زنانه با طراحیهای خلاقانهتر و سبکهای مدرنتر داخل بازار شدند. طراحیهایی همانند کتهای یقهدار و شلوارهای تنگتر با برشهای دقیق، به محبوبیت رسیدند. در دهههای تازه، کت و شلوارهای زنانه به نحوه چشمگیری متنوع شده است. امروز، کت و شلوارهای زنانه به شکلی طراحی خواهد شد که نهتنها به زیبایی و شیکپوشی پافشاری دارند، بلکه نیازهای روزمره و حرفهای زنان را نیز برآورده میکنند.
سخن پایانی
کتوشلوار، از زمان ظهورش تا امروز، مسیر طویل و جالبی را طی کرده است. این لباس که روزگاری نماد مدرنیته و تغییرات اجتماعی می بود، اکنون به یکی از نشانههای شیکپوشی و کلاس جهانی تبدیل شده است. از دوران ویکتوریایی تا دهههای تازه، کتوشلوار با تغییرات و تغیرات بسیاری مواجه شده و هر بار با طراحیهای تازه، بخشی از تاریخ و فرهنگ جهانی را بازتاب داده است. امروز، کتوشلوار تنها یک پوشاک رسمی نیست؛ بلکه به نمادی از سبک شخصی و اجتماعی تبدیل شده است. این لباس، باتوجهبه نیازهای مدرن، هم چنان در مناسبتهای اختصاصی و رسمی به کار میرود و یادگار قبلها و پیوند سنت و مدرنیته است.
دسته بندی مطالب