واردات ماشین هم چنان اسیر تعرفههای شدید خواهد بود_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
اولین روز آبان، دولت چهاردهم لایحه بودجه ۱۴۰۴ خود را به مجلس اراعه داد. در این لایحه پیشنهاداتی برای نحوه واردات ماشین در سال ۱۴۰۴ نیز اراعه شده است.
در این لایحه، سالانه یکمیلیارد یورو ارز برای واردات ماشین تعلق یافته است. پیشازاین قرار می بود هر سال ۱۰۰ هزار خودروی خارجی داخل سرزمین بشود که بعد از گذشت نزدیک ۲ سال درمجموع ۲۵ هزار و ۴۴۸ دستگاه ماشین داخل شده است.
دولت ارز تعلقیافته به واردات ماشین را از ۱یکمیلیارد یورو در سال ۱۴۰۳ به ۲ میلیارد یورو برای سال ۱۴۰۴ افزایش داده است. دولت به صادرکنندگان اجازه داده است تا سقف ۲ میلیارد یورو از محل ارز حاصل از صادرات، ماشین داخل کنند.
تغییرات تعرفه واردات ماشین
مطابق این لایحه، منبع های ارزی خارج از بانک مرکزی هم میتوانند در واردات ماشین منفعت گیری شوند. تعرفه واردات نیز تحول کرده است. تیر ۱۴۰۳ تعرفه واردات از ۱۱ تا ۱۷۱ درصد تعیین شد. تعرفه خودروهای بنزینی به این شرح است: کمتر از ۱۰۰۰ سیسی ۱۶ درصد، ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی ۶۶ درصد، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی ۹۱ درصد، ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی ۱۳۱ درصد، ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سیسی ۱۶۱ درصد و بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی ۱۷۱ درصد. دولت در لایحه تازه پیشبینی کرده تعرفه واردات به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.
این مقدار تعرفه درآمدزایی دولت از محل واردات ماشین را افزایش میدهد. یقیناً از نظر دیگر این تعرفهها جهت افزایش قیمت خودروهای وارداتی میبشود و رقابت در بازار را از بین میبرد.
نظر کارشناس
«حسین رحیمینژاد»، کارشناس حوزه ماشین، درمورد تغییرات تعرفه واردات ماشین برای سال آینده او گفت: «در واقع تعرفه واردات از یک بازه بزرگ عددی به یک رقم اشکار رسیده است. یقیناً در قبل نیز تعرفهها در عمل بیشتر از ۱۰۰ درصد در نظر گرفته میشد؛ چون عمده واردات اتومبیل محصولات بنزینی بودند.»
رحیمینژاد با اشاره به ناکامی سیاست واردات اتومبیل افزود: «در ثبتنامهای تازه واردات ماشین فقط ۶ هزار دستگاه اظهار شده است. این رقم شوخی به نظر میرسد؛ چون روی بازار ماشین و قیمتها هیچ تاثییر مثبتی نخواهد داشت و فقط تأثیر روانی دارد.»
این کارشناس صنعت ماشین تصریح کرد: «دولت تصمیم دارد برای سال آینده مقدار واردات را افزایش دهد که باید دید تا چه حد در این مسیر موفق خواهد می بود. مطابق آمار و رقم های به نظر میرسد دولت تصمیم واردات ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار اتومبیل را دارد. متأسفانه بهعلت وجود ذینفعان در قسمت ماشین دور از انتظار است دولت موفق به واردات این مقدار از ماشین بشود.»
رحیمینژاد با گفتن این که در سالهای قبل ۴ میلیارد یورو به واردکنندگان ماشین تخصیص داده شده می بود، او گفت: «این مقدار ارز به واردکنندگان خودروهای چینی یعنی ۲ شرکت مدیرانماشین و کرمانماشین تعلق داده شد. این ۲ شرکت بیشتر از ۲ میلیارد یورو ارز گرفتند. در واقع تخصیص ارز برای واردکنندگان زیاد تر نشده است. درصورت عملیاتی شدن امکان پذیر بخشی از این ارز از انحصار برخی شرکتها خارج بشود و به دیگر شرکتها تعلق داده بشود.»
فاصله محسوس با ایدهآل واردات ماشین
این کارشناس صنعت ماشین درمورد تعیین نرخ مالیات بر خودروهای بیشتر از ۵ میلیارد تومان و کارکرد دولت سیزدهم در عرصه ورود خودروهای تازه او گفت: «تعیین این رقم بر پایه تصمیمات کارشناسانی است که در این حوزه فعالیت میکنند. این مالت بر پایه علتو فرمول تعیین نمیبشود. دولت سیزدهم در حوزه واردات ماشین نمره صفر میگیرد. دولت قبلی انحصار را در اختیار ۲ خودروساز چینی، جک و چری که جزو بیکیفیتترین برندها در جهان می باشند، قرار داد.»
رحیمینژاد افزود: «انحصارگران در حوزه ماشین در تلاش می باشند فقط محصولات برندهای چینی را داخل کنند. آنها میخواهند این خودروها را با سود بیشتر از ۱۰۰ درصد در بازار اراعه کنند. آنها سالها است این کار را میکنند و باتوجهبه این گردش مالی بزرگ هیچ زمان حاضر نیستند آن را از دست بدهند.»
او در آخر با اشاره به واردات ۲۲ هزار دستگاه ماشین در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۳ او گفت: «عباس علیآبادی، وزیر صمت قبل، وعده واردات ۵۰ هزار دستگاه اتومبیل را در ابتدای سال ۱۴۰۳ داده می بود اما این رقم محقق نشد و بهعلت مرحله های تخصیص و فراهم ارز و پروسه گمرکات، واردکنندگان موفق به این مقدار از واردات نشدند.»
دسته بندی مطالب