مهرداد صدیقیان: از اتوبوس شب تا داریوش_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
مهرداد صدیقیان در یکی دو سال تازه نشان داده که قابلیت ایفای نقشهای متفاوت را داشته و با دقت به سناش می تواند در سالهای آینده کارنامه بازیگری خود را غنیتر کند.
به نقل از فیلم نت نیوز، بازیگران بسیاری را در سینمای ایران میشناسیم که از سنین کودکی و نوجوانی داخل این عرصه شدهاند ولی قسمت مهمی از آنها در بزرگسالی یا خود کنار کشیده و یا کنار گذاشته شدهاند، اما دسته فرد دیگر می باشند که با همه فرازوفرودها به کارشان جلوی دوربین ادامه داده و نسل جوانی از بازیگران سینمای ایران را به وجود آوردهاند.
مهرداد صدیقیان بازیگر سی و پنج ساله سینمای ایران که به تازگی سریال «داریوش» با بازی او از پلتفرم فیلمنت پخش شده یکی از شاخصترین بازیگران اشاره شده است که از هفده سالگی و با فیلم «عصر جمعه» ساخته مونا زندی حقیقی جلوی دوربین رفته و تنها یک سال سپس با فیلم «اتوبوس شب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد درخشید و در زمره چهرههای جوان آیندهساز سینمای کشورمان قرار گرفت. او در فیلم تصویری درخشان از نوجوانی که در روزهای اغاز جنگ با این چنین اتفاق هولناکی روبه رو شده و در مدتی مختصر چند سالی بزرگتر شده است اراعه داد. صدیقیان فرازوفرودهای این نوجوان دچار جنگ را عالی از کار درآورده و تماشاگر را با این شخصیت کاملا همراه میکند.
صدیقیان در سالهای سپس و تا امروز، همیشه گزیدهکار بوده و با وجود چهره و استایل کاملا سینمایی به بازی در آثار گیشهپسند دقت نشان نداده است. با این حال بازیاش در فیلمهای «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان و شماره ۱۷ سهیلا به کارگردانی محمود غفاری مورد دقت عام و خاص قرار گرفته و هم چنان او را در رده بازیگران جوان بااستعداد نگه داری کرد.
او که به تازگی فیلم «ساعت شش صبح» به کارگردانی مهران مدیری را روی پرده داشته و «شهسوار» ساخته حسین نمازی را روی اکران دارد، در سریال «داریوش» ساخته هادی حجازیفر یکی از نقشهای مهم را به مسئولیت دارد که از از تکه اول تا تکه سیزدهم آن وجود دارد. او که پیش از این در سریال «پوست شیر» نیز وجود داشته و فضایی نزدیک به «داریوش» را توانایی کرده، برای خلق وحید به نظر کار سختی نداشته است، اما این تنها ظاهر نوشته است چراکه کلیشههای به کار رفته در این شخصیت که کار بازیگر را برای جان بخشیدن به آن دشوار میکند. یک تیپ-شخصیت آشنا برای تماشاگر که پیش از این ناظر مثالهای نزدیک به آن بوده است. وحید جوانی عاشق پیشه که خانوادهاش در شهرستان ساکن بوده و خود در جنوب شهر زندگی مجردی دارد. در عین حال به همسایهشان لیلا دل بسته و با ورود داریوش به داستان زندگی او هم تحت تاثییر ترکشهای مربوط به قبل داریوش قرار میگیرد.
تماشای داریوش در فیلم نت
تماشای پوست شیر در فیلم نت
آنچه که در ابتدا از وحید نمایش داده میبشود، شخصیتی با وجوه خاکستری است که حتی روی ارتباطش با لیلا نیز سایه میاندازد، اما با ورود داریوش و برخوردش با وحیدکه اتفاقا دوستانه هم نیست، شخصیت فوق به کلمه پوست انداخته و کامل میبشود. به مرور وحید نقش وردست قهرمان را که برای تماشاگر زیاد هم آشناست اشکار کرده و در قطب قهرمان قدم برمی دارد. صدیقیان این تحول شخصیت را با ظرافت خاصی بازی کرده و تماشاگر را زیاد تر به سمت خود میکشاند. صدیقیان رابطه پرفرازونشیب او با داریوش را هم خوب از کار درآورده و سمت و سوی متغیری به آن میبخشد به اختصاصی از جایی که مامور جستوجو کرن ساقی شده و شکل ارتباطش با داریوش نیز متفاوتتر میبشود. در عین حال طنز کمرنگی هم در بازی مهرداد صدیقیان به چشم میخورد که همین نوشته لایه فرد دیگر به شخصیت وحید بخشیده و اندکی فضای خشن حاکم بر قصه را کمرنگ میکند. برای مثال هم میتوان به سکانس رفتن وحید به آسایشگاه به گفتن یک خیر همراه با تعداد بسیاری عروسک اشاره کرد که روی وجه بازیگوش این شخصیت اصرار دارد. در تکههای پایانی، صدیقیان هم پای وحید حرکت کرده و یک دگردیسی کامل را رقم میزند؛ جایی که همه قد در کنار قهرمان سریال ایستاده و در آخر هم همراه لیلا و پسرش به سوی آینده روشنتری نسبت به همه شخصیتهای داریوش قدم برمیدارند.
مهرداد صدیقیان در یکی دو سال تازه و به واسطه سریالهای اشاره شده و نیز بازی درخشانش در فیلم «فکر» به کارگردانی علی بهراد، نشان داده که قابلیت ایفای نقشهای متفاوت را داشته و با دقت به سناش می تواند در سالهای آینده کارنامه بازیگری خود را غنیتر کند.
محمد جلیلوند منتقد سینما
دسته بندی مطالب