ایستگاههای خصوصی تجاری جانشین ISS میشوند_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
ایستگاه فضایی بینالمللی (ISS) که نماد همکاری بینالمللی در عرصه فضا به شمار میآید، با علائم فرسودگی روبه رو شده است. نشتی مکرر هوا و مشکلات سیستم کنترل حالت، لزوم ارتقاء و نگهداری مستمر این سازه عظیم را گوشزد مینماید. از نظر دیگر اداره و نگهداری ایستگاه فضایی بینالمللی هزینهبر بوده و نیاز به بهینهسازی و تخصیص منبع های به اهداف فضایی نوین وجود دارد.
به نقل از سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، انتقال مدیریت ایستگاههای فضایی مدار پایین زمین به قسمت خصوصی: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در راستای صرفهجویی در هزینه و تمرکز بر برنامههای اکتشافی فضایی همانند آرتمیس، تصمیم دارد تا آخر دهه جاری، مدیریت ایستگاههای فضایی مدار پایین زمین (LEO) را به قسمت خصوصی واگذار نماید. این عمل علاوه بر افت هزینههای دولتی، نوآوری و رقابت را در این عرصه به ارمغان خواهد آورد. ناسا در همین جهت با انعقاد قرارداد با سه شرکت، گسترش ایستگاههای فضایی تجاری را کلید زده است.
رقابت بینالمللی در مدار پایین زمین
با راهاندازی ایستگاه فضایی چینی تیانگون، آمریکا با رقبای جدیدی در عرصه فضا روبه رو شده است. چین از سال ۲۰۲۱ میزبان فضانوردان چینی (تایکانوت) در ایستگاه فضایی خود بوده و به جستوجو همکاریهای بینالمللی برای انجام پژوهشهای فضایی میباشد. نگه داری جایگاه آمریکا در مدار پایین زمین و پیشبرد برنامههای اکتشافی فضایی، انگیزه مضاعفی برای گسترش ایستگاههای فضایی تجاری در این سرزمین محسوب میبشود.
طلوع عصر ایستگاههای فضایی با کاربریهای متنوع
با آخر عمر ایستگاه فضایی بینالمللی، عصر جدیدی از ایستگاههای فضایی خصوصی با کاربریهای متنوع در حال اغاز است. این ایستگاهها که توسط شرکتهای گوناگون با اهداف متفاوت مدیریت خواهند شد، در مدارهای مختلفی مستقر خواهند گشت. این تحول رویکرد، نویدبخش گسترشپذیری، انعطافپذیری و کارایی زیاد تر در مطالعات و پژوهشهای فضایی در آینده میباشد.
ایستگاه فضایی استارلب مثالای از ایستگاههای فضایی نسل آینده: شرکت وویجر اسپیس به همراه شرکای بینالمللی خود در حال گسترش ایستگاه فضایی استارلب است. این ایستگاه فضایی با برخورداری از طراحی و ساخت پیشرفته، به طور کامل در کارخانه ساخته شده و با موشک استارشیپ شرکت اسپیسایکس به فضا پرتاب خواهد شد.
چالشهای پیش روی ایستگاههای فضایی تجاری
پیروزی ایستگاههای فضایی تجاری در گرو یافتن بازار مناسب و گسترش مدلهای کسبوکار سودآور است. اکنون، سودآوری تحقیقات در محیط بدون جاذبه به طور کامل اشکار نشده و نیازمند مطالعات و گسترش زیاد تر میباشد. بازار گردشگری فضایی نیز با وجود جذابیت، در ابتدای مسیر خود قرار دارد و مقدار سودآوری آن به علت عدم شفافیت در هزینهها و قیمتها، نیازمند بازدید دقیقتر است.
نگرانی از تشکیل خلأ در مدیریت ایستگاههای فضایی
با دقت به اهمیت نگه داری جایگاه آمریکا در مدار پایین زمین و پیشبرد برنامههای فضایی، دولت آمریکا دور از انتظار است که اجازه دهد چین به تنها بازیگر عرصه ایستگاههای فضایی تبدیل بشود. به نظر میرسد با راهاندازی ایستگاههای فضایی تجاری، آمریکا در پی نگه داری برتری و پیشرو بودن خود در عرصه فناوری فضایی است. هر چند نمیتوان با قطعیت در رابطه آینده قضاوت کرد، اما انگیزههای قوی برای همکاری قسمت دولتی و خصوصی در گسترش این زیرساختهای کلیدی فضایی وجود دارد.
دسته بندی مطالب