هوش مصنوعی مولد: شمشیر دولبهای برای قسمت تولید_سیاه پوش
نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش
بر پایه مطالعهای که روز توسط شرکت لوسیدورکس انتشار شد، تولیدکنندگان با شدت کمتری نسبت به پیشبینیها، در حال اجرای ابتکارات برنامهریزیشدهی هوش مصنوعی مولد (Generative AI) می باشند. علت مهم این کار، نگرانیهایی در رابطه دقت و صحت خروجیهای این فناوری است.
به نقل از سرویس اخبار فناوری تکنا، این مطالعه با نظرسنجی از بیشتر از ۲۵۰۰ رهبر در سطح جهان که در تصمیمگیریهای مربوط به فناوری هوش مصنوعی نقش دارند، انجام شده است. نتایج این نظرسنجی مشخص می کند که ۵۸ درصد از رهبران قسمت تشکیل تصمیم دارند اندوختهگذاری خود روی هوش مصنوعی را در سال ۲۰۲۴ افزایش دهند. این رقم پایینتر از میانگین جهانی (۶۳ درصد) و میانگین ایالات متحده (۶۹ درصد) است. ملزوم به ذکر است که در سال ۲۰۲۳، ۹۳ درصد از همه رهبران و ۹۳ درصد از رهبران قسمت تشکیل، تصمیم افزایش اندوختهگذاری روی هوش مصنوعی را داشتند.
اهمیت این نوشته
دادههای انتشار شده توسط PitchBook در هفتهی قبل، جهشی سه ماهه را در تامین مالی اندوختهگذاری خطرپذیر در ایالات متحده مشخص می کند که عمدتاً ناشی از اندوختهگذاریهای قابل دقت در شرکتهای هوش مصنوعی است.
اندوختهگذاران با امید به بازدهی قابل دقت از درآمد ناشی از پذیرفتن هوش مصنوعی، روی استارتآپها اندوختهگذاری میکنند. بر پایه مطالعهی لوسیدورکس، تقریباً ۵۰ درصد از تولیدکنندگان در سراسر جهان بعد از اتخاذ ابتکارات هوش مصنوعی، در سال جاری صرفهجویی بیشتری در هزینهها گزارش کردهاند.
مایک سینووی، مدیرعامل لوسیدورکس، در این باره او گفت: «در حالی که تعداد بسیاری از تولیدکنندگان، مزایای بالقوهی هوش مصنوعی مولد را فهمیدن میکنند، چالشهایی همانند دقت جواب و هزینه علتمیبشود تا آنها رویکرد محتاطانهتری در پیش بگیرند.»
هوش مصنوعی مولد با پردازش ورودیها یا دستورات، محتوای جدیدی را بر پایه دادههای قبلای که برای آموزش آن منفعت گیری شده است، تشکیل میکند. با این حال، بعضی اوقات اوقات این فناوری خروجیهای نادرست یا بیمعنیای را تشکیل میکند که به آنها توهم حرف های میبشود در حالی که ۳۶ درصد از همه جوابدهندگان به علت گمان ابراز توهم، نگرانیهایی در رابطه دقت جواب داشتند، تعداد بیشتری از جوابدهندگان قسمت تشکیل (۴۴ درصد) این نگرانی را با خود به اشتراک گذاشتند.
با وجود این که تنها ۲۰ درصد از پروژههای برنامهریزیشدهی هوش مصنوعی در سال قبل توسط تولیدکنندگان اجرا شده است، ۵۵ درصد از آنها حس میکنند که در عرصهی پذیرفتن هوش مصنوعی، همسطح با رقبای خود می باشند.
عامل هزینه
در طول سال قبل، ۷۰ درصد از شرکتهای تولیدی، مدلهای تجاری گرانتر هوش مصنوعی را انتخاب کردند. لوسیدورکس نظر میکند که اگر مدلهای منبع باز در دسترس، به همان اندازه کارآمد و مفیدتر با هزینهای پایینتر ثابت شوند، امکان پذیر ناظر شیفت به سمت این مدلها باشیم. در حالی که تولیدکنندگان نسبت به مزایای هزینهای هوش مصنوعی خوشبین می باشند، آنها به جستوجو حداکثر کردن قیمت آن در کنار صرف هزینهی کمتر در سال جاری می باشند.
دسته بندی مطالب