توضیح مختصر راجب کوپلینگ

توضیح مختصر راجب کوپلینگ_سیاه پوش


نوشته و ویرایش شده توسط مجله سیاه پوش

سلب مسئولیت: دیجیاتو فقط نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درمورد محتوای آن ندارد.

در واقع کوپلینگ در صنعت، یک عنصر مهم در اتصال و انتقال حرکت و قوت بین دو شفت مجزا است. این قطعات در صنایع گوناگون مورد منفعت گیری قرار می‌ گیرند از جمله صنایع مکانیکی، صنعت ماشین، صنایع نفت و گاز، صنایع برق، الکترونیک و غیره. در ادامه درمورد ی این قطعه ی صنعتی سخن بگویید خواهیم کردکوپلینگ به معنی اتصال دهنده دو قطعه می‌ باشد.

مزایای کوپلینگ

کوپلینگ‌ها قادر به جذب لرزش‌ ها و شوک‌ های ناشی از کارکرد ماشین‌ آلات می باشند. این ویژگی می‌ تواند از خرابی صدمه به دیگر اجزا جلوگیری کند و عمر سودمند تجهیزات را افزایش دهد انتقال حرکت و قوت از یک شفت به دیگر. این قابلیت به صنایعی که نیاز به انتقال قوت و گشتاور بین اجزای گوناگون دارند. کوپلینگ‌ های سخت، انعطاف پذیری مقداری دارند. 

کاربرد کوپلینگ

۱-بهترین وسیله برای انتقال نیرو از یک شفت در حرکت به شفتی دیگر، است.

۲-برای اتصال دو قطعه که به طور جداگانه تشکیل شده‌ اند، می‌ توان از کوپلینگ منفعت گیری کرد.

۳-برای تشکیل انعطاف‌ پذیری زیاد تر زمان انتقال نیرو، مخصوصا هنگامی که محدودیت فضا وجود دارد؛ مورد منفعت گیری قرار می گیرد

1717945829 722 توضیح مختصر راجب کوپلینگ سیاه پوش.webp

ماموریت های کوپلینگ

۱-انتقال قوت‌ از یک محور به محور دیگر

ادامه مطلب
چربی شکم علت مهم دردهای مزمن در بدن است_سیاه پوش

۲-از بین بردن خطاهای ناشی از همراستا نبودن محورها

۳-جذب ارتعاشات

۴- نصب اسان و پر قوت است

انواع کوپلینگ

به علت منفعت گیری گسترده از کوپلینگ دنده ای در صنایع گوناگون، آن ها را در انواع مختلفی می سازند تا کارایی بیشتری داشته باشند. در واقع کوپلینگ ها را با دقت به راستای قرار گیری شفت ها نسبت به یکدیگر در انواع کوپلینگ فنری گوناگون طراحی و تشکیل می کنند و شما هم در زمان خرید و منفعت گیری از این قطعه حتماً باید به راستای قرار گیری شفت ها دقت داشته باشید.کوپلینگ به معنی اتصال دهنده است

تعریف کوپلینگ

در واقع این قطعه صنعتی، به انتهای دو شفت متصل می بشود و به گفتن وسیله ای برای انتقال نیرو کاربرد دارد. کوپلینگ‌ ها طبق معمولً در میانه کار کردن، اتصال را قطع نمی‌ کنند یا اجازه نمی ‌دهند که کوپلینگ از شفت ‌جدا بشود، کوپلینگ‌ هایی وجود دارند که در صورت تجاوز از حد کوپلینگ دنده‌ای یکی از انواع کوپلینگ ها برای انتقال گشتاور است . این کوپلینگ نیز همانند دیگر انواع کوپلینگ‌ها توان تحمل ناهمراستایی دورانی، زاویه ای و محوری را تا حدودی دارا است. مقدار تحمل ناهم‌راستایی در این توع کوپلینگ ها به شکل، مقدار لقی و زاویه سختی دنده ها بستگی دارد.کوپلینگ های دنده‌ ای عموما برای محدوده وسیعی از توان، گشتاور و دمای کاری مناسب می باشند. با این حال کوپلینگ‌های دنده‌ ای که عمدتا توسط شرکت های سازنده به طور پیش ساخته اراعه می شوند برای توان‌های تا نزدیک به ۴/۲ مگاوات اراعه می شوند. دور این کوپلینگ ها می تواند از ۱۶۰۰ دور برای توان‌های بالا تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه برای توان های کمتر از ۷۵ کیلووات باشد. این کوپلینگ‌ ها قابلیت تحمل گشتاور تا بیشتر از ۳۲۰,۰۰۰ نیوتن متر را دارند.کوپلینگ‌ های دنده ای توان تحمل ناهمراستایی زاویه‌ ای تا ۱ درجه برای هر هاب را دارا هستد. این نوع کوپلینگ‌ها قابلیت تحمل ناهمراستایی محوری یک تا ۵ میلی متر را داشته و ناهم‌راستایی افقی را نهایتاً تا ۲ میلی متر و در شرایط خاص تا ۵ میلی متر را تحمل می کنند.

کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ دنده ای به گفتن واسطه ای بین دو محور به کار می‌رود تا نیروی حاصل از یک محور را به محور دیگر منتقل کند. این قطعه به طور فیزیکی به دو دنده متصل می‌بشود و با تشکیل اتصال محکم و هماهنگی در حرکت آن‌ها، انتقال نیرو و حرکت را به خوبی انجام می‌دهد.
اهمیت کوپلینگ دنده ای در صنعت مکانیکی زیاد بالاست. با منفعت گیری از این قطعه، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها به طور صحیح و بهینه عمل می‌کنند. اگر کوپلینگ دنده ای به درستی عمل نکند یا خراب بشود، امکان پذیر کارکرد دستگاه تحت تأثیر قرار گیرد و در برخی موارد حتی امکان پذیر علتخرابی و ضررهای جدی بشود.

به این علت، بازدید و آشنایی کامل با کوپلینگ دنده ای و کارکرد آن برای هر فردی که در صنعت مکانیکی فعالیت می‌کند زیاد الزامی است. در ادامه این مقاله، با اصول و کارکرد کوپلینگ دنده ای آشنا شده و این چنین به بازدید مزایا و کاربردهای آن پرداخته خواهد شد.

مزایای کوپلینگ دنده ای

گشتاور، امکان پذیر مشکل تشکیل کننداز مزایای مهم کوپلینگ دنده ای می‌توان به انتقال قوت و گشتاور بالا، دقت و صحت بالا در انتقال نیرو، عمر طویل و کارکرد پایدار، و قابلیت تطبیق با شرایط گوناگون اشاره کرد. این سیستم این چنین از لحاظ فضایی کمتری نسبت به دیگر راه حلهای انتقال قوت منفعت گیری می‌بشود و به علت عدم منفعت گیری از سیم‌ها و بلبرینگ‌ها، برخلاف دیگر سیستم‌ها، از انرژی کمتری منفعت گیری می‌کند.

کوپلینگ دنده ای از دو اتصال دهنده منعطف ساخته شده که هریک به یک شفت ثابت متصل می باشند. شفت فرد دیگر به نام اسپیندل این اتصالات را به هم وصل می‌کند و می‌تواند حرکت کوپلینگ را مدیریت نماید. به طور کلی هر کدام از این شفت‌های ثابت دارای یک سری دنده‌های داخلی یا خارجی می باشند

منفعت کوپلینگ

کوپلینگ های دنده‌ ای عموما برای محدوده وسیعی از توان، گشتاور و دمای کاری مناسب می باشند. با این حال کوپلینگ‌های دنده‌ ای که عمدتا توسط شرکت های سازنده به طور پیش ساخته اراعه می شوند برای توان‌های تا نزدیک به ۴/۲ مگاوات اراعه می شوند. دور این کوپلینگ ها می تواند از ۱۶۰۰ دور برای توان‌های بالا تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه برای توان های کمتر از ۷۵ کیلو وات باشد. این کوپلینگ‌ ها قابلیت تحمل گشتاور تا بیشتر از ۳۲۰,۰۰۰ نیوتن متر را دارند

دیگر کوپلینگها

هر کوپلینگ دنده ای از یک جفت چرخ‌دنده داخلی/خارجی با نسبت دنده شکیل می‌بشود. کناره دنده‌ها و قطر بیرونی چرخ‌دنده خارجی دارای تاج می باشند تا ناهم‌ترازی بین دو چرخ‌دنده را پوشش دهند. از نظر مکانیکی، چرخ‌دنده‌ها معادل با هرز‌گرد دوار با پروفایل اصلاح شده می‌باشند. به علت اندازه نسبتا بزرگ دندانه‌ها، به آن‌ها چرخ‌دنده حرف های می‌بشود..

 کوپلینگ‌های دنده‌ای و مفصل‌های یونیورسال دارای کاربردهای شبیهی می باشند. کوپلینگ‌ دنده‌ای دارای دانسیته گشتاور بالاتری نسبت به مفصل‌های یونیورسال می باشند و مناسب برای یک فضای محدود طراحی شده‌اند؛ در حالی که مفصل‌های یونیورسال دارای انتقال ارتعاش پایین‌تری می باشند. حد دانسیته گشتاور در مفصل‌های یونیورسال به وسیله سطح مقطع قطعه صلیبی و یوغ محدود می‌بشود. دنده‌های چرخ‌دنده

دیگر کاربرد های کوپلینگ

در یک کوپلینگ دنده‌ای دارای لقی بالایی می باشند که امکان وجود ناهم‌ترازی زاویه‌ای را فراهم می‌کند. لقی بیشتر از حد می‌تواند به ارتعاش پشتیبانی کند.

به طور کلی کوپلینگ‌های دنده‌ای دارای ناهم‌ترازی زاویه‌ای محدودی می باشند؛ به این معنی که زاویه اسپیندل و نسبت به محور شافت‌های متصل ۴-۵ درجه است. مفصل‌های یونیورسال امکان ناهم‌ترازی بالاتر را فراهم می‌کنند. زیاد تر انواع کوپلینگ های دنده­ ای دارای دو عدد پوسته در دو طرف کوپلینگ می باشند. اما برخی از سازندگان دارای طراحی متغیری می باشند. کوپلینگ دنده­ای طراحی شده توسط آنها دارای یک عدد پوسته است که دو انتهای آن دنده داشته و دو عدد هاب درون این پوسته قرار می­گیرد. بالطبع در این نوع طراحی نیازی به پیچ برای نصب کوپلینگ نمی ­باشد.

مقصد مهم کوپلینگ

مقصد مهم از کاربرد کوپلینگ‌ها، اتصال دو قطعه برای انتقال نیرو از یکی به فرد دیگر و نهایتا تبدیل نیرو به حرکت است. برای مثال امکان پذیر در یک ماشین صنعتی به جستوجو اتصال سروو موتور به یک شفت باشیم.

مقصد دیگر، جذب ناهماهنگی است. در برخی موارد امکان پذیر زمان نصب کوپلینگ‌ها اشتباه وجود داشته باشد و یا امکان پذیر درایور و قطعه متصله به آن از نظر ارتفاع یا موازی بودن، کاملا تراز نباشند که این کار جهت سختی و سایش زیاد تر بین قطعات و در نتیجه افت عمر سودمند آنها می‌بشود.

در این اوقات، یک کوپلینگ این آثار مخرب را جذب می‌کند و از صدمه به قطعات جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، امکان پذیر در طراحی قطعات صنعتی، خطاهای زیاد کوچکی در اندازه، سپس، اتصالات و … وجود داشته باشد

برای انتقال نیرو از یک شفت در حرکت به شفتی دیگر، بهترین وسیله کوپلینگ است.

برای اتصال دو قطعه که به طور جدگانه تشکیل شده‌اند می‌توان از کوپلینگ منفعت گیری کرد.

برای تشکیل انعطاف‌پذیری زیاد تر زمان انتقال نیرو، مخصوصا هنگامی که محدودیت فضا وجود دارد.

برای افت تکانش و ضربه‌های ناشی از حرکت بین دو قطعه صنعتی می‌توان از کوپلینگ‌ها منفعت گیری کرد

کوپلینگ ماف

کوپلینگ ماف که به آن گیره‌ای هم می‌گویند نوعی سیلندر توخالی ضخیم است. طراحی ماف به طوری است که شفت کاملا در آستین قرار بگیرد. کوپلینگ‌های گیره‌ای به دو صورت یکپارچه و دوپارچه تشکیل و اراعه خواهد شد. این چنین برای جلوگیری از حرکت طولی کوپلینگ زمان اتصال دو شفت به یکدیگر، دو یا چند سوراخ رزوه دار در انتهای شافت‌ها قرار خواهند داد. ماف قطعات چندان پیچیده‌ای ندارد و ساخت آن به راحتی امکان پذیر است. کاربرد کوپلینگ ماف در مواردی است که شفت‌ها کاملا موازی یکدیگر می باشند و به هیچ ترازی نیاز ندارند و این چنین ظرفیت حمل بار، سبک تا.

کوپلینگ فلنچی یکی از پرکاربردترین کوپلینگ‌ها محسوب می‌بشود. علت منفعت گیری نسبتا زیاد این است که قیمت این مدل در قیاس با سایرین، پایین است و یقیناً قوت انتقال گشتاورهای بسیاری هم دارد. در دو طرف کوپلینگ فلنجی تعداد مساوی سوراخ‌های رزوه دار تشکیل شده است که برای مطمعن از نوسان کمتر کوپلینگ زمان حرکت شفت‌ها ساخته شده است.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی